مراحل و مدارک طلاق توافقی در کرج و هر آنچه که باید درمورد آن بدانید

  • 3 دی 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

طلاق توافقی؛ پدیده ای که چند سالی است زیاد نام آن را می شنویم. معنی این اصطلاح از نام آن قابل برداشت است؛ هرگاه زن و شوهر، هر دو با تفاهم کامل تصمیم به جدایی از یکدیگر بگیرند، طلاق توافقی انجام می شود. در این نوع طلاق، دیگر کسی از دیگری شکایت نمی کند و […]

طلاق توافقی؛ پدیده ای که چند سالی است زیاد نام آن را می شنویم. معنی این اصطلاح از نام آن قابل برداشت است؛ هرگاه زن و شوهر، هر دو با تفاهم کامل تصمیم به جدایی از یکدیگر بگیرند، طلاق توافقی انجام می شود. در این نوع طلاق، دیگر کسی از دیگری شکایت نمی کند و همه چیز با رضایت دو طرف انجام می گردد. حتی مواردی مثل مهریه، نفقه، حضانت فرزند و … نیز با تفاهم و توافق زن و شوهر و بدون نیاز به دخالت مقام قضایی، تعیین تکلیف می گردد. شاید در اطرافیان خود زوجینی را دیده باشید که به این شیوه از یکدیگر جدا شده اند. در این مقاله، شرایط و مراحل طلاق توافقی در کرج را بررسی می کنیم.

 

قوانین این نوع جدایی در حالت کلی، یکسان است. اما در استان های مختلف، ممکن است برخی از جزئیات، شرایط و یا مراحل، کمی متفاوت از دیگر مناطق باشند. ما در کنارتان هستیم تا هرآنچه را که لازم است، در مورد طلاق توافقی در استان البرز بدانید.

 

مراحل و مدارک طلاق توافقی در کرج و هر آنچه که باید درمورد آن بدانید

برای طلاق توافقی در کرج به چه مدارکی نیاز داریم؟

 

اگر ساکن کرج هستید و به هر دلیلی تصمیم به جدایی از همسرتان، به شکل توافقی گرفته اید، برای ثبت درخواست و پیگیری پرونده و در نهایت جاری شدن صیغه و ثبت آن، به مدارک زیر نیاز دارید:

 

  • عقدنامه

 

  • شناسنامه (زن و شوهر)

 

  • کارت ملی (زن و شوهر)

 

  • وکالت نامه (اگر وکیل گرفته اید)

 

  • گواهی عدم بارداری

 

  • در صورت باکره بودن زن، گواهی بکارت

 

  • توافقنامه کتبی مبنی بر توافقات زن و مرد در مورد مسائل مختلف مانند مهریه، نفقه، حضانت فرزند و …

 

  • نظریه کتبی واحد مشاوره دادگاه خانواده

 

  • ارائه گواهی عدم امکان سازش

 

توجه داشته باشید که اگر هریک از این مدارک ناقص بوده و یا ارائه نشوند، روند طلاق توافقی در کرج مختل شده و چه بسا به فرصت دیگری محول می گردد.

 

کدام نهاد مسئول رسیدگی به پرونده های طلاق توافقی است؟

 

پرونده های طلاق به صورت توافقی در کرج، در دادگاه خانواده بررسی می شوند. درواقع بر اساس بند ۹ از ماده ۴ قانون حمایت خانواده سال ۹۱، رسیدگی به‌ انواع طلاق‌ از جمله طلاق توافقی، در صلاحیت دادگاه خانواده است.

 

ارکان طلاق توافقی

 

در بخش اول اشاره کردیم که طلاق توافقی، بر اساس رضایت و تمایل دو طرف، یعنی زن و شوهر، انجام می شود. این نوع جدایی ارکان بسیار مهمی دارد که باید با دقت ارزیابی و تعیین تکلیف شوند. این ارکان عبارتند از:

  • رضایت طرفین

مهم ترین رکن طلاق توافقی که آن را از دیگر انواع جدایی متمایز می کند، رضایت طرفین است. یعنی زن و شوهر باید کاملا در خصوص جدایی از یکدیگر و نحوه احقاق حقوق مشترکشان رضایت داشته باشند. چنانچه هر یک از طرفین ناراضی بوده و یا پشیمان شود، روند رسیدگی به پرونده متفاوت خواهد بود. وکلای مجرب به زوجین توصیه می کنند پیش از مراجعه به دادگاه، تمام موارد را بین خود نهایی کرده و به توافق کامل برسند. در غیر این صورت پروسه طلاق توافقی در کرج، زمان بیشتری به طول خواهد انجامید.

  • نفقه

دومین موردی که در جدایی به صورت توافقی اهمیت دارد، نفقه است. در مورد نفقه، ابهامات زیادی وجود دارد و بسیاری از افراد، اطلاعات چندانی در مورد آن ندارند. اغلب خانم ها اصلا نمی دانند که برای گرفتن نفقه باید چه کنند و چطور نفقه خود را بگیرند. این در حالی است که اگر زن بعد از طلاق بی ‌سرپرست شود و نفقه نگرفته باشد، با مشکلات مالی مواجه خواهد شد. حتی مبحث نفقه گذشته هم در طلاق توافقی مطرح است. قانون این حق را برای زن قائل شده است که بتواند  نفقه‌ های عقب ‌مانده خود در طول سالهای زندگی با شوهرش را از او بگیرد. علی رغم این که می توان سر این مسئله به توافق رسید، بسیاری از بانوان به دلیل عدم آگاهی کافی، نفقه خود را می بخشند.

 

در ماده ۱۱۰۷ آمده است که «نفقه عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن و البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه ‌های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به ‌وسیله نقصان یا مرض …» البته میزان نفقه و مقدار آن برای هر کس متفاوت است و بر اساس نوع زندگی تعیین می شود.

  • مهریه

بدون شک مهم ترین مسئله در طلاق، هم توافقی و هم عادی، بحث مهریه است. در طلاق توافقی، معمولا خانم به دلایل مختلف، مهریه اش را به شوهرش می بخشد. مثلا بسیاری از بانوان در ازای گرفتن حق حضانت فرزند، مهریه خود را می بخشند. در هر صورت، پیش از شروع روند طلاق توافقی در کرج، باید تکلیف مهریه روشن شده و زن و شوهر، با توافق کامل در مورد آن، در دادگاه حاضر شوند.

  • حضانت فرزند

دیگر رکن مهم در طلاق به شکل توافقی، حضانت فرزند است که البته پرونده های زیادی را نیز به خود اختصاص داده است. در بسیاری از موارد طلاق توافق در کرج و دیگر مناطق کشور، دادگاه ناچار به دخالت در پرونده می شود تا تکلیف حضانت فرزندان مشخص شود. در قانون مدنی طبق ماده ۱۱۶۹ حضانت و نگهداری از فرزند تا سن ۷ سالگی با مادر و پس ‌از آن با پدر است. اما زن و مرد می‌توانند با توافق، سنی کمتر یا بیشتر را برای حضانت فرزند در نظر بگیرند.

طلاق توافقی در کرج، از آغاز تا پایان

 

اگر بخواهیم به صورت کاملا خلاصه و مفید، مراحل طلاق توافقی در کرج را معرفی کنیم، این مراحل به ترتیب زیر هستند:

 

۱. مراجعه به سامانه تصمیم

 

۲. انتخاب شهر محل سکونت زوجین

 

۳. وارد کردن مشخصات اولیه زوجین برای ثبت آنلاین نوبت در مراکز مشاوره

 

۴. انتخاب مرکز مشاوره مورد نظر و فعال سازی گزینه ثبت درخواست

 

۵. انتخاب تاریخ و زمان حضور در جلسات مشاوره

 

۶. تایید اطلاعات، ساعت و زمان مشاوره و دریافت کد پیگیری

 

۷. گذراندن جلسات مشاوره اجباری

 

۸. اخذ گواهی عدم امکان سازش از مرکز مشاوره

 

۹. مراجعه به دادگاه

 

۱۰. رسیدگی به پرونده پس از ارائه توافقات بین زن و شوهر به قاضی

 

۱۱. صدور و تایید حکم طلاق توافقی

 

۱۲. مراجعه به دفاتر ثبت طلاق و ثبت طلاق به صورت رسمی

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه