شروط ضمن عقد چیست؟ همه چیز در مورد شروط ضمن عقد در عقدنامه

  • 11 مرداد 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

متأهل هستید یا مجرد؟ اگر متأهل هستید آیا می‌دانید با امضاهای زیادی که روز عقد از شما گرفته شده است چه تعهداتی را پذیرفته‌اید؟ اگر مجرد هستید آیا می‌دانید که قرار است روز عقد، چه شروطی را در عقدنامه امضاء کنید؟ با دانستن شروط ضمن عقد و اینکه با زدن هر امضائی زیر بار چه […]

متأهل هستید یا مجرد؟ اگر متأهل هستید آیا می‌دانید با امضاهای زیادی که روز عقد از شما گرفته شده است چه تعهداتی را پذیرفته‌اید؟ اگر مجرد هستید آیا می‌دانید که قرار است روز عقد، چه شروطی را در عقدنامه امضاء کنید؟ با دانستن شروط ضمن عقد و اینکه با زدن هر امضائی زیر بار چه مسئولیت و تعهدی می‌روید، می‌توانید از بروز مشکلاتی که ممکن است در آینده رخ دهد و شما را به دردسر بیاندازد، جلوگیری کنید. ادامه این مطلب را دنبال کنید تا با همه شروط ضمن عقد در عقدنامه آشنا شوید.

 

شروط ضمن عقد چیست؟ همه چیز در مورد شروط ضمن عقد در عقدنامه

 

سال‌های بعد از انقلاب مشکلاتی جهت اشتغال زنان در اجتماع به وجود آمد که همین مسئله موجب بروز اختلافات متعددی بین زن و شوهرها شد. به همین دلیل تصمیمی گرفته شد که نه تنها مشکلات اینچنینی حل شود بلکه مخالف با موازین شرعی نیز نباشد.

این تصمیم شامل: قید کردن شروط دوازده‌گانه ضمن عقد در تمامی عقدنامه‌ها بود که سال‌هاست زن و مرد بدون داشتن هیچ آگاهی از این شروط همه آن‌ها را امضاء می‌کنند و زمان جدا شدن از همسر خود تازه می‌فهمند که چه اشتباهی کرده‌اند.

به همین دلیل تصمیم داریم برخی از مهم‌ترین شروط ضمن عقد در عقدنامه را بررسی کنیم تا بدانید هر یک از شروطی که امضاء می‌کنید چه مسئولیت‌ها و تعهداتی برای شما به همراه خواهد داشت.

 

اهمیت دانستن شروط ضمن عقد

 

قبل از اینکه به بررسی شروط ضمن عقد بپردازیم باید نکاتی را خدمت شما عرض کنیم تا با اهمیت دانستن شروط ضمن عقد آشنا شوید. در نگاه اول به نظر می‌رسد شروط دوازده‌گانه‌ای که در عقدنامه ذکر شده است همگی به نفع زنان است اما لازم است به دو نکته در این زمینه توجه کنید:

 

اولاً) آیا قبول دارید که قوانین ما پیشینه فقهی دارند به همین دلیل معمولاً به نفع آقایان و در راستای ریاست آن‌ها بر خانواده هستند؟ با این وجود بدیهی است که این شروط تا حدودی به نفع زنان تعبیر شوند.

 

ثانیاً) در صورتی که دیدگاه جامعه نسبت به شروطی که در عقدنامه مطرح می‌شوند، کمی عاقلانه باشند و کسی بر روی آن‌ها تعصب بیجا نداشته باشد، بتوان این شروط را جایگزین مهریه‌های زیاد و عجیب و غریب کرد. مطمئناً بارها و بارها شنیده‌اید که خانواده‌ها و حتی خود خانم‌ها برای تضمین زندگی با مرد، استفاده از مهریه‌های زیاد را نوعی اهرم فشار بر روی دوش آقایان می‌دانند.

 

اما لازم است اشاره کنیم که این تصورات کمی قدیمی شده‌اند چرا که امروزه قوه قضائیه برخلاف گذشته در مقابل حبس کردن افراد محکوم به پرداخت مهریه به صورت جدی مقاومت می‌کند. همین مسئله موجب شده است که استفاده از مهریه‌های بالا هم دردی از درد خانم‌ها را درمان نکند. این مسئله در حالی است که آشنایی با شروط ضمن عقد و اضافه کردن یک شرط به عقدنامه مانند: گرفتن حق طلاق، می‌تواند از بروز مشکلات بسیار زیاد در زندگی آینده زن و مرد جلوگیری کند.

نتیجه می‌گیریم که این شروط علاوه‌بر اینکه به نفع خانم‌ها است، به نفع آقایان هم است و در مجموع به نفع جامعه است تنها کافیست که زن و مرد با هر یک از این شروط آشنایی داشته باشند و دقیقاً بدانند که چه چیزی را امضاء می‌کنند.

 

برخی از مهم‌ترین شروط ضمن عقد در عقدنامه

 

هر یک از زن و شوهرها قبل از عقد با توافق یکدیگر می‌توانند برخی شروط را نیز به عقدنامه بیفزایند که ما در اینجا به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم. البته پیشنهاد می‌نماییم قبل از افزودن این شروط به عقدنامه با یک وکیل دادگستری مشاوره حقوقی داشته باشید.

 

حق تنصیف اموال

 

حق تصنیف اموال به این معنا است اگر مرد بخواهد به دلایل غیر موجه زن خود را طلاق بدهد (ملاک تشخیص موجه بودن یا نبودن دلیل طلاق، تشخیص دادگاه است)، باید نصف اموالی که بعد از عقد نکاح بدست می‌آورد و تملّک می‌کند را بنام زن بنماید.

امّا این نکته مهم را در نظر داشته باشید که اگر درخواست طلاق از طرف زن باشد (چه زن از طرف مرد حق طلاق داشته باشد چه بدون حق طلاق اقدام به طرح دادخواست طلاق بنماید) یا آنکه طلاق از نوع طلاق توافقی باشد و یا مرد به دلایلی موجه تصمیم به طلاق دادن همسر خود باشد، شرط تصنیف دارایی بدون اثر باقی می‌ماند.

 

وکالت در طلاق

 

در عقدنامه‌های رایجِ فعلی، زن با برخی شرایط وکالت در طلاق را بر عهده دارد؛ اما می‌توان با ذکرِ مطلق حق وکالت در طلاق برای زن، حق طلاق را برای ایشان گسترده‌تر کرد. 

 

ذکر حق خروج از کشور

 

زن می‌تواند به‌عنوان یکی از شروط ضمن عقد، حق خروج از کشور و وکالت در انجام امور اداری و روال قانونی را از مرد دریافت نماید. در صورت ذکر این شرط در عقدنامه‌ها، اکیداً به خانم‌ها توصیه می‌شود که پس از ازدواج نیز یک وکالت بلاعزل از همسران خود برای خروج از کشور دریافت نمایند. چراکه ممکن است برخی از مراجع از پذیرش عقدنامه به‌عنوان وکالت در خروج از کشور خودداری نموده و اصرار به ارائه وکالت‌نامه‌ی رسمی داشته باشند.

 

حق تعیین مسکن

 

بانوان در شروط ضمن عقد می‌توانند حق تعیین مسکن را بر عهده بگیرند. در این صورت این زن است که می‌تواند محل زندگی را تعیین نموده و مرد نمی‌تواند زن را مجبور به زندگی در محل دیگری نماید.

 

حق انتخاب شغل و ادامه تحصیل

 

گرچه ادامه‌ی تحصیل یکی از حقوق انسانی همه شهروندان در جامعه است، اما به دلیل بهانه‌گیری‌هایی که ممکن است بعضاً انجام شود و برای آسودگی خاطر، می‌توان این شرط را هم به عقدنامه افزود. در تعیین شغل نیز مرد می‌تواند رضایت بدون قید و شرط خود را با انتخاب شغل همسر خود اعلام کند.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه