مبلغ نفقه زن در سال ۹۹ چقدر است و نحوه تعیین نفقه در سال ۹۹ چگونه است؟

  • 24 تیر 1399
  • محسن شیخ ها
  • 1 پرسش و پاسخ

یکی از حقوق زن در قانون مدنی، نفقه است که مرد موظف است آن را به صورت تمام و کمال به زن پرداخت کند. گاهی اوقات پرداخت نفقه منشأ بروز اختلاف بین زن و شوهر است. به همین دلیل لازم است تا مبلغ و میزان نفقه به صورت دقیق مشخص باشد تا هم زن به […]

یکی از حقوق زن در قانون مدنی، نفقه است که مرد موظف است آن را به صورت تمام و کمال به زن پرداخت کند. گاهی اوقات پرداخت نفقه منشأ بروز اختلاف بین زن و شوهر است. به همین دلیل لازم است تا مبلغ و میزان نفقه به صورت دقیق مشخص باشد تا هم زن به حق و حقوق قانونی خود برسد و هم مرد با پرداخت نفقه بتواند تکالیف قانونی خود را انجام دهد. به همین دلیل تصمیم داریم مبلغ نفقه زن در سال ۹۹ و نحوه تعیین آن را مورد بررسی قرار دهیم.

 

مبلغ نفقه زن در سال 99 چقدر است؟ نحوه تعیین نفقه در سال 99 چگونه است؟

 

نفقه چیست و شامل چه نیازهایی می‌شود؟

 

قبل از اینکه بدانید مبلغ نفقه زن در سال ۹۹ چقدر است و نحوه تعیین آن چگونه است؟ لازم است کمی با نفقه زن و نیازهایی که شامل آن می‌شود آشنا شوید. در واقع علاوه‌بر مهریه که مهم‌ترین حقوق زن در قانون مدنی شناخته می‌شود، نفقه نیز یکی دیگر از حقوق زن است که مرد موظف است آن را به صورت تمام و کمال به زن پرداخت کند. البته برخی اوقات نفقه به زن تعلق نمی‌گیرد که بارزترین نمونه آن زمانی است که زن از مرد تمکین نکند.

تمکین زن از مرد شامل: تمکین عام و خاص می‌شود. منظور از تمکین عام اطاعت زن از مرد در انجام کارهایی مانند امور آشپزی و خانه‌داری است. منظور از تمکین خاص نیز اطاعت زن از مرد در زمینه برقراری رابطه زناشویی و رفع نیازهای جنسی مرد است. در صورتی که زن بی دلیل از تمکین عام و خاص خودداری کند و مرد بتواند در دادگاه عدم تمکین او را اثبات کند هیچ نفقه‌ای به زن تعلق نمی‌گیرد. نفقه شامل تمامی نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل: مسکن، لباس، مواد غذایی، اثاث منزل، هزینه‌های درمانی و بهداشتی، هزینه خدمتکار در صورت نیاز و … می‌باشد. توجه داشته باشید که مسئله پرداخت نفقه در عقد دائم نسبت به عقد موقت یا صیغه متفاوت است. در واقع پرداخت نفقه در عقد دائم برخلاف عقد موقت یا صیغه بر عهده شوهر است.

 

مبلغ نفقه زن در سال ۹۹ چقدر است؟

 

مبلغ نفقه زن در سال 99 چقدر است؟ نحوه تعیین نفقه در سال 99 چگونه است؟

 

یکی از پر تکرارترین سوالاتی که از وکلا پرسیده می‌شود این است که مبلغ نفقه زن چقدر است؟ مبلغ نفقه زن هر ساله متناسب با افزایش میزان تورم در کشور ما بیشتر می‌شود. منتهی هیچ وقت یک مبلغ مشخص برای پرداخت نفقه به زن در قانون مدنی تعیین نشده است و نمی‌شود. شاید تعجب کنید اما پرداخت نفقه متناسب با نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن است. بدین معنا که وضعیت و شرایط زندگی هر زنی منحصر به خود او است و با شرایط و نیازهای زندگی سایر زنان متفاوت می‌باشد از این‌رو تعیین نکردن میزان مشخصی برای پرداخت نفقه از سوی مرد کاملاً منطقی به نظر می‌رسد.

 

برای مثال شاید زنی به یک بیماری لاعلاج مبتلا شده است که هزینه‌های درمان و داروهای آن خیلی زیاد است. در این صورت شوهر او باید هزینه‌های درمان و داروهای زن را که جزء هزینه‌های نفقه به حساب می‌آیند به صورت کامل پرداخت کند. در مقابل ممکن است زنی در سلامت کامل به سر ببرد و به جزء نیازهایی مانند: خرید پوشاک، خرید مواد غذایی و مسکن نیاز دیگری نداشته باشد. بنابراین مبلغی که برای پرداخت نفقه به زنان تعیین می‌شود به گونه‌ای نیست که مقدار ثابت و مشخصی برای همه زنان باشد. بلکه این مبلغ متناسب با نیازها و شرایط زندگی هر زنی به صورت جداگانه تعیین خواهد شد. این قانون در زمینه مبلغ نفقه زن در سال ۹۹ نیز صدق می‌کند. مطمئناً اکنون این سوال برایتان پیش آمده است که اگر نفقه میزان مشخصی ندارد چگونه تعیین می‌شود؟ در ادامه به این سوال پاسخ داده‌ایم.

 

 

نحوه تعیین نفقه زن چگونه است؟

 

همانطور که اشاره کردیم میزان مبلغ نفقه یک نرخ ثابت نیست و بر اساس نیازها و شرایط زندگی هر زن تعیین می‌گردد اما نحوه تعیین نفقه زن چگونه است؟ در صورتی که زن و مرد بر سر مبلغ مشخصی جهت پرداخت نفقه به توافق رسیده باشند، هیچ مشکلی وجود ندارد و مبلغ نفقه همان میزانی است که با یکدیگر توافق کرده‌اند. اما در صورتی که زن و مرد بر سر مبلغ نفقه با یکدیگر مشکلی داشته باشند می‌توانند به دادگاه یا شورای حل اختلاف مراجعه کنند تا کارشناسان این مرکز متناسب با نیازها و شرایط زندگی زن که شامل بررسی سن و سال زن، جایگاه خانوادگی، وضعیت اجتماعی، شغل زن و … می‌باشد، میزان نفقه پرداختی به زن را تعیین کنند.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید 1 دیدگاه
  • خانمM.g پاسخ

    سلام شما عرف و بگیدمثلا معمولا نفقه دختران توعقد ۳۰۰ _۴۰۰_۵۰۰هست .استثنائات رو نگه دارید

    16 بهمن 1399 در 19:07