نفقه چیست و چقدر است؟ | در چه مواردی نفقه به زن تعلق نمی‌گیرد؟

  • 26 اردیبهشت 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

نفقه چیست و مقدار آن چقدر است؟ در چه مواردی نفقه به زن تعلق نمی‌گیرد؟ ادامه این مطلب را از دست ندهید تا با همه چیز درمورد نفقه آشنا شوید.     نفقه چیست و شامل چه مواردی می‌شود؟   در پاسخ به پرسش “نفقه چیست ؟” باید بگوییم که نفقه در لغت به معنای خرج […]

نفقه چیست و مقدار آن چقدر است؟ در چه مواردی نفقه به زن تعلق نمی‌گیرد؟ ادامه این مطلب را از دست ندهید تا با همه چیز درمورد نفقه آشنا شوید.

 

نفقه چیست و چقدر است؟

 

نفقه چیست و شامل چه مواردی می‌شود؟

 

در پاسخ به پرسش “نفقه چیست ؟” باید بگوییم که نفقه در لغت به معنای خرج هر روزه زن است اما در قانون به معنای برطرف کردن همه نیازهای متعارف زن شامل: مسکن، لباس، غذا، اثاث منزل و هزینه‌های درمانی و بهداشتی می‌باشد؛ به گونه‌ای که مرد موظف است تمامی این نیازها را برای زن فراهم کند. در ادامه موارد نفقه را به صورت کامل شرح داده‌ایم:

 

غذا: یکی از مهم‌ترین ارکان نفقه، غذا است چراکه برای ادامه حیات هر فردی ضروری است. معیار غذا در نفقه، غذایی است که برای سیر کردن زن کافی باشد و متناسب با مزاج او باشد.

 

لباس: ملاک لباس در نفقه، لباسی متناسب با فصل، سلیقه زن و نوع پوشش او است که باید توسط مرد برای او فراهم گردد.

 

مسکن: یکی دیگر از مهم‌ترین موارد نفقه، مسکن است به گونه‌ای که مرد وظیفه دارد برای زن خود منزلی مناسب و در شأن او فراهم کرده و آرامش خاطر او را از این لحاظ مهیا کند. حتی زن می‌تواند خانه‌ای مستقل و متعلق به خودش را به عنوان نفقه از مرد طلب کند.

 

لوازم خانه: از مهم‌ترین ضروریات زندگی، لوازم خانه هستند که باید براساس رفع حداقل نیازهای معشیتی زن توسط مرد فراهم گردند.

 

خدمتکار: درصورتی که زن به خدتمکار برای انجام کارهای منزل و … نیاز داشته باشد مرد موظف است که خدمتکاری را استخدام کند.

 

هزینه‌های درمانی و بهداشتی: مرد موظف است که تمامی هزینه‌های درمانی زن که شامل: خرج بیمارستان و خرج دارو و آزمایشات او است را پرداخت کند؛ علاوه‌بر این هزینه نظافت و بهداشت فردی زن نیز برعهده مرد است.

 

هزینه سفر: درصورتی که مرد مایل باشد زن را به مسافرت ببرد باید تمامی هزینه‌های او را در سفر پرداخت کند.

 

نفقه چقدر است؟

 

نفقه چیست و چقدر است؟

 

همانطور که در پاسخ به پرسش ” نفقه چیست؟ ” اشاره کردیم، قانون مرد را موظف کرده است که همه نیازهای زن شامل: غذا، مسکن، لباس و … را تامین کند اما تعیین میزان نفقه زن به عوامل متعددی به ویژه شئون خانوادگی و وضع مالی مرد بستگی دارد؛ به گونه‌ای که وقتی زن درخواست پرداخت نفقه از سوی مرد را به دادگاه ارائه می‌دهد، از آن جایی که قانون به دلیل منحصربه‌فرد بودن شرایط هر زنی میزان دقیق و مشخصی را برای نفقه تعیین نکرده است، دادگاه باتوجه به عوامل مختلفی شامل: منطقه زندگی زن، شئون خانوادگی زن، وضع مالی و حقوق مرد و … میزان نفقه را که باید از سوی مرد به زن پرداخت شود، تعیین می‌کند.

 

اگر مرد از پرداخت نفقه به زن خودداری کند، زن می‌تواند به دادگاه مراجعه کرده، شکایت خود را تنظیم نموده و به دادگاه ارائه دهد تا دادگاه به این مسئله رسیدگی کرده و مرد را محکوم به پرداخت نفقه کند. درصورتی که بعد از صدور رأی دادگاه برای پرداخت نفقه، مرد باز هم از پرداخت نفقه به زن خودداری کند به زندان می‌افتد.

 

در چه مواردی نفقه به زن تعلق نمی‌گیرد؟

 

عدم تمکین زن

 

اکنون که پاسخ سوالات ” نفقه چیست و چقدر است؟ ” را گرفتید، نوبت آن رسیده است که با شرایطی که نفقه به زن تعلق نمی‌گیرد آشنا شوید. یکی از مهم‌ترین موارد عدم تعلق نفقه به زن، عدم تمکین زن است. منظور از عدم تمکین زن این است که زن هیچ یک از نیازهای شوهر خود مانند: رابطه زناشویی را تامین نکند؛ در این صورت مرد می‌تواند نفقه زن را پرداخت نکند.

 

ترک منزل بدون اجازه شوهر

 

یکی دیگر از مواردی که موجب می‌شود هیچ نفقه‌ای به زن تعلق نگیرد این است که زن بدون هیچ دلیل قانع کننده و همچنین بدون اجازه شوهر، منزل را ترک کند.

 

عقد موقت

 

درصورتی که عقد موقت بین زن و مرد جاری شده باشد، مرد می‌تواند نفقه‌ای به زن پرداخت نکند؛ البته درصورتی که در عقد موقت شرط پرداخت نفقه جاری شده باشد مرد وظیفه دارد که نفقه زن را پرداخت کند.

 

فوت مرد

 

درصورتی که شوهر فوت کند، نفقه‌ای به زن تعلق نخواهد گرفت البته اگر زمانی که شوهر فوت می‌کند، زن باردار باشد نفقه به او تعلق می‌گیرد که در این صورت نفقه زن از دارایی‌های مرد پرداخت خواهد شد.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه