مراحل ثبت شرکت تضامنی و مدارک مورد نیاز آن

  • 24 مرداد 1396
  • محسن شیخ ها
  • 1 پرسش و پاسخ

ثبت شرکت تضامنی   دانستنی های مهم شرکت تضامنی   ۱- شرکت تضامنی یکی از انواع هفت گانه شرکت های تجاری است.    ۲- شرکت تضامنی صرف نظر از نوع فعالیت آن، تجاری به شمار می آید.   ۳- در مورد این شرکت شخصیت و اعتبار شرکاء بسیار کلیدی و قابل اهمیت می باشد و […]

ثبت شرکت تضامنی

 

مراحل ثبت شرکت تضامنی

مراحل ثبت شرکت تضامنی

دانستنی های مهم شرکت تضامنی

 

۱- شرکت تضامنی یکی از انواع هفت گانه شرکت های تجاری است.

 

 ۲- شرکت تضامنی صرف نظر از نوع فعالیت آن، تجاری به شمار می آید.

 

۳- در مورد این شرکت شخصیت و اعتبار شرکاء بسیار کلیدی و قابل اهمیت می باشد و در توضیحاتی که در ادامه بیان می کنیم متوجه اهمیت این امر خواهید شد.

 

۴- طبق ماده ۱۱۶ قانون تجارت شرکت های تضامنی به  شرکت هایی گفته می شودکه در تحت اسم مخصوص برای امور تجارتی بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل شده است.
۵- در صورت عدم کفایت سرمایه شرکتبرای پرداخت بدهی های آن، هر یک از شرکاء مسئول پرداخت کلیه دیون و تعهدات شرکت می باشند و در صورتی که مابین شرکاء قرار دادی غیر از این بسته شود از نظر قانون در مقابل اشخاص ثالث ارزشی ندارد ( و البته در بین خود شرکا دارای ارزش و اعتبار قانونی است ) و در صورت وجود بدهی در شرکت تضامنی ، طلب کار شرکت می تواند طلب خود را از هر کدام از شرکاء که بخواهد مطالبه کند.

 

البته مطالبه طلب از یکی از شرکاء مانع پیگیری و درخواست الباقی طلب از دیگر شرکاء نمی شود.

 

با این وجود شریکی که در همچنین موقعی طلب بستانکاران را پرداخت کند، می تواند به هر یک از شرکاء دیگر مراجعه و سهم زیان آنها را به تناسب سرمایه ای که در شرکت داشته اند و یا با توجه به قراردادی که بین آن ها وجود داشته است وصول نماید و با توجه به این شرایط است که این نوع از شرکت ها از نظر مشتریان شرکت و اشخاص ثالث دارای اعتبار زیادی می باشد و از سویی در ابتدای تاسیس شرکت، انتخاب شرکاء نیاز به اعتماد و دقت زیادی دارد.

 

مراحل ثبت شرکت تضامنی

 

مراحل ثبت شرکت تضامنی

مراحل ثبت شرکت تضامنی

مراحل ثبت شرکت تضامنی شامل موارد ذیل است:
الف) شرکتنامه مطابق قانون تنظیم شده باشد .

 

ب) تمام سرمایه نقدی تأدیه و سهم الشرکه غیر نقدی تماماً تقویم و تحویل شده باشد.

 

در اساسنامه شرکت تضامنی امور اساسی شرکت درج می شود، مواردی مانند:

 

الف) نام شرکت

 

ب) موضوع شرکت

 

پ) مدت فعالیت شرکت، آدرس و کد پستی شرکت و هر یک از شرکاء

 

ت) سرمایه نقدی و یا غیر نقدی هریک از شرکاء با درج نام شرکاء

 

ث) شرایط تقسیم سود و زیان

 

ج) قوانین مربوط به فوت شرکاء و یا انحلال شرکت به هر دلیل

 

چ) تعداد اعضا هیات مدیره و وضعیت حق امضا شرکت و ….

 

نکات مهم ثبت شرکت تضامنی

 

مراحل ثبت شرکت تضامنی

مراحل ثبت شرکت تضامنی

۱- شرکت نامه و اساسنامه شرکت تضامنی از اهمیت ویژه ایی برخودار است و قابل تغییر نمی باشد مگر بنا به نظر تمامی شرکاء

 

۲- سرمایه اعم از نقدی یا غیر نقدی  بایدبهصورت کامل پرداخت شود و دررابطه با تقویم سهم الشرکه غیر نقدی شرکت تضامنی قانون تجارت ساکت استچون در این نوع شرکت خود شرکاء مسئول جبران کمبود سرمایه هستند و اگر سرمایه غیر نقدی یکی از شرکاء کمتر از میزان واقعی آن اعلام شود دراین صورت سایرشرکاء به ضرر خود اقدام کرده اند چرا که ماده ۱۱۸ قانون تجارت اشعار می دارد: « شرکت تضامنی وقتی تشکیل می شود که تمام سرمایه نقدی تأدیه و سهم الشرکه غیر نقدی تقویم و تسلیم شده باشد»

 

۳- از نکات حائز اهمیت دیگردر رابطه با نام  شرکت تضامنی می باشدو نام شرکت تضامنی باید به همراه نام حداقل یکی از شرکاء باشد و نام الباقی شرکاء با عنوان هایی مانند: و شرکاء ، و برادران و…. قید شود. مانند : شرکت تضامنی احدی و برادران یا شرکت تضامنی احدی و شرکاء

 

۴- اشاره به تضامنی بودن جدا از اینکه معرف شخصیت حقوقی شرکت می باشد و آن را از نام شرکائی که نام برده شد متمایز می نماید ، به نفع شرکت می باشد و نشان دهنده اعتبار و معرف ضمانت شرکاء در مقابل اشخاص ثالث و طلبکاران شرکت است.

 

۵- در صورتی که شریکی که نام او در نام شرکت درج شده است از شرکت خارج شود ویا فوت نماید اسم او از نام شرکت خارج می شود و نام شریک دیگری جایگزین آن می شود.

 

۶- در رابطه با میزان سرمایه و سود و زیان باید اشاره کرد که منفعت شرکاء به میزان سهم الشرکه آنهاست «در شرکت تضامنی منافع به نسبت سهم الشرکه بین شرکاء تقسیم می شود» (قسمت اول ماده ۱۱۹) «در روابط بین شرکاء مسئولیت هر یک از آنها در تأدیه قروض شرکت به نسبت سرمایه خواهد بود». (ماده۱۲۴)

 

 

مدارک لازم جهت ثبت شرکت تضامنی

 

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت تضامنی به شرح ذیل است:

 

۱- دو برگ امضاء شده از تقاضانامه شرکت.

 

۲- دو برگ امضاء شده از شرکتنامه شرکت.

 

۳- دو نسخه امضاء شده از اساسنامه شرکت.

 

۴- کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی کلیه شرکاء.

 

۵- اصل گواهی عدم سوء پیشینه کیفری اعضاء هیئت مدیره.

 

۶- اصل مجوز صادره از مرجع صلاحیتدار (در صورت مجوزی بودن موضوع شرکت).

 

۷- دو نسخه امضاء شده از صورتجلسه مجمع عمومی موسسین شرکت و صورتجلسه هیئت مدیره.

 

۸- اصل وکالتنامه وکیل دادگستری (اگر تصمیم دارید که از طرف شما وکیل دادگستری به اداره ثبت شرکت ها مراجعه نماید).

 

۹- تعهد نامه کلیه اعضاء هیئت مدیره مبنی بر نداشتن سوء پیشینه کیفری و نداشتن محدودیت های قانونی برای عضویت در هیئت مدیره و همچنین قبول سمت در هیئت مدیره شرکت.
در پایان لازم به ذکر است چنانچه در ارتباط با ثبت شرکت تضامنی و همچنین آشنایی با وظایف و تکالیف پس از ثبت شرکت نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید، می توانید به راحتی ضمن تماس با موسسه حقوقی مشهور با کارشناسان خبره و وکلای پایه یک باتجربه همکار ما در موسسه مشاوره داشته باشید.
منبع : http://www.mashhoor.ir

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید 1 دیدگاه
  • شرکت نامی کرج پاسخ

    ممنون خیلی خوب بود توضیحاتتون در مورد ثبت شرکت تضامنی و توضیح مدارک لازم

    3 شهریور 1396 در 13:51