راهنمای جامع ثبت شرکت هلدینگ و مجوزهای آن

  • 2 تیر 1396
  • محسن شیخ ها
  • 1 پرسش و پاسخ

شرکت هلدینگ به چه معناست؟   شرکت هلدینگ به شرکتی گفته می شود که از نوع سهامی (سهامی عام یا سهامی خاص) باشد و همچنین مالکیت حداقل بیش از نیمی (۵۰%+)  از سهام و یا سهم الشرکه یک یا چند شرکت دیگر را داشته باشد.   شرکتهای هلدینگ با نام های دیگری همچون: شرکت مادر، […]

شرکت هلدینگ به چه معناست؟

 

شرکت هلدینگ به شرکتی گفته می شود که از نوع سهامی (سهامی عام یا سهامی خاص) باشد و همچنین مالکیت حداقل بیش از نیمی (۵۰%+)  از سهام و یا سهم الشرکه یک یا چند شرکت دیگر را داشته باشد.

 

شرکتهای هلدینگ با نام های دیگری همچون: شرکت مادر، شرکت مالک، شرکت کنترل کننده، شرکت اصلی، شرکت مادر تخصصی و شرکت صاحب سهام نیز شناخته می شود اما کاملترین و معروف ترین نام های آن، شرکت هلدینگ یا شرکت مادر است.

 

ثبت شرکت هلدینگ در اداره ثبت شرکتها | تاسیس شرکت هلدینگ | ثبت شرکت مادر

ثبت شرکت هلدینگ در اداره ثبت شرکتها | تاسیس شرکت هلدینگ | ثبت شرکت مادر

ثبت شرکت هلدینگ چه مراحلی دارد؟

 

چنانچه تصمیم به ثبت شرکت هلدینگ را دارید باید در نظر داشته باشید که اگر در حال حاضر شرکت ثبت شده ای ندارید، اولین اقدام مورد نیاز، ثبت یک شرکت سهامی خاص و یا ثبت یک شرکت سهامی عام است، و چنانچه شرکت سهامی ثبت شده دارید و تصمیم به تبدیل آن به شرکت مادر (هلدینگ) دارید باید نسبت به تغییرات مورد نیاز آن اقدام نمائید.

 

چرا که همانطور که اشاره کردیم، نوع شرکت هلدینگ می بایست حتما و لزوما از نوع شرکت های سهامی باشد، بنابراین انواع دیگر شرکت ها همچون شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی، شرکت تعاونی و غیره نمی توانند به شرکت هلدینگ تبدیل شوند.

 

با توضیحی که ذکر کردیم، در ادامه مراحل ثبت شرکت هلدینگ را در دو قسمت مجزای “ثبت شرکت هلدینگ” (با فرض بر اینکه در حال حاضر شرکت سهامی ثبت شده ندارید و تصمیم دارید از ابتدا یک شرکت مادر یا هلدینگ ثبت نمائید) و “تبدیل شرکت موجود به شرکت هلدینگ” (با فرض بر اینکه در حال حاضر شرکت سهامی ثبت شده دارید و تصمیم دارید همین شرکت را به شرکت مادر یا هلدینگ تبدیل نمائید)، خدمت شما عزیزان شرح می دهیم:

 

 

الف) مراحل ثبت شرکت هلدینگ

 

۱- اقدام جهت اخذ مجوزهای لازم که در ادامه به آن ها اشاره نموده ایم.

 

۲- ثبت شرکت سهامی خاص با سرمایه حداقل ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۵۰ ریال (پنجاه میلیارد ریال) و یا ثبت شرکت سهامی عام با سرمایه حداقل ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۱۰۰ ریال (یکصد میلیارد ریال) در اداره ثبت شرکت ها مطابق با مجوزهای اعطاء شده.

 

نکته: با توجه به مصوبه مورخ ۸۶/۱۲/۱۵ هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، حداقل سرمایه مورد نیاز برای ثبت شرکت هلدینگ ، برای شرکت های هلدینگ از نوع سهامی خاص، پنجاه میلیارد ریال و برای شرکت های هلدینگ از نوع سهامی عام، یکصد میلیارد ریال است.

 

۳- انتشار آگهی تاسیس و ثبت شرکت هلدینگ در روزنامه رسمی کشور و روزنامه کثیرالانتشار شرکت.

 

 

ب) مراحل تغییر شرکت ثبت شده به شرکت هلدینگ

 

۱- متقاضی باید ابتدا فرم مربوط به تقاضای تبدیل به شرکت مادر (هلدینگ) و همچنین ضمائم مربوط به آن را تکمیل نماید.

 

۲- تکمیل فرم مربوط به پرسشنامه شخص داوطلب سمت مدیر عاملی شرکت و یا داوطلب عضویت در هیات مدیره نهاد مالی شرکت مادر (هلدینگ).

 

۳- پس از آنکه مدارک به مدیریت نظارت بر نهادهای مالی ارسال گردید، توسط این نهاد بررسی می گردد و چنانچه مدارک مورد نیاز تکمیل باشد و شرکت متقاضی شرایط لازم را داشته باشد، سازمان بورس و اوراق بهادار، مجوز لازم برای تبدیل شرکت موجود به شرکت مادر (هلدینگ) را صادر می نماید.

 

۴- تشکیل مجمع عمومی فوق العاده شرکت و اتخاذ تصمیم سهامداران دارای حق رای شرکت مبنی بر تغییر موضوع فعالیت شرکت و پس از آن ثبت تغییر موضوع فعالیت شرکت در اداره ثبت شرکتها.

 

۵- انتشار آگهی تاسیس و ثبت شرکت هلدینگ در روزنامه رسمی کشور و روزنامه کثیرالانتشار شرکت.

 

مراحل دریافت مجوز تاسیس و ثبت شرکت هلدینگ

 

 

ثبت شرکت هلدینگ در اداره ثبت شرکتها | تاسیس شرکت هلدینگ | ثبت شرکت مادر

ثبت شرکت هلدینگ در اداره ثبت شرکتها | تاسیس شرکت هلدینگ | ثبت شرکت مادر

متقاضیان تاسیس و ثبت شرکت هلدینگ، جهت دریافت مجوز شرکت مادر (هلدینگ) می بایست مطابق با مراحل ذیل اقدام نمایند.

 

الف) شرایط و ضوابط دریافت موافقت اصولی با تاسیس شرکت هلدینگ

 

متقاضیان می بایست در گام نخست، درخواست خود را مطابق با فرم “تقاضای صدور مجوز تاسیس شرکت مادر (هلدینگ)” همراه با فرم “پرسشنامه مشخصات داوطلب سمت مدیرعاملی شرکت یا داوطلب عضویت در هیات مدیره نهاد مالی” که می بایست توسط اعضاء هیات مدیره و مدیرعامل پیشنهادی تکمیل و امضاء شود، برای مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال نمایند.

 

سازمان بورس و اوراق بهادار مدارک را بررسی می نماید و چنانچه مدارک مربوطه تکمیل باشد و شرایط لازم نیز توسط سازمان احراز گردد، موافقت اصولی خود را با تاسیس و ثبت شرکت هلدینگ اعلام و ابلاغ می نماید.

 

 

ب) شرایط اعطاء مجوز تاسیس و ثبت شرکت هلدینگ

 

چنانچه سازمان بورس و اوراق بهادار، موافقت اصولی خود را با تاسیس و ثبت شرکت مادر (هلدینگ) اعلام و ابلاغ نماید، شرکت متقاضی ملزم است که مدارک اعلام شده از سوی سازمان را در مهلت تعیین شده تکمیل نماید.

 

پس از تکمیل مورد نظر، سازمان بورس و اوراق بهادار نامه ای مبنی بر اجازه تاسیس و شرکت مادر (هلدینگ) در اداره ثبت شرکتها را صادر می نماید.

 

 

پ) شرایط اعطاء مجوز فعالیت شرکت پس از صدور مجوز تاسیس

 

پس از آنکه مرحله قبلی به پایان رسید و سازمان بورس و اوراق بهادار موافقت خود را با تاسیس و ثبت شرکت هلدینگ اعلام نمود، متقاضیان می بایست در مهلت مقرر تعیین شده از سوی سازمان، شرکت خود را در اداره ثبت شرکتها به ثبت برسانند و مستندات مربوط به ثبت شرکت هلدینگ را به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه نمایند.

 

پس از آنکه شرکت هلدینگ در اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری به ثبت رسید و روزنامه رسمی آن نیز منتشر گردید، متقاضی باید مدارک لازم را برای ثبت نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه نماید که در صورت احراز شرایط لازم توسط سازمان، مجوز فعالیت برای شرکت مذکور صادر خواهد شد که از این پس شرکت می تواند بصورت رسمی به فعالیت بپردازد.

 

ثبت شرکت هلدینگ در اداره ثبت شرکتها | تاسیس شرکت هلدینگ | ثبت شرکت مادر

ثبت شرکت هلدینگ در اداره ثبت شرکتها | تاسیس شرکت هلدینگ | ثبت شرکت مادر

نکته مهم: چنانچه در نام شرکت عبارت “هلدینگ” وجود داشته باشد، ثبت شرکت مذکور در اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری مستلزم ارائه مجوزهای پیش گفته است، اما اگر این عبارت در نام شرکت وجود نداشته باشد، ارائه مجوزهای فوق الذکر برای ثبت اولیه شرکت ضروری نیست و شرکت می تواند ابتدا در اداره ثبت شرکتها به ثبت برسد و سپس اقدام به تبدیل به شرکت هلدینگ نماید.
 
در پایان لازم به ذکر است چنانچه تصمیم به تاسیس و ثبت شرکت هلدینگ دارید، و یا تصمیم دارید شرکت سهامی ثبت شده خود را به شرکت مادر (هلدینگ) تبدیل نمائید، توصیه می نمائیم قبل از هر اقدامی ضمن تماس با موسسه حقوقی مشهور ، با کارشناسان با تجربه و وکلای موسسه حقوقی مشهور مشاوره حقوقی رایگان داشته باشید تا اقدامات لازم را بصورت صحیح و کامل انجام دهید.

 

شماره تماس:  ۴۳۰ ۰۰ ۴۳۰ – ۰۲۱

 

موسسه حقوقی مشهور، مرکز تخصصی ثبت شرکتها، نام و علائم تجاری، وکالت و داوری در دعاوی و امور مهاجرتی

 

 

لینکهای مفید:  ثبت شرکت  ثبت برند  |  وکیل مهاجرت  |  طلاق توافقی

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید 1 دیدگاه
  • مناقصات پاسخ

    too many thanks خیلی خوب بود ممنون مشخصا اطلاعات درستی در ارتباط با ثبت دارید

    17 مهر 1396 در 20:46