مسئولیت های قانونی عدم انجام پلمپ دفاتر قانونی چیست؟!

  • 6 بهمن 1396
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

مسئولیت های قانونی عدم انجام پلمپ دفاتر   پلمپ دفاتر قانونی یا به عبارت دیگر پلمپ دفاتر تجاری یکی از مهمترین وظایف تجار است که شاید به دلیل اهمیت زیاد همین موضوع است که در اولین ماده های قانون تجارت و همچنین در موادی از قانون مدنی، قانونگذار به تفصیل به این موضوع پرداخته است. […]

مسئولیت های قانونی عدم انجام پلمپ دفاتر

 

پلمپ دفاتر قانونی یا به عبارت دیگر پلمپ دفاتر تجاری یکی از مهمترین وظایف تجار است که شاید به دلیل اهمیت زیاد همین موضوع است که در اولین ماده های قانون تجارت و همچنین در موادی از قانون مدنی، قانونگذار به تفصیل به این موضوع پرداخته است.

 

یکی از مهمترین موادی که در قانون تجارت در مورد پلمپ دفاتر تجاری با آن مواجه هستیم  مواد ۱۴ و ۱۵ قانون تجارت است.

 

در ماده قانون تجارت ۱۴ ذکر شده است: دفاتر مذکور در ماده ۶ (یعنی دفتر روزنامه، دفتر کل، دفتر دارایی و دفتر کپیه) و سایر دفاتری که تجار برای امور تجارتی خود بکار می برند در صورتی که مطابق مقررات این قانون مرتب شده باشد بین تجار در امور تجارتی سندیت خواهد داشت و در غیر اینصورت فقط بر علیه صاحب آن معتبر خواهد بود.

 

بنابراین این مساله دارای آثار حقوقی بسیاری است و می تواند برای تاجری که به این وظیفه قانونی خود عمل نکرده است مشکلات متعددی را بوجود بیاورد.

 

همچنین برای ضمانت اجرای عدم انجام پلمپ دفاتر تجاری ، قانونگذار در ماده ۱۵ ذکر کرده است: تخلف از ماده ۶ و ماده ۱۱ مستلزم دویست تا ده هزار ریال جزای نقدی است. این مجازات را محکمه حقوق (در حال حاضر دادگاه حقوقی) راسا و بدون تقاضای مدعی العموم (دادستان) می تواند حکم بدهد و اجرای آن مانع اجرای مقررات راجع به تاجر ورشکسته که دفتر مرتب ندارد نخواهد بود.

 

در واقع از مفهوم این ماده متوجه می شویم که عدم انجام پلمپ دفاتر قانونی یا وجود بی ترتیبی در آن دارای وصف کیفری است.

 

پلمپ دفاتر قانونی | پلمپ دفاتر تجاری

 پلمپ دفاتر تجاری

عدم انجام پلمپ دفاتر قانونی و بوجود آمدن مشکلات مالیاتی

 

با توجه به قانون تجارت، قوانین مالیاتی و همچنین رویه اداره مالیات در کلیه مناطق کشورمان، هر تاجری اعم از اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی موظف است نسبت به وظایف قانونی مالیاتی خود در زمان مقرر اقدامات لازم را به عمل آورد که از جمله مهمترین این وظایف و اقدامات، اخذ پلمپ دفاتر قانونی ، تنظیم و تحریر این دفاتر طبق قانون، ارسال اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر (در حال حاضر برای اشخاص حقیقی حداکثر تا پایان خرداد ماه هر سال و برای اشخاص حقوقی حداکثر تا پایان تیر ماه هر سال این فرصت وجود دارد تا اظهارنامه مالیاتی سال قبل تنظیم و ارسال گردد).

 

انجام این اقدامات طبق قانون و در موعد مقرر کاملا به نفع مودی مالیاتی خواهد بود. چرا که با توجه به ضرایب و مبالغ تعیین شده از طرف اداره کل مالیات، در آمدهای مودیان گرامی در هر سال تا حداکثر مبلغ معین اعلام شده، از شمول مالیات معاف خواهد بود مشروط به آنکه آن مودی به وظایف و تکالیف خود طبق قانون و در موعد مقرر عمل نموده باشد.

 

حال اگر تاجر یا شرکتی نسبت به اخذ پلمپ دفاتر قانونی خود اقدام ننموده باشد یا هر یک از اقدامات فوق الذکر را در موعد معین و طبق مقررات قانونی انجام نداده باشد، علاوه بر آنکه از معافیت مذکور بهره مند نمی شود، شامل پرداخت مالیات بصورت علی الراس نیز می شود که گاها مبالغ بسیار سنگینی است و طبیعتا هیچ شخص یا شرکتی تمایل ندارد که مالیات او بصورت علی الراس محاسبه شود.

 

پلمپ دفاتر قانونی | پلمپ دفاتر تجاری

پلمپ دفاتر قانونی | پلمپ دفاتر تجاری

در پایان لازم به ذکر است چنانچه در ارتباط با اخذ پلمپ دفاتر قانونی خود نیاز به مشاوره دارید و یا با توجه به مسائل گفته شده دچار مشکل مالیاتی شده اید و قصد طرح دعوای مالیاتی دارید و نیاز به وکیل مالیات دارید، می توانید از طریق راههای ارتباط با ما ، با وکلای خبره و باتجربه موسسه حقوقی مشهور در ارتباط باشید و از مشاوره و خدمات ایشان بهره مند گردید.      
 

مقالات مرتبط:

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه