اعتراض شخص ثالث به چه معناست و چه شرایطی دارد؟

  • 2 فروردین 1397
  • محسن شیخ ها
  • 1 پرسش و پاسخ

اعتراض شخص ثالث به چه معناست و چه شرایطی دارد؟ اعتراض شخص ثالث به چه معناست؟ اگر در خصوص دعوایی، رایی صادر شود که به حقوق شخص ثالث خللی وارد شود و آن شخص یا نماینده او در هیچ دادرسی که منتهی به رای شده به عنوان اصحاب دعوا دخالت نداشته باشد، می تواند نسبت […]

اعتراض شخص ثالث به چه معناست و چه شرایطی دارد؟

اعتراض شخص ثالث به چه معناست؟

اگر در خصوص دعوایی، رایی صادر شود که به حقوق شخص ثالث خللی وارد شود و آن شخص یا نماینده او در هیچ دادرسی که منتهی به رای شده به عنوان اصحاب دعوا دخالت نداشته باشد، می تواند نسبت به آن رای اعتراض نماید، به چنین اعتراضی، اعتراض شخص ثالث گفته می شود.
اعتراض شخص ثالث ، یک راه فوق العاده شکایت از آراست  و مختص شخص ثالث است.
اعتراض شخص ثالث در مرحله بدوی و تجدید نظر پذیرفته می شود اما قابل رسیدگی در دیوان عالی کشور نیست زیرا رسیدگی ماهوی و موضوعی در شان دیوان عالی کشور نیست.
 مهلت اعتراض شخص ثالث چقدر است؟
اعتراض شخص ثالث مقید به مهلت معینی نیست. اعتراض ثالث قبل از اجرای حکم مورد اعتراض، قابل طرح است و مهلتی ندارد و اعتراض شخص ثالث بعد از اجرای حکم مورد اعتراض، در صورتی قابل طرح است که ثابت شود حقوقی که اساس و ماخذ اعتراض است، به جهتی از جهات قانونی ساقط نشده باشد.
 انواع اعتراض ثالث کدام است؟
الف: اعتراض ثالث اصلی
عبارت است از اعتراضی که ابتدا از طرف شخص ثالث صورت گرفته باشد، به عبارت دیگر در اعتراض اصلی، بدون اینکه پرونده ای در جریان رسیدگی باشد، شخص ثالث به رایی که سابقا در دعوایی صادر شده است، اعتراض می نماید.
ب: اعتراض ثالث طاری
عبارت است از اعتراض یکی از طرفین دعوا به رایی که سابقا در دادگاهی صادر شده و طرف دیگر برای اثبات ادعای خود، در اثنای دادرسی، آن رای را ابراز نموده است.
 تفاوت بین اعتراض ثالث طاری و اعتراض ثالث اصلی کدام است؟
در اعتراض ثالث اصلی حکم مورد استفاده در دعوای اصلی، علیه همان شخصی صادر شده که علیه او نیز مورد استناد قرار می گیرد، در اعتراض ثالث طاری، رای مورد اعتراض بین دیگران صادر شده ولی علیه معترض مورد استفاده قرار می گیرد.
 ترتیب درخواست اعتراض ثالث اصلی و طاری
اعتراض ثالث اصلی با تقدیم دادخواست به طرفیت محکوم له و محکوم علیه رای مورد اعتراض به عمل می آید و مرجع صالح همان دفتر دادگاه صادر کننده رای مورد اعتراض است.
اعتراض ثالث طاری نوعی دفاع در برابر دلیل است و در هر حال در دادگاهی که به اصل دعوا رسیدگی می کند، عنوان می گردد و بدون تقدیم دادخواست و با تقدیم درخواست به عمل می آید و ثانیا همین دادگاه صلاحیت رسیدگی به اعتراض را دارد، اما استثناء چنانچه درجه ی دادگاه رسیدگی کننده به اصل دعوا، پایین تر از دادگاهی باشد که رای مورد اعتراض را صادر نموده است و یا خارج از صلاحیت وی باشد، در این صورت معترض ثالث مکلف است پس از عنوان کردن اعتراض در دادگاهی که به اصل دعوا رسیدگی می کند، با تقدیم دادخواست اعتراض ثالث ، به دفتر دادگاه صادر کننده ی رای معترض عنه، اعتراض خود را به عمل آورد.
در پایان لازم به ذکر است چنانچه در ارتباط با مسائل حقوقی و ثبتی نیاز به مشاوره حقوقی و راهنمایی دارید و یا تصمیم به بهره مندی از خدمات وکیل پایه یک دادگستری خبره و با تجربه دارید، می توانید به راحتی ضمن تماس با موسسه حقوقی مشهور از خدمات کارشناسان خبره و وکلای پایه یک دادگستری با تجربه و کاربلد ما بهره مند گردید.
 
شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید 1 دیدگاه
  • نائینی پاسخ

    مطلب عنوان شده بسیار عالی است. بسیار سپاسگزار

    27 بهمن 1397 در 10:42