شرایط و مراحل طلاق توافقی در مشهد چگونه است و چقدر زمان میبرد؟

  • 2 خرداد 1402
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

طلاق توافقی در مشهد چگونه است و فرآیند آن از ابتدا تا انتها دقیقاً چقدر زمان میبرد؟ در این نوشته بصورت کامل با مدارک مورد نیاز و همچنین شرایط و مراحل طلاق توافقی در مشهد و خراسان و هزینه‌های آن آشنا میشوید.

همانطور که از نام طلاق توافقی پیداست، طلاق توافقی یکی از انواع طلاق است که همه چیز در آن منوط به توافق زن و مرد با یکدیگر است؛ از نفقه گرفته تا اجرت المثل، حضانت فرزندان، مهریه و … برای مثال در طلاق توافقی نیازی نیست که زن کل مهریه اش یا بخشی از آن را ببخشد یا اینکه کل مهریه اش را از مرد طلب کند؛ چراکه تصمیم گیری در مورد مهریه مانند سایر حقوقی که زن و مرد در زندگی مشترک با یکدیگر دارند، در این نوع جدایی به صورت توافقی است و بر سر هر چیزی که با یکدیگر به توافق برسند، همان هم قابل اجرا خواهد بود. مراحل و هر آنچه که درمورد طلاق توافقی وجود دارد تقریباً در تمامی استان های کشور یکسان است؛ اما برای بررسی دقیق تر تصمیم داریم این بار درمورد طلاق توافقی در مشهد صحبت کنیم.

 

وکیل طلاق توافقی در مشهد

قبل از شروع بحث لازم به ذکر است که چنانچه نیاز به وکیل طلاق توافقی در مشهد دارید تا بدون حضور شما تمامی مراحل را به نحو احسن و در سریعترین زمان ممکن به انجام برساند، میتوانید از طریق شماره‌های ذیل با ما در ارتباط باشد تا بهترین وکیل طلاق توافقی در مشهد با حق الوکاله کاملاً منصفانه را به شما معرفی نماییم.

09124603170

02143000430

طلاق توافقی در مشهد

قانون جدید طلاق توافقی در مشهد

اگر تا قبل از آذر ماه سال ۹۷ به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه می کردید، می توانستید دادخواست طلاق توافقی خود را بدون ارائه گواهی مراکز غربالگری یا مشاوره خانواده که اصطلاحا به آن گواهی عدم انصراف از طلاق گفته میشود، به ثبت برسانید؛ اما از ابتدای آذر ماه سال ۹۷ با توجه به بخشنامه ای که برای مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی صادر شد، دفاتر مذکور مجاز به ثبت دادخواست طلاق توافقی بدون ارائه گواهی عدم انصراف از طلاق نیستند.

 

بر اساس این بخشنامه جدید در خصوص طلاق توافقی، متقاضیان طلاق توافقی در مشهد و استان خراسان و همچنین سایر استان‌های کشور اولین کاری که در خصوص ثبت دادخواست طلاق توافقی خود باید انجام دهند، این است که به سامانه نوبت دهی طلاق مراجعه کنند؛ سپس در این سامانه اطلاعات خود را وارد کرده و ثبت نام نمایند تا در وقتی که به آن ها داده می شود به مراکز غربالگری یا همان مراکز مشاوره مراجعه نمایند.

 

درنهایت نیز پس از انجام مشاوره های لازم، گواهی عدم انصراف از طلاق را دریافت کرده و هنگام ثبت دادخواست طلاق توافقی به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تحویل دهند؛ تا دادخواست طلاق توافقی آن ها به ثبت برسد و پس از آن به دادگاه خانواده ارجاع داده شود.

 

شرایط طلاق توافقی در مشهد چیست؟

شاید با خودتان فکر کنید که شرایط طلاق توافقی در مشهد با سایر استان‌ها و نقاط دیگر ایران تفاوت دارد؛ اما این تصور اشتباه است چراکه زوجین در طلاق توافقی به این نتیجه می رسند که جدایی بهتر از ماندن در قید ازدواج است و به نوعی از بین بد و بدتر، بد را انتخاب می کنند. سپس بر سر تمامی حقوق زن از جمله مهریه، اجرت المثل، حضانت فرزندان و … با یکدیگر به توافق می رسند؛ با این وجود می توان گفت که تنها شرط این نوع طلاق، توافق زن و شوهر با یکدیگر بر سر همه چیز است تا طلاق توافقی بین آن ها جاری شود.

 

مدارک لازم برای طلاق توافقی چیست؟

زوجین برای شروع مراحل طلاق توافقی در مشهد باید با همراه داشتن گواهی مراکز غربالگری یا مشاوره خانواده که اصطلاحاً گواهی عدم انصراف از طلاق نامیده می‌شود و همچنین مدارکی مانند: کارت ملی و شناسنامه زوجین و عقدنامه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در این استان مراجعه کنند تا دادخواست طلاق توافقی آن ها ثبت شود.

 

مراحل طلاق توافقی در خراسان چگونه است؟

همانطور که اشاره کردیم زن و مردی که تصمیم دارند به صورت توافقی از یکدیگر جدا شوند، اول از همه باید بر سر همه چیز یعنی تک تک حقوقی که در زندگی مشترکشان دارند، به توافق کامل برسند؛ چراکه در غیر این صورت جاری شدن طلاق توافقی بین آن ها امکان پذیر نیست. سپس باید در سامانه نوبت دهی طلاق، اطلاعات خود را وارد کرده و ثبت نام کنند. پس از آن باید دوره های مشاور خانواده را پشت سر بگذارند تا بتوانند گواهی مراکز غربالگری که به آن گواهی عدم انصراف از طلاق نیز می گویند را دریافت کنند. سپس با در دست داشتن این گواهی و مدارک لازم که در بالا به آن ها اشاره کردیم به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و درخواست خود را مبنی بر ثبت دادخواست طلاق توافقی ارائه دهند.

 

پس از اینکه دادخواست طلاق توافقی زوجین در دفاتر خدمات قضایی به ثبت رسید، دادگاه مورد نظر برای رسیدگی به دادخواست طلاق توافقی بر اساس آدرس محل سکونت مشترک زوجین تعیین می شود. سپس پیامکی برای زوجین ارسال می شود که این پیامک حاوی اطلاعاتی شامل: آدرس، تاریخ و ساعت جلسه دادرسی می باشد. لازم است که در این جلسه هم زن و هم مرد حضور داشته باشند تا درخواست خود را مبنی بر صدور گواهی عدم امکان سازش برای جاری شدن طلاق توافقی ارائه دهند. درواقع جلسه دادرسی از سوی قاضی به داوری ارجاع داده خواهد شد.

 

پروسه طلاق توافقی پس از جلسه دادرسی به مشاوره

همانطور که اشاره کردیم پس از اینکه زن و مرد در جلسه دادرسی حضور پیدا می کنند این جلسه از سوی قاضی به داوری ارجاع داده می شود؛ به گونه ای که هر یک از زوجین باید از میان آشنایان خود یک نفر را داشته باشند که آن شخص را به عنوان یک داور به دادگاه معرفی کنند. درصورتی که هر یک از زن و مرد شخصی را به عنوان داور به دادگاه معرفی نکنند، خود دادگاه داور را انتخاب خواهد کرد. داورانی که از سوی زوجین به دادگاه معرفی می شوند باید متاهل، امین و مسلمان باشند. وظیفه داوران و مشاوران این است که بین زن و مردی که تصمیم به جدایی از یکدیگر دارند، صلح و سازش ایجاد کنند.

 

درصورتی که داوران نتوانند صلح و سازش را بین زن و مرد برقرار کنند، گزارشی مبنی بر عدم سازش بین زن و مرد را کتبا به حضور دادگاه می رسانند. سپس دادگاه گواهی عدم امکان سازش زوجین را صادر میکند. توجه داشته باشید، رأیی که دادگاه مبنی بر گواهی عدم امکان سازش صادر می کند، قابل تجدید نظرخواهی و فرجام خواهی است؛ البته زوجین باید تا پایان مهلت تجدید نظر و فرجام صبر کنند و منتظر قطعی شدن رأی شوند یا اینکه حق تجدیدنظرخواهی و فرجام خواهی خود را ساقط کنند تا بدون نیاز به گذشت زمان رای آن‌ها سریعاً قطعی شود. پس از اینکه رأی دادگاه قطعی شد، حکم عدم امکان سازش در سه نسخه (دو نسخه برای طرفین و یک نسخه برای بایگانی) صادر می شود که زوجین یا وکلای آن‌ها باید با در دست داشتن کپی برابر اصل این رای به یکی از دفاتر رسمی طلاق مراجعه و اقدام به ثبت و اجرای صیغه طلاق و دریافت طلاقنامه بنمایند.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه