نحوه ثبت شرکت استارتاپ چگونه می‌باشد و به چه مدارکی نیاز دارد؟

  • 28 شهریور 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

اگر در ذهنتان ایده‌ای برای شروع یک کار جدید دارید و دوست دارید که با راه‌اندازی یک شرکت استارتاپ به کارآفرینی موفق تبدیل شوید، مطمئناً دوست دارید بدانید که نحوه ثبت شرکت استارتاپ چگونه است؟ یا اینکه مراحل ثبت شرکت استارتاپ چیست و به چه مدارکی نیاز دارد؟ برای گرفتن تمامی سوالاتی که در مورد […]

اگر در ذهنتان ایده‌ای برای شروع یک کار جدید دارید و دوست دارید که با راه‌اندازی یک شرکت استارتاپ به کارآفرینی موفق تبدیل شوید، مطمئناً دوست دارید بدانید که نحوه ثبت شرکت استارتاپ چگونه است؟ یا اینکه مراحل ثبت شرکت استارتاپ چیست و به چه مدارکی نیاز دارد؟ برای گرفتن تمامی سوالاتی که در مورد ثبت یک شرکت استارتاپی در ذهنتان دارید، ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

 

نحوه ثبت شرکت استارتاپ چگونه می‌باشد و به چه مدارکی نیاز دارد؟

مفهوم استارتاپ چیست؟

می‌توان گفت که استارتاپ نوعی سرمایه‌گذاری است. البته با سایر سرمایه‎گذاری‌ها کمی متفاوت است. به زبان ساده زمانی که شما ایده جدیدی در دنیای کسب‌وکار داشته باشید که بتوانید با به کارگیری آن ایده، اشتغال‌آفرینی کنید به یک کارآفرین تبدیل خواهید شد که اصطلاحاً به شرکتی که توسط شما تاسیس می‌شود، استارتاپ می‌گویند. در کل می‌توان گفت که استارتاپ‌ها، شرکت‌هایی هستند که با ایده‌های خلاقانه در حوزه کسب‌وکار شکل می‌گیرند. از آن‌جایی که استارتاپ‌ها با یک ایده خلاقانه رشد می‌کنند و در دنیای کسب‌وکار جان می‌گیرند، توسط مردم و دولت، مورد استقبال قرار می‌گیرند. البته این داستان در کشورهای دیگر اتفاق می‌افتد نه در کشور ما! متاسفانه در کشور ما اکثر استارتاپ‌ها به دلیل کمبود بودجه و عدم حمایت دولت شکست می‌خورند و تنها استارتاپ‌هایی شکل می‌گیرند و به موفقیت می‌رسند که سرمایه داشته باشند.

 

شرکت‌ها در دو حالت در کشور ما ثبت می‌شوند یا به صورت مسئولیت محدود یا سهامی خاص. افراد برای ثبت شرکت استارتاپ در هر یک از این دو حالت به مدارک منحصربه‌فردی نیاز دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

ثبت شرکت استارتاپ در قالب شرکت سهامی خاص

 

شرکتی که سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آن ها باشد با عنوان شرکت سهامی شناخته می شود. به موجب ماده ۲ لایحه مزبور”شرکت سهامی، شرکت بازرگانی محسوب می شود، ولو این که موضوع عملیات آن، بازرگانی نباشد”. اما اگر سرمایه شرکت منحصرا توسط موسسین تامین شود، به آن شرکت سهامی خاص گفته می شود. با توجه به این که تشکیل شرکت های سهامی عام مستلزم تشریفات طولانی است، مواد اصلاحی قانون تجارت برای امور ساده تری که شرکای کمتری دارند یک نوع شرکت سهامی مقرر کرده است که شرح داده شد.

 

ویژگی دیگر شرکت سهامی خاص این است که مجمع عمومی در آن وجود ندارد و تعداد شرکا کمتر از شرکت سهامی عام است. برای ثبت شرکت استارتاپ در قالب شرکت سهامی خاص، سرمایه شما باید بیشتر از یک میلیون ریال باشد و حداقل ۳ مدیر تعیین کنید. همچنین در شرکت سهامی خاص، اوراق قرضه قابل انتشار نیست و نمی توانید سهام را در بورس معامله کنید.

 

مدارک موردنیاز برای ثبت شرکت استارتاپ در قالب شرکت سهامی خاص

 

  • تهیه و ارائه دو نسخه از اظهارنامه شرکت.
  • ارائه دو نسخه از اساسنامه شرکت.
  • تهیه کپی از کارت ملی و شناسنامه تمامی اعضای شرکت که با اصل مدارک آن‌ها برابری کند.
  • ارائه اصل سند مالکیت درصورتی که اموال جزء سرمایه‌های شرکت باشد.
  • تهیه دو نسخه کپی از صورت‌جلسه‌های موسسین.
  • ارائه تقویم‌نامه رسمی دادگستری درصورتی که سرمایه شرکت منقول یا غیرمنقول باشد.
  • تهیه دو نسخه کپی از صورت‌جلسه‌های هیأت مدیره که توسط مدیران منتخب امضاء شده است.
  • ارائه فیشی از بانکی که شرکت موردنظر در آن حساب دارد، مبنی بر اینکه ۳۵ درصد از سرمایه شرکت پرداخت شده است.

ثبت شرکت استارتاپ در قالب شرکت با مسئولیت محدود

 

شما می توانید برای ثبت شرکت استارتاپ مورد نظر خود به روش دیگری هم اقدام کنید؛ یعنی ثبت استارتاپ در قالب شرکت با مسئولیت محدود. این نوع شرکتها جزء رایج ترین شرکت های بازرگانی در کشور ما هستند و معمولا اعضای آن، فامیل، دوست، همسایه و آشنایان هستند. بر اساس ماده ۹۴ قانون تجارت، شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل شده و هر یک از شرکا آن فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول هستند.

 

نکته دیگر این که هیچ محدودیتی در زمینه سرمایه شرکت هایی با مسئولیت محدود وجود ندارد. فعالیت این نوع شرکت ها تنها تجاری است و اعضا نمی توانند در قالب این شرکت، با موضوعی به جز امور تجاری به فعالیت بپردازند. توجه داشته باشید که این شرکت با شرکت سهامی متفاوت است. چراکه شرکت سهامی می تواند برای امور تجاری یا غیر تجاری هم تشکیل شود. تفاوت دیگر این که شرکت با مسئولیت محدود، هم به شرکت های سرمایه نزدیک است و هم به شرکت های اشخاص.

 

مدارک موردنیاز برای ثبت شرکت استارتاپ در قالب شرکت با مسئولیت محدود

 

  • ارائه کپی از کارت ملی و شناسنامه تمامی اعضای شرکت که با اصل مدارک هویتی آن‌ها برابری کند.
  • تهیه دو نسخه کپی از تقاضانامه ثبت شرکت.
  • ارائه اساسنامه شرکت.
  • تهیه دو نسخه کپی از شرکت‌نامه رسمی.
  • ارائه دو نسخه کپی از صورت‌جلسه هیأت مدیره به همراه مجمع عمومی موسسین

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه