جعل GPS چیست؟ معرفی روشهای پیشگیری و مقابله با جعل GPS در اینترنت

  • 11 اردیبهشت 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

جعل GPS یکی از انواع روش‌های جعل هویت اینترنتی است که در سال‌های اخیر و با پیشرفت تکنولوژی بسیار انجام شده و هدف اصلی آن به سرقت بردن اطلاعات و کنترل سیستم‌های رایانه‌ای و هوشمند است. ما در این مقاله به بررسی نحوه جعل جی پی اس در اینترنت پرداخته‌ و راه‌های مقابله با آن […]

جعل GPS یکی از انواع روش‌های جعل هویت اینترنتی است که در سال‌های اخیر و با پیشرفت تکنولوژی بسیار انجام شده و هدف اصلی آن به سرقت بردن اطلاعات و کنترل سیستم‌های رایانه‌ای و هوشمند است. ما در این مقاله به بررسی نحوه جعل جی پی اس در اینترنت پرداخته‌ و راه‌های مقابله با آن را به شما معرفی نموده‌ایم.

 

جعل GPS چیست؟ | معرفی روشهای پیشگیری و مقابله با جعل GPS در اینترنت

.

جعل GPS در اینترنت چیست؟

 

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که در حال استفاده از نرم افزارهای موقعیت یاب و جی پی اس در دستگاه هوشمند خود هستید و متوجه می‌شوید که موقعیت اشتباهی را به شما نمایش میدهد. همچنین ممکن است درحال استفاده از از دستگاه‌های کنترل از راه دور باشید و متوجه شوید که اختلالاتی در مسیریابی آنها ایجاد شده و نمی‌توانید به درستی آنها را هدایت کنید.

 

در چنین حالتی احتمال اینکه هویت جی‌پی‌اس دستگاه شما مورد حمله قرار گرفته و جعل جی پی اس انجام شده باشد بسیار بالا است.

 

همانطور که می‌دانید، امروزه بسیاری از دستگاه‌های هوشمند از جمله موبایل‌ها، رایانه‌ها، هواپیماها، کشتی‌ها، خودروهای پیشرفته، کامیون‌ها و ادوات کشاورزی، پهپادها، ماشین آلات جنگی و …، همگی از GPS جهت بدست آوردن موقعیت خود و پیدا کردن مسیر استفاده می‌کنند که با استفاده از از ماهواره‌های موجود در جو زمین انجام می‌گیرد.

 

در نتیجه افراد متخلف جهت به دست آوردن کنترل دستگاه‌های هوشمند و سرقت اطلاعات و یا سرقت خود دستگاه‌ها از روش‌های جعل GPS استفاده کرده و این کار را از طریق ایجاد امواج بسیار قوی‌تر از امواج ماهواره‌ها بر روی سطح زمین انجام می‌دهد.

 

این امواج به دلیل قدرت بیشتر نسبت به امواج ماهواره‌ها، راحت‌تر توسط دستگاه‌ها جستجو و دریافت شده و فرد متخلف با استفاده از آن موقعیت و مختصات جدیدی را به دستگاه ارسال می‌کند و همچنین امواج برگشتی از دستگاه را نیز دریافت کرده و اطلاعات مورد نیاز را از آن به سرقت می‌برد.

چرا جعل GPS در اینترنت انجام می‌شود؟

 

یکی از مهمترین دلایلی که متخلفین از جمله جی پی اس در اینترنت استفاده کرده این است که هزینه تهیه تجهیزات برای انجام این کار بسیار ارزان بوده و همچنین نحوه انجام این کار بسیار راحت و آسان است فرد متخلف می‌تواند بدون هیچ مهارتی این کار را انجام دهد.

 

البته تجهیزات و نرم افزارهای مختلفی جهت مبارزه با جعل جی پی اس وجود دارد اما قیمت تهیه و استفاده از آن‌ها بسیار گران است و عمدتاً شرکت‌های بزرگ و تاسیسات مهم از آنها استفاده می‌کنند.

 

همانطور که گفتیم، با استفاده از جعل GPS می‌توان بسیاری از اقدامات از جمله سرقت اطلاعات، سرقت تجهیزات و دستگاه‌های کنترل از راه دور و خودکار مانند پهپادها و از همه مهم تر تجهیزات نظامی را انجام داده و سودهای کلانی به جیب زد. حتی می‌توان با این کار، در مسیریابی تاکسی‌های آنلاین و مسافرین شهری اختلال ایجاد کرده و باعث هرج و مرج شد.

 

روش های پیشگیری و مقابله با جعل GPS در اینترنت

 

روش‌های زیادی برای پیشگیری و مقابله با جعل جی پی اس در اینترنت انجام می‌شود که استفاده آن‌ها چندان دشوار نبوده و می‌توان به راحتی از این روش‌ها بهره بود. از جمله مهم‌ترین راه‌های پیشگیری و مقابله عبارت است از:

جعل GPS چیست؟ | معرفی روشهای پیشگیری و مقابله با جعل GPS در اینترنت

۱) استفاده از چند آنتن در گیرنده

 

استفاده از دو یا چند آنتن در دستگاه‌های گیرنده یکی از ساده‌ترین روش‌های است که می‌توان با استفاده از آن حملات مربوط به جی پی اس را خنثی نمود.

 

زیرا دستگاه‌های گیرنده که دارای چند آنتن هستند می‌توانند به راحتی نویز و پارازیت‌های موجود در محیط را فیلتر کرده و مسیر و مبدا سیگنال دریافت شده را نیز شناسایی و مورد بررسی قرار دهند تا از اصالت آن مطمئن شوند. در نتیجه می‌توان به راحتی تشخیص داد که کدام سیگنال از ماهواره واقعی دریافت شده و کدام مربوط به یک تقویت کننده زمینی بوده و کاملاً جعلی است.

 

البته استفاده از چند آنتن گیرنده معمولاً در سیستم‌های تاسیساتی و تجهیزات پیشرفته قابل استفاده بود اما هم اکنون می‌توان از این روش در روترهای وای فای و گیرنده‌های موجود در تلفن‌ها و تجهیزات هوشمند استفاده کرد و به راحتی در مقابل جعل GPS دستگاه خود ایمن شد.

جعل GPS چیست؟ | معرفی روشهای پیشگیری و مقابله با جعل GPS در اینترنت

 

۲) استفاده از فایروال یا دیوار آتشین

 

یکی دیگر از راهکارهای پیشگیری و مقابله با جعل جی پی اس در اینترنت، استفاده از فایروال یا به اصطلاح دیوار آتشین است که برای محافظت در برابر جرایم اینترنتی بسیار مفید و کاربردی می باشد.

در حال حاضر فایل‌ها به صورت تجهیزات بسیار گران قیمت و البته حجیم بوده که بر روی جی پی اس و آنتن آن نصب شده و بر اساس الگوریتم‌ها و الگوهای از قبل برنامه نویسی شده، سعی می‌کند تا تمامی سیگنال‌های جعلی و پارازیت‌های محیط را شناسایی کرده و مسدود کند.

در نتیجه با استفاده از این سیستم، تنها سیگنال‌های واقعی و اصلی برای گیرنده‌های کاربران فرستاده می‌شود و از ارسال سیگنال‌های ناشناس و جعل GPS جلوگیری می‌گردد.

این سیستم‌ها در حال حاضر تنها در دکل‌ها و تاسیسات مخابراتی قابل استفاده بوده و نمی‌توان از آن‌ها در رایانه شخصی و یا دستگاه‌های هوشمند کوچک استفاده کرد.

البته نرم افزارهایی شبیه به  این سیستم‌ها در دستگاه‌های هوشمند کوچک و رایانه‌ها قرار داده شده اما کارایی بسیار بالایی ندارد. در نتیجه سازندگان قطعات و تراشه‌های سخت افزاری سعی می‌کنند تا سیستم‌های فایروال را برای گیرنده‌های GPS دستگاه‌های هوشمند طراحی و تولید کرد تا بتوان راحت‌تر در مقابل متخلفین مقابله کرد.

 

جعل GPS چیست؟ | معرفی روشهای پیشگیری و مقابله با جعل GPS در اینترنت

.

۳) استفاده از حالت battery saving location

 

در صورتی که در حال استفاده از جی پی‌اس دستگاه خود هستید و متوجه شدید که موقعیت غیر واقعی و اشتباه را به شما نمایش میدهد، دستگاه شما دچار حمله جعل GPS قرار گرفته و بهترین راه این است که اینترنت و آنتن دستگاه خود را قطع کنید و بعد از مدتی دوباره آن را به اینترنت متصل نمایید.

در صورتی که از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنید نیز می‌توانید علاوه بر قطع کردن اینترنت و آنتن، دستگاه را بر روی حالت battery saving location قرار داده تا حساسیت و دقت گیرنده جی پی اس دستگاه شما کمتر شود.

این کار باعث می‌شود تا گیرنده فرکانس‌های کمتری را دریافت کرده و احتمال دوباره هک شدن جی پی اس دستگاه کمتر می‌شود.

 

.

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه