مهریه عندالاستطاعه چیست و چگونه مهریه عندالاستطاعه را بگیریم؟

  • 18 اردیبهشت 1399
  • محسن شیخ ها
  • 3 پرسش و پاسخ

مهریه عندالاستطاعه چیست و چگونه باید مهریه عندالاستطاعه را بگیریم؟ هر آنچه که لازم است درمورد مهریه عندالاستطاعه بدانید را در این مطلب بخوانید.     مهریه عندالاستطاعه چیست؟   مهریه یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی است که امروزه در دادگاه‌های خانواده مطرح می‌شود به گونه‌ای که خانم‌های زیادی را می‌بینیم که برای گرفتن مهریه خود […]

مهریه عندالاستطاعه چیست و چگونه باید مهریه عندالاستطاعه را بگیریم؟ هر آنچه که لازم است درمورد مهریه عندالاستطاعه بدانید را در این مطلب بخوانید.

 

مهریه عندالاستطاعه چیست و چگونه مهریه عندالاستطاعه را بگیریم؟

 

مهریه عندالاستطاعه چیست؟

 

مهریه یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی است که امروزه در دادگاه‌های خانواده مطرح می‌شود به گونه‌ای که خانم‌های زیادی را می‌بینیم که برای گرفتن مهریه خود به دادگاه مراجعه کرده و سعی دارند که از طریق قانونی به حق خود برسند؛ چراکه مهریه یکی از اصلی‌ترین حقوق زن می‌باشد و توسط شرع و قانون به عنوان پشتیبان مالی برای زن در نظر گرفته شده است به گونه‌ای که زن بلافاصله بعد از عقد کردن با مرد می‌تواند آن را طلب کند.

البته در گذشته می‌شد به مهریه به عنوان یک پشتیبان مالی برای زن نگاه کرد اما امروزه مهریه بیشتر نقش یک اهرم فشار بر روی مرد را بازی می‌کند به گونه‌ای که مردان زیادی به دلیل عدم توانایی در پرداخت مهریه به زندان می‌افتند؛ خوشبختانه چندین سالی است که با تصویب شدن قانون جدیدی در زمینه دریافت مهریه مانند گذشته به مردانی که توانایی مالی برای پرداخت مهریه ندارند، فشار زیادی وارد نمی‌شود.

به موجب این قانون جدید مهریه زن هر چقدر هم که باشد تنها ۱۱۰ سکه آن زندانی دارد یعنی اینکه اگر مرد ۱۱۰ سکه از مهریه زن خود را پرداخت کند دیگر به زندان نمی‌افتد؛ بنابراین مرد می‌تواند با پرداخت ۱۱۰ سکه از مهریه همسرش به زندان نیافتد و باقی مهریه را نیز به صورت قسطی پرداخت کند؛ البته درصورتی که اثبات شود مرد توانایی مالی برای پرداخت ۱۱۰ سکه را ندارد، قاضی دادگاه اجازه می‌دهد تا مرد این تعداد سکه را نیز به صورت قسطی پرداخت کند.

 

تفاوت مهریه عندالاستطاعه با مهریه عندالمطالبه

 

مهریه عندالاستطاعه برخلاف مهریه عندالمطالبه به این معناست که هر وقت مرد پولی برای پرداخت مهریه زن داشته باشد باید درصورت مطالبه زن، مهریه‌اش را به او بپردازد؛ نکته حائز اهمیتی که در این زمینه وجود دارد این است که زن باید برای دریافت مهریه عندالاستطاعه به دادگاه اثبات کند که میزان دارایی‌ها و درآمد شوهرش چقدر است؛ در غیر این صورت زن نمی‌تواند مهریه خود را بگیرد.

اگر زن بتواند به دادگاه ثابت کند که شوهرش از توانایی مالی برای پرداخت مهریه او برخوردار است و اموال و دارایی‌های زیادی دارد باید تمامی آن‌ها را به مرجع قضایی معرفی کند تا از طریق فروش آن‌ها بتواند مهریه خود را دریافت کند.

مهریه عندالمطالبه به این معناست که زن هر وقت که بخواهد می‌تواند مهریه خود را از شوهرش طلب کند البته از طریق قانونی؛ شوهر زن نیز موظف است مهریه عندالمطالبه زن را به او پرداخت کند حتی اگر زن یک دقیقه بعد از عقد با شوهرش مهریه خود را طلب کند.

درصورتی که مرد توانایی مالی برای پرداخت مهریه را نداشته باشد، می‌تواند از دادگاه درخواست کند که مهریه زن را به صورت اقساطی پرداخت کند؛ دادگاه نیز میزان دارایی‌ها و درآمد مرد را بررسی می‌کند تا ببیند که او توانایی مالی برای پرداخت مهریه زن به صورت یکجا را دارد یا اینکه مستحق پرداخت مهریه زن به صورت اقساطی می‌باشد.

درصورتی که در دادگاه عدم توانایی مرد برای پرداخت مهریه ثابت شود، او موظف است که براساس حکم صادره از سوی دادگاه مهریه را به صورت اقساطی سر موعد تعیین شده در دادگاه به زن پرداخت کند؛ و در صورتی که مرد در تاریخ تعیین شده توسط دادگاه مهریه را به صورت اقساطی به زن پرداخت نکند، زن یا وکیل او می‌تواند، مرد را به زندان بیاندازد.

 

مقدار مهریه عندالاستطاعه چقدر است؟

 

مطمئناً این سوال در ذهنتان رژه می‌رود که میزان مهریه عندالاستطاعه چقدر است؟ درواقع با توجه به رویه دادگاه‌ها، مهریه چه به صورت عندالمطالبه باشد و چه به صورت عندالاستطاعه، میزان دارایی و اموال مرد توسط دادگاه مورد استعلام قرار می‌گیرد؛ سپس متناسب با میزان درآمد و دارایی‌های مرد یا باید به صورت یکجا پرداخت شود یا اینکه به صورت اقساطی پرداخت شود؛ البته همانطور که اشاره کردیم علاوه‌بر میزان دارایی‌ها و اموال مرد، میزان حقوق مرد نیز در میزان مبلغ اقساط مهریه تاثیر چشم‌گیری دارد.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید 3 دیدگاه
  • وکیل دادگستری پاسخ

    سلام علیکم برادران گرامی با توجه به اینکه در زمان عقد نکاح زوجه عنوان عندالاستطاعه را به جای عنوان عندالمطالبه پذیرفته باشد ، در صورتی می تواند زوجه مهریه را مطالبه نماید که ملائت و توانایی پرداخت زوج را در دادگاه خانواده با دلیل ، مدرک معتبر و سند به اثبات برساند که البته باید این اسناد ارائه شده توسط زوجه الزاماً غیر از مستثنیات دِین باشد لذا اگر بتواند ثابت نماید زوج محکوم به پرداخت مهریه می گردد و باید الزاماً بپردازد ولی اگر زوجه نتواند استطاعت و توانایی مالی زوج را به اثبات برساند (به عنوان مثال زوجی که هیچ سندی به نامش نیست و پولی هم در بانک جهت توقیف ندارد و کارمند هم نباشد که بتواند زوجه یک چهارم آن را به نفع خودش مسدود نماید) در اینحال مطالبه مهریه معلق و منتفی می ماند و زوجه هیچ گونه اقدامی جهت درخواست مهریه و اعمال فشار به زوج را نخواهد داشت البته این فرایند تا زمان استطاعت زوج به قوت خود باقی است مگر آنکه شرایط مالی جدیدی برای زوج پیش بیاید و زوج مستطیع و متمکن شود و الا اگر تا پایان عمرِزوج هم زوج مستطیع نشود امکان مطالبه مهریه برای زوجه به هیچ وجه وجود ندارد. ضمناً در مورد مهریه های عندالاستطاعه به شرط عدم استطاعت و توانایی مالی زوج و پرداخت مهریه توسط زوج ، زوجه : 1- حق حبس ندارد (موضوع ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی ملغی می شود) 2- زوج زندان نمی شود(حق جلب زوج را نخواهد داشت) 3- مهریه تقسیط نمی شود 4- زوج ممنوع الخروج نمی شود و خلاصه هر اهرم فشاری را که زوجه می توانست به واسطه مهریه های سنگین و نامعقول به زوج وارد آورد و پایه های زندگی مشترک را متزلزل و بلکه تخریب نماید از کار انداخت و بی اثر نمود. «والسّلام عليكم و رحمة الله و بركاته»

    4 فروردین 1400 در 01:16
  • وکیل پاسخ

    سلام علیکم برادر گرامی با توجه به اینکه در زمان عقد نکاح زوجه عنوان عندالاستطاعه را به جای عنوان عندالمطالبه پذیرفته باشد ، در صورتی می تواند زوجه مهریه را مطالبه نماید که ملائت و توانایی پرداخت زوج را در دادگاه خانواده با دلیل ،مدرک معتبر و سند به اثبات برساند که البته باید این اسناد ارائه شده توسط زوجه غیر از مستثنیات دِین باشد لذا اگر بتواند ثابت نماید زوج محکوم به پرداخت مهریه می گردد و باید الزاماً بپردازد ولی اگر زوجه نتواند استطاعت و توانایی مالی زوج را به اثبات برساند (به عنوان مثال زوجی که هیچ سندی به نامش نیست و پولی هم در بانک جهت توقیف ندارد و کارمند هم نباشد که بتواند زوجه یک چهارم آن را به نفع خودش مسدود نماید) در اینحال مطالبه مهریه معلق و کان لم یکن می ماند و زوجه هیچ گونه اقدامی جهت درخواست مهریه و اعمال فشار به زوج را نخواهد داشت البته این فرایند تا زمان استطاعت زوج به قوت خود باقی است مگر آنکه شرایط مالی جدیدی برای زوج پیش بیاید و مستطیع شود و الا اگر تا پایان عمرِزوج هم زوج مستطیع نشود امکان مطالبه مهریه برای زوجه به هیچ وجه وجود ندارد. ضمنا در مورد مهریه های عندالاستطاعه به شرط عدم استطاعت مالی زوج ، زوجه : حق حبس ندارد (موضوع ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی ملغی می شود)- زوج زندان نمی شود(حق جلب زوج را نخواهد داشت) – مهریه تقسیط نمی شود – زوج ممنوع الخروج نمی شود و خلاصه هر اهرم فشاری را که زوجه می توانست به واسطه مهریه های سنگین و نامعقول به زوج وارد آورد و پایه های زندگی مشترک را متزلزل و بلکه تخریب نماید از کار انداخت و بی اثر نمود. «والسّلام عليكم و رحمة الله و بركاته»

    29 اسفند 1399 در 16:01
  • وکیل پاسخ

    سلام علیکم برادران گرامی با توجه به اینکه در زمان عقد نکاح زوجه عنوان عندالاستطاعه به جای عندالمطالبه پذیرفته باشد ، در صورتی می تواند زوجه مهریه را مطالبه نماید که ملائت و توانایی پرداخت زوج را در دادگاه خانواده با دلیل ،مدرک معتبر و سند به اثبات برساند که البته باید این اسناد ارائه شده توسط زوجه غیر از مستثنیات دِین باشد لذا اگر بتواند ثابت نماید زوج محکوم به پرداخت مهریه می گردد و باید الزاماً بپردازد ولی اگر زوجه نتواند استطاعت و توانایی مالی زوج را به اثبات برساند (به عنوان مثال زوجی که هیچ سندی به نامش نیست و پولی هم در بانک جهت توقیف ندارد و کارمند هم نباشد که بتواند زوجه یک چهارم آن را به نفع خودش مسدود نماید) در اینحال مطالبه مهریه معلق و کان لم یکن می ماند و زوجه هیچ گونه اقدامی جهت درخواست مهریه و اعمال فشار به زوج را نخواهد داشت البته این فرایند تا زمان استطاعت زوج به قوت خود باقی است مگر آنکه شرایط مالی جدیدی برای زوج پیش بیاید و مستطیع شود و الا اگر تا پایان عمرِزوج هم زوج مستطیع نشود امکان مطالبه مهریه برای زوجه به هیچ وجه وجود ندارد. ضمنا در مورد مهریه های عندالاستطاعه به شرط عدم استطاعت مالی زوج ، زوجه : حق حبس ندارد (موضوع ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی ملغی می شود)- زوج زندان نمی شود(حق جلب زوج را نخواهد داشت) – مهریه تقسیط نمی شود – زوج ممنوع الخروج نمی شود و خلاصه هر اهرم فشاری را که زوجه می توانست به واسطه مهریه های سنگین و نامعقول به زوج وارد آورد و پایه های زندگی مشترک را متزلزل و بلکه تخریب نماید از کار انداخت و بی اثر نمود. «والسّلام عليكم و رحمة الله بركاته»

    29 اسفند 1399 در 01:07