آیا خروج غیر قانونی از کشور جرم محسوب می شود؟

  • 14 دی 1398
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

خروج غیر قانونی از کشور   خروج غیر قانونی از کشور با توجه به قوانین ایران بدون تردید جرم محسوب می شود و این موضوع که دارای اهمیت زیادی است را در ادامه بررسی می‌نماییم.   ورود و خروج از کشور در ایّام قدیم هیچ محدودیت و قوانین خاصی نداشت و افراد تقریباً بدون نیاز […]

خروج غیر قانونی از کشور

 

خروج غیر قانونی از کشور با توجه به قوانین ایران بدون تردید جرم محسوب می شود و این موضوع که دارای اهمیت زیادی است را در ادامه بررسی می‌نماییم.

 

ورود و خروج از کشور در ایّام قدیم هیچ محدودیت و قوانین خاصی نداشت و افراد تقریباً بدون نیاز به روادید و یا مجوز می‌توانستند به سهولت به خارج از کشور رفت و آمد کنند.

 

اما امروزه با توجه به قوانین مهاجرتی، ورود غیر قانونی به کشور و یا خروج غیر قانونی از کشور جرم محسوب می‌شود.

 

با تمام سختگیری‌های موجود متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد مهاجرت غیرقانونی و خروج غیر قانونی از کشور توسط افراد زیادی از هموطنانمان بوده‌ایم.

 

در سال 1351 قانون گذرنامه به تصویب رسید، در این قانون به دو صورت رفتار مجرمانه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد:

 

1- فردی که به صورت غیرقانونی از کشور خارج می‌شود


2- هنگامی که خروج افراد به واسطه یک خاطی صورت می‌پذیرد

 

به صورت قانونی افراد در هنگام خروج از کشور باید گذرنامه اخذ نمایند و این گذرنامه تنها توسط مراجع ذیصلاح دولت جمهوری اسلامی ایران برای مسافرت افراد صادر می‌گردد.

 

در حال حاضر ثبت‌نام گذرنامه به راحت‌ترین شکل و طی مدت زمان 2 ساعت انجام می‌پذیرد.

 

با مراجعه به مراکز پلیس 10+ و پرداخت هزینه‌های مشخص شده، شناسه پرونده درخواست گذرنامه برای فرد صادر می‌شود.

 

تذکر: دو نکته در هنگام دریافت گذرنامه وجود دارد.

 

1- دارا بودن سن قانونی برای دریافت گذرنامه


2- پرداخت هزینه‌ها به واسطه کارت بانکی و دستگاه POS پلیس

 

مشاور یا وکیل مهاجرت

گذرنامه چیست؟

 

گذرنامه سندی است که توسط ماموران دارای صلاحیت نظام جمهوری اسلامی ایران برای افراد به منظور خروج و ورود به کشور صادر می‌گردد.

 

تمامی افراد تبعه ایران برای خروج از کشور باید گذرنامه دریافت نمایند. در صورت خروج افراد از کشور بدون گذرنامه و یا جعل آن، ماموران مربوطه موظفند به صورت قانونی اقدام نمایند.

 

انواع گذرنامه

 

به طور کلی گذرنامه‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند:

 

1- گذرنامه سیاسی
2- گذرنامه خدمت
3- گذرنامه عادی

 

نکته: تمایز انواع گذرنامه‌ها در رنگ، شکل و تعداد برگه‌ها مشخص می‌شود.

 

وزرات خارجه کشور در صورت ماموریت فرد برای کشورهای سیاسی می‌تواند از برگه‌های سیاسی استفاده نماید.

 

گذرنامه سیاسی

 

گذرنامه سیاسی برای شخصیت‌های سیاسی صادر می‌گردد. گذرنامه سیاسی شامل تمامی افراد و شخصیت‌های سیاسی کشور شامل: رهبر، رئیس جمهور، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس قوه قضائیه، اعضای شورای نگهبان، تولیت آستان قدس رضوی، وزراء و کلیه شخصیت‌های برجسته سیاسی می‌شود.

 

تبصره: برای همسران شخصیت‌های مهم گذرنامه‌های سیاسی جداگانه صادر می‌گردد.

 

گذرنامه خدمت

 

تمامی افرادی که در خدمت نظام جمهوری اسلامی ایران هستند، اعم از شخصیت‌های دولتی، لشگری و کشوری از گذرنامه خدمت استفاده می‌کنند.

 

وظیفه صدور و همچنین تمدید گذرنامه سیاسی برعهده وزارت امور خارجه ایران می‌باشد.

 

اعتبار این گذرنامه بجز افرادی بصورت ثابت در خدمت دولت هستند 1 ساله می‌باشد.

 

گذرنامه عادی

 

پلیس 10+ صدور گذرنامه عادی را برعهده دارد، قوانین و مقررات تمدید و تجدید گذرنامه عادی مطابق آیین‌نامه اجرایی قانون گذرنامه است.

 

تمامی افرادی که واجد شرایط قانونی هستند می‌توانند گذرنامه خود را به راحتی و بدون دغدغه دریافت نمایند.

 

دانش‌آموزان و دانشجویان مذکر که مشمول قانون نظام وظیفه هستند باید با رعایت قانون نظام وظیفه عمومی و اخذ تاییدیه از آموزش و پروش یا آموزش عالی و سازمان نظام وظیفه عمومی امکان دریافت گذرنامه را دارند.

 

صدور گذرنامه

صدور گذرنامه

برای چه افرادی گذرنامه صادر نمی‌شود؟

 

  • افراد ممنوع الخروج
  • افرادی که در خارج از ایران به کارهای خلاف و به دور از اخلاق و قانون می‌پردازند و دارای سوء شهرت و یا دارای سوء پیشینه هستند
  • اشخاصی که سفر آنها مطابق با تشخیص مقامات قضایی به صلاح نباشد

 

اعتبار گذرنامه عادی

 

گذرنامه ایرانی برای بسیاری از کشورهای جهان معتبر است. مدت اعتبار اکثریت گذرنامه‌های عادی 5 سال می‌باشد و پس از اتمام آن با مراجعه به مراکز دولتی می‌توانید اقدام به تمدید آن نمایید.

 

مدارک لازم برای دریافت گذرنامه

 

  • حضور شخص متقاضی الزامی است.
  • ارائه مدارکی همچون: اصل شناسنامه، اصل کارت ملی و تاییدیه ثبت احوال برای کلیه متقاضیان ضروری است.
  • عکس بیومتریک با حجاب کامل برای بانوان و تصویر آقایان باید بدون کلاه، عینک، کراوات و بدون زیور آلات باشد و محاسن آنها نباید پیشانی و گوش ها را پوشش دهد.
  • دخترهای بالای 6 سال باید حجاب داشته باشند و برای خانم‌های زیر 18 سال اجازه قیم قانونی الزامی است.
  • چنانچه فرد در حال تحصیل باشد، همراه داشتن گواهی اشتغال به تحصیل و دفترچه بیمه شخص الزامی می‌باشد.
  • نظامیانی که 5 سال از اتمام بازنشستگی آنها سپری نشده باید از حفاظت یگان مربوطه نامه‌ای ارائه دهند.
  • بانوان متاهل نیاز به اجازه قانونی همسر خود دارند و در صورتیکه همسر فوت شده باشد، گواهی فوت همسر و یا شناسنامه باطل شده را به مرکز ارائه دهند، کفایت می کند.
  • آقایان اصل و کپی کارت پایان خدمت و یا معافیت خود را به همراه موافقت‌نامه سازمان نظام وظیفه کشور باید تحویل دهند. البته آقایان بالای 50 سال نیازی به کارت پایان خدمت ندارند.

 

جرم خروج بدون گذرنامه یا اسنادی در حکم گذرنامه

 

به هیچ عنوان یک تبعه ایرانی نمی‌تواند بدون داشتن مجوز از کشور خارج گردد، در صورت خروج غیرقانونی بدون گذرنامه، فرد به مجازاتی معادل 2 ماه تا 6 ماه حبس به همراه جریمه نقدی محکوم می‌گردد.

 

البته لازم به ذکر است که چنانچه فرد به صورت قانونی از کشور خارج شود ولی به نقاط غیرمجاز سفر نماید، مجرم شناخته می‌شود و طبق قانون جزا و جرم‌شناسی استفاده از روش‌های غیرقانونی برای خروج از کشور مجازاتی معادل 1 ماه تا 3 ماه حبس را در بر می‌گیرد.

 

در صورتیکه فرد هر دو تخلف را انجام دهد به طوری که بدون گذرنامه عزیمت به مراکز غیرقانونی را داشته باشد، مجازات شدیدتری همچون حبس شش ماه و جزایی نقدی مقرر را باید پرداخت نماید.

 

قانون جزا و جرم‌شناسی

اهمیت اسناد رسمی

 

همراه داشتن گذرنامه در تمامی کشورهای معتبر جهان به جز کشورهای که جمهوری اسلامی ایران آن‌ها را ممنوع کرده است اهمیت دارد.

 

لذا سفر به کشورهای غیرقانونی جرم به شمار می‌رود و برای فرد مجازات حبس و پرداخت جزای نقدی در نظر گرفته می‌شود.

 

داشتن گذرنامه غیرقانونی و نامعتبر

 

با توجه به قوانین جزا و جرم‌شناسی چنانچه فرد و یا افراد اقدام به جعل سند یا اسناد و مدارک دولتی نمایند، مجرم شناخته می شوند.

 

شخص خاطی بعد از اثبات جرمیت و بعد از قطعیت حکم، به زندان انتقال می‌یابد.

 

همانطور که کارشناس موسسه حقوقی مشهور در این مقاله بیان نموده است، ورود و خروج به صورت غیرقانونی از کشور جرم به شمار می‌رود و در صورتیکه این جرم با مشارکت و همکاری شخص ثالثی رخ دهد، مجازات‌هایی را به همراه خواهد داشت.

 

هرگونه همکاری با فرد خاطی از جانب کارکنان دولت جرم به محسوب می‌شود و طبق قانون جزا و جرم‌شناسی کوتاهی از جانب کارکنان دولتی و دریافت رشوه مجازات زندان را در پی خواهد داشت.

 

مساعدت غیرقانونی با فرد متخلف

 

کارکنان دولت تنها باید در چهارچوب قوانین و آیین نامه‌های ایران عمل کنند، در صورت همکاری با فردی که به صورت غیرقانونی اقدام به سفر می‌کند مجازاتی برابر با 6 ماه تا 2 سال حبس را در پی دارد.

 

مهم‌ترین خطری که افراد را در خروج غیر قانونی از کشور تهدید می‌کند وجود واسطه‌ها و قاچاقچیان است.

 

مشهور در مقاله‌های آتی به وجود واسطه‌ها و خطر اعتماد به آنها خواهد پرداخت. اشخاصی که به صورت غیرقانونی از کشور خارج می‌شوند علاوه بر ارتکاب جرم ریسک بالایی را برای اقامت می‌پذیرند و در خیلی از مواقع دولت جمهوری اسلامی ایران امکان یاری رساندن به آنها در کشورهای دیگر ندارد. همراه داشتن مشاور یا وکیل مهاجرت تمامی مسیرهای خروج از کشور را هموار می‌سازد.

 

طبق کلیات و قواعد حقوق جزا و جرم‌شناسی، هرگونه اقدام به خروج غیرقانونی از کشور بدون مجوز رسمی و و بدون داشتن گذرنامه قانونی جرم محسوب می‌شود و مسئولیت کیفری دارد، از این رو موسسه حقوقی مشهور سعی بر آن دارد که با ارائه مقالات متنوع کاربران گرانقدر خود را با اصول و قوانین ایران آشنا نماید.

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه