نماد اعتماد الکترونیکی چیست؟ چه تاثیری بر اعتبار وب سایت ها دارد؟

  • 26 اردیبهشت 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

نماد اعتماد الکترونیکی یک نماد اعتبار سنجی است که جهت تایید اعتبار وب سایت ها داخلی ایران صادر شده تا کاربران بتوانند راحت تر وب‌سایت های جعلی را شناسایی کرده از وب سایت های معتبر خرید نمایند. ما در این مطلب به معرفی و بررسی نماد اعتماد الکترونیک می پردازیم.     نماد اعتماد الکترونیک […]

نماد اعتماد الکترونیکی یک نماد اعتبار سنجی است که جهت تایید اعتبار وب سایت ها داخلی ایران صادر شده تا کاربران بتوانند راحت تر وب‌سایت های جعلی را شناسایی کرده از وب سایت های معتبر خرید نمایند. ما در این مطلب به معرفی و بررسی نماد اعتماد الکترونیک می پردازیم.

 

نماد اعتماد الکترونیکی چیست؟ چه تاثیری بر اعتبار وب سایت ها دارد؟

 

نماد اعتماد الکترونیک چیست؟

 

نماد اعتماد الکترونیکی یک نماد اعتماد سنجی است که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران صادر شده و به نوعی تایید کننده اعتبار وب سایت ها و تضمین فعالیت آنها در شبکه اینترنت می باشد.

این نماد از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران به وب سایت های مختلف داده شده و بیشتر به وب سایت‌های فروشگاهی و یا خدماتی که دارای درگاه الکترونیکی هستند اعطا می گردد.

 

هدف از اهدای این نماد، مدیریت و سازماندهی وب‌سایت‌ها و سازمان‌های مربوطه یا افراد ذیربط است که باعث جلوگیری از تخلفات مربوط به فضای اینترنتی شده و به نوعی صلاحیت وب سایت‌ها و احراز هویت مالکان آنها تایید می‌گردد.

 

این نماد بعد از بررسی فعالیت وب سایت‌ها و انجام مراحل احراز هویت و تایید صلاحیت مالک حقیقی یا حقوقی آن و مراحل اداری صادر شده و مدت اعتبار آن بر اساس مصوبه ۲۸۸ کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات، دو سال می‌باشد.

 

نماد اعتماد الکترونیکی چیست؟ چه تاثیری بر اعتبار وب سایت ها دارد؟

 

نماد اعتماد الکترونیکی چند نوع است؟

 

۱) نماد اعتمادموقت

 

این نماد در مرحله اول بعد از ثبت نام و ارسال مدارک در وب سایت مرکز توسعه تجارت الکترونیک و انجام تایید اولیه صادر شده و مدت اعتبار آن بستگی به مدت زمان بررسی و احراز هویت وب سایت و مالکان آن دارد.

 

۲) نماد دائم تک ستاره

 

این نماد بعد از اعطای نماد موقت و با انجام بررسی ها و تاییدیه های لازم، به وب سایت مورد نظر اعطا شده و بر اساس فعالیت ها و معیارهای مشخص، این نماد قابل ابقا و تمدید خواهد بود.

 

۳) نماد دائم دو ستاره

 

این نماد اعتماد الکترونیکی نیز بر اساس معیارها و شرایط مشابه با نماد تک ستاره به وب سایت‌های تایید شده و مطمئن داده می شود و بر اساس فعالیت ها و معیارهای مشخص قابل تمدید شدن و ابقا خواهد بود.

 

تنها شرط متفاوت برای اخذ این نماد، داشتن گواهی امنیت SSL برای وب سایت های فروشگاهی است که نشان دهنده امنیت کامل وب سایت می باشد.

هدف از اعطای نماد اعتماد الکترونیک

 

به طور کلی هدف از اعطای نماد اعتماد الکترونیکی و تدوین آن، بررسی و تشریح جزئیات تمامی مراحل ارزیابی کسب و کارهای اینترنتی بر اساس شاخص های مربوطه است.

 

همچنین نحوه انجام نظارت بر فعالیتها و اقدامات مربوط به کسب و کارهای اینترنتی و علاوه بر آن، رسیدگی به شکایات کاربران و خریداران اینترنتی و تخلفات و جرایم اینترنتی انجام شده در فضای مجازی از دیگر اهداف این نماد می باشد.

 

نماد اعتماد الکترونیکی چیست؟ چه تاثیری بر اعتبار وب سایت ها دارد؟

 

شرایط اعطای نماد اعتماد الکترونیک 

 

به منظور دریافت نماد اعتماد الکترونیک برای وب سایت های مختلف از جمله وب سایت های فروشگاهی، شرایط و ضوابط وجود دارد که با رعایت این موارد، نماد e اعطا شده و اعتبار وب سایت ها افزایش می یابد.

 

اولین شرایط اعطای این نماد، فعالیت وب سایت مربوطه در زمینه ارائه خدمات تجاری و خرید و فروش های اینترنتی است. همانطور که گفته شد، نماد اعتماد به وبسایت های فروشگاهی تخصیص داده شده است و این وب سایت ها باید دارای تمامی مراحل سفارش گیری و پرداخت آنلاین وجه از طریق درگاه های پرداخت باشند.

 

در نتیجه اگر وب سایت شما دارای خدمات تجاری و یا فعالیت‌های فروشگاهی نیست، نیازی به دریافت نماد اعتماد نبوده و لزومی به پیگیری و اقدام در این خصوص نمی باشد.

 

از دیگر شرایط دریافت نماد اعتماد الکترونیکی، دارا بودن شرکت های معتبر و به ثبت رسیده مرتبط با وب سایت است. در واقع وبسایتهای میتوانند این نماد را دریافت کنند که دارای شرکت معتبر قانونی بوده و در زمینه مرتبط با وب سایت مورد نظر فعالیت می کند.

 

دارا بودن دامنه معتبر برای وب سایت و همچنین ثبت نام شرکت یا مالک آن و یا مدارک حقوقی وکالت نماینده شرکت در مدارک مربوط به اخذ دامنه، جزو دیگر شرایط دریافت نماد اعتماد است.

 

برای ارتقاء نماد اعتماد الکترونیک از تک ستاره به دو ستاره نیز باید مدارک مربوط به دریافت گواهی امنیت SSL به مرکز توسعه تجارت الکترونیک ارائه گردد.

شرایط اخذ نماد اعتماد برای فروشگاه های فرهنگی

 

در صورتی که وب سایتی قصد عرضه کالاها و خدمات فرهنگی مانند کتب و مطبوعات، فایل های صوتی فایل های تصویری و بسته های نرم افزاری را در فضای مجازی و اینترنت دارد، باید شرایط و ضوابط دیگری را تحت نظر مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد و اسلامی رعایت نماید تا بتواند علاوه بر اخذ این نماد، مجوز ارائه خدمات و کالاهای فرهنگی نیز اخذ گردد.

 

از مهم‌ترین شرایط اخذ نماد اعتماد الکترونیکی و مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد جهت خرید و فروش کالا و خدمات فرهنگی عبارت است از:

 

الف) عدم عرضه فایل ها و محصولات فرهنگی فاقد مجوز از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ب) رعایت حق مالکیت معنوی جهت عرضه تمامی محصولات و فایل های فرهنگی

ج) اخذ مجوز موسسه فرهنگی دیجیتال جهت عرضه هر گونه فایل و محصولات فرهنگی قابل دانلود و فروش توسط مالک وب سایت مربوطه

د) استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی معتبر و کاملاً امن

ه) عدم عرضه محصولات و فایل های فرهنگی مغایر با قوانین و مقررات جمهوری اسلامی و هم راستا با سیاست ها و فرهنگ غرب گرایانه

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه