هک مودم چگونه انجام می شود؟ معرفی روش های مقابله با هک وای فای

  • 23 اردیبهشت 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

هک مودم جزو رایج ترین روش های مورد استفاده توسط هکرها و سارقین جهت نفوذ به سیستم های خانگی و دستگاههای متصل به وای فای جهت سرقت اطلاعات است. ما در این مطلب قصد داریم تا شما را با چگونگی هک شدن مودم و روشهای مقابله با هک وای فای آشنا کنیم.     هک […]

هک مودم جزو رایج ترین روش های مورد استفاده توسط هکرها و سارقین جهت نفوذ به سیستم های خانگی و دستگاههای متصل به وای فای جهت سرقت اطلاعات است. ما در این مطلب قصد داریم تا شما را با چگونگی هک شدن مودم و روشهای مقابله با هک وای فای آشنا کنیم.

 

هک مودم چگونه انجام می شود؟ معرفی روش های مقابله با هک وای فای

 

هک مودم چیست؟

 

هک مودم یکی از انواع روشهای فیشینگ اینترنتی است که بسیاری از هکرهای آماتور و نیمه حرفهای از آن استفاده کرده تا بتوانند به دستگاه های متصل به اینترنت نفوذ و اطلاعات موجود در آنها را سرقت کنند.

این روش نیز به جرابم اینترنتی محسوب شده و کلاهبرداری اینترنتی از این طریق می‌تواند مجازاتهای سنگینی به همراه داشته باشد.

به طور کلی برای هک شدن مودم راههای زیادی وجود دارد و نرم افزارهای از پیش ساخته شدهای نیز برای این کار در اینترنت یافت میشود که هکرهای آماتور و نیمه حرفه ای از آنها استفاده کرده تا بتواند به سادگی مودم های نا امن و بدون لایه های محافظتی را هک کنند.

یکی از این نرم افزارها، Androdumpper است جهت شناسایی مودم های دارای لایه های امنیتی ضعیف طراحی شده و میتوان از طریق آن این مودم ها را هک نمود.

همچنین روش های دیگری مانند تغییر آدرس مک و انجام حملات Brute force نیز وجود دارد که روش های پیچیده تر و حرفه ای تری بوده و زمان و مهارت بیشتری نیز برای انجام آنها لازم است.

البته روش هایی وجود دارد که با استفاده از آنها می توان به سادگی از هک وای فای جلوگیری کرده و لایه های امنیتی مناسبی را جهت حفاظت اطلاعات و نفوذ به سیگنال های اینترنتی و دستگاه متصل به آن ایجاد کرد.

روش های مقابله با هک مودم

 

همانطور که میدانید، خطر انجام حملات مرتبط با هک وای فای همیشه وجود دارد بعد از صورت عدم افزایش امنیت و ایجاد لایه های محافظتی بر روی مودم، به احتمال بالا ممکن است چنین حملاتی نیز برای ما اتفاق بیفتد.

به همین منظور در سیستم وای فای راهکارها و گزینه های از پیش تعریف شده ای نیز وجود دارد که بتوان با استفاده از آن ها امنیت مودم را افزایش داد و به گونه ای در مقابل حملات هک مقابله کرد.

همچنین نرم افزارهای کاربردی و مفید نیز به همین منظور طراحی و منتشر شده که می‌توان با استفاده از آنها قابلیت های امنیتی مختلفی را به شبکه وای فای خود اضافه کرد و امنیت آن را بالا برد و علاوه بر این، نظارت لازم بر روی رخدادهای مختلف شبکه وای فای را ایجاد کرده تا مدیریت درستی بر روی آنها انجام داد.

این نرم افزار ها به طور دائمی شبکه سیگنال و دستگاه های متصل به وای فای را بررسی کرده و در صورت قطع شده یا متصل شدن یک دستگاه به شبکه، شما را به سرعت نگاه می‌کنند تا بتوانید اقدامات لازم را انجام دهید.

بنابراین بهترین کار این است که از تنظیمات و همچنین نرم افزارهای لازم جهت افزایش ایمنی و محافظت از شبکه وای فای جهت جلوگیری از هک مودم خود استفاده کنید، زیرا تنظیمات امنیتی و نرم افزار های ضد هک وای فای میتوانند حملات هکرهای آماتور و نیمه حرفه ای را تا حدود زیادی دفع کند.

از جمله تنظیمات امنیت لازم جهت مقابله با هک شدن مودم میتوان به به موارد زیر اشاره کرد:

 

هک مودم چگونه انجام می شود؟ معرفی روش های مقابله با هک وای فای

 

۱) استفاده از رمز ایمن جهت اتصال

 

همانطور که میدانید یکی از ساده ترین روش های افزایش امنیت مدرن این است که رمز مطمئن و استاندارد را برای اتصال دستگاههای مختلف بر روی مودم تعریف و ایمنی اتصال را بالا ببرید.

به همین منظور بهترین راه برای انتخاب رمز این است که از حروف بزرگ و کوچک اعداد و علائم مختلف به صورت ترکیبی و حداقل ۱۰ کاراکتر استفاده کنید تا پیچیدگی و لازم جهت جلوگیری از هک وای فای ایجاد گردد.

 

۲) استفاده از رمزنگارهای قدرتمند

 

یکدیگر را از نقطه ضعف های تنظیمات کارخانه‌ای مدل ها این است که قسمت رمزنگاری های امنیتی به طور پیش فرض خاموش بوده و یا از تنظیمات ساده برای آن استفاده شده که باعث دسترسی راحت تر هکرها به سیگنال های وای فای می‌گردد.

به همین منظور بهتر است جهت افزایش امنیت رمزنگاری مودم و جلوگیری از هک وای فای، تنظیمات مربوط به آن را بر روی حالتهای WPA2-PSK یا WPA2-Enterprise قرار داده تا امنیت این بخش نیز افزایش پیدا کند.

 

 

هک مودم چگونه انجام می شود؟ معرفی روش های مقابله با هک وای فای

 

۳) تغییر یوزر و پسورد ورود به تنظیمات مودم

 

یکی از از حساس ترین و البته در دسترس ترین نقاط ضعف مودم ها، استفاده از یوزر و پسورد ها از پیش تعریف شده کارخانه است که برای تمامی مودم های یکسان بوده و آن عبارت، admin است که باعث ایجاد زمینه ای برای هک مودم می شود.

به همین منظور بهتر است جهت جلوگیری از دستیابی هکرها به بخش تنظیمات مودم، حتماً یوزر و پسورد را تغییر داده و از عبارتهای ترکیبی استاندارد و مطمئن استفاده کنید.

 

۴) غیر فعال کردن قابلیت WPS

 

قابلیت WPS یکی از امکانات امنیتی است که باعث می شود تا دستگاه جدید جهت اتصال به وای فای تایید هویت شده و در صورت مشکوک بودن، از اتصال آن جلوگیری گردد. در صورت غیر فعال بودن این قابلیت، هکرها می‌توانند به راحتی به مودم نفوذ کرده و هک مودم را انجام دهند.

 

هک مودم چگونه انجام می شود؟ معرفی روش های مقابله با هک وای فای

 

 

۵) مخفی کردن نام مودم

 

یکی دیگر از راههای جلوگیری از هک مودم این است که نام دستگاه یا SSID وای فای را مخفی کرده تا در هنگام جستجو توسط دستگاه های دیگر شناسایی و نمایش داده نشود.

این روش باعث جلوگیری از جستجوی نام در سیستم های مربوط به هکرها شده مودم را کاملاً مخفی می‌کند تا از هک وای فای جلوگیری گردیده و تنها افرادی که نام مودم و مشخصات آن را می‌دانند بتوانند آن را پیدا کنند.

 

۶) ایجاد لیست دستگاه های مجاز برای اتصال

 

جهت اتصال راحت تر و امن تر به مودم بهترین راه این است که مک آدرس ها و آی پی آدرس های دستگاه‌های مورد نظر را در بخش تنظیمات مودم وارد کرده تا مردم بتوانند آنها را به راحتی شناسایی کرده و بدون مشکل اتصال را برقرار کند.

همین امر باعث می‌شود تا دستگاه های ناشناس که برای مودم تعریف نشده اند، نتوانند به سیگنال وای فای متصل شده و هکرها نیز نتوانند هک شدن مودم را انجام دهند.

 

هک مودم چگونه انجام می شود؟ معرفی روش های مقابله با هک وای فای

 

۷) بررسی دستگاه های متصل به وای فای

 

یکی دیگر از راه های جلوگیری از هک شدن مودم، بررسی و شناسایی دستگاه های متصل به شبکه وای فای است که می تواند به شما در شناسایی دستگاه های نا آشنا و همچنین اطلاع از هک شدن یا نشدن دستگاه کمک کنند.

 

۸) بروز رسانی firmware مودم 

 

مودم نیز همانند بسیاری از دستگاه های دیگر دارای برنامه نویسی های مختلف است که نقطه ضعف ها و مشکلات کد نویسی نیز در آن وجود دارد. به همین منظور جهت جلوگیری از نفوذ هکرها و افزایش امنیت نرم افزاری دستگاه بهترین راه این است که هر چند وقت یک بار اقدام به بروز رسانی firmware دستگاه کرده تا نقطه ضعف را برطرف و کد نویسی های امنیتی جدید به آن افزوده شود. بنابراین می توان با این کار از هک مودم جلوگیری کرده و امنیت دستگاه را بالاتر برد.

 

 

۹) محدود کردن فرکانس سیگنال وای فای

 

یکی دیگر از راه های جلوگیری از هک وای فای، ایجاد محدودیت در قدرت فرکانس سیگنال وای فای است. این کار باعث می شود تا سیگنال وای فای تنها در محیط مورد نظر ما انتشار پیدا کرده و خارج از این محیط قابل شناسایی و اتصال نباشد.

بنابراین با انجام این کار از هک شدن مودم جلوگیری شده و بازدهی دستگاه نیز بالاتر خواهد رفت.

 

۱۰) تغییر رمز اتصال به وای فای

 

اگر به طور ناخواسته رمز اتصال به وای فای مودم خود را در اختیار دیگران قرار داد و یا از امنیت رمز دستگاه مطمئن نیستید، بهترین راه این است که جهت افزایش امنیت و جلوگیری از اتصال دیگران به مودم، هر چند وقت یکبار رمز ورود اتصال به وای فای را تغییر داده و از رمز استاندارد جدید استفاده نمایید تا دستگاه های ناخواسته دیگر نتوانند به مودم متصل گردند.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه