دستور جلب عادی و جلب سیار و تفاوت آن ها

  • 25 فروردین 1397
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

دستور جلب عادی و جلب سیار   دستور جلب به چه صورت است؟   قرار جلب در دو حالت صادر می‌شود. گاهی قاضی دادگاه در روند اجرای حکم، برای مجبور کردن فرد به اجرای حکم قرار جلب صادر می‌کند و گاهی نیز زمانی که هنوز فرد متهم نشده است، قاضی برای رسیدگی به حکم و […]

دستور جلب عادی و جلب سیار

 

دستور جلب به چه صورت است؟

 

قرار جلب در دو حالت صادر می‌شود. گاهی قاضی دادگاه در روند اجرای حکم، برای مجبور کردن فرد به اجرای حکم قرار جلب صادر می‌کند و گاهی نیز زمانی که هنوز فرد متهم نشده است، قاضی برای رسیدگی به حکم و انجام تحقیقات بیشتر دستور جلب کسی را که از او شکایت شده است صادر می‌کند.

 

دستور جلب متهم | قرار جلب سیار | جلب عادی

کدامیک صحیح است؟ حکم جلب یا قرار جلب ؟

 

حکم جلب لغتی عامیانه است و در حقوق به آن قرار جلب یا دستور جلب گفته می‌شود، زیرا در عرف حقوقی و قضایی حکم، به معنای رای دادگاه است. در صورتی که دستور جلب رأی محسوب نمی‌شود و نوعی دستور است.

 

قرار جلب، در امور کیفری دستوری است که قاضی پرونده در مراحل مختلف برای دستگیری افراد صادر می‌کند تا آنان را به محضر دادگاه بیاورند.

 

بنابراین قرار جلب در دو حالت صادر می‌شود. گاهی قاضی دادگاه در روند اجرای حکم، برای مجبور کردن فرد به اجرای حکم، قرار جلب صادر می‌کند و گاهی نیز زمانی که هنوز فرد متهم نشده است، قاضی برای رسیدگی به اتهام و انجام تحقیقات بیشتر دستور جلب کسی را که از او شکایت شده است صادر می‌کند.

 

البته در این مورد هنوز معلوم نیست که فرد مجرم است یا خیر و فقط اتهام و یا اتهاماتی در مورد وی وجود دارد و به این علت که دلایلی برای متهم بودن شخص وجود دارد، قاضی این قرار را صادر می‌کند.

 

در این حالت ابتدا متهم را به دادگاه دعوت می‌کنند و در صورتی که وی در دادگاه حاضر نشود، برای رسیدگی به پرونده او را جلب می‌کنند.
اما در دعاوی حقوقی زمانی می‌توان به دستور جلب رسید که یا نتوانیم در زمان اجرای حکم، مالی از بدهکار معرفی کنیم یا خود بدهکار مالی را برای ادای دین خود معرفی نکند، بنابراین قاضی پرونده با اعمال ماده ۲ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، حکم جلب او را صادر می‌کند.

 

دستور جلب عادی و سیار

 

هر قاضی فقط در حوزه قضایی خود می‌تواند دستور جلب صادر کند، برای مثال، کل استان تهران یک حوزه قضایی محسوب می‌شود و قاضی تهران تنها توانایی صدور قرار جلب در حوزه استان تهران را دارد و چنان‌چه شخصی که قرار است برایش دستور جلبی صادر شود، در خارج از حوزه قضایی باشد، باید به حوزه قضایی دیگر «نیابت» داده شود.
  

دستور جلب به دو روش اجرا می‌شود:

 

۱- گاهی ممکن است قاضی پرونده دستور جلب را به یک کلانتری خاص ابلاغ کند که این نوع از قرار جلب ، قرار جلب عادی است.

 

۲- دستور جلبی که دادگاه به درخواست شاکی در اختیار وی قرار می دهد تا هر کجا محکوم و یا مجرم را یافت به ضابطان قضایی اطلاع دهد تا وی را دستگیر کنند، جلب سیار نام دارد.

 

البته این دو روش جلب به اعلام شما به عنوان شاکی بستگی دارد. به این صورت که اگر در دادگاه اعلام کنید محل زندگی فردی را که از او شکایت دارید می‌دانید، دستور جلب عادی برای شما صادر می‌شود، اما در صورتی که شما از شخصی به علت بدهی شکایت کردید اما مکان زندگی‌اش را نمی‌دانید یا بدهکار متواری شده باشد، باید این موضوع را در دادگاه اعلام کنید تا دستور جلب سیار برای شما صادر شود.

 

به کمک این دستور که مدت‌دار است، می‌توانید هر جا که بدهکار را مشاهده نمودید، با کمک یک مأمور انتظامی، او را دستگیر کنید و به دادگاه تحویل دهید.

 

 

لینک های مفید:  وکیل کیفری  |  موسسه حقوقی مشهور  |  وکیل  |  ثبت شرکت

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه