لطفا منتظر بمانید

ثبت شرکت مشهور تخصصی ترین مرکز ثبتی و حقوقی در ایران

پروانه بهره برداری چیست؟ راهنمای گام به گام اخذ پروانه بهره برداری

2020-03-20
محسن شیخ ها

اخذ پروانه بهره بردای

 

مزایای پروانه بهره برداری چیست و چرا برای برخی امور تجاری نیاز به مجوز و اخذ پروانه بهره برداری داریم؟ ما در این نوشته شما را بصورت گام به گام با مراحل اخذ پروانه بهره برداری و مدارک مورد نیاز، شرایط، مزایا و همچنین هزینه اخذ پروانه بهره برداری آشنا می نماییم. با ما همراه باشید.

 

مراحل اخذ پروانه بهره برداری چیست | هزینه اخذ پروانه بهره برداری | مزایای پروانه بهره برداری | شرایط دریافت پروانه بهره برداری

 

 اشخاصی که اقدام به راه اندازی کارخانه ای می کنند برای کسب و کار خود نیاز به سه مجوز خواهند داشت:

 

  • دریافت پروانه بهره برداری

 

  • دریافت موافقت اصولی از وزارت صنایع و معادن

 

  • اخذ پروانه احداث

 

پروانه بهره برداری چیست؟

 

پروانه بهره برداری مجوز و سندی است که به تمامی واحدهای صنعتی که اقدام به نصب ماشین آلات خط تولید، تامین نیروی انسانی مورد نیاز و همچنین تولید آزمایشی می نمایند اعم از اینکه واحدهای صنعتی نامبرده دارای اعلامیه تاسیس یا جواز تاسیس باشند یا نباشند اختصاص می یابد.

 

پروانه بهره بردای از سوی وزارت صنایع و معادن صادر خواهد شد و این مجوز در برخی از شهرها و شهرستانها از تاریخی که پروانه صادر می شود تا زمانی که واحد صنعتی مورد نظر فعالیت داشته باشد دارای اعتبار خواهد بود.

 

نکته: پروانه ها در تهران ابتدا یکساله صادر خواهد شد و پس از اینکه فعالیت واحد صنعتی برای وزارت صنایع و معادن به اثبات رسید به صورت سه ساله، پنج ساله و یا دائمی صادر می گردد.

 

مراحل اخذ پروانه بهره برداری

 

شما می توانید از طریق سامانه بهین یاب علاوه بر درخواست صدور پروانه، کلیه اطلاعات مربوط به حوزه سرمایه گذاری در صنعت، معدن و تجارت را از اعم وضعیت طرح ها، پروژه ها و معافیت های کمرگی و غیره را رصد و پیگیری نمایید.

 

مراحل اخذ پروانه به صورت زیر خواهد بود:

 

۱. در سامانه بهین یاب ثبت نام کنید

 

۲. تقاضای خود را ثبت نمایید و اطلاعات و پرسش نامه را در سامانه تکمیل نمایید

 

۳. پس از ثبت، تقاضای شما توسط سازمان مورد بررسی قرار خواهد گرفت

 

۴. چنانچه تقاضای شما مورد موافقت قرار گیرد کارشناس مربوطه به جهت بازدید واحد تولیدی مورد نظر اقدام خواهد کرد و جهت ظرفیت سنجی و تطبیق آن با طرح اولیه و آیین نامه های مربوطه اقدام به عمل خواهند کرد

 

۵. استعلام از طریق سازمان های ذیربط انجام خواهد گرفت

 

۶. در پایان پروانه شما صادر خواهد شد

مدارک مورد نیاز جهت اخذ پروانه

 

  • تکمیل فرم درخواست در سامانه بهین یاب

 

  • کپی کارت ملی مدیر عامل

 

  • کپی مدارک شرکت جهت اشخاص حقوق

 

  • اسناد مالکیت زمین محل استقرار یا اقرارنامه رسمی برای محل های استیجاری یا اجاره نامه

 

  • کپی آگهی تغییرات شرکت در مورد شخصیت های حقوقی (در صورت وجود)

 

  • تصویر پایان کار ساختمانی

 

 

  • کپی قرار داد خرید امتیازهای آب و برق

 

  • فاکتور خرید مواد اولیه

 

  • اصل و کپی فاکتور خرید ماشین آلات

 

  • فاکتور خرید و اجرای سوله

 

  • ارائه اطلاعات پرسنل کارخانه از طریق فایل اکسل

 

  • ارائه رسید پرداخت هزینه اخذ پروانه بهره برداری

 

  • ارائه پاسخ استعلام های مربوطه

 

  • رسید پرداخت هزینه تمبر بانکی

 

مراحل اخذ پروانه بهره برداری چیست | هزینه اخذ پروانه بهره برداری | مزایای پروانه بهره برداری | شرایط دریافت پروانه بهره برداری

هزینه اخذ پروانه بهره برداری

 

هزینه اخذ پروانه بهره برداری گواهی این موضوع است که یک خط تولید جهت بهره برداری راه اندازی شده است.

 

هزینه اخذ پروانه با توجه به نوع فعالیت، حجم تولید و نوع پرسشنامه (کامفار، آمایش، صنایع)، تنظیم طرح توجیهی، اخذ جواز تاسیس و در نهایت پروانه مشخص خواهد شد.

 

برای اخذ پروانه نیاز است مراحل تهیه طرح توجیهی و اخذ جواز تاسیس طی شود. در طرح توجیهی موارد همچون میزان بازده کار از لحاظ مالی، اقتصادی و فنی و اینکه چه مقدار از سرمایه بازگشت خواهد داشت مشخص شود.

 

همچنین باید به مواردی همچون اینکه این طرح چقدر هزینه دارد و به چه میزان مفید است و اشتغال زایی دارد پرداخته شود.

 

پس از ارائه طرح توجیهی چنانچه طرح مورد پذیرش وزارت صنایع قرار گیرد. مراحل اخذ جواز تاسیس و بعد از آن اخذ پروانه بهره برداری صورت خواهد گرفت.

 

هزینه اخذ پروانه بهره برداری برای متقاضیانی که درخواست اخذ پروانه بهره برداری را دارند بر اساس میزان سرمایه گذاری و شهرک صنعتی مورد نظر، متراژ زمین و حجم تولید سالانه متفاوت خواهد بود.

                                                                                                                            

شرایط اخذ پروانه بهره برداری

 

در صورتی پروانه شما صادر خواهد شد که در تمامی بخش های مربوطه اقدامات لازم برای راه اندازی انجام شود.

 

این بخش ها شامل موارد زیر است:

 

۱. تامین زمین و انتخاب محل جهت راه ندازی کسب و کار

 

۲. تامین نیروی انسانی

 

۳. تامین انرژی مورد نیاز

 

۴. انجام آزمایشات

 

در صورتی که تمامی موارد بالا انجام گیرد شما مجاز به اخذ پروانه بهره برداری خواهید بود و می توانید درخواست خود را به وزارت صنایع و معادن ارائه دهید.

 

رعایت دو مورد زیر در اخذ پروانه بهره برداری الزامی است:

 

  • می بایست کارخانه در شعاع ۵۰۰ کیلومتری استان احداث شود.

 

  • پروانه برای واحدهای صنعتی که در محدوده ۱۲۰ کیلومتری تهران و ۵۰ کیلومتری اصفهان احداث شوند صادر خواهد شد.

 

  • تولید و هچنین تست ابتدایی ماشین آلاتی که آماده تولید در مقیاس بالا هستند، صورت گیرد.

 

دارندگان پروانه بهره برداری می توانند پروانه خود را تمدید کنند یا آن را معامله کرده و به اشخاص ثالث انتقال دهند.

 

با توجه به موارد ذکر شده مدت زمان استفاده از پروانه ۲۵ سال خواهد بود که با توجه به حق الویت قابل تمدید است.

 

طبق قوانین مربوط به جلوگیری از آلودگی هوا صدور پروانه بهره برداری محل فعالیت یا محل اسقرار واحد صنعتی منوط به تایید شدن آن توسط کارشناسان سازمان محیط زیست خواهد بود.

 

چنانچه واحدهای صنعتی دارای فعالیت باشند اما جواز تاسیس نداشته باشند در صورتی که قوانین، دستورالعمل‌ها و شرایط را رعایت کنند پروانه برای آنها صادر خواهد شد.

 

صدور کلیه مجوزهای مطرح شده تنها از طریق سامانه بهین یاب صورت خواهد گرفت و انجام تغییرات به شکل دستی در مجوزهای صادر شده ممنوع بوده و دارای پیگرد قانونی است.

 

استیجاری بودن محل فعالیت به مدت یک سال مانع صدور پروانه نخواهد بود اما داشتن کد رهگیری برای قرار داد اجاره، الزامی است و این کد می بایست از دفاتر اسناد رسمی و یا سامانه املاک اخذ شود.

 

انتقال پروانه بهره برداری

 

جهت انتقال پروانه نیاز به موافقت های اولیه برای انتقال به محل صنعتی است. همچنین باید از ضوابط ارگان هایی همچون سازمان محیط زیست پیروی شود.

 

برای انتقال پروانه حقیقی باید شخص حقیقی یا حقوقی به دفترخانه مراجعه نماید و اقدام به تنظیم صلح نامه نماید.

 

صلح نامه به نام شخص خریدار انتقال خواهد یافت. پس از استعلام و تصویب اداره صنعت و معدن و بر طبق استعلام های اخذ شده از اداره دارایی بدهی مربوطه به واحد صنعتی پرداخت خواهد شد.

 

پس از طی این مراحل، پروانه به نشانی جدید و به نام شخصیت حقیقی جدید انتقال خواهد یافت.

 

مراحل اخذ پروانه بهره برداری چیست | هزینه اخذ پروانه بهره برداری | مزایای پروانه بهره برداری | شرایط دریافت پروانه بهره برداری

مدارک انتقال پروانه بهره برداری

 

  • درخواست کتبی مبنی بر انتقال پروانه

 

  • ارائه اجاره نامه دارای کد رهگیری یا سند مالکیت ملک

 

  • مدارک هویتی شخص حقوقی یا حقیقی

 

  • ارائه موافقنامه اولیه سازمان وزارت صنایع و معادن و ضوابط دیگر ارگان ها مانند سازمان محیط زیست

 

  • ارائه پروانه قبلی

 

ابطال پروانه بهره برداری

 

پروانه اخذ شده در شرایطی که یک واحد صنعتی و یا تولیدی فاقد امکاناتی جهت تولید باشد به بیانی دیگر آن واحد تولید نتواند فعال باشد ابطال خواهد شد.

 

ابطال پروانه بنا به درخواست کتبی صاحب و یا صاحبان آن مبنی بر ابطال آن قابل انجام خواهد بود.

 

اصلاح پروانه بهره برداری

 

گاهی به دلیل افزایش ماشین آلات و زمین، زیر بنا و یا تغییر نشانی نیاز است که متقاضی برای اصلاح پروانه خود اقدام نماید.

 

در این صورت تکمیل فرم اصلاح بصورت کتبی و اینترنتی انجام خواهد گرفت. همچنین ارائه آن به کارشناس مربوطه و بعد از سپری شدن مراحل مختلف، پروانه جدید صادر خواهد شد.

 

مزایای پروانه بهره برداری

 

۱. صاحبان پروانه واحدهای تولیدی فعال از تمامی امتیازات وزارت صنعت، معدن و تجارت برخوردار خواهند بود

 

۲. این پروانه موجب افزایش اعتبار واحد صنعتی خواهد شد و برای دارندگان مکان این امکان به وجود خواهد آمد که در مناقصات دولتی و خصوصی تحت عنوان تولید کننده کالا حضور داشته باشند

 

۳. دارنده پروانه می تواند مواد اولیه پلاستیک و مواد شیمیایی خود را از پالایشگاه ها و شرکت ها به قیمت دولتی تهیه کنند

 

۴. صاحبان پروانه می توانند جهت محصولات آرایشی بهداشتی، دارویی و یا غذایی از وزارت بهداشت، آموزش و درمان پزشکی، پروانه ساخت دریافت نمایند.

 

تفاوتهای پروانه بهره برداری با جواز تاسیس

 

غالبا افراد تفاوت بین پروانه و جواز تاسیس را نمی دانند بنابراین ضروری است به ذکر این مورد بپردازیم که پروانه یک سند و مجوز تولید برای واحد های صنعتی ذکر شده است و زمانی که مرحله تاسیس و ساخت واحد صنعتی یا کارخانه به پایان برسد جایگزین جواز تاسیس خواهد شد. بنابراین اخذ پروانه گام بعدی بعد از گرفتن اخذ جواز تاسیس می باشد.

 

نکته: جواز تاسیس در هر استان توسط سازمان صنعت معدن و تجارت آن استان صادر خواهد شد.

 

لینک کوتاه: کپی لینک

مشاوره تخصصی در امور حقوقی و ثبتی شما شروع مشاوره

مطالب مشابه

اوصاف اوراق مشارکت

اوصاف اوراق مشارکت

اوصاف اوراق مشارکت     در ذیل میخوانید که اوصاف اوراق مشارکت چیست و شرایط صدور آ...

نظرات و بازتاب ها

نظر خود را ارسال کنید:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد

phone برای تماس کلیک کنید ۰۲۱-۴۳۰۰۰۴۳۰