دریافت استاندارد ایران چگونه است؟ مدارک، شرایط و هزینه اخذ استاندارد ملی

  • 2 آبان 1400
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

دریافت استاندارد ایران استاندارد ایران نشانی است که توسط سازمان ملی استاندارد ایران به شرکت‌های متقاضی تایید شده اعطاء می‌گردد. به صورت کلی هر شرکتی که مطابق با آیین نامه‌ها و دستور العمل‌های سازمان ملی استاندارد ایران تولیدات و خدمات خود را ارائه نماید می‌تواند از نشان استاندارد ایران بهره‌مند شود. سازمان ملی استاندارد ایران […]

دریافت استاندارد ایران

استاندارد ایران نشانی است که توسط سازمان ملی استاندارد ایران به شرکت‌های متقاضی تایید شده اعطاء می‌گردد.

به صورت کلی هر شرکتی که مطابق با آیین نامه‌ها و دستور العمل‌های سازمان ملی استاندارد ایران تولیدات و خدمات خود را ارائه نماید می‌تواند از نشان استاندارد ایران بهره‌مند شود.

سازمان ملی استاندارد ایران به عنوان تنها نهاد متولی ممیزی و اعطاء و تمدید نشان استاندارد، به هر شرکتی که مطابق با آئین نامه‌ها و دستورالعمل‌های  این سازمان عمل نماید.

پس از تقاضای شرکتها و موسسات مختلف و بررسی محصولات آنها در صورتی که شرکت متقاضی همه اصول مورد نظر این سازمان را رعایت کرده باشد نشان استاندارد ملی خود را به این سازمان‌ها اعطاء میکند.

البته به این نکته توجه کنید که دریافت استاندارد ملی برای بعضی از شرکتها الزامی است و بالعکس برای بعضی از شرکتها الزامی نیست ولی توصیه می‌شود که دریافت شود.

 

دریافت استاندارد ملی تخصص ماست

اگر تصمیم به دریافت استاندارد ملی ایران دارید، توصیه می‌نماییم ضمن تماس با کارشناسان مجرب موسسه حقوقی مشهور در ارتباط با مسائل مختلف و اطلاعات مورد نیاز آن مشاوره رایگان داشته باشید.

 

نشان استاندارد برای شرکتهایی الزامی است که محصولات تولیدی آن‌ها بر سلامت جامعه تاثیر گذار هستند. برای مثال می‌توان به شرکتهای تولید دارو، مواد غذایی، نوشیدنی‌ها، تولید کننده‌های تجهیزات پزشکی و امثالهم اشاره کرد.

اخذ استاندارد ایران برای برخی از شرکت‌ها الزامی نیست امّا دریافت آن نشان میدهد که تعهدی حرفه‌ای و اصولی بین این شرکت و سازمان نشان استاندارد تعریف شده است که در راستای جلب نظر و رضایت مشتریان و جامعه است.

 

انواع نشان استاندارد ملی

نشان استاندارد ملی برای محصولات به دو نوع دسته‌بندی می‌شود:

  • استاندارد حداقلی

منظور از استاندارد حداقلی این است که محصولات از حداقل معیارهای لازم از نظر بهداشت، کیفیت و سلامت برخوردار هستند و داشتن علامت استاندارد ایران بیانگر این امر است که برای کالاهای تولید شده حداقل این الزامات رعایت شده است.

  • استاندارد حداکثری

این استاندارد برای این است که حداکثر ایمنی و سلامت تغذیه را رعایت کرده باشند و نه حداقل آن را و محصولاتی که دارای این علامت هستند نشان میدهند که از نظر وزارت بهداشت، بالاترین کیفیت‌ها را کسب کرده‌اند.

 

هزینه اخذ استاندارد ایران چقدر است؟

برای اطلاع دقیق از هزینه دریافت نشان استاندار با کارشناسان مجرب موسسه حقوقی مشهور تماس بگیرید.

 

مراحل اخذ نشان استاندارد ملی ایران

1– تکمیل فرم‌های مربوط به اخذ استاندارد ملی

فرم‌های اعلام‌شده از طرف اداره استاندارد ملی، باید توسط سازمان متقاضی اخذ علامت استاندارد ملی، تکمیل شود این فرم‌های شامل اطلاعات عمومی و اطلاعات فنی در خصوص محصولات و خدمات و مجوزهای سازمان متقاضی است.

2– تعیین مسئول کنترل کیفیت

 مسئول کنترل کیفیت باید طبق شرایط احراز تعیین‌ شده از طرف اداره استاندارد، تعیین شود و مشخصات مسئول کنترل کیفیت به همراه مدارک مربوطه به اداره استاندارد ملی اعلام شود. 

3–  مجوزهای قانونی

 تمامی اطلاعات مربوط به مجوزهای قانونی باید به اداره استاندارد ملی ارائه شود این مجوزها می‌تواند شامل: 

  • آگهی ثبت شرکت در روزنامه رسمی و آخرین تغییرات آن
  • تصویر پروانه معتبر تأسیس یا مجوز فعالیت
  • ارائه مدارک مبنی بر دارا بودن ایران کد از وزارت بازرگانی
4– مستند سازی استاندارد ملی

مستندات و فرم‌های موردنیاز جهت استاندارد سازی محصولات و خدمات با توجه الزامات استاندارد ملی مربوطه باید در سازمان تدوین شود.

مستندات استاندارد سازی محصولات و خدمات بر اجرای فرآیند تحقق محصولات و خدمات و نحوه کنترل و نظارت بر آنها تأکید دارد در مستند سازی استاندارد ملی ایران می‌توان از استاندارد ایزو 9001 کمک گرفت در صورتی که سازمان سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001 را استقرار داده و گواهینامه ایزو 9001 را اخذ نموده است باید تصویر گواهینامه ایزو معتبر با اعتبار از مراجع ملی و بین المللی به اداره استاندارد ارسال شود.

5– مستندات مربوط به آزمون محصول یا خدمات

مدارکی مبنی بر وجود آزمایشگاه تخصصی در سازمان متقاضی یا ارائه قرارداد یکساله با آزمایشگاه‌های بیرون از سازمان متقاضی باید به اداره استاندارد ارائه شود.

6– اجرای مستندات مربوطه

مستندات استاندارد ملی ایران، که در مرحله 4 تهیه‌ شده، در این مرحله اجرا می‌شود. مهم‌ترین مستنداتی که باید اجرا شوند شامل موارد زیر هستند:

  • فرم‌های بازرسی و کنترل کیفیت
  • رسیدگی به شکایت مشتری
  • ثبت کردن نتایج آزمایش محصول یا خدمات
  • کالیبراسیون تجهیزات اندازه‌گیری
  • نظرسنجی از مشتریان
7– بررسی محصول و خدمات

سیستم کنترل کیفیت طرح ریزی شده، توسط کارشناس استاندارد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و نمونه محصولات نیز جهت بررسی به آزمایشگاه مورد تأیید اداره استاندارد ارائه می‌شود.

8– اخذ مجوز کاربرد استاندارد ملی اجباری یا تشویقی

در صورتی‌ که تمامی مراحل فوق اجرا شده و نمونه‌‌های محصول و خدمات در آزمایشگاه مورد تأیید اداره استاندارد، با الزامات مشخص‌ شده منطبق باشد، پروانه استاندارد ملی سازمان متقاضی صادر می‌شود.

 

موسسه حقوقی مشهور تخصصی‌ترین مرکز ثبت شرکت و ثبت برند و خدمات حقوقی در ایران

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه