همه چیز درمورد ابطال حق طلاق ؛ چگونه باید حق طلاق را باطل کنیم؟

  • 24 آذر 1399
  • محسن شیخ ها
  • 4 پرسش و پاسخ

بارها در برنامه ها و گردهمایی های مختلف، در مورد انواع طلاق و علی الخصوص طلاق توافقی و فراگیر شدن این پدیده صحبت شده است. به دلایل بسیاری که نیاز به بررسی های تخصصی و علمی دارند، طلاق به پدیده ای فراگیر تبدیل شده است. به هر حال باید پذیرفت که بسیاری از زن و شوهرها […]

بارها در برنامه ها و گردهمایی های مختلف، در مورد انواع طلاق و علی الخصوص طلاق توافقی و فراگیر شدن این پدیده صحبت شده است. به دلایل بسیاری که نیاز به بررسی های تخصصی و علمی دارند، طلاق به پدیده ای فراگیر تبدیل شده است. به هر حال باید پذیرفت که بسیاری از زن و شوهرها در مرحله ای از زندگی، ناچار به تن دادن به جدایی می شوند. آنچه در این میان می تواند کمک کننده باشد، آگاهی از قوانین طلاق است. دانستن این قوانین به زن و مرد کمک می کند که مسیر را درست تر طی کنند و ضرر و زیان های ناشی از جدایی را به حداقل برسانند.

 

حق طلاق، یکی از قوانین بحث برانگیزی است که چند سالی است بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفته است. در مقابل این مسئله، ابطال حق طلاق است که آقایان به دنبال اطلاع یافتن از چند و چون آن هستند. سوال بسیاری از آقایان از وکلا و مشاورین حقوقی این است که چگونه باید حق طلاق را باطل کنیم؟ ما امروز همه چیز را در مورد ابطال حق طلاق بررسی می کنیم.

 

همه چیز درمورد ابطال حق طلاق | چگونه باید حق طلاق را باطل کنیم؟

حق طلاق و وکالت برای طلاق، چه تفاوتی باهم دارند؟

 

پیش از این که در مورد ابطال حق طلاق صحبت کنیم، باید تکلیف دو عبارت بسیار رایج و البته مهم روشن شود. بسیاری از افراد، حق طلاق و وکالت طلاق را باهم یکی می دانند و به همین دلیل اشتباهاتی می کنند که بعدها در حین روند رسیدگی به پرونده، آنها را با مشکلاتی مواجه میسازد. باید بدانید که این دو مفهوم، تفاوت هایی با هم دارند.

 

حق طلاق، یک عبارت عامیانه است که از نظر قانونی، وجاهت و اعتبار ندارد! تعجب کردید؟! در قانون حق طلاق مختص مرد بوده و زنان تنها در شرایطی خاص مانند: سختی عصر و حرج، عدم پرداخت نفقه، مفقود الاثر بودن شوهر و … می توانند تقاضای طلاق دهند. پس حق طلاقی که بسیاری از بانوان هنگام عقد آن را اخذ می کنند چیست؟ منظور از حق طلاق برای زنان، همان وکالت برای طلاق است. درواقع مرد، وکالت طلاق را به زن اعطا می کند. اما گرفتن وکالت برای طلاق هم شرایطی دارد  که اگر درست رعایت نشود، عملا فاقد اعتبار خواهد بود.

با انواع وکالت برای طلاق آشنا شوید

 

  • نوع اول

ابطال حق طلاق بسیار راحت تر خواهد بود اگر تفویض وکالت به زوجه از طرف زوج، مطابق با نکات و شرایط مختص به آن انجام نشده باشد. وکالت برای طلاق، باید در سند ازدواج به طور واضح و مشخص قید گردد. در این صورت و اگر زن بتواند شروط مزبور را در دادگاه ثابت کند، قادر به گرفتن طلاق خواهد بود. ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی به صراحت در این مورد می گوید: “طرفین عقد ازدواج می توانند هر شرطی که مخالف با مقتضای عقد مزبور نباشد، در ضمن عقد ازدواج و یا عقد لازم دیگر بنمایند.

 

مثل اینکه شرط شود هرگاه شوهر، زن دیگر بگیرد یا در مدت معینی غایب شود یا ترک انفاق نماید یا بر علیه حیات زن سوء قصد کند یا سوء رفتاری نماید که زندگانی آنها با یکدیگر غیر قابل تحمل شود، زن وکیل و وکیل در توکیل باشد که از اثبات تحقق شرط در محکمه و صدور حکم نهایی خود را مطلقه سازد.”

 

  • نوع دوم

نوع دیگر وکالت برای طلاق وجود دارد که در آن شوهر بدون هیچ قید و شرطی، وکالت مطلق به زن می دهد. قانون هم این امر را صحیح دانسته و گفته در این شرایط، لازم نیست زن مسئله ای را در دادگاه ثابت کند.

 

نکته بسیار مهم

توجه داشته باشید که وکالت برای طلاق را می توان بعد از عقد نکاح نیز به زوجه داد. در این صورت، مرد طی سندی رسمی و جداگانه می‌تواند این توافق را در دفاتر اسناد رسمی تنظیم و حق آن را تفویض کند. نکته ویژه این که در این مورد اگر وکالت بلاعزل باشد، امکان ابطال حق طلاق از سوی مرد وجود نخواهد داشت.

 

چگونه حق طلاق را باطل کنیم؟

 

حالا که با وکالت برای طلاق و تفاوت آن با حق طلاق آشنا شدید، این سوال مهم را پاسخ می دهیم که چگونه حق طلاق را باطل کنیم؟

باطل کردن حق طلاق، شرایط مشخصی داشته و به نوع وکالت و شروط قید شده در آن بستگی دارد. در صورتی که عدم عزل وکیل ضمن عقد منعقد شده باشد، یعنی وکالت به خواست هر یک از طرفین به هم نمی خورد. در این صورت، امکان عزل وکالت هم وجود ندارد.

اگر وکالت برای طلاق در ضمن عقد نکاح و در سند ازدواج نوشته و جزو شروط آن باشد، تا زمانی که نکاح باقی مانده و از بین نرفته است، مرد نمی تواند وکالت را باطل کند.

 

وکالت بلاعزل طلاق چگونه باطل می شود؟

 

ابطال حق طلاق زمانی که وکالت بلاعزل باشد چگونه خواهد بود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که مرد می توانید به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و یک وکالت دیگر برای طلاق به وکیل یا شخص مورد اعتماد خود بدهد. بدیهی است که در این شرایط، دو وکیل وجود خواهد داشت؛ لذا بر اساس قانون، حدود اختیارات این دو مجتمعا تلقی می شود.

 

باطل کردن وکالت طلاق بعد از نکاح

 

گاهی ممکن است برخی از زوجین، پس از عقد ازدواج و در دفاتر اسناد رسمی، نسبت به انجام مراحل وکالت برای طلاق اقدام کنند. برای ابطال حق طلاق در این شرایط، باید با توجه به موارد ذکر شده در سند وکالت اقدام کرد. اگر وکالت بلاعزل باشد، نمی توان آن را باطل کرد. در غیر این صورت هم مرد می تواند با مراجعه به دفترخانه تنظیم اسناد، وکیل یا زوجه را عزل کند.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید 4 دیدگاه
  • مهدی جبار پاسخ

    سلام من سال 82 عقد کردم پارسال سر یه موضوعی حق طلاق دادم خانمم مهریه شو بخشید آیا میشه هر دو تا رو باطل کنیم یا نه ممنون میشم پاسخ دهید

    23 آذر 1401 در 05:34
  • علی ضمیری پاسخ

    سلام
    بنده حق طلاق بلا عزل و به هرنوع طلاق رو در سند ازدواجم به همسرم داده ام وچگونه میتونم آن را باطل کنم

    21 خرداد 1400 در 14:34
  • میلاد پاسخ

    حدود ٢سال است عقد کردم و چند ماه پیش وکالت طلاق دادم آیا امکان ابطالش هست؟

    25 اسفند 1399 در 04:49
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      بله تحت شرایطی وکالتنامه قابل ابطال هست

      26 اسفند 1399 در 14:45