حضانت فرزند بعد از ازدواج پدر با چه کسی است؟ قوانین حضانت فرزند

  • 23 مهر 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

پدیده طلاق که این روزها جامعه ما را بیشتر از گذشته به خودش درگیر کرده است، مطمئناً هم برای زن و هم برای مرد خیلی سخت است و این جدایی تا مدت‌ها در یاد و خاطر آن‌ها می‌ماند. اما این مسئله زمانی سخت‌تر و نفس‌‌گیرتر می‌شود که پای یک فرزند یا فرزندانی وسط باشد. چراکه […]

پدیده طلاق که این روزها جامعه ما را بیشتر از گذشته به خودش درگیر کرده است، مطمئناً هم برای زن و هم برای مرد خیلی سخت است و این جدایی تا مدت‌ها در یاد و خاطر آن‌ها می‌ماند. اما این مسئله زمانی سخت‌تر و نفس‌‌گیرتر می‌شود که پای یک فرزند یا فرزندانی وسط باشد. چراکه در این صورت تنها مسئله طلاق و جدایی زن و مرد از یکدیگر مطرح نیست بلکه مسئله برعهده گرفتن حضانت فرزندان نیز مطرح است. به همین دلیل است که طلاق زن و مرد از یکدیگر زمانی که یک یا چند فرزند دارند خیلی پیچیده‌تر و بغرنج‌تر است. اما در این بلبشو این سوال به وجود می‌آید که اگر دادگاه حضانت فرزند را به پدر یا مادر آن‌ها بدهد اما پدر یا مادر بعد از طلاق تصمیم بگیرند که مجدداً ازدواج کنند، تکلیف حضانت فرزند بعد از ازدواج پدر یا مادر چیست؟

ادامه این مطلب را از دست ندهید تا علاوه‌بر گرفتن پاسخ این سوال با قوانین حضانت فرزند بعد از طلاق به خوبی آشنا شوید.

حضانت فرزند بعد از ازدواج پدر با چه کسی است؟ | قوانین حضانت فرزند

 

نگاهی کلی به قوانین حضانت فرزند

 

یکی از مهم‌ترین مسائلی که برای پدر و مادرها، زمانی که تصمیم می‌گیرند از یکدیگر جدا شوند به وجود می‌آید، مسئله حضانت فرزند بعد از طلاق است. خوشبختانه مسئله حضانت فرزند بعد از طلاق یکی از معدود مسائلی است که به صورت روشن و دقیق در قانون کشور ما از آن صحبت شده است. اما اکثر افراد از قوانین مربوط به حضانت فرزند بی‌اطلاع هستند و همین مسئله موجب می‌شود که هر یک از والدین بدون توافق با یکدیگر، حضانت فرزند را حق خود بدانند و طرف مقابل را به دلیل نداشتن صلاحیت از داشتن چنین حقی محروم کنند.

 

در مقابل هم ممکن است هیچ یک از والدین به دنبال گرفتن حق حضانت فرزند خود نباشند و از این مسئولیت شانه خالی کنند و حضانت فرزند را حق طرف مقابل خود بدانند. متاسفانه هر دوی این حالات زمانی به وجود می‌آید که زن و مرد اطلاعات جامعی درمورد قوانین حضانت فرزند ندارند.

به همین دلیل تصمیم گرفتیم قبل از اشاره به مسئله حضانت فرزند بعد از ازدواج پدر شما را به صورت کلی با قوانین حضانت فرزند در کشورمان آشنا کنیم. زمانی که مسئله حضانت فرزند در دادگاه مطرح می‌شود، قاضی در وهله اول به توافق والدین با یکدیگر درخصوص این مسئله نگاهی می‌اندازد. بنابراین اولویت، توافق والدین با یکدیگر است. اما درصورتی که والدین بر سر این مسئله به هیچ توافقی نرسیده باشند، دادگاه وارد عمل شده و براساس قانون، حضانت فرزند را تا سن 7 سالگی به مادر او می‌دهد و بعد از 7 سالگی تا سن بلوغ او به پدرش می‌دهد. بعد از سن بلوغ فرزند نیز این خود اوست که تصمیم‌گیرنده است به گونه‌ای که باید تصمیم بگیرد نزد مادرش به زندگی خود ادامه دهد یا نزد پدرش. تا زمانی که حضانت فرزند با مادر اوست، پدر موظف است نفقه فرزند را پرداخت کند.

حضانت فرزند بعد از ازدواج پدر

 

قانون، برعهده گرفتن حضانت فرزندان و تامین مخارج آن‌ها را وظیفه‌ای بر دوش والدین می‌داند. با این وجود هیچ امکانی برای والدین وجود ندارد که از برعهده گرفتن حضانت فرزند یا فرزندان خود سرباز زنند. از طرفی قانون، پدر را مکلف کرده است که نفقه فرزندش را حتی زمانی که حضانت او به مادرش داده شده است، پرداخت کند. البته دادن حضانت فرزند به مادر به این معنا نیست که پدر نمی‌تواند فرزندش را ملاقات کند. همین امر درخصوص دادن حضانت فرزند به پدر نیز صدق می‌کند. از طرفی حق حضانت فرزند بعد از ازدواج پدر از او سلب نخواهد شد مگر اینکه فرزند بعد از رسیدن به سن بلوغ تصمیم بگیرد که با مادرش زندگی کند. اما این مسئله بعد از ازدواج مادر کاملاً برعکس است که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه