بیمه چیست؟ بررسی ضرورت خرید بیمه و انواع آن

  • 2 آذر 1399
  • محسن شیخ ها
  • 2 پرسش و پاسخ

بیمه چیست و چرا خرید بیمه تا این اندازه توصیه می‌شود؟ در این نوشته همراه ما باشید تا ضمن مشاهده تاریخچه و تعریف بیمه، انواع آن را با یکدیگر بررسی کنیم. قطعاً شمایی که در حال مطالعه این مقاله هستید حداقل یک بار در طول زندگیتان به یکی از شرکت‌های بیمه مراجعه کرده‌اید و تا […]

بیمه چیست و چرا خرید بیمه تا این اندازه توصیه می‌شود؟ در این نوشته همراه ما باشید تا ضمن مشاهده تاریخچه و تعریف بیمه، انواع آن را با یکدیگر بررسی کنیم.

قطعاً شمایی که در حال مطالعه این مقاله هستید حداقل یک بار در طول زندگیتان به یکی از شرکت‌های بیمه مراجعه کرده‌اید و تا حدودی با این موضوع و مزایای آن آشنایی دارید.

 

بیمه چیست ؟ بیمه یک قرارداد و پیمان است بین دو نفر که بر اساس آن بیمه گر (شرکت) در برابر مبلغی که از بیمه گذار دریافت می‌کند تعهد مینماید ضرر و زیانی که به طور ناگهانی به وی وارد شده است را جبران کند.

 

مبلغی که دریافت می‌شود حق بیمه نامیده می‌شود و آن چیزی هم که مورد قرارداد است موضوع بیمه نام دارد.

 

اگر بخواهیم به زبان راحتتری به مزایای آن اشاره کنیم بهتر است بگوییم به طور مثال: اگر شما کارخانه خود را که مجهز به انواع تجهیزات برقی است را بیمه آتش سوزی کنید خیالتان راحت است که اگر روزی بر اثر حادثه‌ای وسایل اتصالی کنند و کارخانه و وسایل آن در آتش سوزی خسارت ببینند بیمه، خسارت شما را می‌پردازد در غیر اینصورت شما به اصطلاح یک ورشکسته به حساب می‌آیید.

 

تاریخچه بیمه در ایران

 

تا قبل از سال ۱۳۱۰ هیچ شعبه یا نمایندگی بیمه، در ایران وجود نداشت. بعد از اینکه قانون ثبت شرکت‌ها به تصویب رسید شرکت‌های انگلیسی، اتریشی، آلمانی و سوئیسی در ایران اقدام به ثبت نمایندگی کردند.

 

یکی از معایبی که این نمایندگی‌ها داشتند حق بیمه بالایی بود که دریافت می‌کردند بنابراین ایران در سال ۱۳۱۴ متوجه ضرورت تأسیس یک شرکت بیمه کاملاً ایرانی شد. از آن پس روند کنترل و نظارت دولت بر شرکت‌های خارجی بیمه، افزایش یافت و خود در زمینه خدمات بیمه‌ای به خود کفایی رسید.

 

شرکت “سهامی بیمه ایران” اولین بیمه دولتی ایران محسوب می‌شود که با سرمایه کاملاً دولتی فعالیت خودش را آغاز کرد.

 

در سال ۱۳۲۹ نیز اولین شرکت خصوصی با عنوان “بیمه شرق” تاسیس شد و تا سال ۱۳۴۷ هفت شرکت خصوصی دیگر به این مجموعه اضافه شد.

 

بیمه چیست و چه انواعی دارد

بررسی انواع بیمه در ایران

 

انواع بیمه اشخاص چیست؟

 

حوادث: می‌توان گفت این اولین بیمه‌ای است که هر فردی در زندگی تجربه کرده است چرا که مدارس موظفند دانش آموزان را تحت پوشش بیمه حوادث تحصیلی قرار دهند.

 

با داشتن بیمه نامه حوادث می‌توانید خود را از هر حادثه‌ای که به شما آسیب برساند ایمن کنید. یک حسن بزرگی که این نوع دارد این است که شما مجبور نیستید قرارداد یک ساله منعقد کنید بلکه با توجه به کاری که انجام می‌دهید می‌توانید فقط چند روز تحت پوشش این بیمه، قرار بگیرید.

 

عمر: نوع خاصی از بیمه است که بر اساس آن بیمه گر متعهد می‌شود که در صورت فوت بیمه شده یا ابتلا به بیماری‌های خاص در مقابل پرداخت مبلغی در مدت معین از جانب بیمه گذار، مبلغی را به فرد بیمه شده یا فردی دیگری بپردازد.

 

مسافرتی: فرض کنید برای تفریح به شهری سفر کرده‌اید، اتفاقاً در همان سفر مبتلا به یک بیماری می شوید یا کیف پر از پولتان را به سرقت می‌برند و اینجاست که بیمه مسافرتی به کمکتان می‌آید و تمامی هزینه‌های درمان یا تمامی خسارت‌های وارد شده را جبران می‌کنند.

 

درمان: واضح است که یکی از پرکاربردترین انواع بیمه‌هاست زیرا با وجود هزینه‌های بسیار بالا در درمان اکثر افراد جامعه قطعاً به آن نیاز خواهند داشت.

 

مسئولیت: زمانی است که شخص مسئولیتی در اجتماع یا در مقابل افراد تحت امرش دارد و آن مسئولیت را به یک شرکت بیمه انتقال می‌دهد، مثلاً شما تعدادی کارگر در اختیار دارید و حتماً به عنوان کارفرما اگر صدمه‌ای در حین کار ببینند در مقابل آنها مسئول هستید.

 

بیمه چیست و چه انواعی دارد

انواع بیمه اموال چیست؟

 

اتومبیل: هر شخصی که اتومبیلی بخرد اولین کاری که می‌کند، مراحل بیمه بدنه ماشین را می‌گذراند.

با وجود آمار وحشتناکی که از تصادفات شهری و بین شهری وجود دارد بهتر است هر شخصی خودرو خود را بیمه کند که در مقابل حوادثی مثل: سرقت، آتش سوزی، واژگونی اتومبیل و غیره در امان باشید این بیمه با وجود مزایای زیاد اختیاری است.

اما نوع دیگری از بیمه، در ارتباط با اتومبیل وجود دارد که آن هم شخص ثالث است با وجود داشتن این بیمه نامه اگر شما تصادف کنید و مقصر باشید آن‌ها موظف به پرداخت خسارت طرف مقابلتان هستند.

 

آتش سوزی: از اسمش مشخص است که راجع به آتش سوزی در اماکن مختلف نظیر: واحدهای صنعتی، مسکونی و یا غیر صنعتی است و شامل موارد زیر میشود: 

 

  • خطرات مستقیم ناشی از رعد و برق و انفجار

 

  • خسارات و هزینه‌هایی که برای جلوگیری از گسترش خسارات آتش سوزی صورت می‌گیرد

 

  • هزینه‌های نقل مکان کردن از منطقه خسارت دیده جهت جلوگیری از خسارات بیشتر را به عهده می‌گیرد، همچنین شخص می‌تواند مبلغی اضافی پرداخت کند تا از خطرات شبیه به آتش سوزی مانند: زلزله، سیل، طوفان و غیره در امان باشد.

 

در آخر اینکه بهترین تصمیم این است که بدون در نظر گرفتن هزینه‌های شرکت‌ها شما اقدام به ضمانت کردن خودتان یا اموالتان کنید چرا که گاهی بعضی از هزینه‌ها ارزش این را دارند که شما خیالتان از بابت پرداخت هزینه‌های گزاف در آینده راحت باشد.

 

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید 2 دیدگاه
  • محمد رضا پاسخ

    خوب بود ولی کوتاه تر می بود

    28 آذر 1401 در 19:53
  • زهرا پاسخ

    ممنون از مطالب خوبتون

    15 مرداد 1400 در 13:10