بیمه تکمیلی چیست؟ راهنمای انتخاب و خرید بهترین بیمه درمان تکمیلی

  • 21 فروردین 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

بیمه تکمیلی چیست و انواع آن کدام است؟ بهترین نوع بیمه درمان تکمیلی چیست؟ بیمه درمان تکمیلی تامین اجتماعی و شرایط آن چیست و هزینه بیمه تکمیلی تامین اجتماعی چقدر است؟ چگونه می‌توانیم هزینه‌های پرداخت شده را از تامین اجتماعی دریافت نماییم؟ در ادامه این مطلب با بررسی 0 تا 100 این موضوعات، پاسخ تمامی […]

بیمه تکمیلی چیست و انواع آن کدام است؟ بهترین نوع بیمه درمان تکمیلی چیست؟ بیمه درمان تکمیلی تامین اجتماعی و شرایط آن چیست و هزینه بیمه تکمیلی تامین اجتماعی چقدر است؟ چگونه می‌توانیم هزینه‌های پرداخت شده را از تامین اجتماعی دریافت نماییم؟ در ادامه این مطلب با بررسی 0 تا 100 این موضوعات، پاسخ تمامی این سوالات را خدمتتان ارائه نموده‌ایم و همچنین موارد مهم و مرتبط با آن را نیز شرح داده‌ایم که در ادامه مشاهده می‌فرمایید.

 

انواع بیمه تکمیلی چیست | بیمه درمان تکمیلی چیست | بیمه تکمیلی تامین اجتماعی چیست | بیمه درمان تکمیلی تامین اجتماعی چیست

 

بیمه تکمیلی چیست؟

 

پرداخت بخشی از هزینه‌های درمانی مانند: هزینه ویزیت، دارو، آزمایش‌ها و … از خدمات درمانی پایه‌ای هستند که همه بیمه‌ها به بیمه‌شدگان خود ارائه می‌دهند اما از آن جایی که این خدمات درمانی محدود هستند و هزینه‌های درمانی در این روزها افزایش پیدا کرده‌اند، استفاده از خدمات درمانی پایه‌ای بیمه کفاف هزینه‌های درمانی را نمی‌دهد؛ از این‌رو شخص بیمه شده مجبور است که بخش زیادی از هزینه‌های درمانی را خودش پرداخت کند.

 

خوشبختانه بیمه تکمیلی تمامی این دغدغه‌ها و مشکلات را برای افراد بیمه شده برطرف کرده است اما بیمه درمان تکمیلی چیست؟

 

همانطور که از نام این بیمه پیداست، تکمیل‌کننده خدمات درمانی بیمه اصلی شخص بیمه شده است؛ برای مثال اگر شما از خدمات بیمه تامین اجتماعی استفاده می‌کنید می‌توانید در کنار آن از خدمات بیمه تکمیلی تامین اجتماعی نیز استفاده کنید اما این بیمه چه سودی برای شما دارد؟

 

در واقع با استفاده از این بیمه می‌توانید، بخش زیادی از خدمات درمانی را به بیمه درمان تکمیلی تامین اجتماعی واگذار کنید؛ اینگونه دیگر مجبور نیستید بخش زیادی از هزینه‌های درمانی را خودتان متحمل شوید، بلکه می‌توانید با پرداخت حق بیمه‌ای نه چندان زیاد، پرداخت حدود ۷۰ تا ۹۰ درصد از هزینه‌های درمان را به شرکت بیمه محول کنید.

بررسی انواع بیمه تکمیلی و معرفی بهترین نوع آن

 

الف) بیمه انفرادی

 

انواع بیمه تکمیلی شامل سه نوع کلی: بیمه درمان تکمیلی انفرادی، خانواده و گروهی می‌باشد که بهترین نوع آن، بیمه تکمیلی انفرادی است چراکه مزایا و خدمات آن نسبت به دو نوع دیگر این بیمه بیشتر است.

 

همانطور که از نام این بیمه پیداست، زمانی که شخصی خودش را بیمه می‌کند، اصطلاحاً به آن بیمه درمان تکمیلی انفرادی می‌گویند.

 

ب) بیمه خانواده

 

فرد بیمه شده، علاوه‌بر اینکه می‌تواند خودش را تحت پوشش بیمه درمان تکمیلی قرار دهد، می‌تواند خانواده خود را نیز بدون هیچگونه محدودیتی از نظر سنی یا تعداد نفرات زیر پوشش خود قرار دهد که به این نوع بیمه اصطلاحاً، بیمه تکمیلی خانواده گفته می‌شود.

 

پس از بیمه درمان تکمیلی انفرادی، بهترین نوع این بیمه، بیمه درمان تکمیلی خانواده می‌باشد چراکه مزایا و خدمات آن نسبت به نوع گروهی این بیمه بیشتر است. 

 

مهم‌ترین نکته این نوع از بیمه این است که مهم‌ نیست حق بیمه هر یک از افراد خانواده که زیر پوشش شخص بیمه شده قرار گرفته‌اند به صورت مجزا توسط محیط‌های کاری مختلفی پرداخت می‌شود یا خیر؟ شما می‌توانید بدون هیچ محدودیتی افراد خانواده خود را تحت پوشش بیمه درمان تکمیلی قرار دهید.

 

پ) بیمه گروهی

 

این نوع بیمه به معنای قرار گرفتن تحت پوشش کارفرما است؛ درواقع برخی از شرکت‌ها در کنار اینکه کارکنان خود را بیمه اجباری می‌کنند، آن‌ها را تحت پوشش این بیمه نیز قرار می‌دهند که اصطلاحاً به آن بیمه درمان تکمیلی گروهی می‌گویند.

 

البته این بیمه یکسری قوانین و محدودیت‌هایی دارد، برای مثال تنها کارفرماهایی می‌توانند کارکنان خود را تحت پوشش بیمه گروهی قرار دهند که تمامی کارکنان خود را بیمه اجباری کرده باشند و حق بیمه آن‌ها را نیز پرداخته باشند.

 

از طرفی کارفرماهایی که حداقل ۵۰ کارمند داشته باشند، می‌توانند کارمندان خود را تحت پوشش این بیمه قرار دهند در غیر این صورت اگر تعداد کارکنان آن‌ها کمتر از این مقدار باشد تنها مجاز به پرداخت حق بیمه اجباری آن‌ها هستند.

 

بیمه درمان تکمیلی تامین اجتماعی

 

انواع بیمه تکمیلی چیست | بیمه درمان تکمیلی چیست | بیمه تکمیلی تامین اجتماعی چیست | بیمه درمان تکمیلی تامین اجتماعی چیست

 

بیمه تامین اجتماعی علاوه‌بر اینکه خدمات پایه‌ای درمانی را به بیمه‌شدگان ارائه می‌دهد، خدمات بیمه تکمیلی را نیز به تمامی بیمه‌شدگان تامین اجتماعی ارائه می‌دهد.

 

بنابراین اگر یکی از بیمه‌شدگان تامین اجتماعی باشید می‌توانید از این نوع بیمه تامین اجتماعی نیز برای پرداخت بخش بیشتری از هزینه‌های درمانی توسط سازمان تامین اجتماعی استفاده کنید؛ البته این نوع بیمه یکسری از موارد درمانی را تحت پوشش خود قرار می‌دهد که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

 

چه مواردی تحت پوشش بیمه تکمیلی تامین اجتماعی قرار می‌گیرند؟

 

  • بستری فوق تخصصی تا سقف ۱۵ میلیون تومان

 

  • بستری عمومی تا سقف ۶ میلیون تومان

 

  • خدمات پاراکلینیکی تا سقف ۷۰۰ هزار تومان

 

  • خدمات درمانی سرپایی تا سقف ۵۰۰ هزار تومان

 

  • آزمایش پاتولوژی تا سقف ۴۰۰ هزار تومان

 

  • لیزیک؛ یک چشم تا سقف ۶ میلیون تومان، دو چشم تا سقف ۱۲ میلیون تومان

 

  • آمبولانس؛ داخل شهر تا سقف یک میلیون تومان، بین شهر تا سقف ۲ میلیون تومان

 

چه مواردی تحت پوشش بیمه تکمیلی تامین اجتماعی قرار نمی‌گیرند؟

 

  • هزینه‌های مربوط به خدمات نازایی و سزارین

 

  • هزینه بیماری‌های جدید که هنوز تعرفه‌ای از سوی وزارت بهداشت برای آن‌ها تعیین نشده است

 

  • هزینه‌های مربوط به بیماری‌های روانی

 

  • هزینه‌های مربوط به عمل انحراف بینی درصورتی که جنبه زیبایی داشته باشد

چه کسانی می‌توانند بیمه تکمیلی تامین اجتماعی را خریداری کنند؟

 

  • افراد بازنشسته، مستمری بگیر و از کار افتاده که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند به همراه خانواده‌هایشان و تمامی افرادی که تحت تکفل دارند، می‌توانند از این نوع بیمه تامین اجتماعی استفاده کنند.

 

  • اعضای خانواده افراد بازنشسته، مسمتری بگیر و افرادی که از کار افتاده‌اند، تنها درصورتی می‌توانند از این بیمه استفاده کنند که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی باشند.

 

  • فرزندان دختر افراد بیمه شده بازنشسته و مستمری بگیر، تنها درصورتی می‌توانند از خدمات این بیمه بهره‌مند شوند که مجرد باشند یا از همسر خود طلاق گرفته باشند یا اینکه همسر آن‌ها فوت کرده باشد؛ علاوه‌بر این باید شاغل هم باشند.

 

  • فرزندان مذکر افراد بیمه شده بازنشسته و مستمری بگیر نیز درصورتی که مجرد و شاغل باشند می‌توانند از این نوع بیمه استفاده کنند.

 

  • بیمه شدگان درصورتی که قصد انصراف دادن از این بیمه را داشته باشند می‌توانند حداکثر بعد از ۳ ماه و درصورتی که از خدمات این بیمه استفاده نکرده باشند از ادامه آن انصراف دهند.

 

هزینه بیمه تکمیلی تامین اجتماعی چقدر است؟

 

هزینه این نوع از بیمه تامین اجتماعی برای هر فرد سالانه (در حال حاضر) برابر با ۳۸.۲۰۰ تومان می‌باشد که از حقوق و مستمری که به فرد بیمه شده از سوی تامین اجتماعی پرداخت می‌شود، سالیانه کسر خواهد شد.

 

چگونه باید هزینه‌های پرداخت شده را از تامین اجتماعی دریافت نماییم؟

 

دو راه برای دریافت هزینه‌های پرداخت شده از بیمه تکمیلی تامین اجتماعی وجود دارد:

 

الف) اولین راه آن دریافت معرفی‌نامه و مراجعه به مرکز تامین اجتماعی می‌باشد به گونه‌ای که باید از پزشک گواهی دریافت کرده و به سازمان تامین اجتماعی مراجعه کنید تا هزینه خدمات درمانی را دریافت کنید.

 

ب) راه حل دوم این است که هزینه خدمات درمانی را خودتان پرداخت کنید و سپس اسناد و مدارک لازم مانند فاکتور هزینه‌های پرداخت شده را به همراه مهر مرکز درمانی به سازمان تامین اجتماعی برده و هزینه‌هایی که بابت دریافت خدمات درمانی پرداخت کرده‌اید را دریافت کنید.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه