نحوه تقسیط مهریه چگونه است؟ عدم پرداخت اقساط مهریه چه تبعاتی دارد؟

  • 7 مرداد 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

نحوه تقسیط مهریه چگونه است؟ شرایط قسط بندی مهریه چیست؟ در قانون ملاک و معیار مشخصی برای تقسیط مهریه مشخص نشده است. به گونه‌ای که قسط بندی مهریه برای هر فردی به قاضی دادگاه محول شده است. دلیل این مسئله نیز این است که شرایط مالی و زندگی هر مردی برای پرداخت مهریه متفاوت است. […]

نحوه تقسیط مهریه چگونه است؟ شرایط قسط بندی مهریه چیست؟ در قانون ملاک و معیار مشخصی برای تقسیط مهریه مشخص نشده است. به گونه‌ای که قسط بندی مهریه برای هر فردی به قاضی دادگاه محول شده است. دلیل این مسئله نیز این است که شرایط مالی و زندگی هر مردی برای پرداخت مهریه متفاوت است. از این‌رو قاضی دادگاه با بررسی تمامی جوانب زندگی مرد، نحوه و میزان پرداخت مهریه به صورت اقساطی را برای او مشخص می‌کند. ادامه این مطلب را از دست ندهید تا ضمن گرفتن پاسخ سوالات مطرح شده، با هر آنچه که لازم است در مورد نحوه و میزان پرداخت مهریه به صورت اقساطی بدانید، آشنا شوید.

 

نحوه تقسیط مهریه چگونه است؟

 

مهریه مهم‌ترین حقوقی است که برای زن در قانون مدنی تعیین شده است که از زمان عقد به زن تعلق می‌گیرد و او هر زمان که بخواهد می‌تواند مهریه‌اش را از مرد مطالبه کند. به گونه‌ای که مهریه به عنوان دین و بدهی بر گردن شوهر است. متاسفانه در کشور ما فقط زمانی که زن و مرد بخواهد از یکدیگر جدا شوند، مرد مهریه زن را پرداخت می‌کند. در صورتی که زن در طول زندگی زناشویی خود هم بدون اینکه بخواهد از شوهر خود جدا شود، می‌تواند مهریه‌اش را از او بگیرد چرا که حق قانونی او است. به همین دلیل زمانی که زن و مرد می‌خواهند از یکدیگر جدا شوند و مرد توانایی مالی پرداخت مهریه به صورت یک جا را ندارد بحث تقسیط مهریه توسط دادگاه مطرح می‌شود. به همین دلیل برای خیلی‌ها این پرسش مطرح می‌شود که نحوه قسط‌ بندی مهریه چگونه است؟

همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم در قانون معیار مشخصی برای تقسیط مهریه مشخص نشده است چرا که شرایط مالی هر مردی نسبت به دیگر آقایان که قصد جدایی از همسر خود را دارند متفاوت است. به همین دلیل این قاضی دادگاه است که متناسب با شرایط مالی هر مردی، میزان پرداخت مهریه به صورت قسطی را مشخص می‌کند. در ادامه شما را با شیوه‌های مختلف قسط بندی مهریه آشنا خواهیم کرد.

 

شیوه‌های تقسیط مهریه

 

نحوه تقسیط مهریه چگونه است و قسط بندی مهریه چه شرایطی دارد؟

 

حالت اول: اولین حالت تقسیط مهریه زمانی است که قاضی بر اساس شرایطی که مرد دارد و متناسب با وضعیت مالی او، میزان پرداخت مهریه را به صورت قسطی تعیین می‌کند. سپس زن و مرد بدون هیچ شکایتی با مکتوب کردن موافقت خود رای دادگاه را می‌پذیرند.

 

حالت دوم: دومین حالت در این زمینه که اکثر اوقات پیش می‌آید زمانی است که یکی از طرفین یا هر دوی آن‌ها با رای دادگاه و میزان پرداخت مهریه به صورت اقساطی مخالف هستند و اعتراض خود را بیان می‌کنند. سپس پرونده برای بررسی مجدد به دادگاه تجدید نظر ارسال می‌شود تا قاضی دادگاه مجدداً به بررسی آن بپردازد.

 

همانطور که اشاره کردیم اکثر اوقات زنان و مردان نسبت به رای قاضی و حکم دادگاه در زمینه قسط بندی مهریه اعتراض می‌کنند و تقاضای تجدید نظر خود را ارائه می‌دهند. بر اساس قانون هر یک از طرفین پس از صادر شدن رای دادگاه در زمینه تقسیط مهریه این امکان را دارند تا 20 روز پس از ابلاغ حکم نسبت به آن تقاضای تجدید نظر کنند. خوشبختانه در دادگاه تجدید نظر با سرعت بیشتری به بررسی مجدد پرونده رسیدگی می‌شود.

علاوه‌بر این در پرونده‌هایی که مرد در زندان به سر می‌برد نیز سرعت رسیدگی به نحوه و میزان پرداخت مهریه به صورت قسطی دو چندان می‌شود. البته در مواقعی که مرد در زندان است، قاضی دادگاه در حکم صادره مهریه تخفیف می‌دهد و پیش قسط و قسط مهریه را کمتر می‌کند. اما این شرایط در صورتی است که زن دادخواست تجدید نظر در مورد کاهش قسط مهریه و مهم‌تر از همه مدارکی را برای اثبات توانایی‌های مالی شوهرش به دادگاه ارائه ندهد.

 

عدم پرداخت اقساط مهریه چه تبعاتی دارد؟

 

اگر پس از اینکه قاضی دادگاه حکم تقسیط مهریه را صادر می‌کند، مرد از پرداخت مهریه سر باز زند، زن می‌تواند به دادگاه خانواده از او شکایت کند که در این صورت مهریه از حالت اقساط به “حال” در می‌آید. یعنی اینکه پرداخت مهریه به صورت اقساط منتفی خواهد شد و مرد باید تمام مهریه را به صورت نقد بپردازد و دیگر امکان قسطی شدن آن وجود ندارد.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه