نماد اعتماد الکترونیک چیست؟ دارندگان نماد e چه تعهدی نسبت به آن دارند؟

  • 27 اردیبهشت 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

نماد اعتماد الکترونیک نوعی نماد اطمینان است که جهت اعتبار بخشیدن به وبسایت‌های ایرانی در داخل کشور صادر شده و مالکان وب سایت‌ها می‌توانند با استفاده از این نماد، اعتبار وب سایت خود را افزایش داده و کاربران با مشاهده آن اعتماد بیشتری به وب سایت مورد نظر نمایند. ما در این مطلب قصد داریم […]

نماد اعتماد الکترونیک نوعی نماد اطمینان است که جهت اعتبار بخشیدن به وبسایت‌های ایرانی در داخل کشور صادر شده و مالکان وب سایت‌ها می‌توانند با استفاده از این نماد، اعتبار وب سایت خود را افزایش داده و کاربران با مشاهده آن اعتماد بیشتری به وب سایت مورد نظر نمایند. ما در این مطلب قصد داریم تا به معرفی نماد اعتماد الکترونیکی و تعهدات مالکان وب‌سایت‌ها نسبت به استفاده از آن بپردازیم.

 

نماد اعتماد الکترونیک چیست؟ دارندگان نماد e چه تعهدی نسبت به آن دارند؟

 

نماد اعتماد الکترونیکی چیست؟

 

به طور کلی، نماد اعتماد الکترونیک یا نماد e، نوعی نماد اطمینان است که از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران و توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وابسته به این وزارت به دارندگان وب سایت‌های فروشگاهی و خدماتی دارای درگاه پرداخت اینترنتی اعطا شده تا تایید کننده اعتبار وب سایت‌های فعال در حوزه تجارت باشد.

 

در واقع این نماد به منظور مدیریت و سازماندهی وب‌سایت‌های فروشگاهی و سازمان‌های افراد مرتبط با آن‌ها استفاده شده تا باعث جلوگیری از ایجاد جرائم اینترنتی و کلاهبرداری‌های موجود در فضای مجازی گردد.

 

وب سایت ها نیز برای اخذ این نماد باید مدارک و مستندات لازم از جمله احراز هویت و صلاحیت مالک حقیقی یا حقوقی را ارائه داده و از وب سایتی با شرایط کامل عمل استفاده کنند.

 

همچنین بعد از اخذ نماد، تعهداتی نیز وجود دارد که مالکان و مدیران وب سایت مربوطه باید نسبت به آنها متعهد بوده و بر اساس آنها عمل کنند.

 

نماد اعتماد الکترونیک چیست؟ دارندگان نماد e چه تعهدی نسبت به آن دارند؟

 

تعهدات دارندگان نماد اعتماد الکترونیک

 

به طور کلی دارندگان و مالکان وب سایت هایی که توانسته‌اند نماد e را اخذ نمایند، می‌بایست تعهدات و مقررات موجود در دستورالعمل‌ها و پیوست‌های آن را در تمامی فعالیت‌های خود رعایت نموده تا بتوانند نماد خود را حفظ کرده و از آن استفاده کنند. 

 

این تعهدات عبارتند از:

 

۱. در صورت تغییر در نوع فعالیت و کسب و کار انجام شده در وب سایت، حتماً باید به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام گردد.

 

۲. به اخطارها و پیام‌های الکترونیکی و فیزیکی صادر شده از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی حداکثر تا ۲ روز کاری پاسخ داده شود.

 

۳. اطلاعات، گزارش‌ها و کلیه اسناد و مدارک درخواستی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و دستگاه‌های نظارتی نماد اعتماد الکترونیک، حتماً در مدت تعیین شده ارائه گردد.

۴. در صورت تعلیق نماد e، مالکان وبسایت موظفند که از قبول تعهدات جدید خودداری کرده و مطابق با دستورالعمل‌های ارائه شده توسط مرکز نسبت به تعهدات قبلی عمل کنند.

 

۵‌. در صورت ارائه حکم از سوی کمیته نظارتی، حتماً مطابق با آن عمل کرده و احکام را به صورت کامل و دقیق اجرا نمایند.

 

۶. مالکان وبسایت‌ها موظفند تا در صورت لزوم، با بازرسان سازمان همکاری نموده و امکان دسترسی به کلیه اماکن و تجهیزات مرتبط با فعالیت در وب سایت را جهت انجام بازرسی و نظارت برای بازرسان فراهم نمایند.

 

۷. دارندگان نماد اعتماد الکترونیک موظفند تا هرگونه تغییر در امورات مربوط به مدیریت، بندهای اساسنامه، نام و نشان، محل فعالیت و موضوع فعالیت وب سایت را به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اطلاع داده و تاییدیه‌ها و مدارک لازم را دریافت کنند. لازم به ذکر است که در صورت عدم همکاری، نماد به مدت دو ماه تعلیق شده و در نهایت باطل می‌گردد.

 

۸. در صورت تعطیلی یا عدم انجام فعالیت‌های تجاری موجه به مدت ۳ ماه توسط وب سایت‌های دارنده نماد مرکز توسعه تجارت الکترونیک اقدام به ارسال دو مرتبه تذکر به مالک وب سایت نموده و در صورت استمرار عدم فعالیت، نماد اعطا شده ابطال می‌شود.

۹. در صورت فوت یا عدم ادامه کار مالک وب سایت، هیئت مدیره یا دیگر مسئولان وبسایت باید مراتب را ظرف مدت ۱۵ روز به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی کتباً اعلام نمایند و نهایتاً تا یک ماه نسبت به جایگزینی مالک وب سایت اقدام کنند. در غیر اینصورت نماد اعتماد به مدت دو ماه تعطیل شده و در نهایت ابطال می‌گردد.

 

۱۰. در صورتی که شخص حقیقی مالک وب سایت و دارنده نماد اعتماد الکترونیک، قصد دارد وب سایت خود را به دیگری واگذار نماید، زیبایی است مراتب را ظرف مدت ۴۸ ساعت به صورت کتبی به مرکز توسعه تجارت الکترونیک اعلام کرده و ظرف مدت یک ماه مالک جدید از وب سایت را معرفی نماید و مدارک لازم را اخذ کند.

 

در این مدت نماد e تعلیق می شود و در صورت عدم ارائه مدارک لازم، نماد ابطال می‌گردد.

 

۱۱. طبق مصوبه ۲۸۸ مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، مدت اعتبار نماد ۲ سال بوده و مالک وب سایت موظف است در پایان مدت اعتبار نسبت به تمدید آن اقدام کند، در غیر اینصورت نماد تعلیق می‌گردد.

 

نماد اعتماد الکترونیک چیست؟ دارندگان نماد e چه تعهدی نسبت به آن دارند؟

 

نکات مهم در زمان اخذ نماد اعتماد الکترونیکی

 

وب سایت‌هایی که نماد اعتماد در صفحه اصلی آنها قرار داده شده است، حتماً باید نماد e را به گونه‌ای قرار دهند که قابلیت کلیک شدن داشته باشد.

 

زیرا وب‌سایت‌هایی که به طور رسمی نماد اعتماد را دریافت کرده اند، دارای مشخصات و اطلاعات ثبت شده در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بوده و با کلیک بر روی نماد درج شده در این سایت ها می توان صفحه مرتبط با اطلاعات وب سایت در سایت مرکز توسعه تجارت الکترونیکی را مشاهده کرد.

 

متاسفانه بسیاری از وب سایت ها جهت فریب دادن کاربران و سوء استفاده از آنها اقدام به درج نماد اعتماد الکترونیک در سایت خود کرده و هیچ لینکی به آن متصل نیست و جنبه تزئینی دارد.

 

بنابراین پیش از پرداخت و خرید از وب سایت‌های اینترنتی حتماً بر روی نماد درج شده در این وب سایت‌ها کلیک کرده و اطلاعات موجود در صفحه جدید را مطالعه کنید و درستی آن را بررسی نمایید.

 

همچنین صفحه متصل به نماد e باید دارای عبارت http://www.enamad.ir در ابتدای آدرس اینترنتی خود باشد.

 

در هنگام ورود به درگاه پرداخت اینترنتی نیز نشانه‌های مرتبط با اصلی بودن درگاه پرداخت را بررسی کرده و از جعلی بودن آن اطمینان حاصل کنید.

 

یکی از این نشانه‌ها عبارت کپچا یا کد امنیتی است که باید دارای قابلیت رفرش بوده و اعداد آن تغییر کند، در غیر این صورت درگاه جعلی خواهد بود.

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه