ثبت برند بین المللی – ثبت بین المللی برند (ثبت برند مادرید) و بررسی مراحل، مزایا

  • 11 اسفند 1398
  • محسن شیخ ها
  • 2 پرسش و پاسخ

ثبت برند بین المللی   در این مقاله شما را بصورت کامل با مراحل و چگونگی ثبت برند بین المللی که تحت عناوین دیگری مانند ثبت برند مادرید و ثبت علامت مادرید هم شناخته می شود و اهمیت آن برای مالک برند آشنا می‌نماییم. اگر صاحب یک برند هستید و تصمیم دارید با شرایط و […]

ثبت برند بین المللی

 

در این مقاله شما را بصورت کامل با مراحل و چگونگی ثبت برند بین المللی که تحت عناوین دیگری مانند ثبت برند مادرید و ثبت علامت مادرید هم شناخته می شود و اهمیت آن برای مالک برند آشنا می‌نماییم. اگر صاحب یک برند هستید و تصمیم دارید با شرایط و هزینه ها و سایر موارد ثبت برند بین الملل آشنا شوید با ما همراه باشید تا به ذکر این موارد بصورت مفصل و جامع بپردازیم.

 

تعریف ثبت برند بین المللی

 

امروزه بسیاری از کشورها با گسترش روابط بین المللی، فعالیتهای خود را در حوزه تجارت گسترش داده اند و این یکی از دلایلی است که موجب حفظ حقوق شرکت ها در فعالیت های خارجی خواهد. در واقع اینطور می توان گفت که ثبت برند بین المللی شامل مجموعه ای از ثبت های ملی است که بر اساس مقررات داخلی هر کشور مشخص شده است. از فواید ثبت برند بین المللی می توان به استفاده آسان ، ارزان، وتاثیر گذار بودن آن اشاره کرد.

 

الزامات ثبت برند مادرید

 

  • تلفظ نام برند و علامت تجاری راحت باشد و نیاز به اعراب گذاری برای تلفظ آن نداشته باشد

 

  • نام انتخابی برند شما با علامت و لوگوی مورد نظر مغایرتی نداشته نباشد

 

  • نام برند به زبانهای دیگر قابل نگارش باشد و در زبانهای دیگر مفهوم و معنی بدی نداشته باشد

 

  • مرتبط به حوزه فعالیت کاری شما باشد و از همه مهمتر قابل ثبت باشد

 

مراحل ثبت برند بین المللی

 

به طور کلی می توان ثبت برند های تجاری را به دو دسته کلی ثبت برند تجاری در ایران و ثبت برند بین المللی تقسیم کرد. ثبت برند و علامت تجاری در هر کشوری دارای قوانین خاص خود است.

 

نحوه ثبت برند به این گونه است که ابتدا باید در کشور مبدا، برند ثبت ملی شود سپس از طریق اداره ثبت مالکیت معنوی آن کشور تحت سیستم مادرید، فرم تقاضانامه و فرم محاسبه هزینه ها از طریق سامانه اینترنتی سازمان جهانی مالکیت معنوی وایپو (WIPO) درخواست شود و برای ارائه درخواست ثبت برند و علائم تجاری بین المللی اقدام شود.

 

لازم به ذکر است عنوان درخواست می بایست برای اداره ثبت علائم تجاری باشد و ذکر اسامی کشورهای مورد نظر در درخواست الزامی است. متقاضیان باید مدارک ثبت برند بین المللی را دقیقا با ثبت داخلی مطابقت دهند و همچنین تصاویر مدارک ثبت برند در داخل کشور نیز باید ضمیمه درخواست شود.

 

از آنجا که متقاضی خواستار ثبت برند در کشورهای عضو موافقنامه مادرید، کشورهای عضو پروتکل مرتبط با موافقنامه مادرید و یا هر دوی آنها است باید یکی از سه فرم MM1 ، MM2 و یا MM3 را تکمیل کند. شما می توانید این فرمها را از طریق سامانه اینترنتی وایپو تهیه و تکمیل نمایید. 

 

ثبت برند مادرید جزء ثبت های ملی است و طبق قوانین هر کشور دارای مقررات مخصوص به خود است. متقاضیانی که درخواست ثبت برند در سطح جهانی را دارند باید اظهارنامه بین المللی را از طریق اداره مالکیت معنوی با توجه به انتخاب خود، حمایت از علامت تجاری آنرا کسب کنند.

 

هزینه ثبت برند بین المللی

 

هزینه ثبت برند بین المللی بعد از تحویل اظهارنامه اداره مالکیت معنوی و بر اساس تعداد طبقات و کشورهای مورد نظر، مشخصات درج شده در تصدیق ثبت داخلی از قبیل تعداد طبقات، سیاه و سفید یا رنگی بودن علامت تجاری با مراجعه به آدرس اینترنتی مرجع مربوط به هر کشور و انتخاب درخواست مورد نظر قابل اجراست.

 

هزینه محاسبه شده بصورت فرانک سوئیس قابل پرداخت است. پس از بررسی و تایید اظهارنامه ثبت برند مادرید توسط ادراه ثبت علائم تجاری از متقاضیان درخواست می شود تا هزینه مورد نظر را به حساب وایپو (WIPO) واریز نمایند.

 

مدارک ثبت برند بین المللی

 

۱- انتخاب کشورهای مورد نظر و تکمیل فرم مخصوص که به زبان لاتین است

 

۲- ارائه درخواست نامه ثبت بین المللی علامت تجاری به اداره ثبت علائم تجاری با مشخص کردن کشورهای مورد نظر

 

۳- کپی کارت ملی و شناسنامه مدیران و دارندگان حق امضای شرکت و روزنامه تاسیس

 

۴- آخرین تغییرات شرکت برای اشخاص حقوقی، ارائه کپی کارت ملی و شناسنامه برای اشخاص حقیقی، ارائه وکالتنامه وکیل دادگستری در صورت مراجعه وکیل

 

۵- ارائه معرفی نامه برای شرکت‌ها همراه با امضای مدیران و دارندگان حق امضا بر روی سر برگ به همراه مهر شرکت برای اشخاص حقوقی و ارائه وکالتنامه وکیل دادگستری در صورت مراجعه وکیل

 

۶- ارائه اصل و کپی گواهی ثبت علامت تجاری در ایران جهت رویت و کپی آن برای ضبط در پرونده، ارائه کپی گواهی ثبت علامت تجاری

 

۷- تکمیل و ارائه فرم هزینه ها که باید توسط متقاضی مهر و امضا شود

 

۸- رسید و گواهی مربوط به پرداخت هزینه های بررسی اظهارنامه بین المللی

 

۹- کپی آگهی ثبت تاسیس شرکت

 

۱۰- کپی روزنامه رسمی ثبت شرکت

 

۱۱- کپی روزنامه آخرین تغییرات در صورت وجود

 

مزایای ثبت برند بین المللی

 

ثبت برند بین المللی تحت معاهده‌ها و کنوانسیون‌هایی همچون: ثبت مادرید، ثبت Trips، ثبت OHIM، ثبت Benelux، ثبت OAPI، ثبت برند ARIPO، باعث ایجاد بازار هدف بزرگتر، گسترش کسب و کار شما در عرصه بزرگتر و دستیابی بیشتر در خارج از مرزهای کشور خواهد شد.

 

متقاضیان می توانند با ارائه درخواست اظهارنامه بین المللی از طریق وایپو در ۸۵ کشور عضو سیستم مادرید، برند خود را به ثبت برسانند.

 

از مزایای اصلی ثبت برند مادرید می توان به ساده، موثر و ارزان بودن آن اشاره کرد و با تقاضای بین المللی واحد و به یکی از زبان فرانسوی، انگلیسی و یا اسپانیایی هزینه های مورد نظر را به فرانک سوئیس پرداخت نمایید.

 

همچنین اگر خواستار هر گونه تغییری در علامت ثبت مبدا از قبیل مالکیت، تغییر نام، آدرس، تمدید و غیره باشید می توانید با تکمیل فرم‌های مورد نظر و مربوطه و پرداخت هزینه های اندک، تغییرات مزبور را در سطح بین المللی اعمال نمایید.

 

سیستم مادرید چیست؟

 

بسیاری از شرکت‌های تجاری تمایل به فعالیت بین المللی و برون مرزی دارند. حمایت و حفظ حقوق از برند این شرکت‌ها دارای اهمیت ویژه ای است و با توجه به اینکه هر کشوری دارای قوانین و مقررات تجاری خود می باشد حمایت و پیشتیبانی از برند و علامت تجاری مستلزم ثبت برند در آن کشور است.

 

از آنجا که امکان ثبت برند در هر کشوری مقدور نمی باشد و برای متقاضیان آن محدودیتهای زمانی و هزینه ای وجود دارد. برای رفع  این مشکل تعدادی از کشورهای عضو کنوانسیون پاریس سیستمی را با نام سیستم مادرید برای حمایت و ثبت برند راه اندازی کرده اند و این وظیفه را سازمانی با نام سازمان ثبت جهانی برند وایپو (WIPO) به عهده دارد.

 

این سیستم دارای دو معاهده شامل: موافقتنامه مادرید مورخ ۱۸۹۱ و پروتکل مرتبط به آن مصوب ۱۹۸۹ و همچنین آئین نامه مشترک می باشد.

 

سیستم مادرید دارای ۸۵ عضو از کشورهای و دفاتر منطقه ای می باشد و از دیگر امتیازات این سیستم می توان به این مورد اشاره کرد که متقاضی می توانند با ارائه اظهارنامه بین المللی از طریق اداره مالکیت معنوی به وایپو و در صورت تمایل در ۸۵ کشور عضو موافقتنامه و پروتکل مادرید یا تعدای از آنها با توجه به تمایل خود، حمایت از ثبت برند و علامت تجاری خود را درخواست نمایید.

 

نکته: ایران از سال ۸۲ به یکی از کشورهای عضو موافقتنامه مادرید به جهت ثبت برند مادرید و علائم تجاری و پروتکل آن پیوست و هر علامت تجاری ثبت شده در ایران قابل ثبت در سیستم مادرید خواهد بود.

 

کشورهای عضو سیستم مادرید

 

ایران، اتحادیه اروپا، اتریش، آذربایجان، ترکیه، چین، استرالیا، بوسنی و هرزه گوین، بلژیک، بلغارستان، آنتیگوا و بارباردو، آلبانی، ارمنستان، بحرین، بوتان، بوتسوانا، بنلوکس (اتحادیه بنلوکس)، بلاروس، ژاپن، کوبا، قبرس، آلمان، دانمارک، سوئیس، چک، الجزیره، استونی، مصر، کره شمالی، کره جنوبی، قزاقستان، لیختن اشتاین، لیبریا، لسوتو، لتونی، لیتونی، موروکو ، موناکو، مولداوی، مونته نگرو، هلند، لهستان، پرتغال، رومانی، روسیه، سودان، ماداگاسکار، اسپانیا ، فنلاند ، فرانسه، انگلستان ، گرجستان، غنا، یونان، کرواسی، مجارستان، ایسلند، ایرلند، ایتالیا، کنیا، زامبیا، کوراکائو، سینت مارتین، سوازیلند، سائوتومه و پرنسیپ، قرقیزستان، مقدونیه، مغولستان، موزانبیک، سبیرالئون، سان مارینو، نامبیا، نروژ، عمان، سوئد، سنگاپور، اسلوونی، اسلوواکی، سوریه، تاجیکستان، ترکمستان، اوکراین، آمریکا، ازبکستان، ویتنام

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید 2 دیدگاه
  • محمد بهنام پاسخ

    من متوجه نشدم مثلا اگر در وایپو بخش اتحادیه اروپا بخوام ثبت برند کنم از چه مزایایی برخوردار میشم غیر از اینکه خب کسی نمیتونه سوءاستفاده کنه از برند من!!
    ممنون میشم راهنمایی بفرمائین

    12 مرداد 1400 در 12:17
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      شما فکر کن تنها مزیت ثبت برند جلوگیری از سوء استفاده دیگران و رقبا از برند باشه، این مزیت چیز کمیه؟

      20 مرداد 1400 در 02:18