ثبت شرکت در ترکیه 2021 + کاملترین راهنمای مراحل، مزایا و هزینه‌ها

  • 26 مهر 1400
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

ثبت شرکت در ترکیه خصوصاً در سالهای اخیر در بین ایرانیان بسیار پرطرفدار شده است. خرید ملک در ترکیه و ثبت انواع شرکتها در این کشور از سوی هموطنانمان بقدری زیاد شده است که حیرت انگیز است. بنابراین بهتر است قبل از اقدام به ثبت شرکت در ترکیه و خرید ملک در این کشور با قوانین، مراحل ثبت، زمان، مدارک و هزینه‌ها آشنا شوید.

ثبت شرکت در ترکیه چگونه است و مدارک مورد نیاز آن چیست؟ مراحل ثبت شرکت در ترکیه شامل چه مواردی است و آیا برای ثبت شرکت در این کشور باید حتماً اقامت ترکیه را داشته باشیم؟ به دلیل آنکه ثبت شرکت و ثبت برند در کشور ترکیه دارای جذابیت‌ها و مزایای پر شماری خصوصاً برای ایرانیان است، تصمیم داریم در این مقاله شما را بصورت کامل با تمامی نکات مهم، مزایا، مراحل، مدارک مورد نیاز، مدت زمان و هزینه ثبت شرکت در ترکیه آشنا نماییم.

از همین رو چنانچه تصمیم به ثبت شرکت و اخذ اقامت کشور ترکیه و شروع بیزینس و کسب و کار در تراز جهانی دارید و یا بنا به هر علتی علاقه‌مند به کسب اطلاعات مفید و به روز در این زمینه هستید، توصیه می‌کنیم مقاله پیش رو را بصورت کامل مطالعه بفرمایید.

 

مهمترین دلایل و مزایای ثبت شرکت در ترکیه چیست؟

ترکیه در همسایگی کشورمان قرار دارد و این موضوع باعث سهولت در رفت و آمد و ترانزیت بین دو کشور می‌شود. همچنین به دلیل شباهت‌های فرهنگی زیادی که بین کشور ما و ترکیه وجود دارد و شاید از همه مهمتر به دلیل روابط پایدار، با ثبات و حسنه سیاسی و اقتصادی بین تهران و آنکارا، کشور ترکیه یکی از بهترین مقاصد سرمایه گذاری و فعالیت‌های تجاری ایرانیان در سراسر جهان است.

 

همانطور که اشاره نمودیم، یکی از بهترین مقاصد سرمایه گذاری و تجارت ایرانیان در سراسر جهان، کشور ترکیه است که این موضوع یکی از مهمترین دلایل و مزایای ثبت شرکت در این کشور توسط هموطنانمان است. در ادامه دلایل دیگر و مزایای ثبت شرکت در ترکیه را بصورت مختصر بررسی می‌نماییم:

 

  • ثبات روابط سیاسی و اقتصادی بین ایران و ترکیه
  • سهولت ورود به بازارهای جهانی از طریق ترکیه
  • وجود مرز مشترک بین ایران و ترکیه و در نتیجه سهولت ترانزیت مابین دو کشور
  • وجود برندهای معروف و مشهور در ترکیه و امکان همکاری با آن‌ها
  • امکان سرمایه گذاری و فعالیت با کمترین ریسک در کشور ترکیه
  • ثبات قوانین، آیین نامه‌ها و تصمیمات تجاری و اقتصادی در ترکیه
  • وجود امنیت پایدار در کشور ترکیه
  • امکان اخذ اقامت کشور ترکیه از طریق ثبت شرکت در این کشور
  • امکان تبادلات پولی و اعتباری با تمام بانک‌های جهان
  • وجود نیروی کار فعال کافی با دستمزدهای پائین به نسبت کشورهای خارجی دیگر
  • مرکزیت سه بازار مهم و استراتژیک آسیا، اروپا و خاورمیانه
  • عدم اتخاذ تصمیمات اقتصادی بصورت خلق الساعه و غیرکارشناسی توسط مسئولین این کشور
  • امکان اخذ اقامت از طریق ثبت شرکت و درنتیجه امکان سفر بدون نیاز به اخذ ویزا به بسیاری از کشورهای دنیا
  • هزینه‌های پایین شرکت داری در ترکیه به نسبت کشورهای دیگر
  • پس از ثبت شرکت اقامت یکساله این کشور را دریافت می‌نمایید و چنانچه بتوانید شرکت خود را به مدت ۵ سال دایر و فعال نگه دارید، این فرصت استثنایی را خواهید داشت که اقامت دائم کشور ترکیه را دریافت کنید
  • دریافت ویزا کارت، مستر کارت و دیگر کارت‌های اعتباری بین المللی، با این توضیح که در ابتدا می‌توانید Debit Card بگیرید و پس از اخذ اقامت دائم Credit Card دریافت نمایید
  • ثبت شرکت مقدمه و لازمه شروع هر کسب و کاری اعم از رستوران‌داری، تولید پوشاک و غیره است
  • امکان خرید ملک، اتومبیل، لوازم منزل و ابزار آلات بصورت اقساط
  • بهره‌مندی از تسهیلات بانک‌های ترکیه با نرخ سود پایین
  • افتتاح حساب در بانک‌های ترکیه و امکان اتصال به سوئیفت

 

ثبت شرکت در ترکیه تخصص ماست

اگر شما هم تصمیم به ثبت شرکت در کشور ترکیه و استفاده از مزایای مهم آن را دارید، توصیه می‌کنیم حتماً از مشاوره رایگان و تخصصی کارشناسان مجرب موسسه حقوقی مشهور بهره‌مند شوید.

 

 

چرا ایرانی ها تمایل زیادی به ثبت شرکت در کشور ترکیه دارند؟

به نظر می‌رسد با توجه به مطالبی که تا کنون مطرح نمودیم و با توجه به اینکه برخی از مهمترین مزیت‌های ثبت شرکت در ترکیه را با یکدیگر بررسی نمودیم، به دلایل محبوبیت و تقاضای بالای ثبت شرکت در این کشور پی برده باشید.

اما از آنجاییکه معتقدیم ثبت شرکت در ترکیه خصوصاً برای ایرانی‌ها بسیار جذاب و کارگشا است و دروازه ورود راحت و مطمئن به بازارهای جهانی و کسب ثروت و سودها سرشار، بصورت کاملاً قانونی و پایدار محسوب می‌شود، باز هم به دلایل و مزیت‌های ثبت شرکت در این کشور می‌پردازیم تا اگر احیاناً تردیدی در ذهن خود دارید، این تردید از بین برود و زودتر دست بکار شوید!

 

مطابق با قانون کشور ترکیه، اگر اتباع خارجی قصد انجام هرگونه بیزینس و فعالیت‌های تجاری در این کشور را داشته باشند، الزاماً مجبور به ثبت شرکت هستند و با وجود سختگیری قانون ترکیه در الزام افراد خارجی به ثبت شرکت، سهولت‌هایی پیش روی افراد قرار داده است، از جمله اینکه افراد ایرانی خود به تنهایی می‌توانند بدون مشارکت هیچ فرد تبعه کشور ترکیه، شرکت خود را به ثبت برسانند و همین موضوع کار را برای ایرانیانی که به تنهایی قصد عزیمت و فعالیت حرفه‌ای در ترکیه را دارند، به مراتب راحتتر کرده است.

 

کشور ترکیه محل تلاقی دو قاره آسیا و اروپا است و از لحاظ آب و هوا با کشورمان شباهت بسیار زیادی دارد و در نتیجه در این کشور برای اقامت و زندگی و کسب و کار از لحاظ آب و هوایی هم مشکل خاصی ندارید و قرار نیست که تجربه غافلگیرانه‌ای داشته باشید!

اگر تصمیم به صادرات و واردات از ایران به ترکیه و بالعکس دارید، چه بهتر که این صادرات را بنام شرکت خودتان که در کشور ترکیه ثبت نموده‌اید انجام دهید که هم باعث فعال بودن شرکتتان می‌شود و هم اینکه به این طریق سودی به واسطه‌ها پرداخت نمی‌کنید و تمام سود متعلق به خود شما خواهد بود.

 

در سال‌های اخیر شاهد رشد مهاجرت ایرانیان به اقصی نقاط جهان خصوصاً کشور ترکیه بوده‌ایم و همیشه یکی از مهمترین دغدغه‌های مهاجرین در کشور مقصد، یافتن شغل مناسب برای امکان زندگی خوب و مرفه و امرار معاش است.

شما هم اگر تصمیم به مهاجرت به کشور ترکیه را دارید یا به این کشور مهاجرت کرده‌اید ولی همچنان در یافتن شغل دلخواه و مناسب خود دچار مشکل هستید، باید بگوییم بدون تردید ثبت شرکت بهترین و مطمئن‌ترین راه برخورداری از شغل پر درآمد در کشور ترکیه خواهد بود.

 

مطابق با آمارهای رسمی موجود، کشور ترکیه با اصلاح صحیح و کارشناسی شده ساختارهای اقتصادی و تجاری و حذف قوانین دست و پاگیر، از سال 2005 تا کنون با رشد اقتصادی خیره کننده 34% مواجه بوده و این رشد همچنان ادامه دارد.

بنابراین چه بهتر که فعالین عرصه اقتصاد و تجارت کشورمان بتوانند با ورود به این فضای جذاب و اقتصاد پویا، از این رشد و پویایی بهره‌مند شوند و همانطور که گفته شد، مطابق با قانون کشور ترکیه تنها راه قانونی فعالیت تجاری و اقتصادی اتباع خارجی در این کشور، ثبت شرکت است.

 

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت در ترکیه

  • پاسپورت کلیه سهامداران با اعتبار بیش از ۶ ماه
  • دو قطعه عکس رنگی پرسنلی با زمینه روشن از کلیه سهامداران
  • تعیین درصد سهم الشرکه یا میزان سهام هر کدام از شرکاء
  • تعیین موضوع فعالیت شرکت
  • تعیین آدرس و کد پستی مرکز اصلی شرکت
  • خرید، رهن و یا اجاره دفتر کار برای شرکت
  • انتخاب ۵ نام حداقل دو بخشی به عنوان نام شرکت
  • تعیین سمت اعضاء هیات مدیره و همچنین تعیین وضعیت حق امضاء شرکت

 

هزینه ثبت شرکت در ترکیه چقدر است؟

هزینه ثبت شرکت در ترکیه و همچنین در ادامه، هزینه‌های شرکت داری در این کشور شامل دو بخش زیر است:

 

الف)هزینه‌های ثابت: شامل مواردی همچون هزینه‌های واریزی قانونی به مرجع ثبتی و هزینه خرید و یا رهن و اجاره دفتر شرکت است.

ب)هزینه‌های مستمر: شامل مواردی همچون هزینه استخدام حسابدار و یا مشاور مالی که طبق قوانین ترکیه ضروری است، هزینه‌هایی همچون بیمه و حقوق کارمندان، مالیات، حق عضویت اتاق بازرگانی و همچنین هزینه اجاره دفتر شرکت می‌شود.

 

نکته‌ای در مورد دفتر کار شرکت

هیچ ضرورتی ندارد که کل یک مکان را برای دفتر کار شرکت اجاره و یا رهن نمایید. چرا که این امکان وجود دارد که برای صرفه جویی در هزینه‌های ثبت شرکت و هزینه‌های شرکتداری در این کشور، بخشی از یک مکان را برای شرکت خود اجاره و یا رهن نمایید.

 

  • برای اطلاع دقیق از هزینه‌های تاسیس و ثبت شرکت در ترکیه با کارشناسان مجرب ما تماس بگیرید.

 

ثبت شرکت در ترکیه چقدر زمان می برد؟

ما برای ثبت شرکت در ترکیه فقط «یک هفته کاری» زمان لازم داریم!

در ادامه نحوه ثبت انواع شرکت در کشور ترکیه را شرح می‌دهیم اما با توجه به اینکه از میان انواع شرکت‌های قابل ثبت در این کشور شرکت‌های با مسئولیت محدود و سهامی خاص دارای متقاضی بیشتری است، نحوه ثبت این دو شرکت را مفصل‌تر بررسی می‌کنیم.

 

چگونگی ثبت شرکت با مسئولیت محدود در ترکیه

دقیقاً مانند ایران، آمار بیشترین تعداد ثبت شرکت در ترکیه در اختیار ثبت شرکت با مسئولیت محدود است و شرایط ثبت این نوع از شرکت‌ها، تا حدود زیادی به ثبت شرکت با مسئولیت محدود در ایران شباهت دارد.

 

الف) شرکاء شرکت با مسئولیت محدود

برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود در ترکیه حضور حداقل یک نفر و حداکثر ۵۵ نفر مورد نیاز است که اصطلاحا شرکاء شرکت نامیده می‌شوند و تمامی شرکاء شرکت می توانند تابعیت غیر ترکیه‌ای داشته باشند.

همین موضوع که ثبت این نوع شرکت با یک نفر نیز قابل انجام است، باعث شده است که این شرکت دارای متقاضیان بیشتری باشد.

تمامی شرکاء و مدیران شرکت می‌توانند از اشخاص حقیقی و حقوقی باشند و همچنین این امکان وجود دارد که ترکیبی از اشخاص دارای تابعیت ترکیه و دیگر کشورها با یکدیگر شرکت با مسئولیت محدود ثبت نمایند و همچنین همانطور که گفته شد این امکان وجود دارد که تمامی شرکاء و مدیران شرکت دارای تابعیتی غیر از ترکیه باشند.

 

ب) سرمایه شرکت با مسئولیت محدود

حداقل سرمایه مورد نیاز برای تاسیس شرکت با مسئولیت محدود در کشور ترکیه، 10000 لیر است.

 

پ) مدت زمان مورد نیاز برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود

ما برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود به زمانی در حدود ۵ روز کاری نیاز داریم که در واقع زمان بسیار کوتاهی است.

 

ت) مسئولیت شرکاء پس از ورشکستگی شرکت

چنانچه شرکت با مسئولیت محدود ورشکسته شود، طلبکاران شرکت نمی‌توانند برای وصول مطالباتشان به اموال شخصی شرکاء رجوع کنند و چنانچه اموال و دارایی‌های شرکت پاسخگوی بدهی‌های شرکت نباشد، باقی مانده و یا کل مطالبات طلبکاران بلاوصول خواهد ماند.

 

چگونگی ثبت شرکت سهامی در ترکیه

ثبت شرکت سهامی خاص در ترکیه با حضور حداقل ۵ نفر و حداکثر ۲۵۰ نفر سهامدار انجام می‌شود.

ثبت شرکت سهامی عام در ترکیه با حضور حداقل ۲۵۱ نفر سهامدار انجام می‌گیرد ولی محدودیتی در حداکثر تعداد سهامداران حاضر در این شرکت وجود ندارد.

پس از ثبت شرکت با مسئولیت محدود، بیشترین آمار ثبت شرکتها متعلق به ثبت شرکت سهامی و خصوصاً از نوع شرکت سهامی خاص است و البته ثبت شرکت سهامی خاص کمی پیچیده‌تر از ثبت شرکت با مسئولیت محدود است.

 

الف) سهامداران شرکت سهامی خاص

برای ثبت شرکت سهامی خاص در ترکیه حضور حداقل ۵ نفر الزامی است و حداکثر تعداد سهامدارانی که می‌توانند در شرکت سهامی خاص حضور داشته باشند ۲۵۰ نفر است.

این امکان وجود دارد که تمامی سهامداران از اشخاص حقیقی و یا اشخاص حقوقی و یا ترکیبی از این دو باشد. همچنین این امکان وجود دارد که تمامی سهامداران دارای تابعیتی غیر کشور ترکیه باشند و یا ترکیبی از ترکیه‌ای و خارجی باشند.

 

نکته: در جلسات مجامع عمومی شرکت سهامی در ترکیه، مطابق با قانون این کشور، علاوه بر حضور سهامداران و بازرسین، حضور نمایندگان وزارت بازرگانی نیز الزامی است.

 

ب) سرمایه شرکت سهامی خاص

حداقل سرمایه مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی خاص در ترکیه 50000 لیر است.

 

پ) مسئولیت سهامداران در شرکت سهامی خاص

سهامداران شرکت سهامی خاص حداکثر تا میزان مبلغ اسمی سهامشان مسئول پرداخت دیون و بدهی‌های شرکت هستند و نسبت به بدهی‌های مازاد بر مبلغ اسمی سهامشان هیچگونه مسئولیتی در برابر طلبکاران شرکت ندارند و طلبکاران شرکت اگر طلبی بیش از مبلغ اسمی سهام سهامداران داشته باشند نمی‌توانند به اموال و دارایی‌های شخصی سهامداران رجوع نمایند و در واقع این بخش از مطالباتشان بلاوصول خواهد ماند.

 

ت) ثبت شرکت سهامی خاص در ترکیه چقدر زمان می‌برد؟

برای ثبت شرکت سهامی خاص در ترکیه چیزی در حدود هفت روز کاری زمان نیاز است.

 

ثبت شرکت تضامنی در ترکیه

شرکت تضامنی شرکتی است که شرکا با مسئولیت تضامنی آن را اداره می‌کنند و باید در اسم شرکت اسامی شرکا قید شود و زمانی که دارایی شرکت برای پرداخت بدهی‌های آن کافی نباشد، تمامی شرکا به صورت تضامنی مسئول پرداخت تمام بدهی‌های شرکت هستند، همچنین اصولاً افراد به علت مسئولیت‌های خاص موجود در شرکت تضامنی، چندان تمایلی به ثبت این شرکت ندارند.

 

ثبت شرکت صرافی در ترکیه

برای راه‌اندازی صرافی در ترکیه که اصطلاحاً شرکت صرافی نامیده می‌شود، به منظور خرید و فروش و حواله انواع ارز و همچنین تبادلات مشخص مالی تاسیس می‌شوند و به ثبت می‌رسند.

ثبت شرکت صرافی در قالب شرکت سهامی امکانپذیر است و نیاز به اخذ مجوز از سازمان‌های مربوطه دارد و اخذ این مجوز در سال‌های اخیر و خصوصاً پس از سقوط ارزش لیره ترکیه در مقابل ارزهای معتبر بین المللی، با ممنوعیت‌هایی مواجه شده است.

 

ثبت شرکت مختلط در ترکیه

این شرکت ترکیبی از دو شرکت تضامنی و سهامی است که چند نفر شریک ضامن مسئول پرداخت تمام قروض و بدهی‌های شرکت هستند و مابقی شرکا فقط نسبت به همان میزانی که در شرکت سرمایه دارند مسئول پرداخت بدهی‌های شرکت هستند، همانند شرکاء شرکت سهامی.

با تمام این تعاریف همان طور که گفته شد پر طرفدارترین و محبوب‌ترین نوع شرکت برای تاسیس، ثبت و فعالیت، هم در ایران هم در ترکیه، شرکت با مسئولیت محدود است.

 

ثبت شرکت در مناطق آزاد ترکیه

ثبت شرکت در مناطق آزاد ترکیه به دلیل جذابیت‌های خاصی که دارد نظر متقاضیان و سرمایه گذاران زیادی اعم از ترک و غیر ترک را به خود جلب نموده است که در ادامه به مهمترین دلایل رشد روز افزون و محبوبیت آن اشاره می نماییم:

 

  • برخورداری از معافیت های مالیات بر درآمد
  • معافیت از مالیات بر ارزش افزوده و همچنین معافیت از پرداخت عوارض گمرکی (البته تحت شرایط خاص)
  • امکان حضور طولانی مدت در مناطق آزاد ترکیه، چراکه واحدهای تجاری و اداری موجود در مناطق آزاد ترکیه معمولاً برای بازه‌های زمانی ۱۰ الی ۳۰ سال اجاره داده می‌شوند و تا ۹۹ سال نیز قابل تمدید هستند
  • سهولت نقل و انتقال نقدینگی حاصل از فعالیت‌های تجاری و تولیدی در مناطق آزاد ترکیه
  • بهره‌مندی از زیرساخت‌های پیشرفته در مناطق آزاد ترکیه
  • بوروکراسی اداری بسیار کم و آسان در مناطق آزاد ترکیه
  • امکان حمل و نقل آسان از مناطق آزاد ترکیه به دیگر نقاط ترکیه و بسیاری از کشورهای جهان

 

سخن آخر

برای ثبت شرکت در کشور ترکیه بهتر است از قبل مشاوره‌ای تخصصی و رایگان با وکلا و کارشناسان مجرب و با تجربه ما داشته باشید و از اطلاعات و تجربیات ایشان در این زمینه بهره‌مند شوید تا به راحتی و با دید واقعی تصمیم خود را عملی سازید.

 

⚖ موسسه حقوقی مشهور تخصصی ترین مرکز ثبت شرکت و ثبت برند و خدمات حقوقی در ایران

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه