حق حبس به چه معناست؟ بررسی حق حبس در مهریه عندالاستطاعه

  • 17 تیر 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

حق حبس زن چه معنایی دارد؟ اعمال حق حبس در مهریه عندالاستطاعه امکان‌پذیر است؟ چگونه باید از حق حبس در مهریه عندالاستطاعه استفاده کرد؟ ادامه این مطلب را از دست ندهید تا پاسخ تمامی این سوالات را بگیرید.     حق حبس زن چیست؟   قبل از اینکه با مفهوم و شرایط اعمال حق حبس […]

حق حبس زن چه معنایی دارد؟ اعمال حق حبس در مهریه عندالاستطاعه امکان‌پذیر است؟ چگونه باید از حق حبس در مهریه عندالاستطاعه استفاده کرد؟ ادامه این مطلب را از دست ندهید تا پاسخ تمامی این سوالات را بگیرید.

 

حق حبس به چه معناست؟ | بررسی حق حبس در مهریه عندالاستطاعه

 

حق حبس زن چیست؟

 

قبل از اینکه با مفهوم و شرایط اعمال حق حبس در مهریه عندالاستطاعه آشنا شوید لازم است بدانید که حق حبس چیست؟ بر اساس قانون مدنی زن این حق را دارد که تا وقتی که مهریه خود را به صورت کامل دریافت نکرده است از ایفای وظایف خود خودداری کنید یا به اصطلاح از شوهر خود تمکین نکند. به چنین حقی که در قانون مدنی به زنان داده شده است، حق حبس زن می‌گویند. تمکین نکردن از شوهر تا زمانی که او مهریه را به صورت کامل به زن پرداخت نکرده است تنها به تمکین خاص یا تنها به تمکین عام محدود نمی‌شود بلکه هر دو نوع تمکین را در بر می‌گیرد.

 

منظور از تمکین عام اطاعت از شوهر در انجام کارهای خانه و … است و منظور از تمکین خاص اطاعت از شوهر در برقراری رابطه زناشویی و رفع نیازهای جنسی مرد است. بنابراین حق حبس زن به این معناست که او می‌تواند هیچ یک از وظایف خود را از انجام کارهای خانه گرفته تا ارتباط زناشویی را انجام ندهد تا زمانی که مهریه‌اش را به صورت کامل از مرد دریافت کند.

شرایط استفاده از حق حبس چیست؟

 

حق حبس به چه معناست؟ | بررسی حق حبس در مهریه عندالاستطاعه

 

برای اینکه زن بتواند از حق حبس خود استفاده کند باید یکسری شرایط مشخص وجود داشته باشد که این شرایط به شرح زیر می‌باشند:

 

شرط اول: مهریه زن باید حال باشد

 

یکی از شروط استفاده از حق حبس این است که مهریه زن حال باشد اما منظور از مهریه حال چیست؟ منظور از مهریه حال، مهریه‌ای است که برای پرداخت آن توسط مرد هیچ مهلتی از قبل تعیین نشده باشد و به موجب آن زن هر وقت که بخواهد بتواند مهریه خود را از مرد مطالبه کند.

 

شرط دوم: زن قبلاً وظایف زناشویی خود را ایفا نکرده باشد

 

اگر زن قبل از دریافت مهریه به وظایف خود نسبت به شوهرش عمل کرده باشد دیگر نمی‌تواند از حق حبس خود استفاده کند. بنابراین اگر زن قبل از دریافت مهریه از شوهر خود تمکین کرده باشد چه تمکین عام و چه تمکین خاص (حتی یک بار) دیگر امکان استفاده از حق حبس را نخواهد داشت.

 

حق حبس در مهریه عندالاستطاعه

 

حق حبس به چه معناست؟ | بررسی حق حبس در مهریه عندالاستطاعه

 

مهریه عندالاستطاعه و عندالمطالبه چیست؟

 

قبل از اینکه به این سوال پاسخ بدهیم که آیا امکان استفاده از حق حبس در مهریه عندالاستطاعه وجود دارد یا خیر؟ لازم است کمی شما را با مهریه عندالاستطاعه و عندالمطالبه آشنا کنیم. منظور از مهریه عندالاستطاعه، مهریه‌ای است که تنها در صورتی که مرد توانایی و استطاعت مالی داشته باشد قابل پرداخت خواهد بود. در این نوع مهریه زن باید دارایی‌ها و اموال مرد را جهت توقیف و وصول مهریه‌اش به دادگاه معرفی کند. در مقابل مهریه عندالمطالبه به این معناست که زن به محض اینکه با مرد عقد کند تا هر زمان که بخواهد می‌تواند مهریه‌اش را از مرد مطالبه کند. شوهر نیز موظف است مهریه زن را به او پرداخت کند.

آیا اعمال حق حبس در مهریه عندالاستطاعه امکان‌پذیر است؟

 

بر اساس قانون مدنی در صورتی که مهریه زن از نوع مهریه عندالاستطاعه باشد او دیگر نمی‌تواند از حق حبس خود استفاده کند. بنابراین زن تنها در صورتی می‌تواند از حق حبس استفاده کند که مهریه او از نوع عندالمطالبه باشد. همانطور که اشاره کردیم مهریه عندالمطالبه، مهریه‌ای است که هر زمان که زن بخواهد می‌تواند آن را از مرد مطالبه کند و او نیز موظف است که مهریه زن را پرداخت کند.

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه