حملات سایبری تلفن‌های هوشمند چه نوع حملاتی هستند و چگونه انجام می‌شوند؟

  • 18 اردیبهشت 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

حملات سایبری تلفن های هوشمند نوع دیگری از جرایم اینترنتی بوده که در زمان اتصال تلفن همراه به اینترنت انجام شده یکی از راه‌های سرقت اطلاعات محسوب می‌گردد. ما در این مطلب سعی داریم تا به معرفی انواع حملات سایبری انجام شده به تلفن‌های همراه بپردازیم.   حملات سایبری تلفن های هوشمند چیست؟   حملات […]

حملات سایبری تلفن های هوشمند نوع دیگری از جرایم اینترنتی بوده که در زمان اتصال تلفن همراه به اینترنت انجام شده یکی از راه‌های سرقت اطلاعات محسوب می‌گردد. ما در این مطلب سعی داریم تا به معرفی انواع حملات سایبری انجام شده به تلفن‌های همراه بپردازیم.

 

حملات سایبری تلفن های هوشمند چه نوع حملاتی هستند؟ چگونه انجام میشوند؟

حملات سایبری تلفن های هوشمند چیست؟

 

حملات سایبری انجام شده بر روی تلفن‌های هوشمند در سال‌های اخیر بسیار رایج شده و افراد بسیار نیز قربانی این حملات گردیده‌اند و از این طریق اطلاعات زیادی به سرقت رفته است.

همانطور که میدانید، هکرها و متخلفین در فضای مجازی قصد دارند تا اطلاعات کاربران و سیستم‌های رایانه‌ای را به سرقت برده و از آن‌ها سوء استفاده نمایند. همچنین بسیاری از این افراد سعی می‌کنند تا با استفاده از روش‌های گوناگون اطلاعات موجود در سرورها و سیستم‌های موسسات و شرکت‌ها را به سرقت برده و از آنها کسب درآمد نمایند.

آسان‌ترین راه برای انجام این کار، استفاده از روش‌هایی جهت هک و نفوذ به تلفن‌های همراه کاربران عمومی وبه ویژه کاربرانی است که در شرکت‌های هدف مشغول به کار هستند. چرا انجام این کار بسیار آسان بوده و موانع امنیتی بسیار کمی بر روی تلفن‌های همراه وجود دارد.

 

انواع روش‌های انجام حملات سایبری تلفن های هوشمند

 

حملات سایبری تلفن های هوشمند چه نوع حملاتی هستند؟ چگونه انجام میشوند؟

 

۱) استفاده از وای فای و شبکه‌های عمومی

 

یکی از راه‌های نفوذ سارقین به تلفن‌های همراه، استفاده از سیگنال‌های وای فای و شبکه‌های عمومی جهت اتصال راحت‌تر به گوشی‌های هوشمند است.

در بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها جهت رفاه مشتریان و کارکنان، از وای فای عمومی و رایگان جهت اتصال به اینترنت استفاده می‌شود و همین امتیاز می‌تواند کار را برای سارقان راحت‌تر کند.

زیرا سارقین می‌توانند با ایجاد یک شبکه عمومی و جعلی به عنوان وای فای رایگان، شما را ترقیب به اتصال نموده و از این طریق ایمیل، یوزر و پسورد به دیگر اطلاعات موجود است گوشی شما را برداشت کنند.

به دست آوردن این اطلاعات به سارقین کمک کند تا بتوانند به دیگر حساب‌های اینترنتی شما و همچنین حساب‌های مشترک با شرکت یا سازمان محل کارتان و اطلاعات موجود در آن‌ها دست پیدا کنند.

یکی از راه‌های جلوگیری از حملات سایبری تلفن های هوشمند، استفاده از رمزهای عبور تصادفی و پیچیده است که می‌تواند مسیرهای اتصال آنلاین را امن‌تر کند. اما بسیاری از شرکت‌ها، سازمان‌ها و کاربران، چنین رمزهایی را برروی شبکه‌های وای فای خود قرار نداده و از امنیت آن بی‌بهره می‌مانند.

البته هکرهای حرفه‌ای با استفاده از روش‌های مانند حملات مرد میانی یا Man in middle، باز هم می‌توانند این موانع امنیتی را دور زده و اقدام به شنود اطلاعات و ارتباطات وای فای، پیام‌ها و مکالمات نمایند.

از جمله دیگر روش‌های جلوگیری از انجام چنین حملاتی، استفاده از حالت وای فای مخفی است که نام وای فای را از لیست جستجو خارج می‌کند.

همچنین نرم افزارهایی نیز وجود دارد که موانعی را جهت نصب نرم افزار یا نفوذ به اطلاعات موجود در رایانه‌ها و دستگاه‌های هوشمند در برابر کاربران ناشناس قرار داده و اطلاعات مهم شخصی و یا شرکتی محافظت می‌کند و مانع از هک یا به سرقت رفتن آنها می‌شود.

 

حملات سایبری تلفن های هوشمند چه نوع حملاتی هستند؟ چگونه انجام میشوند؟

 

۲) انجام حملات فیشینگ

 

همانطور که می‌دانید حملات فیشینگ یکی از انواع روش‌های سرقت اطلاعات است که جزو جرایم اینترنتی محسوب شده و با استفاده از ارسال پیام الکترونیکی یا متنی به دستگاه متصل به اینترنت انجام می‌شود. بنابراین بسیاری از متخلفین از این روش جهت انجام حملات سایبری تلفن های هوشمند استفاده می‌کنند.

در این روش، فرد متخلف سعی می‌کند تا با استفاده از ارسال ایمیل یا پیام متنی، بد افزار، تروجان یا لینک‌های جعلی را در اختیار کاربر قرار داده و کاربر را ترغیب به کلیک بر روی آنها نماید.

البته در سال‌های اخیر با پیشرفته شدن تلفن‌های هوشمند، شمار بسیاری از کاربران با چنین حملاتی مواجه شده و اطلاعات آنها به سرقت رفته است، زیرا بسیاری از کاربران در هنگام استفاده از تلفن‌های هوشمند توجه بسیار کم‌تری بر روی متن‌ها و لینک‌های ایمیل و پیام‌های متنی دارند.

سارقین با استفاده از جملات و کلمات آشنا و مورد اطمینان در متن‌های خود سعی می‌کنند تا کاربران را ترغیب به کلیک و وارد شدن به لینک‌های مورد نظر خود نموده تا از این طریق، بد افزارها بر روی تلفن هوشمند کاربر قرار گرفته و یا کاربر به وب سایت جعلی و مخرب هدایت شود.

این تکنیک برای به دست آوردن اطلاعات مهم شرکت‌ها و موسسات از طریق کاربران آنها نیز استفاده شده و سارقین با استفاده از متن‌ها یا اسامی مشابه با ایمیل‌های شرکتی، سعی می‌کنند کاربران را ترغیب به پاسخ و ارسال اطلاعات نمایند.

بنابراین بسیاری از شرکت‌ها سعی می‌کنند تا کارمندان خود را در خصوص چنین حملاتی آگاه کرده و به آنها آموزش‌هایی را ارائه دهند.

هدف از اینگونه آموزش‌ها این است که کارمندان بدانند که نباید بر روی لینک‌های ناشناخته کلیک کرده و یا شماره‌های ناشناس را پاسخ دهند.    

همچنین روش‌هایی نیز به آنها آموزش داده می‌شود تا بتوانند صحت و امنیت ایمیل و پیام‌های دریافت شده و اعتبار آنها را بررسی کرده تا در دام چنین حملاتی قرار نگیرد.

 

حملات سایبری تلفن های هوشمند چه نوع حملاتی هستند؟ چگونه انجام میشوند؟

 

۳) ساخت و انتشار نرم افزارهای جعلی 

 

ساخت و انتشار نرم افزارهای جدید یکی دیگر از روش‌های انجام حملات سایبری تلفن های هوشمند بوده و سارقین با استفاده از این نرم افزارها به راحتی می‌توانند به تلفن‌های همراه و همچنین رایانه‌ها را نفوذ کرده و اطلاعات را به سرقت ببرند.

زیرا کاربران تلفن‌های همراه، دائماً مشغول نصب و استفاده از برنامه‌ها و نرم افزارهای گوناگون بر روی گوشی خود بوده با این نرم افزارها را از منابع گوناگون و حتی بدون اعتبار و امنیت دانلود می‌نمایند.

توجه داشته باشید که بسیاری از نرم افزارهای موجود در اینترنت حاوی بدافزارها و ویروس های مخرب بوده که توسط سارقین و هکرها ایجاد شده و هدف آن ها نفوذ به تلفن همراه و به سرقت بردن اطلاعات است.

تنها کافیست تا کاربر نرم افزار جعلی را دانلود و بر روی گوشی خود نصب کرده تا این بد افزارها درون دستگاه انتشار یافته و تمامی اطلاعات را استخراج نمایند. خط و برخی از این نرم افزارها اقدام به دانلود و نصب دیگر نرم افزارهای جعلی بر روی گوشی شما کرده تا بتوانند مکالمات شما را نیز شنود نمایند.

این نرم افزارها بسیار شبیه به نرم افزارهای اصلی و معتبر بوده و حتی از آیکون‌ها و طراحی‌های مشابه استفاده می‌کنند و کاربر با کمی بی توجهی می‌تواند به راحتی فریب خورده و اقدام به نصب آنها کند.

بهترین راه برای پیشگیری از حملات سایبری تلفن های هوشمند، مراجعه به فروشگاه‌های اینترنتی معتبر نظیر Google Play و App Store است. البته باز هم باید به نام، آیکن، نظرات کاربران و تعداد دانلودهای نرم افزار مورد نظر قبل دانلود کردن آن دقت کنید، زیرا در این فروشگاه‌ها نیز بازهم نرم افزارهای جعلی دیده می‌شود.

علاوه بر این می‌توانید از نرم افزارهای امنیتی و ضد ویروس نیز استفاده کنید تا از بروز چنین حملاتی پیشگیری نماید و بهترین کار این است که به سراغ محصولات معتبر و شناخته شده بروید.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه