وکیل شرکت و مشاور حقوقی شرکت ها و موسسات

  • 21 مهر 1397
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

وکیل شرکت ها   امروزه به دلیل پیچیدگی های امور حقوقی شرکت ها و موسسات غیر تجاری، نیاز به یک وکیل شرکت خبره و باتجربه، بیش از پیش احساس می شود.   متاسفانه در موارد متعددی مشاهده شده است که شرکت های تجاری، موسسات غیرتجاری و بطور کلی اشخاص حقوقی، به دلیل عدم آشنایی کافی […]

وکیل شرکت ها

 

امروزه به دلیل پیچیدگی های امور حقوقی شرکت ها و موسسات غیر تجاری، نیاز به یک وکیل شرکت خبره و باتجربه، بیش از پیش احساس می شود.

 

متاسفانه در موارد متعددی مشاهده شده است که شرکت های تجاری، موسسات غیرتجاری و بطور کلی اشخاص حقوقی، به دلیل عدم آشنایی کافی با وظایف و تکالیف حقوقی ای که بر عهده دارند، دچار مشکلات عدیده ای می شوند و در غریب به اتفاق این مشکلات بوجود آمده، چنانچه شرکت از مشاوره و راهنمایی وکیل شرکت استفاده می کرد می توانست از بروز مشکلات و گرفتاری های فوق الذکر جلوگیری نماید.

 

وکیل شرکت ها | وکیل شرکتها

وکیل شرکت ها | وکیل شرکتها | وکیل شرکتها

بررسی مهمترین مسائل حقوقی شرکت ها

 

در بین مسائل حقوقی متعددی که شرکت ها و موسسات غیر تجاری با آن سر و کار دارند، مواردی وجود دارد که از اهمیت بیشتری برخوردار است که در ذیل به آنها اشاره می کنیم:

 

۱- نحوه ثبت شرکت

 

۲- تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ کد اقتصادی

 

۳- اخذ گواهی ارزش افزوده

 

۴- پلمپ دفاتر قانونی شرکت و تحریر آن

 

۵- بیمه کارکنان شرکت

 

۶- ضمانت نامه های بانکی شرکت

 

۷- نحوه نقل و انتقال سهام و سم الشرکه

 

۸- نحوه تغییر در سرمایه شرکت

 

۹- ورود و خروج اعضاء شرکت

 

۱۰- ثبت شعبه شرکت و مسئولیت هایی که در پی دارد

 

۱۱- اخذ کارت بازرگانی برای شرکت در صورت لزوم

 

۱۲- قراردادهای تجاری و حرفه ای شرکت با اشخاص ثالث

 

۱۳- نحوه تقسیم مسئولیت ها بین اعضاء شرکت و اعضاء هیات مدیره شرکت

 

۱۴- مسئولیت های قانونی دارندگان حق امضاء شرکت

 

۱۵- ثبت صورتجلسه تصمیمات و تغییرات شرکت

 

۱۶- نحوه دعوت و تعداد لازم سهامداران و شرکاء شرکت جهت تشکیل مجامع عمومی

 

۱۷- ارسال اظهارنامه مالیاتی شرکت در موعد مقرر (نهایتا تا تاریخ سی و یکم تیرماه هر سال)

 

۱۸- نحوه انحلال شرکت ، ثبت انحلال شرکت، تعیین مدیر تصفیه و شیوه تصفیه شرکت

 

 و غیره…

 

وکیل شرکت ها | وکیل شرکتها | وکیل شرکتها

وکیل شرکت ها | وکیل شرکتها | وکیل شرکتها

معرفی انواع شرکت ها در ایران

 

مطابق با ماده ۲۰ قانون تجارت، انواع شرکت های هفت گانه در ایران به شرح ذیل است:

 

۱- شرکت سهامی (اعم از شرکت سهامی خاص و شرکت سهامی عام)

 

۲- شرکت با مسئولیت محدود

 

۳- شرکت تضامنی

 

۴- شرکت مختلط غیرسهامی

 

۵- شرکت مختلط سهامی

 

۶- شرکت نسبی

 

۷- شرکت تعاونی تولید و مصرف

 

همچنین یکی از انواع اشخاص حقوقی که در ایران به تعداد قابل توجه ثبت می شوند و به فعالیت می پردازند، اما در ماده ۲۰ قانون تجارت نامی از آن برده نشده، موسسه غیر تجاری است.

 

رسیدگی به دعاوی شرکت ها در صلاحیت کدام دادگاهها است؟

 

وکیل شرکت ها | وکیل شرکتها | وکیل شرکتها

وکیل شرکت ها | وکیل شرکتها | وکیل شرکتها

رسیدگی به اختلافات و دعاوی شرکت ها بستگی به این دارد که ماهیت دعوای مورد نظر، حقوقی است یا کیفری که در ادامه صلاحیت دادگاه در هر دو مورد را بررسی می نماییم:

 

الف) دعاوی کیفری شرکت ها

 

دعاوی کیفری شرکت ها مطابق با قاعده عامی که وجود دارد و همچنین مطابق با قانون، در محل وقوع جرم رسیدگی می شود.

 

بطور مثال، چنانچه مرکزیت اصلی شرکت در تهران باشد و همچنین بانکی که شرکت در آن اقدام به افتتاح حساب جاری نموده است نیز در تهران باشد و این شرکت جهت تضمین انجام قرارداد، اقدام به صدور چک نموده و قرارداد را نیز انجام داده است اما طرف مقابل نه تنها از استرداد چک تضمین امتناع می کند، بلکه در شهر اصفهان جهت وصول مبلغ چک به بانک مراجعه نموده که با عدم موجودی مواجه شده و از بانک مذکور درخواست گواهی عدم پرداخت نموده و بانک نیز متعاقبا اقدام به صدور گواهی عدم پرداخت نموده است.

 

در این فرآیند، وکیل شرکت در مشاوره ای که به مدیران شرکت ارائه نموده است به ایشان متذکر می شود که شخص طرف قرارداد مرتکب جرم خیانت در امانت شده است و محل وقوع جرم نیز اصفهان است و در نتیجه محل طرح شکایت خیانت در امانت و رسیدگی به موضوع دادگاه کیفری دو اصفهان است.

 

ب) دعاوی حقوقی شرکت ها

 

در مورد صلاحیت دادگاه ها در دعاوی حقوقی شرکت ها، قانون آیین دادرسی مدنی تعیین تکلیف نموده است که در ادامه مشاهده می فرمایید:

 

ماده ۲۲ قانون آیین دادرسی مدنی: دعاوی راجع به ورشکستگی شرکت های بازرگانی که مرکز اصلی آنها در ایران است، همچنین دعاوی مربوط به اصل شرکت و دعاوی بین شرکت و شرکا و اختلافات حاصله بین شرکا و دعاوی اشخاص دیگر علیه شرکت تا زمانی که شرکت باقی است و نیز در صورت انحلال تا وقتی که تصفیه امور شرکت در جریان است، در مرکز اصلی شرکت اقامه می شود.

 

ماده ۲۳ قانون آیین دادرسی مدنی: دعاوی ناشی از تعهدات شرکت در مقابل اشخاص خارج از شرکت، در محلی که تعهد در آنجا واقع شده یا محلی که کالا باید در آنجا تسلیم گردد یا جایی که پول باید پرداخت شود اقامه می شود. اگر شرکت دارای شعب متعدد در جاهای مختلف باشد دعاوی ناشی از تعهدات هر شعبه با اشخاص خارج باید در دادگاه محلی که شعبه طرف معامله در آن واقع است اقامه شود، مگر آنکه شعبه یاد شده برچیده شده باشد که در این صورت نیز دعاوی در مرکز اصلی شرکت اقامه خواهد شد.

 

وکیل شرکت ها | وکیل شرکتها | وکیل شرکتها

وکیل شرکت ها | وکیل شرکتها | وکیل شرکتها

در پایان لازم به ذکر است چنانچه در ارتباط با اختلافات و دعاوی شرکت ها و همچنین آشنایی با وظایف و تکالیف حقوقی شرکت ها نیاز به راهنمایی و مشاوره حقوقی با وکیل شرکت باتجربه داشته باشید، می توانید به راحتی از طریق شماره ۲۱ ۴۸ ۲۱ ۸۸ – ۰۲۱ ضمن تماس با موسسه حقوقی مشهور با کارشناسان خبره و وکلای پایه یک باتجربه همکار ما در موسسه مشاوره داشته باشید.

 

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه