شکایت از مزاحمت و توهین در اینستاگرام چگونه در ایران امکان پذیر است؟

  • 15 خرداد 1399
  • محسن شیخ ها
  • 6 پرسش و پاسخ

شکایت از مزاحمت و توهین در اینستاگرام از جمله راه‌های برخورد با متخلفین و افرادی است که قصد ناراحت کردن دیگران و برهم زدن آرامش آنها را در فضای شبکه‌های اجتماعی دارند. به همین منظور ما در این مطلب قصد داریم تا نحوه شکایت از چنین افرادی را در ایران به شما معرفی کنیم.   […]

شکایت از مزاحمت و توهین در اینستاگرام از جمله راه‌های برخورد با متخلفین و افرادی است که قصد ناراحت کردن دیگران و برهم زدن آرامش آنها را در فضای شبکه‌های اجتماعی دارند. به همین منظور ما در این مطلب قصد داریم تا نحوه شکایت از چنین افرادی را در ایران به شما معرفی کنیم.

 

شکایت از مزاحمت و توهین در اینستاگرام چگونه در ایران امکان پذیر است؟

 

مزاحمت و توهین در اینستاگرام چگونه انجام می‌شود؟

 

همانطور که می‌دانید امروزه بسیاری از افراد با استفاده از اینترنت و دستگاه‌های هوشمند نظیر موبایل و تبلت، می‌توانند به شبکه‌های اجتماعی متصل شده و با دیگر افراد به برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات بپردازند. نرم افزارهای زیادی نیز به همین منظور تهیه و به بازار عرضه شده است که هر کدام قابلیت‌ها و امکانات خاصی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

 

اما متاسفانه برخی از افراد با دسترسی به اینترنت و شبکه‌های مجازی فصل ایجاد مزاحمت و توهین و برهم زدن آرامش دیگران دارند و به خصوص برای زنان و دختران ایجاد مزاحمت کرده و آنها را تهدید می‌کنند.

همچنین برخی افراد نیز پا را فراتر گذاشته و در شبکه‌های اجتماعی به انجام تخلفات و کلاهبرداری‌ اینترنتی پرداخته و فصل سوء استفاده از پیج‌های تجاری و دیگر کاربران دارند.

 

برخی از کاربران در مواجهه با چنین برخوردهای ناشایست، ممکن است سکوت کرده و یا صرفنظر از تبعات ایجاد شده، این اقدامات را نادیده بگیرند. اما راه‌هایی نیز وجود دارد که بتوان اقدام به شکایت از مزاحمت و توهین در اینستاگرام نموده و پیگیری‌های لازم را نسبت به آن انجام داد.

 

 

چگونه می‌توان در ایران نسبت به مزاحمت و توهین در اینستاگرام شکایت کرد؟

 

همانطور که گفته شد، در ایران کاربران بسیاری وجود دارند که از شبکه‌های اجتماعی استفاده کرده و در آن‌ها اقدام به تجارت آموزش کسب اطلاعات و ایجاد ارتباط با دیگران می‌کنند.

اما برخی افراد سودجو و متخلف نیز با انجام اقدامات ناشایست مانند اخاذی، کلاهبرداری، تهدید، توهین، مزاحمت، فحاشی و … امنیت و آرامش فضای مجازی را برهم زده و برای دیگران ناراحتی ایجاد می‌کنند.

 

یکی از راه‌های شکایت از مزاحمت و توهین در اینستاگرام، مراجعه حضوری به مراکز پلیس فتا یا دادسرای جرایم اینترنتی و درجه شکایت از طریق اینترنت در سایت‌های مربوط است.

توجه داشته باشید که فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده در فضای مجازی و اینترنت کشور توسط پلیس فتا و نهادهای مربوطه به طور مداوم بررسی شده و اقدامات متخلفانه توسط این مراکز زیر نظر گرفته می‌شود.

 

حتی استفاده از فیلترشکن و راه‌های میانبر جهت دور زدن تحریم‌ها نیز در نظارت و بررسی‌های انجام شده توسط این نهادها اختلال ایجاد نکرده و تاثیری در نتایج آنها ندارد.

اما متاسفانه بسیاری از کاربران به ویژه متخلفین و کسانی که وسایل ایجاد مزاحمت برای دیگران را دارند، براین مطلب واقف نبوده و فکر می کنند که استفاده از فیلترشکن باعث می شود تا پلیس فتا دیگر نظارت بر فعالیت‌های آنها نداشته باشد و نمی‌تواند آنها را ردیابی کند.

و همین باور غلط باعث می‌شود تا این افراد اقدام به انجام رفتارهای ناشایست و مزاحمت، توهین و تهدید دیگران نمایند.

 

در صورتی که با چنین اعمال و رفتارهای مواجه شدید جهت شکایت از مزاحمت و توهین در اینستاگرام می توانید به مراکز ذکر شده مراجعه کرده و یا از طریق اینترنت نسبت به شکایت از پیج، اکانت پست، مطلب و کامنت یا نظر دیگران اقدام نمایید.

بنابراین با انجام این کار می‌توانید هر نوع تهدید، مزاحمت توهین و تخلف در فضای مجازی را گزارش کرده و پیگیری‌های لازم را نسبت به آن انجام دهید.

 

شکایت از مزاحمت و توهین در اینستاگرام چگونه در ایران امکان پذیر است؟

 

نحوه شکایت از مزاحمت و توهین در اینستاگرام

 

جهت شکایت از مزاحمت و توهین انجام شده توسط اکانت‌ها و کاربران متخلف شبکه‌های اجتماعی، تنها کافیست تا از نام اکانت، پیج فرد خاطی، صفحه پیام و یا نظر تهدید آمیز و … اسکرین شات گرفته و از آن به عنوان مدرک جهت شکایت استفاده کنید.

برای طرح شکایت نیز می‌توانید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیکی قوه قضاییه مراجعه کرده با ثبت‌نام در سامانه مربوطه و ارسال مدارک مورد نظر، شکایت خود را انجام دهید. 

در شهرهای کوچک نیز تنها کافیست تا به دادسرای عمومی مراجعه کرده و نسبت به جرایم الکترونیکی انجام شده طرح شکایت کرد.

 

توجه داشته باشید که تهیه اسکرین شات به عنوان مدرک جهت ارائه به دادسرا بسیار مفید بوده و حتی اگر فرد خاطی از اکانت فیک استفاده کرده و یا پیج خود را به طور کامل حذف نموده باشد باز هم مدرک قابل استناد بوده و توسط پلیس فتا قابلیت پیگیری و ردیابی را دارد.

 

در صورت اطلاع از نام متهم، تنها کافیست تا مشخصات وی را در شکایت خود مطرح کرده تا جهت بازخواست به دادگاه احضار شود. اما در صورتی که از نام متهم اطلاع ندارید، می‌توانید اکانت اینستاگرام مذکور را در شکایتنامه مطرح کرده تا پلیس فتا اقدام به شناسایی فرد مورد نظر نماید.

 

 

مدت زمان پیگیری شکایت از مزاحمت و توهین در اینستاگرام

 

به طور معمول جهت انجام مراحل اداری و پیگیری‌های لازم توسط پلیس فتا و دادسرای جرایم رایانه‌ای، حدود یک هفته زمان لازم است. اما توجه داشته باشید که با انجام شکایت از فرد خاطی توسط شما، اقدامات لازم تا رسیدن به نتایج انجام شده و پیگیری‌های لازم معمولاً توسط پلیس فتا صورت می‌گیرد.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید 6 دیدگاه
  • سعید پاسخ

    سلام.
    از طریق دایرکت اینستاگرام بهم فحاشی کردن و همینطور تهدید به مرگ شدم…
    با توجه به اینکه فرد مورد نز پیام رو پاک کرده و منو بلاک کرده.. باز قابل پیگیری هست؟

    23 مرداد 1400 در 22:34
  • ندا پاسخ

    سلام من به درخواست کسی از پیج فیک به کسی پیام دادم حالا اون طرف تهدید به شکایت کرده من فورا پیام های ارسالی خودمو پاک کردم و طرفو هم بلاک کردم آیا میتونه شکایت کنه؟

    23 بهمن 1399 در 02:26
  • اکبر محمدی پاسخ

    سلام . وقت بخیر. سوالی داستم خدممتون. اگر کسی در مورد فرد دیگری با اسم مخفف مثلا (س.ا) و یا (ر.ن) حرفی بزنه آیا فرد مورد نظر میتونه شکایت کنه ؟ با تشکر

    20 بهمن 1399 در 08:50
  • pegah پاسخ

    از طريق اكانت فيك داعم تهديد جاني ميشم
    اگر ثبت شكايت كنم سريع پيگيري ميشه يا نه؟چون ميدونم كه تهديدش جديه و اگه زمان بر باشه رسيدگي پليس ديگه بي فيده است

    20 بهمن 1399 در 02:48
  • زاهد پاسخ

    سلام.ممنون از مطلب مفیدتون.سوالی داشتم.شخصی برای نامزد من توی دایرکت اینستاگرام پیام دادند.نامزدم هم چون خودشون حدود یک ماه هست گوشی ندارن رمز اکانتشون رو به من دادند تا هروقت کاری داشتند بتونن با گوشی من انجام بدن.یرای همین من متوجه این پیام شدم و وقتی دیدم طرف اسم و سن و یکسری مشخصات از ایشون رو میدونه کنجکنو شدم که بدونم ماجرا چی هست.از حرفاش اسکرین دارم و دلم نمیخواد در این مورد از خود نامزدم بپرسم چون نمیدونم چرا از این مزاحمها زیاد داره و هربار که شماره ش رو هم عوض میکنم بازم شماره ش رو دارن مزاحما!میخوام بدون اطلاع نامزدم ازطرق فتا اقدام کنم.آدرس پیج و اسم اون آقا رو هم دارم.آیا این کار امکانش هست؟

    23 آذر 1399 در 10:54
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      خیر، طرح شکایت و پیگیری موضوع از طرف شما امکانپذیر نیست و چون اکانت متعلق به نامزدتون هست، اگر ایشون تمایل داشته باشن میتونن پیگیری کنن نه شما.

      23 آذر 1399 در 11:03