مبلغ و شرایط دریافت بیمه بیکاری چیست؟

  • 24 فروردین 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

شاید شما هم فکرش را نمی‌کردید که بیکار شوید و با مشکلات اقتصادی متعددی دست و پنجه نرم کنید اما جای نگرانی نیست! شما می‌توانید برای اینکه از پس خرج و مخارج زندگی در دوران بیکاری بربیایید از بیمه بیکاری استفاده کنید اما شرایط دریافت بیمه بیکاری چیست و مبلغ آن چقدر است؟     […]

شاید شما هم فکرش را نمی‌کردید که بیکار شوید و با مشکلات اقتصادی متعددی دست و پنجه نرم کنید اما جای نگرانی نیست! شما می‌توانید برای اینکه از پس خرج و مخارج زندگی در دوران بیکاری بربیایید از بیمه بیکاری استفاده کنید اما شرایط دریافت بیمه بیکاری چیست و مبلغ آن چقدر است؟

 

شرایط دریافت بیمه بیکاری چیست | شرایط گرفتن بیمه بیکاری چیست

 

شرایط دریافت بیمه بیکاری چیست؟

 

قبل از اینکه با شرایط دریافت بیمه بیکاری آشنا شوید، لازم است بدانید که اصلاً بیمه بیکاری چیست؟ در واقع یکی از انواع بیمه‌های سازمان تامین اجتماعی، بیمه بیکاری است که کمک بسزایی به افرادی که به صورت غیر ارادی بیکار شده‌اند، می‌کند؛ درواقع مهم‌ترین اصل دریافت بیمه بیکاری، غیر ارادی بودن بیکاری است از این‌رو اگر شما به خواست و میل خودتان از محیط کارتان خارج شده باشید، بیمه بیکاری به شما تعلق نمی‌گیرد. اگر دوست دارید بیشتر با بیمه بیکاری و راهنمای انتخاب و خرید بهترین نوع آن آشنا شوید، مطلب پیشنهادی زیر را از دست ندهید.

اکنون که با بیمه بیکاری آشنا شدید نوبت به آشنایی با شرایط دریافت بیمه بیکاری است که به شرح زیر می‌باشد:

 

غیر ارادی بودن بیکاری

 

همانطور که اشاره کردیم یکی از مهم‌ترین شرایط گرفتن بیمه بیکاری، غیر ارادی بودن بیکاری است؛ منظور از غیر ارادی بودن بیکاری این است که یا بروز حوادث غیر مترقبه مانند: زلزله، آتش‌سوزی و … موجب بیکار شدن شما شده باشد یا اعمال یکسری تغییرات در محیط کار مانند: تعدیل نیرو؛ بنابراین اگر شما به خواست خودتان، محل کارتان را ترک کرده باشید، مشمول دریافت بیمه بیکاری نخواهید شد.

 

داشتن تابعیت ایرانی

 

یکی دیگر از شرایط دریافت بیمه بیکاری این است که باید تابعیت ایرانی داشته باشید؛ بنابراین افرادی که تابعیت ایرانی ندارند، نمی‌توانند از بیمه بیکاری استفاده کنند.

 

داشتن سابقه بیمه

 

تنها افرادی می‌توانند از بیمه بیکاری استفاده کنند که حداقل ۶ ماه سابقه بیمه تامین اجتماعی داشته باشند؛ البته درصورتی که فرد بیکار شده به دلیل بروز حوادث غیر مترقبه شغل خود را از دست داده باشد و هیچ سابقه بیمه‌ای هم در سازمان تامین اجتماعی نداشته باشد یا سابقه بیمه آن کمتر از ۶ ماه باشد، می‌‌تواند از بیمه بیکاری استفاده کند.

 

پرداخت بیمه اجباری توسط کارفرما

 

یکی دیگر از مهم‌ترین شرایط دریافت بیمه بیکاری این است که فرد باید قبل از بیکار شدن، تحت پوشش بیمه اجباری تامین اجتماعی قرار گرفته باشد؛ درواقع بیمه بیکاری به افرادی که قبل از بیکار شدن توسط کارفرمای خود تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته باشند، تعلق می‌گیرد.

 

بیمه بیکاری به چه کسانی تعلق نمی‌گیرد؟

 

یک) سربازان

 

مستمری افراد مجردی که در دوران دریافت بیمه بیکاری به خدمت سربازی اعزام شوند، قطع خواهد شد چراکه افراد در دوران سربازی از دولت حقوق دریافت می‌کنند؛ پس از اینکه فرد دوران سربازی‌اش را به پایان برساند و همچنان بیکار باشد، می‌تواند مجدداً حق بیمه بیکاری خود را دریافت کند.

 

دو) اتباع خارجی

 

همانطور که اشاره کردیم، یکی از مهم‌ترین شرایط دریافت بیمه بیکاری این است که فرد بیکار شده باید تابعیت ایرانی داشته باشد؛ بنابراین اتباع خارجی به دلیل نداشتن تابعیت ایرانی، نمی‌توانند بیمه بیکاری دریافت کنند.

 

سه) افراد بازنشسته و از کار افتاده

 

از آن جایی که افراد بازنشسته و از کار افتاده از سازمان تامین اجتماعی، مستمری دریافت می‌کنند، مشمول دریافت بیمه بیکاری نمی‌شوند.

 

چهار) عدم تایید درخواست دریافت بیمه بیکاری

 

درصورتی که تصمیم داشته باشید، بیمه بیکاری دریافت کنید باید درخواستی مبنی بر دریافت بیمه بیکاری را به سازمان کار و رفاه اجتماعی ارائه دهید؛ کارشناسان و نمایندگان این سازمان درخواست شما را با شرایط دریافت بیمه بیکاری تطبیق داده و با دقت مورد بررسی قرار می‌دهند؛ درصورتی که درخواست شما توسط نمایندگان سازمان کار و رفاه اجتماعی تایید نشود، نمی‌توانید بیمه بیکاری دریافت کنید.

 

پنج) غیر ارادی نبودن بیکاری

 

همانطور که اشاره کردیم، دریافت بیمه بیکاری براساس غیر ارادی بودن بیکاری است؛ بنابراین درصورتی که از کار خود استعفاء داده باشید و به صورت اختیاری شغل خود را ترک کرده باشید، قادر به استفاده از بیمه بیکاری نیستید.

 

اقدامات لازم برای دریافت بیمه بیکاری

 

افراد بیکاری که تمایل دارند بیمه بیکاری دریافت کنند، از روزی که بیکار شده‌اند تا حداکثر ۳۰ روز بعد، فرصت دارند تا به سازمان کار و رفاه اجتماعی محل سکونت خود مراجعه کرده و درخواست خود را مبنی بر دریافت بیمه بیکاری به این سازمان ارائه دهند.

 

توجه داشته باشید که اگر با تاخیر درخواست خود را ارائه دهید باید عذر موجهی برای تاخیر خود داشته باشید تا به درخواست شما رسیدگی شود.

 

پس از اینکه اسناد، مدارک و درخواست خود را برای دریاف حق بیمه بیکاری به سازمان مذکور ارائه دادید، نمایندگان سازمان کار و رفاه اجتماعی شرایط شما را با شرایط دریافت بیمه بیکاری تطبیق می‌دهند و درصورتی که مستحق دریافت این بیمه باشید، درخواست شما را تایید می‌کنند.

 

مدارک لازم برای دریافت بیمه بیکاری

 

شرایط دریافت بیمه بیکاری

 

  • اصل و کپی قرارداد کار

 

  • چهار قطعه عکس ۴ × ۳ جدید

 

  • اصل و کپی مدرک تحصیلی

 

  • اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه

 

  • اصل و کپی کارت ملی

 

  • اصل و کپی گواهی کار از شرکت

 

  • اصل و کپی کارت پایان خدمت

 

  • کپی صفحه اول دفترچه بیمه

 

مبلغ بیمه بیکاری چقدر است؟

 

براساس قانون حداقل مبلغ بیمه بیکاری ۵۵ درصد از متوسط مزدی است که فرد به صورت روزانه دریافت می‌کرده است؛ حداکثر مبلغ بیمه بیکاری نیز ۸۰ درصد از متوسط مزدی است که فرد به صورت روزانه دریافت می‌کرده است؛ البته این قانون استثنائاتی هم دارد.

 

برای مثال میزان بیمه بیکاری نباید از حداقل میزان دستمزد فرد در همان سال کمتر باشد، مثلاً اگر حداقل دستمزد شما برابر با یک میلیون و پانصد هزار تومان باشد، حق بیمه بیکاری شما از این میزان کمتر نخواهد شد.

 

بنابراین اگر میزان حقوق دریافتی شما کم بوده است، نیازی نیست که نگران حق بیمه بیکاری باشید؛ علاوه‌بر این اگر حقوق دریافتی شما در ماه مبلغ زیادی بوده است، تنها ۸۰ درصد از آن به عنوان حق بیمه بیکاری به شما تعلق خواهد گرفت.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه