استعلام بیمه با پلاک ماشین چگونه است؟ | چگونه بفهمیم ماشین بیمه دارد؟

  • 21 بهمن 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

بیمه‌های خودرو یا از نوع بیمه بدنه هستند یا از نوع بیمه شخص ثالث؛ که راننده با دریافت این بیمه‌نامه می‌تواند خسارت وارد شده به خودروی خود یا خودروی دیگران را حین تصادف، جبران کند. گاهی اوقات راننده‌هایی که یک خودرو دست دوم خریداری می‌کنند، می‌خواهند بدانند که خودرو موردنظر بیمه دارد یا نه یا […]

بیمه‌های خودرو یا از نوع بیمه بدنه هستند یا از نوع بیمه شخص ثالث؛ که راننده با دریافت این بیمه‌نامه می‌تواند خسارت وارد شده به خودروی خود یا خودروی دیگران را حین تصادف، جبران کند. گاهی اوقات راننده‌هایی که یک خودرو دست دوم خریداری می‌کنند، می‌خواهند بدانند که خودرو موردنظر بیمه دارد یا نه یا اینکه شرایط بیمه‌نامه آن به چه صورت است؛ در این صورت از بیمه خودرو استعلام می‌گیرند. دریافت استعلام راهی است که بیمه‌گذار متوجه شود، خودرو موردنظرش بیمه دارد یا نه و اینکه شرایط بیمه نامه خودرواش چگونه است. روش‌های مختلفی برای دریافت استعلام از بیمه خودرو وجود دارد که یکی از پراستفاده‌ترین آن‌ها، استعلام بیمه با پلاک ماشین است.

اگر شما هم می‌خواهید بدانید که ماشینتان بیمه دارد یا خیر و اینکه شرایط بیمه‌نامه آن چگونه است، ادامه این مطلب را از دست ندهید تا نحوه استعلام بیمه با پلاک ماشین را به شما آموزش دهیم.

 

استعلام بیمه با پلاک ماشین چگونه است؟ چگونه بفهمیم ماشین بیمه دارد؟

 

انواع روش های استعلام بیمه خودرو

 

همانطور که در ابتدای این مطلب اشاره کردیم، روش های متعددی برای دریافت استعلام از بیمه خودرو وجود دارد؛ که شامل: دریافت استعلام از بیمه خودرو با شماره بیمه‌نامه و کد یکتا بیمه‌نامه از طریق سامانه سنهاب و دریافت استعلام بیمه با پلاک ماشین می باشند. در دو روش اول برای دریافت استعلام باید به سامانه سنهاب بیمه مرکزی مراجعه کنید؛ برای استعلام بیمه با شماره بیمه‌نامه باید در این سامانه، اطلاعات مرتبط با شرکت بیمه‌گر، شماره بیمه‌نامه، شماره تلفن همراه و کد ملی یا شناسه ملی خود را وارد کنید؛ برای استعلام بیمه با کد یکتا بیمه‌نامه نیز باید در سامانه سنهاب، کد ملی و کد یکتا بیمه‌نامه را وارد کنید. در ادامه نحوه استعلام بیمه خودرو از طریق روش سوم یعنی استعلام بیمه خودرو با پلاک ماشین را به شما آموزش می‌دهیم.

 

نحوه استعلام بیمه با پلاک ماشین

 

اولین کاری که باید برای دریافت استعلام بیمه با پلاک ماشین انجام دهید این است که به سایت درگاه ملی خدمات دولت مراجعه کنید. زمانی که وارد این سایت می‌شوید از شما مشخصاتی دریافت می‌شود که براساس این مشخصات می‌توانید هم از بیمه بدنه ماشین خود و هم از بیمه شخص ثالث آن استعلام بگیرید. مشخصاتی که در این سایت از شما برای نمایش شرایط بیمه‌نامه خودرو دریافت می‌شود شامل موارد زیر می‌باشند:

 

  • شماره موتور:

بر روی موتور همه ماشین‌ها، شماره‌ای منحصربه‌فرد و مخصوص همان موتور ثبت می‌شود که این شماره در کارت ماشین نیز ثبت شده است.

 

  • شماره شاسی:

شماره شاسی نیز شماره‌ای است که بر روی بدنه هر ماشینی حک شده است و کاملا منحصربه‌فرد می‌باشد. این شماره نیز در کارت ماشین ثبت شده است که مانند شماره موتور باید از آن در سامانه درگاه ملی خدمات دولت برای استعلام بیمه با پلاک ماشین استفاده کنید.

 

  • شماره شناسایی:

شماره شناسایی خودرو که به آن VIN مخفف (Vehicle Identification Number) نیز می گویند، یک شماره 17 رقمی است و از ترکیب اعداد و حروف انگلیسی تشکیل شده است. جالب است بدانید که هر بخش از این کد 17 رقمی معنای خاصی دارد؛ به گونه‌ای که با استفاده از آن می‌توانید بفهمید، خودروی شما ساخت کدام کشور است و مشخصات عمومی آن چیست. علاوه بر این با استفاده از این کد می‌توانید بفهمید، سال ساخت خودروی شما و کد کارخانه آن چیست. شماره شناسایی خودرو نیز مانند شماره موتور و شماره شاسی آن بر روی کارت ماشین ثبت شده است.

 

  • شماره بیمه‌نامه:

هر بیمه‌نامه‌ای که برای دارندگان خودرو صادر می‌شود دارای یک شماره بیمه منحصربه‌فرد است؛ که برای دریافت استعلام بیمه با پلاک ماشین به آن نیاز دارید. هر کدام از شماره‌های بیمه بدنه خودرو و شخص ثالث در بیمه‌نامه‌های آن‌ها ثبت شده است.

 

  • شماره پلاک:

شماره دیگری که برای دریافت استعلام بیمه خودرو از سایت درگاه ملی خدمات دولت به آن نیاز دارید، شماره پلاک است.

 

  • کد ملی:

کد ملی، مشخصه دیگری است که برای دریافت استعلام بیمه خودرو از سایت درگاه ملی خدمات دولت به آن نیاز دارید.

 

  • نام شرکت بیمه:

علاوه بر تمامی مواردی که تاکنون به آن‌ها اشاره کردیم، باید نام شرکت بیمه‌ای که از آن بیمه خریداری کرده‌اید نیز در سایت درگاه ملی خدمات دولت وارد کنید.

 

پس از وارد کردن تمامی این مشخصات در سایت درگاه ملی خدمات، می‌توانید اطلاعات بیمه‌نامه خودرو خود و شرایط آن را مشاهده کنید.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه