وکالت تام الاختیار چیست؟ شرایط وکالت تام الاختیار بعد از مرگ چیست؟

  • 19 مهر 1399
  • محسن شیخ ها
  • 2 پرسش و پاسخ

آیا می‌دانید وکالت‌ تام الاختیار به چه معناست و چه انواعی دارد؟ یا اینکه شرایط وکالت تام الاختیار بعد از مرگ چیست؟ ادامه این مطلب را از دست ندهید تا پاسخ تمامی این پرسش‌ها را بگیرید.   وکالت تام الاختیار چیست؟   قبل از اینکه به شرایط وکالتهای تام الاختیار بعد از مرگ بپردازیم، شما […]

آیا می‌دانید وکالت‌ تام الاختیار به چه معناست و چه انواعی دارد؟ یا اینکه شرایط وکالت تام الاختیار بعد از مرگ چیست؟ ادامه این مطلب را از دست ندهید تا پاسخ تمامی این پرسش‌ها را بگیرید.

 

وکالت تام الاختیار چیست؟ | شرایط وکالت تام الاختیار بعد از مرگ چیست؟

وکالت تام الاختیار چیست؟

 

قبل از اینکه به شرایط وکالتهای تام الاختیار بعد از مرگ بپردازیم، شما را با این نوع وکالت و انواع آن آشنا خواهیم کرد. از آن‌جایی که در وکالت‌نامه‌های معمولی موکل باید تنها برای انجام کار خاصی به وکیل خود وکالت بدهد در این نوع وکالت‌نامه‌ها برای انجام هر کاری، بایستی وکالت‌نامه جدید تنظیم شود.

به همین دلیل قانون برای رفع این مشکل و دوباره‌کاری، اصطلاح وکالت تام الاختیار را تعریف کرده است. براساس این وکالت‌نامه دیگر نیازی نیست که برای هر یک از امور به صورت جداگانه وکالت‌نامه‌های مختلف تنظیم شود. به گونه‌ای وکیل با داشتن وکالت‌نامه از نوع تام الاختیار این اجازه را دارد که به بررسی همه مسائل مربوط به وکیل خود بپردازد.

 

بررسی انواع وکالت تام الاختیار

 

وکالت ‌نامه تام الاختیار براساس شرایط و نوع کاری که وکیل و موکل با یکدیگر دارند شامل دو نوع وکالت ساده و بلاعزل می‌باشد.

هر یک از این دو نوع وکالت ‌نامه های تام الاختیار دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند به گونه‌ای که استفاده از هر دو نوع آن‌ها بستگی به شرایط موکل دارد.

درصورتی که وکالت‌نامه های تام الاختیار از نوع ساده باشند موکل می‌تواند هر زمان که بخواهد آن را باطل کند. اما اگر وکالت‌نامه های تام الاختیار از نوع بلاعزل باشد موکل نمی‌تواند آن را باطل کند. در واقع اصلی‌ترین چالش شرایط وکالتهای تام الاختیار بعد از مرگ نیز به این نوع وکالت‌نامه باز می‌گردد.

 

موارد کاربرد وکالت تام الاختیار

 

این نوع وکالت در سه مورد کاربرد دارد که این موارد شامل: فروش، طلاق و ارث می‌باشد. در ادامه به بررسی هر یک از این موارد می‌پردازیم.

 

  • فروش

 

موکل می‌تواند در زمینه فروش هر یک از اموال خود از باغ و زمین گرفته تا خانه، ماشین و … به وکیل خود وکالت دهد؛ تا او بتواند با اجازه‌ای که از موکل خود دریافت کرده است هر یک از اموال او را به فروش برساند.

 

  • طلاق

 

مورد دیگری که موکل می‌تواند درخصوص آن به وکیل خود وکالت بدهد، طلاق است. در این حالت از آن‌جایی که در قانون حق طلاق به مرد داده شده است، مرد به همسرش وکالت می‌دهد تا طلاق بدون حضور او صورت بگیرد. بنابراین با مقرر کردن حق طلاق از طرف مرد برای زن، زوجه باید الزاما برای انجام عمل طلاق به یک وکیل دادگستری رجوع کرده و برای مرد وکیل انتخاب کند؛ تا از طریق آن وکیل که نماینده مرد محسوب می‌شود، بتواند طلاق خود را بگیرد.

  • ارث

 

و اما آخرین مورد که موکل می‌تواند در این خصوص به وکیل خود وکالت بدهد، ارث است. در این حالت بعد از فوت مورث، ورثه حین الفوت وکالتی برای انجام امور موروثی به وکیل می‌دهند. در این صورت اگر وکیل تمامی اموال را به ضرر دیگر ورثه منتقل کند، وراث می‌توانند از وکیل شکایت کنند.

نکته‌ای که در این خصوص وجود دارد این است که قانون‌گذار در قراردادهایی که بین طرفین صورت می‌گیرد، هیچ محدودیتی قائل نشده است. با این وجود موکل می‌تواند برای هر یک از امور خود یک وکیل جداگانه داشته باشد و هیچ محدودیتی از این نظر نخواهد داشت.

 

شرایط وکالت تام الاختیار و فسخ آن چیست؟

 

به محض اینکه موکل قرارداد وکالت را امضاء کند، تمام اختیاراتی که در قرارداد درج شده است به وکیل او اعطا می‌شود. البته مواردی هم وجود دارند که درصورت وقوع آن‌ها امکان فسخ قرارداد وکالت تام الاختیار برای طرفین وجود دارد.

 

اولین و مهم‌ترین شرطی که امکان فسخ قرارداد این وکالت‌نامه را فراهم می‌کند، عزل وکیل توسط موکل او است. همانطور که اشاره کردیم در وکالت ‌نامه تام الاختیار ساده، موکل می‌تواند هر زمانی که بخواهد وکالت‌نامه‌ای که به وکیل خود داده است را باطل کند البته این امر در وکالت ‌نامه تام الاختیار از نوع بلاعزل تا زمان پایان مدت اعتبار این وکالت‌نامه امکان‌پذیر نیست. سایر شرایطی که امکان فسخ قرارداد وکالت‌نامه تام الاختیار را فراهم می‌کنند شامل:

 

  • جنون وکیل یا موکل

 

  • از بین رفتن و حذف موضوع وکالت

 

  • پایان تاریخ قرارداد وکالت

 

  • فوت وکیل یا موکل می‌باشند.

 

شرایط وکالت تام الاختیار بعد از مرگ

 

همانطور که اشاره کردیم یکی از مهم‌ترین شرایط فسخ قرارداد بین وکیل و موکل، فوت هر یک از آن‌ها می‌باشد. با این وجود وکیل بعد از مرگ موکل خود اجازه ندارد با هیچ یک از اموال او کاری انجام دهد و قبل از هر گونه اقدامی باید از وراث موکل خود اجازه لازم را بگیرد. متاسفانه پرونده‌های زیادی در این خصوص به دلیل عدم آگاهی افراد از شرایط قرارداد بین وکیل و موکل در جریان هستند. با این وجود دانستن این قوانین و شرایط موجب می‌شود که نتایج بهتری در چنین پرونده‌هایی برای شما رقم بخورد.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید 2 دیدگاه
  • M.Z پاسخ

    آیا اگر فرزندی بموجب حسادت نسبت به فرزندی که مورد اعتماد پدر مادر بوده و وکالت تام داشته به نوعی باعث مرگ پدر شده و تلاش وبرای مجنون جلوه دادن برادر برای ابطال وکالتش تلاش میکند تا تمام ارث را بالا بکشد …چطور میتوانم شکایت کنم

    3 فروردین 1402 در 03:53
  • هادی حسنخانی پاسخ

    سلام
    هفت برادر و مادر خانواده وکالت بلاعزلی را در سال ۱۳۸۵ به دیگر برادر خود در مقابل دریافت وجه سهم الارث خانه پدری به مبلغ مساوی ۲۳ میلیون تومان داده اند و مبلغ فوق به حساب بانکی آنها واریز شده است و رسید بانکی و هم دست نویس تاریخ واریز پول هم موجود است و حالا یکی از این ۸ وارث فوت کرده است و همسر او از امضا خودداری می کند..آیا رسید بانکی پرداخت وجه و دست نویس و شهادت حداقل ۵ تن از وراث و شاهدان برای ثابت کردن اینکه متوفی حق خود را دریافت کرده است کفایت می کند.
    با تشکر از جواب شما

    11 دی 1401 در 00:49