نفقه فرزند چیست ؟ تا چه زمانی باید نفقه فرزند دختر و پسر را پرداخت کرد؟

  • 25 مرداد 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

نفقه چه از نظر قانونی و چه از نظر لغوی به معنای تامین همه خرج و مخارج زندگی از جمله: لباس، غذا، مسکن، هزینه درمان و دارو می‌باشد. نفقه از نظر قانونی در دو مورد شامل: نفقه زوجه و نفقه اقارب مورد بحث است. نفقه زوجه به معنای تامین همه هزینه‌های زندگی زن توسط شوهر […]

نفقه چه از نظر قانونی و چه از نظر لغوی به معنای تامین همه خرج و مخارج زندگی از جمله: لباس، غذا، مسکن، هزینه درمان و دارو می‌باشد. نفقه از نظر قانونی در دو مورد شامل: نفقه زوجه و نفقه اقارب مورد بحث است. نفقه زوجه به معنای تامین همه هزینه‌های زندگی زن توسط شوهر او است. نفقه اقارب نیز به معنای تامین نیازهای مالی و مخارج زندگی خویشاوندان است. اما نفقه فرزند چیست ؟ نفقه فرزند نیز جزئی از نفقه اقارب به حساب می‌آید که تصمیم داریم در ادامه این مطلب به بررسی آن بپردازیم.

 

نفقه فرزند چیست ؟ تا چه زمانی باید نفقه فرزند دختر و پسر را پرداخت کرد؟

نفقه فرزند چیست ؟

 

بر اساس قانون، نگهداری از اطفال یا بهتر است بگوییم حضانت فرزندان هم حق و هم تکلیف والدین یعنی پدر و مادرهاست که مسئولیت‌ها و وظایف مشخصی را برای آن‌ها به دنبال دارد که یکی از آن‌ها پرداختن نفقه فرزند است. پرداختن نفقه فرزند که در وهله اول برعهده پدر اوست شامل: تهیه مسکن، لباس، غذا و اسباب و اثاثیه‌ای که کودک به آن‌ها نیاز دارد، می‌باشد. حق پرداخت نفقه فرزند از سوی پدر حتی زمانی که زن و شوهر از یکدیگر جدا شده و حضانت کودک به مادر او داده می‌شود نیز از پدر ساقط نمی‌گردد. به گونه‌ای که پدر باید براساس قانون ماهیانه مبلغی را به عنوان نفقه فرزند پرداخت کند.

 

مطلب مفید: طلاق توافقی

 

تعیین میزان نفقه یا به صورت توافقی بین زن و شوهر صورت می‌گیرد یا اگر آن‌ها نتوانستند با یکدیگر بر سر میزان نفقه به توافق برسند، دادگاه با صدور حکمی آن را تعیین می‌کند که پدر موظف است همان میزان تعیین شده توسط دادگاه را به صورت ماهانه به فرزند خود پرداخت کند. درضمن در ماده ۱۱۹۹ قانون مدنی آمده است که اگر فرزندی پدر نداشته باشد یا اینکه پدر او توانایی مالی برای پرداخت نفقه فرزندش را نداشته باشد، اجداد پدری او به ترتیب نزدیکی به کودک موظف به پرداخت نفقه او هستند. درصورتی هم که اجداد پدری در قید حیات نبودند یا اینکه آن‌ها هم توانایی مالی برای پرداخت نفقه کودک را نداشتند، پرداخت نفقه او به ترتیب برعهده مادر و اجداد مادری او است.

 

تا چه زمانی باید نفقه فرزند دختر و پسر را پرداخت کرد؟

 

اکنون که پاسخ سوال ” نفقه فرزند چیست ؟ ” را گرفتید، نوبت پاسخ دادن به این سوال است که ” تا چه زمانی باید نفقه فرزند دختر و پسر را پرداخت کرد؟ ” پاسخ این سوال در ماده ۴۸ قانون حمایت از خانواده است که می‌گوید: ” فرزندان اناث یعنی فرزندان دختر درصورت نداشتن شغل و شوهر و همچنین فرزندان ذکور یعنی فرزندان پسر تا سن ۲۰ سالگی و درصورتی که معلول و از کارافتاده باشند یا در حال گذراندن تحصیلات دانشگاهی باشند مستحق دریافت نفقه هستند. ” بنابراین رشد فرزندان و افزایش سن آن‌ها موجب نمی‌شود که مستحق دریافت نفقه نباشند. بلکه درصورت داشتن شغل، شوهر کردن، عدم تحصیل، برخوردار بودن از سلامت جسمی و روحی و … مشمول دریافت نفقه نخواهند بود.

 

لازم است بدانید که قانون جهت حمایت از دختران این حق را برای آن‌ها در نظر گرفته است که درصورت جدایی دختر از شوهرش و نداشتن شغل، امکان مطالبه مجدد نفقه‌ از پدرش را داشته باشد. البته این مسئله در حالتی امکان‌پذیر است که پدر او شاغل بوده و دارای درآمد باشد.

 

ضمانت اجرای کیفری

 

آیا می دانید نفقه فرزند چیست و ضمانت اجرایی آن به چه شکل است؟ ماده‌ ۵۳ قانون حمایت خانواده چنین می گوید: «هرکس با داشتن استطاعت مالی، نفقه‌ زن خود را درصورت تمکین او ندهد یا از تأدیه نفقه‌ی سایر اشخاص واجب‌النفقه امتناع کند، به حبس تعزیری درجه‌ی شش محکوم می‌شود. تعقیب کیفری منوط به شکایت شاکی خصوصی است.» این یعنی در خصوص نفقه فرزند و سایر اقارب نیز فرد باید از توانایی مالی کافی برخوردار باشد. اما نفقه زن به این صورت نیست و اگر زن تمکین داشته باشد، مرد باید تحت هر شرایطی نفقه را پرداخت. حتی اگر زن توانایی مالی داشته و مرد، اصطلاحا ندار باشد باز هم نفقه باید پرداخت شود.

 

همه چیز درباره نفقه ارقاب و ویژگی های آن

 

پس از این که دانستید نفقه فرزند چیست، لازم است که اطلاعاتی هم راجع به نفقه ارقاب داشته باشید. این نوع نفقه درواقع به آینده نظارت دارد. اگر زوجه یا زن تمکین داشته باشد، می ‌تواند نفقه‌ گذشته را در هر زمان و طبق هر شرایطی مطالبه کند. اما ارقاب تنها در صورتی می توانند نفقه بخواهند که درخواست را تنظیم و دادخواست را به دادگاه تقدیم کرده باشند. از طرفی، شخصی که فقیر باشد مستحق نفقه شناخته می شود. یعنی کشی که شغل نداشته و توانایی ایجاد شغل هم ندارد. این در حالی است که نفقه زن حتی در صورت شاغل بودن وی نیز باید پرداخت گردد.

 

یکی دیگر از شرایط نفقه ارقاب این است که فرد باید متمکن باشد. براساس ماده‌ی ۱۱۹۸ قانون مدنی «کسی ملزم به انفاق است که متمکن از دادن نفقه باشد، یعنی بتواند نفقه بدهد؛ بدون اینکه از این حیث در وضع معیشت خود دچار مضیقه گردد.» مجددا یادآوری می کنیم که این شرایط تنها مربوط به نفقه فرزندان است و نفقه زن تحت هر شرایطی باید پرداخت گردد. ذکر این نکته هم ضروری است که نفقه‌ اقارب، تکلیفی متقابل است. یعنی اگر یکی از طرفین ندار باشد، نزدیک‌ ترین فرد به او از لحاظ درجه‌ خویشاوندی که تمکن مالی کافی دارد، باید انفاق او را بر عهده بگیرد. مصداق و مثال ساده این امر، اولاد و پدر و مادر هستند که ملزم به انفاق یکدیگر می باشند. اما زوجه الزامی به انفاق همسر خود ندارد؛ چون بر اساس قانون و شرع، این تکلیف تنها برای زوج درنظر گرفته شده است.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه