طلاق به دلیل عسر و حرج چگونه است و چطور باید آن را ثابت کرد؟

  • 1 خرداد 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

طلاق به دلیل عسر و حرج چگونه است؟ چطور باید طلاق به علت عسر و حرج را ثابت کرد؟ ادامه این مطلب را از دست ندهید تا با هرآنچه که لازم است درمورد طلاق براساس عسر و حرج بدانید، آشنا شوید.   طلاق عسر و حرج چیست؟   شاید واژه طلاق با عسر و حرج […]

طلاق به دلیل عسر و حرج چگونه است؟ چطور باید طلاق به علت عسر و حرج را ثابت کرد؟ ادامه این مطلب را از دست ندهید تا با هرآنچه که لازم است درمورد طلاق براساس عسر و حرج بدانید، آشنا شوید.

 

طلاق عسر و حرج چیست؟

 

شاید واژه طلاق با عسر و حرج را زمانی که صحبت از انواع طلاق می‌شود، شنیده باشید و این سوال در ذهن شما مطرح شود که شرایط طلاق عسر و حرج چیست؟ یا اینکه چرا قانون‌گذار به واسطه اثبات موارد عسر و حرج توسط زوجه اجازه طلاق گرفتن را به او داده است؟ قبل از پاسخ به تمامی این سوالات لازم است بدانید که طلاق عسر و حرج چیست؟

 

 

دو واژه عسر و حرج با یکدیگر هم‌ معنی و مترادف هستند به گونه‌ای که واژه عسر به معنای مشقت و واژه حرج نیز به معنای تنگی و سختی است. بنابراین به طور کلی عسر و حرج به معنای سختی و مشقت است از این‌رو طلاق به دلیل عسر و حرج به این معناست که شرایط زندگی برای زن سخت و عذاب‌آور باشد تا حدی که او را مجبور به طلاق از مرد بکند.

 

طلاق به دلیل عسر و حرج و مصادیق آن

 

همانطور که اشاره کردیم طلاق به دلیل عسر و حرج به معنای به وجود آمدن وضعیتی است که ادامه زندگی را برای زوجه با مشقت همراه می‌سازد به گونه‌ای که تحمل و ادامه زندگی با مرد برای زن غیرممکن خواهد شد. موارد عسر و حرج که زن می‌تواند براساس اثبات یکی از آن‌ها در دادگاه از مرد جدا شود به شرح زیر می‌باشد:

 

  • ترک زندگی و خانواده توسط مرد به مدت حداقل ۶ ماه متوالی بدون داشتن هیچ گونه عذر موجه
  • اعتیاد شوهر به مواد مخدر و مشروبات الکی
  • محکوم شدن مرد به حداقل ۵ سال حبس
  • سوء رفتار مرد با زن (ضرب و جرح، فحاشی و …)
  • مبتلا شدن مرد به بیماری‌های صعب‌العلاج یا هرگونه بیماری دیگری که ادامه زندگی زن با مرد را مختل کند مانند: سارس، ایدز و …
  • عدم پرداخت نفقه به مدت حداقل ۶ ماه
  • بچه‌دار نشدن زوج
  • ازدواج مجدد مرد بدون رضایت زن
  • عدم برقراری رابطه جنسی با زوجه یا برقراری رابطه جنسی غیرمتعارف با آن

 

 

چگونگی اثبات طلاق به دلیل عسر و حرج در دادگاه

 

زوج باید جهت تقاضای طلاق به واسطه عسر و حرج، یکی از مصادیق عسر و حرج متناسب با شرایط سخت و مشقت ‌بار زندگی خود را در دادگاه با در دست داشتن مدارک قانونی به اثبات برساند. برای مثال درصورتی که زن قصد دارد به دلیل اعتیاد شوهر خود به مواد مخدر یا مشروبات الکی از او جدا شود باید اسنادی از اعتیاد مرد مانند مدارک بستری شدن وی در کمپ‌ ترک اعتیاد را به دادگاه ارائه دهد تا قاضی بتواند براساس استناد بر آن‌ها حکم جدایی زن از مرد را صادر کند؛ یا اینکه اگر زن تصمیم دارد به دلیل محکوم شدن شوهرش به حبس از او جدا شود باید مدارک و حکم قطعی کیفری مبنی بر زندانی شدن مرد را به دادگاه ارائه دهد و از این طریق رأی دادگاه را مبنی بر جدا شدن از مرد بگیرد.

 

سوالات مرتبط با طلاق براساس عسر و حرج

 

آیا در طلاق به علت عسر و حرج رضایت شوهر هم شرط است؟

 

یکی از رایج‌ترین پرسش‌هایی که از طرف خانم‌ها جهت طلاق به دلیل عسر و حرج مطرح می‌شود این است که در این نوع طلاق به رضایت شوهر هم نیاز است؟ در طلاق عسر و حرج زوجه، نیازی به جلب رضایت شوهر نیست تنها کافیست که زن یکی از موارد عسر و حرج را با اسناد و مدارک قانونی در دادگاه به اثبات برساند تا از این طریق بتواند از مرد طلاق بگیرد.

 

آیا برای صدور حکم طلاق به دلیل عسر و حرج زن باید وجهی را پرداخت کند یا باید قسمتی از مهریه خود را ببخشد؟

 

زمانی که مصادیق عسر و حرج در دادگاه اثبات شود، نیازی نیست که زن وجهی را پرداخت کند یا بخشی از مهریه خود را ببخشد اما اگر قرار باشد که زن نوع طلاق (خلع) را انتخاب کند بهتر است بخشی از مهریه خود را ببخشد تا هم حکم طلاق در مدت زمان کوتاه‌تری صادر شود و هم اینکه قرینه‌ای بر عسر و حرج بیشتر زوجه تلقی شود.

 

آیا در ازدواج موقت هم زن می‌تواند به واسطه اثبات مصادیق عسر و حرج به زندگی مشترکش پایان دهد؟

 

بله در مواردی که ادامه زندگی زناشویی برای زوجه مشقت‌آور باشد او می‌تواند با اثبات مصادیق عسر و حرج از شوهر خود جدا شود؛ اینگونه حکم انحلال زوجیت و قطع مابقی مدت ازدواج توسط دادگاه صادر شود.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه