مراحل فراخوان ماليات بر ارزش افزوده از ابتدا تا کنون در هفت مرحله

  • 22 اسفند 1398
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

مراحل فراخوان ماليات بر ارزش افزوده   از ابتدای وضع قانون مالیات بر ارزش افزوده، از سوی سازمان امور مالیاتی هفت مرحله فراخوان در سال‌های گوناگون برای مودیان حقیقی و حقوقی صورت گرفته است. در این نوشته مراحل فراخوان مالیات بر ارزش افزوده را بصورت کامل بررسی نموده‌ایم.   مرحله اول:   درسال ۱۳۸۷ مرحله […]

مراحل فراخوان ماليات بر ارزش افزوده

 

از ابتدای وضع قانون مالیات بر ارزش افزوده، از سوی سازمان امور مالیاتی هفت مرحله فراخوان در سال‌های گوناگون برای مودیان حقیقی و حقوقی صورت گرفته است. در این نوشته مراحل فراخوان مالیات بر ارزش افزوده را بصورت کامل بررسی نموده‌ایم.

 

مرحله اول:

 

درسال ۱۳۸۷ مرحله اول فراخوان ارزش افزوده کليه واردکنندگان و صادر کنندگان و همچنين فعالان اقتصادی با مجموع فروش يک ميليارد و دويست پنجاه ميليون ريال يا بيشتر، مشمول قانون ماليات بر ارزش افزوده شدند.

 

مرحله دوم:

 

در مرحله دوم از مراحل فراخوان مالیات بر ارزش افزوده که از اول مهرماه ۱۳۸۸ به اجرا گذاشته شد، کارخانه‌ها و واحدهای توليدی دارای جواز تاسيس و پروانه بهره برداری، بهره برداران معادن، ارائه دهندگان خدمات حسابرسی و دفتر داری، حسابداران رسمی، خدمات مديريتی و مشاوره‌ای، خدمات انفورماتيک، هتل‌ها و متل‌های سه ستاره و بالاتر، بنکداران وعمده فروشان، نمايندگان موسسات تجاری و صنعتی، موسسات حمل و نقل، موسسات مهندسی، تبليغاتی وبازاريابی فراخوان شدند.

 

مرحله سوم:

 

در مرحله سوم که از اول فروردين ۱۳۸۹ به اجرا گذاشته شد، دامنه شمول موديان گسترش يافت و کليه اشخاص حقيقی و حقوقی که براساس شرايط مراحل اول و دوم ثبت نام، مشمول اجرای نظام ماليات بر ارزش افزوده نشده بودند و در صورتی که در سال ۱۳۸۷ يا ۱۳۸۸ مجموع فروش کالاها و ارائه خدمات (غيرمعاف يا معاف و غيرمعاف) آن‌ها سه ميليارد ريال و بالاتر بود، مشمول اين مرحله شدند.

 

مرحله چهارم:

 

مرحله چهارم از تاريخ ۱/ ۷/ ۸۹ اجرا شد و در اين مرحله کليه اشخاص حقيقی و حقوقی که بر اساس شرايط مراحل اول، دوم و سوم ثبت نام، مشمول اجرای نظام ماليات بر ارزش افزوده نشده بودند، در صورتی که شاغل به فعاليت‌های موضوع بند «ب» ماده ۹۶ قانون ماليات‌های مستقيم (صاحبان کارگاههای صنعتی، فروشندگان طلا و جواهر و ساير فلزات تزيينی، فروشندگان آهن آلات و ساير فلزات، صاحبان تالارهای پذيرايی ورستوران‌ها، صاحبان متل و هتل‌های يک و دو ستاره و هتل آپارتمان، صاحبان نمايشگاه‌ها و فروشگاه‌های خودرو و معاملات املاک، تعميرگاه‌های مجاز خودرو، چاپخانه ‌داران، صاحبان دفاتر اسناد رسمی، مراکز ارتباط رايانه‌‏ای، دفاتر خدماتی، دولت الکترونيک، خدمات الکترونيک شهر و صاحبان سينماها، تماشاخانه ها ومکان‌ های ورزشی وتفريحی) بودند با هر ميزان فروش يا درآمد مشمول مرحله چهارم ثبت نام، آموزش و اجراي قانون شدند.

 

مرحله پنجم:

 

درمرحله پنجم که از تاريخ ۱/ ۷/ ۹۰ اجرا شد، کليه اشخاص حقوقی که در مراحل قبلی مشمول نبودند و مجموع فروش کالاها و ارائه خدمات (غيرمعاف يا معاف و غيرمعاف) آن‌ها در هر يک از سال‌های ۸۷، ۸۸ و ۸۹ يک ميليارد ريال و بيشتر ‌بود و کليه اشخاص حقوقی که قبل يا بعد از سال ۱۳۹۰ ايجاد، تأسيس و به ثبت رسيده يا می‌رسند و حائز شرايط مذکور نشده بودند، در صورتی که مجموع فروش کالا و ارائه خدمات (غير معاف يا معاف و غير معاف) آنها در سال ۱۳۹۰ يا سال‌های بعد، يک ميليارد ريال و بيشتر بود، از اولين دوره مالياتی بعد از رسيدن به آستانه مذکور، مشمول مرحله پنجم ثبت نام و اجرای قانون شدند.

 

مرحله ششم:

 

مرحله‌ ششم ارزش افزوده از ابتداي سال ۱۳۹۴ اجرا شد. که در اين مرحله اشخاص حقوقی و همچنين حقيقی (صرف نظر از مبلغ فروش سالانه) موضوع ماده «۹۵» قانون مالياتهای مستقيم که به فعاليت‌های چلوکبابی‌ها، سالن‌ های غذاخوری، سفره خانه‌های سنتی و اغذيه فروشی‌های زنجيره‌ای با مالکيت واحد و يا نام و نشان و علامت تجاری واحد فارغ از مساحت محل کسب و کار و نوع مجوز مشمول ماليات بر ارزش افزوده شدند.

 

مرحله هفتم:

 

از ابتدای مهرماه ۱۳۹۵ مرحله هفتم ماليات بر ارزش افزوده به اجرا در آمد. بر اين اساس کليه اشخاص حقوقی فعال با هر حجم از فروش و يا درآمد از محل عرضه کالا و ارائه خدمات مشمول که به موجب فراخوان‌های قبلی تاکنون براي اجرای قانون فراخوان نشده‌اند، طی اين مرحله مکلف به ثبت نام در نظام ماليات بر ارزش افزوده و اجرای اين قانون از ابتدای مهرماه سال جاری می باشند.

 

همچنين اشخاص حقوقی که بعد از تاريخ اجرای فراخوان نيز ايجاد، تأسيس و به ثبت می‌رسند و يا شروع به انجام فعاليت می‌کنند، در صورت فعاليت با هر حجم از فروش و يا درآمد حاصل از کالا و خدمت، از اولين دوره مالياتی بعد از شروع فعاليت مشمول اجرای اين قانون می‌باشند.

 

فعالان اقتصادی که واجد شرايط مراحل اول تا ششم ثبت نام و اجرای قانون ماليات بر ارزش افزوده بوده‌اند، حتی در صورت انطباق با شرايط مشموليت مرحله هفتم ثبت نام اين نظام مالياتی جزو مؤديان مشمول مراحل قبلی ثبت نام و اجرای قانون محسوب و مکلف به اجرای مقررات از تاريخ شمول فراخوان مربوط از جمله وصول ماليات و عوارض ارزش افزوده از خريداران، ارائه اظهارنامه و واريز ماليات و عوارض بر ارزش افزوده به حساب‌های تعيين شده توسط سازمان امور مالياتی کشور می‌باشند.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه