تکلیف مهریه زن بعد از فوت شوهر چیست و نحوه مطالبه آن چگونه است؟

  • 11 خرداد 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

تکلیف مهریه زن بعد از فوت شوهر چه می‌شود؟ نحوه مطالبه مهریه زن پس از فوت شوهر چگونه است؟ ادامه این مطلب را از دست ندهید تا پاسخ تمامی این پرسش‌ها را بگیرید.     همه ما می‌دانیم که یکی از مهم‌ترین حقوقی که براساس قانون به زن تعلق می‌گیرد، مهریه است. به محض عقد […]

تکلیف مهریه زن بعد از فوت شوهر چه می‌شود؟ نحوه مطالبه مهریه زن پس از فوت شوهر چگونه است؟ ادامه این مطلب را از دست ندهید تا پاسخ تمامی این پرسش‌ها را بگیرید.

 

تکلیف مهریه زن بعد از فوت شوهر چیست و نحوه مطالبه آن چگونه است؟

 

همه ما می‌دانیم که یکی از مهم‌ترین حقوقی که براساس قانون به زن تعلق می‌گیرد، مهریه است. به محض عقد نکاح بین زن و مرد، زن می‌تواند مهریه خود را از مرد مطالبه کند. مرد نیز موظف است که مهریه همسر خود را به او بپردازد. اما رایج‌ترین سوالی که از سوی خانم‌ها مطرح می‌شود این است که آیا مهریه زن بعد از فوت شوهر به او تعلق می‌گیرد؟ جالب است بدانید که زن حتی بعد از فوت شوهر خود نیز می‌تواند مهریه‌اش را مطالبه کند اما چگونه؟ درواقع زن دادخواستی مبنی بر دریافت مهریه را به دادگاه ارائه می‌دهد و مهریه او نیز از اموال متوفی به زن پرداخت می‌شود. در ادامه نحوه مطالبه مهریه زن پس از فوت شوهر را بیشتر مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مهریه زن بعد از فوت شوهر

 

تکلیف مهریه زن بعد از فوت شوهر چیست و نحوه مطالبه آن چگونه است؟

 

همانطور که اشاره کردیم زن به محض عقد با مرد هر زمان که بخواهد می‌تواند مهریه خود را از او طلب کند حتی بعد از فوت مرد. چراکه پرداخت مهریه زن دینی است که بر گردن مرد است و درواقع جزء بدهی‌های او به حساب می‌آید. تصور اکثر مردم این است که زن پس از فوت مرد، دیگر نمی‌تواند مهریه خود را دریافت کند درصورتی که مهریه زن بعد از فوت شوهر جزء بدهی‌های مرد است که او در طول حیات خود به همسر خویش پرداخت نکرده است و براساس قانون پس از فوت وی درصورتی که اموالی از مرد بجای مانده باشد، مهریه زن از آن اموال به او پرداخته خواهد شد.

 

نحوه مطالبه مهریه زن بعد از فوت شوهر

 

قانون مدنی می‌گوید که وقتی شخصی فوت می‌کند ابتدا باید تمامی بدهکاری‌های او پرداخت شود و سپس اگر چیزی باقی ماند میان ورثه او تقسیم گردد. همانطور که اشاره کردیم مهریه زن پس از فوت شوهر یکی از بدهی‌های او به حساب می‌آید که در طول حیات خود آن را به زن پرداخت نکرده است از این‌رو درصورت مطالبه مهریه توسط زن از مال و اموال بجای مانده مرد مهریه زن پرداخت شده و درنهایت اگر چیزی باقی ماند در میان ورثه تقسیم می‌شود.

زن برای مطالبه مهریه خود بعد از فوت شوهرش باید دادخواستی را تنظیم کرده و به دادگاه خانواده ارائه دهد. دادگاه خانواده نیز این دادخواست را به ورثه متوفی ابلاغ می‌کند. درصورتی هم که مهریه زن وجه رایج یا پول نقد باشد، تاریخ فوت مرد مبنای محاسبه قرار می‌گیرد به گونه‌ای که زن براساس شاخص همان سالی که شوهرش فوت کرده است، مهریه‌اش را دریافت می‌کند.

 

نکته حائز اهمیتی که در زمینه مطالبه مهریه زن بعد از فوت مرد وجود دارد این است که در این حالت مهریه زن غیر از ارثی می‌باشد که به او تعلق خواهد گرفت. به این معنا که بحث مهریه زن از بحث ارثی که از اموال مرد به او داده می‌شود مجزاست. بنابراین درصورت فوت مرد، زن هم می‌تواند مهریه خود را مطالبه کند و هم ارثیه خود را و از نظر قانون هم مهریه و هم ارثیه به صورت مجزا حق زن هستند که باید به او پرداخت شوند.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه