حکم جلب چیست و مدت اعتبار آن چقدر است؟ بررسی انواع حکم جلب

  • 21 مهر 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

قاضی برای اینکه متهم را برای بقیه مراحل دادگاه مورد بازخواست قرار دهد، حکم جلب او را صادر می‌کند. البته حکم جلب انواع متعددی دارد که قاضی باتوجه به نوع پرونده آن را تعیین می‌کند. باتوجه به این مسئله که پیچیدگی‌های زیادی در رابطه با قانون جلب وجود دارد، هم کسانی که نیاز به حکم […]

قاضی برای اینکه متهم را برای بقیه مراحل دادگاه مورد بازخواست قرار دهد، حکم جلب او را صادر می‌کند. البته حکم جلب انواع متعددی دارد که قاضی باتوجه به نوع پرونده آن را تعیین می‌کند. باتوجه به این مسئله که پیچیدگی‌های زیادی در رابطه با قانون جلب وجود دارد، هم کسانی که نیاز به حکم جلب دارند و هم کسانی که حکم جلب آن‌ها صادر شده است باید اطلاعات کاملی درخصوص حکم جلب و انواع آن داشته باشند. از طرفی دانستن این مسئله که مدت زمان اعتبار حکم جلب در هر پرونده‌ای از پرونده‌های حقوقی گرفته تا کیفری چقدر است؟ اهمیت دارد. با این وجود تمایل داریم تا پاسخ پرسش حکم جلب چیست و چه انواعی دارد را در ادامه این مطلب بدهیم و از همه مهم‌تر اینکه به بررسی مدت زمان اعتبار حکم جلب بپردازیم. پس ادامه این مطلب را از دست ندهید.

 

حکم جلب چیست و مدت اعتبار آن چقدر است؟ بررسی انواع حکم جلب

حکم جلب چیست ؟

 

قبل از این به سوال حکم جلب چیست ؟ پاسخ دهیم لازم است معنا و مفهوم حکم را یادآوری کنیم. خیلی از مردم فکر می‌کنند که حکم به معنای این است که قاضی رأی صادر کرده است. درصورتی که صدور حکم به معنای صدور رأی نیست و تنها به معنای صدور دستور است. بنابراین حکم جلب که به آن قرار جلب یا دستور جلب هم می‌گویند، در امور کیفری دستوری است که قاضی پرونده در مراحل مختلف دادگاه برای دستگیری افراد صادر می‌کند تا بتواند آن‌ها را برای بازخواست و تکمیل تحقیقات پرونده به دادگاه بکشاند.

 

حکم جلب در چند حالت صادر می‌شود؟

 

حکم جلب در دو حالت صادر می‌شود. به گونه‌ای که گاهی‌اوقات قاضی حکم جلب فردی را برای مجبور کردن و کشاندن او به دادگاه صادر می‌کند و گاهی‌اوقات هم حکم جلب فردی را که هنوز متهم شناخته نشده و تنها از او شکایت شده است برای انجام تحقیقات بیشتر صادر می‌کند. در حالت دوم باوجود اینکه هنوز فرد موردنظر متهم شناخته نشده است اما شخص دیگری از او شکایت کرده است و موجب شده تا اتهام متوجه او شود، قاضی حکم جلب را صادر می‌کند. البته در این حالت ابتدا متهم را به دادگاه دعوت می‌کنند اما اگر او به دادگاه نیاید، برای رسیدگی به پرونده حکم جلب او را صادر می‌کنند.

 

شرایط حکم جلب برای پرونده‌های حقوقی

 

حالا که دانستید حکم جلب چیست ، می‌توانید با جزئیات بیشتری در این خصوص آشنا شوید. آیا می‌دانید حکم جلب برای پرونده‌های حقوقی به چه شکلی است و چه شرایطی دارد؟ در پرونده‌های کیفری، احتیاط کمتری در خصوص صدور حکم جلب وجود دارد. اما حکم جلب در پرونده‌های حقوقی، نیاز به دقت و احتیاط بیشتری دارد. در چنین پرونده‌هایی، برای دریافت دستور جلب کسانی که به شما بدهکار هستند و قبول مسئولیت نمی‌‌کنند، باید مراحل زیادی در دادگاه طی کنید. لذا بهتر است از یک مشاور حقوقی کمک بگیرید تا مسیر را درست طی کرده و دچار اشتباه نشوید. به این ترتیب وقت شما تلف نمی‌شود و در کمترین زمان، نتیجه مورد نظرتان را می‌گیرید.

 

جالب است بدانید که در پرونده‌های حقوقی، حکم جلب برای ادای دین متهم صادر می‌شود. دادگاه با صدور این حکم، تلاش می‌کند که به عنوان یک اهرم فشار، فرد متهم را وادار به پرداخت دین خود به شاکی نماید. بنابراین صدور حکم جلب در پرونده‌های حقوقی، دلیلی برای مجازات فرد متهم نخواهد بود. نکته دیگر این است که در پرونده‌های حقوقی حتماً نیاز به طی کردن مراحلی می‌باشد که در پرونده‌های کیفری، این مراحل مطرح نیستند. قاضی باید در طی این مراحل، از صدور حکم اطمینان کامل پیدا کند. در غیر این صورت، حکم پرونده‌های حقوقی به راحتی صادر نخواهد شد. شما می‌توانید از خدمات موسسه حقوقی مشهور برای ارائه دادخواست حکم جلب در پرونده ‌های حقوقی بهره‌مند شوید.

 

دادخواست حکم جلب در پرونده‌های حقوقی چگونه تنظیم می‌شود؟

 

در پرونده‌های حقوقی، حکم جلب و توقیف اموال برای پرداخت دین، در شرایط خاصی صادر می‌شود. دادگاه تنها زمانی حکم می‌دهد که خود پرونده اصلی، در دادگاه رسیدگی شده باشد. بنابراین ممکن نیست که مستقیماً و قبل از هر شکایت و دادخواستی از دادگاه بخواهید تا حکم جلب فرد متهم را صادر نماید. به همین دلیل هم بهتر است از یک وکیل یا مشاور حقوقی کمک بگیرید.

 

شرایط حکم جلب برای پرونده‌های کیفری

 

روند صدور حکم جلب در پرونده‌های کیفری، با پرونده‌های حقوقی متفاوت است. قاضی در این پرونده‌ها بسیار ساده‌ تر حکم جلب را صادر می‌کند. در پرونده‌های حقوقی، معمولاً این دستور برای بدهی‌های مالی صادر می‌شود و قاضی باید از قبل به حتمی بودن این بدهی‌ها شناخت پیدا کند. این در حالی است که در پرونده‌های کیفری، صدور حکم جلب لزوماً به معنی محکوم شدن فرد متهم نخواهد بود. یکی از دلایل صدور حکم جلب برای متهمین پرونده‌های کیفری، این است که متهم به دادگاه احضار شده و از اتهامات وارده دفاع کند. اگر رفع اتهام شود، هیچ محکومیتی هم در کار نخواهد بود. البته نوع دیگری دستور جلب هم در پرونده‌های کیفری وجود دارد. به این ترتیب که قاضی برای مجبور کردن فرد محکوم شده به اجرای حکم صادر شده، این دستور را صادر می کند.

 

آشنایی با انواع حکم جلب

 

حکم جلب انواع مختلفی دارد که هریک بسته به نوع پرونده و شرایط موجود، صادر می‌گردند. تشخیص این شرایط بسته به قاضی پرونده است که حکم را در دو نوع ساده و سیار برای متهمان صادر می کند. در ادامه به بررسی هر یک از انواع حکم جلب می‌پردازیم.

 

  • حکم جلب عادی یا ساده

 

اگر کاملا مشخص باشد که متهم کجا سکونت و استقرار دارد و شاکی از این محل با خبر باشد، قاضی با صدور حکم جلب متهم، نامه آن را خطاب به کلانتری منطقه مورد نظر می‌‌نویسد. به سبب این نامه، ماموران کلانتری موظف هستند که حکم را اجرا نمایند. در این شرایط، شاکی نمی‌تواند برای اجرای حکم خود از سایر کلانتری‌‌ها کمک بگیرد.

 

  • حکم جلب سیار

 

نوع دوم حکم جلب، دستور سیار است. این حکم مربوط به زمانی است که شاکی نداند متهم کجا سکونت یا اقامت دارد. در این موارد این دستور خطاب به همه کلانتری‌‌های موجود در حوزه قضای دادگاه صادر و ابلاغ می‌‌گردد؛ یعنی امکان پیگیری حکم در هر قسمت از حوزه قضایی وجود دارد.

 

مدت اعتبار حکم جلب چقدر است؟

 

حالا که دانستید حکم جلب چیست ، باید بدانید که مدت اعتبار این دستور چقدر است. حکم جلب صادر شده از سوی دادگاه معمولاً دارای تاریخ مشخصی است. یعنی پس از گذشت مدت زمان تعیین شده، حکم فاقد اعتبار بوده و ضمانت اجرایی نخواهد داشت. کسانی که تا زمان سررسید حکم جلب متهم خود موفق به بازداشت وی نشده‌‌اند، باید پیش از پایان تاریخ دستور جلب، آن را تمدید کنند. حکم جلب علاوه بر مواردی که تا کنون ذکر کردیم، ابعاد دیگری هم دارد که اطلاع از آنها لازمه اجرای چنین پرونده‌‌هایی است. البته اطلاع از این قوانین جز در مواردی که با چنین پرونده‌هایی درگیر هستید، برای شما لازم نیست.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه