کامل‌ترین راهنمای مراحل دریافت مهریه از طریق دادگاه و اداره ثبت

  • 18 اردیبهشت 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

مراحل دریافت مهریه چیست؟ مراحل دریافت مهریه از طریق دادگاه و از طریق اداره ثبت چگونه است؟ اگر به دنبال گرفتن مهریه خود هستید مطمئناً دوست دارید بدانید که چگونه می‌توانید به ساده‌ترین شکل ممکن مهریه خود را بگیرید، پس ادامه این مطلب را دنبال کنید.     مراحل دریافت مهریه در یک نگاه   […]

مراحل دریافت مهریه چیست؟ مراحل دریافت مهریه از طریق دادگاه و از طریق اداره ثبت چگونه است؟ اگر به دنبال گرفتن مهریه خود هستید مطمئناً دوست دارید بدانید که چگونه می‌توانید به ساده‌ترین شکل ممکن مهریه خود را بگیرید، پس ادامه این مطلب را دنبال کنید.

 

مراحل دریافت مهریه چیست؟

 

مراحل دریافت مهریه در یک نگاه

 

مهریه یکی از حقوق‌های قانونی زن است که بلافاصله پس از عقد می‌تواند آن را از شوهر خود مطالبه کند؛ البته فرقی نمی‌کند که مهریه از نوع عندالمطالبه باشد یا عندالاستطاعه، به این دلیل که مهریه در مالکیت زن است می‌تواند با مراجعه قضایی و پشت سر گذاشتن مراحل دریافت مهریه، مهریه خود را از شوهرش بگیرد.

 

 

مهریه عندالمطالبه به این معنی است که زن پس از عقد کردن با مرد هر زمان که بخواهد می‌تواند مهریه خود را از مرد طلب کند؛ البته درصورتی که مرد توانایی مالی نداشته باشد تا کل مهریه را به صورت یکجا به زن پرداخت کند، می‌تواند از دادگاه درخواست کند که مهریه را به صورت اقساطی پرداخت کند.

دادگاه نیز حقوق، مال و اموال مرد را مورد بررسی قرار می‌دهد و درصورتی که ثابت شود مرد توانایی مالی برای پرداخت مهریه زن را ندارد با تقاضای او موافقت کرده و پرداخت مهریه زن از سوی مرد را قسط‌بندی می‌کند. درصورتی که مرد نتواند مهریه را به صورت اقساطی نیز پرداخت کند با تقاضای زن یا وکیل او به زندان می‌افتد.

 

 

مهریه عندالاستطاعه برخلاف مهریه عندالمطالبه که زن می‌تواند هر زمان که بخواهد از مرد طلب کند، به این معناست که هر وقت مرد توانایی مالی برای پرداخت مهریه به زن را داشته باشد، موظف است که درصورت مطالبه زن به او پرداخت کند؛ بنابراین اگر مهریه از نوع عندالاستطاعه باشد و مرد هیچ پولی برای پرداخت مهریه زن نداشته باشد، مهریه زن قابل وصول نخواهد بود.

از همه مهم‌تر اینکه در مهریه عندالاستطاعه، زن باید به دادگاه اثبات کند که حقوق شوهرش چقدر است و چه مال و اموالی دارد تا دارایی‌های مرد به مرجع قضایی معرفی شده و با توقیف آن‌ها مهریه زن وصول شود در غیر این صورت زن نمی‌تواند شوهرش را محکوم به پرداخت مهریه بکند.

زن این امکان را دارد که بخشی از مهریه خود را از طریق اجرای ثبت و بخشی دیگر را از طریق دادگاه مطالبه کند؛ بنابراین تصمیم داریم در ادامه این مطلب مراحل دریافت مهریه از دو طریق دادگاه و اداره ثبت مورد بررسی قرار دهیم.

 

مراحل دریافت مهریه از طریق دادگاه

 

مراحل دریافت مهریه از طریق دادگاه به این شکل است که زن یا وکیل او باید جهت دریافت مهریه به دفاتر خدمات الکترونیکی قضائی مراجعه کند؛ پس از مراجعه زن یا وکیل او به دفاتر خدمات الکترونیکی قضائی باید دادخواست دریافت مهریه را تنظیم کند و برای ثبت شدن این دادخواست، هزینه دادرسی مطالبه مهریه و همچنین هزینه ثبت دادخواست را به دفتر خدمات الکترونیکی قضائی پرداخت کند؛ سپس دادخواست زن جهت مطالبه مهریه در دفتر خدمات الکترونیکی قضائی ثبت شده و درنهایت به دادگاه خانواده ارسال می‌شود.

توجه داشته باشید که جهت ثبت دادخواست دریافت مهریه در دفتر خدمات الکترونیکی قضائی باید مدارکی شامل: اصل شناسنامه، اصل کارت ملی، اصل سند ازدواج و درصورت امکان کپی شناسنامه و کارت ملی شوهر را همراه خود داشته باشید.

 

 

مراحل دریافت مهریه از طریق اجرای ثبت

 

مراحل دریافت مهریه چیست؟

 

مراحل دریافت مهریه از طریق اجرای ثبت نیز به این شکل است که زن یا وکیل او باید با در دست داشتن مدارکی شامل: اصل کارت ملی، اصل شناسنامه، اصل سند ازدواج و درصورت امکان کپی کارت ملی و شناسنامه شوهر به همان دفترخانه‌ای که عقد بین زن و مرد در آن صورت گرفته است، مراجعه کرده و درخواست خود را مبنی بر دریافت مهریه از شوهرش به ثبت برساند.

پس از ثبت درخواست دریافت مهریه توسط زن یا وکیل او در دفترخانه‌ای که عقد بین زن و مرد انجام شده است، آن دفترخانه یک برگه اجرائیه‌ صادر کرده و آن را به شوهر ابلاغ می‌کند تا زن بتواند از این طریق مهریه خود را از شوهرش دریافت کند.

 

نحوه صدور برگه اجرائیه توسط دفترخانه

 

همانطور که اشاره کردیم زمانی که زن یا وکیل او مراحل دریافت مهریه را از طریق اجرای ثبت دنبال می‌کند، دفترخانه‌ای که عقد بین زن و مرد در آن جاری شده است، اقدام به صدور یک اجرائیه می‌کند و آن را برای شوهر ابلاغ می‌کند تا به او اطلاع‌رسانی کند؛ نحوه صدور برگه اجرائیه توسط دفترخانه به این شکل است که باید مطالبه مهریه از سوی زن کاملاً براساس قانون و مقررات تنظیم شده و علاوه‌بر این دادخواست مهریه براساس سند رسمی باشد.

پس از اینکه مراحل احراز هویت توسط مدارکی که زن یا وکیل او به دفترخانه ارائه می‌دهد به اتمام رسید، سردفتر دفترخانه موظف است که رونوشت سند را در برگه‌های مخصوصی ظرف مدت ۲۴ ساعت در سه نسخه آماده کند؛ علاوه‌بر این باید مقدار مهریه زن را نیز در سه نسخه اجرائیه قید کند و پس از گذشت ۴۸ ساعت از تاریخ وصول تقاضا، برگه‌های اجرائیه را امضا کرده و آن‌ها را برای مسئول اجرای ثبت ارسال کرده و از او رسید دریافت می‌کند. درنهایت نیز پس از صدور اجرائیه، برگه‌های آن را از طریق پست به نشانی مرد ارسال کرده و از این طریق به او اطلاع‌رسانی می‌کند.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه