بیمه زلزله ساختمان چیست و نرخ بیمه زلزله ساختمان چگونه محاسبه می‌شود؟

  • 31 تیر 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

بیمه زلزله ساختمان چیست و انواع آن کدام است؟ نرخ بیمه زلزله ساختمان چقدر است و چگونه محاسبه می‌شود؟ ادامه این مطلب را از دست ندهید تا علاوه‌بر آشنایی با بیمه زلزله ساختمان با میزان قیمت بیمه زلزله ساختمان و همچنین نحوه محاسبه آن آشنا شوید.     از سال‌های دور تاکنون زلزله‌های مخربی در […]

بیمه زلزله ساختمان چیست و انواع آن کدام است؟ نرخ بیمه زلزله ساختمان چقدر است و چگونه محاسبه می‌شود؟ ادامه این مطلب را از دست ندهید تا علاوه‌بر آشنایی با بیمه زلزله ساختمان با میزان قیمت بیمه زلزله ساختمان و همچنین نحوه محاسبه آن آشنا شوید.

 

بیمه زلزله ساختمان چیست و نرخ بیمه زلزله ساختمان چگونه محاسبه می‌شود؟

 

از سال‌های دور تاکنون زلزله‌های مخربی در کشور ما رخ داده است که موجب شده است خسارات جانی و مالی زیادی به وجود بیاید. متاسفانه بروز زلزله و به بار آمدن خسارات زیاد هیچ گاه خبر نمی‌کند! همین مسئله موجب اهمیت پیدا کردن خرید بیمه زلزله ساختمان و استفاده از پوشش‌های این نوع بیمه نامه می‌شود. با این وجود بهترین راهکار این است که با بیمه زلزله، نرخ بیمه زلزله ساختمان، پوشش‌های این بیمه، شرایط و جزئیات آن به طور کامل آشنا شوید تا بتوانید بهترین تصمیم را برای خرید این بیمه نامه بگیرید. به همین دلیل تصمیم داریم در ادامه این مطلب شما را با بیمه زلزله و نحوه محاسبه قیمت بیمه زلزله ساختمان آشنا کنیم.

 

بیمه زلزله ساختمان چیست؟

 

قبل از اینکه بدانید نرخ بیمه زلزله ساختمان چقدر است و چگونه محاسبه می‌شود؟ بهتر است کمی با این بیمه آشنا شوید. در واقع بیمه زلزله ساختمان یکی از پوشش‌هایی است که توسط بیمه آتش‌سوزی ارائه داده می‌شود. به بیان ساده‌تر بیمه زلزله توسط بیمه آتش‌سوزی پوشش داده می‌شود. در کل بیمه آتش‌سوزی دارای دو نوع پوشش کلی است که شامل: پوشش‌های اصلی و فرعی می‌باشند. پوشش‌های اصلی این بیمه نامه شامل: آتش‌سوزی، صاعقه و انفجار می‌باشد و پوشش زلزله جزء پوشش‌های فرعی بیمه آتش‌سوزی است که باید جداگانه خریداری شده و به این بیمه اضافه گردد. منظور از پوشش‌های اصلی بیمه آتش‌سوزی، پوشش‌هایی است که همه شرکت‌های بیمه موظف به ارائه آن‌ها هستند. اما تمامی موارد پوشش‌های فرعی این بیمه نامه توسط همه شرکت‌های بیمه ارائه داده نمی‌شوند.

مطلب پیشنهادی: پوشش های بیمه آتش سوزی

بیمه زلزله ساختمان چه خسارت‌هایی را تحت پوشش خود قرار می‌دهد؟

 

  • زلزله
  • آتش‌فشان
  • طوفان
  • سیل
  • سرقت با شکست حرز
  • ترکیدن لوله آب
  • شکسته شدن شیشه
  • ریزش، رانش و فروکش کردن زمین
  • ریزش کوه
  • سقوط بهمن

 

پوشش‌های بیمه زلزله ساختمان چیست؟

 

بیمه زلزله ساختمان چیست و نرخ بیمه زلزله ساختمان چگونه محاسبه می‌شود؟

 

یکی از مهم‌ترین مواردی که در محاسبه نرخ بیمه زلزله ساختمان تاثیرگذار است، نوع پوشش این بیمه نامه است. در کل بیمه زلزله سه نوع پوشش را به بیمه‌گذاران ارائه می‌دهد که به شرح زیر می‌باشند:

 

  • حالت اول: بیمه‌گذار می‌تواند ملک خود را به همراه تمام اسباب و اثاثیه آن بیمه کند.
  • حالت دوم: بیمه‌گذار تنها می‌تواند ملک خود را بیمه کند.
  • حالت سوم: بیمه‌گذار تنها می‌تواند اسباب و اثاثیه منزل خود را بیمه کند.

 

انواع بیمه زلزله ساختمان

 

یکی دیگر از مواردی که در محاسبه قیمت بیمه زلزله ساختمان تاثیرگذار است، نوع این بیمه نامه است چرا که بیمه زلزله ساختمان بر اساس کاربری ساختمان دارای انواع متعددی می‌باشد که به شرح زیر می‌باشند:

 

  • بیمه زلزله منازل مسکونی
  • بیمه زلزله مراکز صنعتی
  • بیمه زلزله مراکز غیر صنعتی

 

در زمینه بیمه زلزله منازل مسکونی باید به این مورد اشاره کنیم که این بیمه نامه هم شامل منازل مسکونی شخصی می‌شود و هم شامل منازل مسکونی استیجاری. یعنی فرقی نمی‌کند که صاحب ملک باشید یا در ملکی که زندگی می‌کنید، مستاجر باشید. به هر حال می‌توانید از این بیمه و پوشش‌هایی که ارائه می‌دهد استفاده کنید.

 

عوامل موثر بر نرخ بیمه زلزله ساختمان

 

بیمه زلزله ساختمان چیست و نرخ بیمه زلزله ساختمان چگونه محاسبه می‌شود؟

نوع سازه: بتنی، فلزی، آجری، گلی یا سنتی

 

اولین معیار موثر بر نرخ بیمه زلزله ساختمان نوع سازه‌ای است که شما در آن سکونت دارید. این بیمه نامه نوع سازه ساختمان را در چهار گروه شامل: سازه بتنی، فلزی، آجری، گلی  و سنتی تقسیم‌بندی کرده است. متناسب با اینکه نوع سازه ملک مسکونی شما شامل کدام یک از انواع سازه می‌باشد و ریسک آسیب‌‌دیدگی آن در صورت بروز زلزله چقدر است؟ قیمت بیمه زلزله ساختمان محاسبه می‌شود. برای مثال قیمت این بیمه نامه در صورتی که نوع سازه ملک شما بتنی باشد کمتر از قیمت بیمه زلزله ساختمانی است که نوع سازه آن آجری است. چرا که سازه بتنی در برابر زلزله از مقاومت بالایی برخوردار می‌باشد. در مقابل اگر نوع سازه ملک شما آجری باشد نرخ این بیمه نامه نسبت به نرخ بیمه زلزله ساختمانی که فلزی است بیشتر خواهد بود. چرا که سازه آجری در برای زلزله از مقاومت کمتری برخوردار است.

 

متراژ ملک؛ ملک بزرگتر، نرخ بیمه بیشتر

 

دومین معیاری که بر روی نرخ بیمه زلزله ساختمان تاثیرگذار است متراژ ملک می‌باشد. چرا که هر چقدر ملک بیمه‌گذار بزرگتر باشد خسارت بیشتری در صورت بروز زلزله متوجه مالک می‌گردد. بنابراین هر چقدر متراژ ملک بیمه‌گذار بیشتر باشد باید مبلغ بیشتری هم برای خرید بیمه زلزله ساختمان پرداخت کند.

 

هزینه ساخت هر متر مربع از بنا

 

هزینه ساخت هر متر مربع از بنا دیگر عاملی است که در محاسبه قیمت بیمه زلزله ساختمان تاثیرگذار است. به گونه‌ای که هر چقدر هزینه ساخت هر متر مربع از بنا بیشتر باشد خسارتی که در صورت بروز زلزله به ساختمان وارد می‌شود نیز بیشتر خواهد بود. به همین دلیل نرخ بیمه زلزله ساختمان نیز افزایش پیدا می‌کند. برای مثال هزینه این نوع بیمه نامه برای ملکی که قیمت هر متر مربع آن ۱ میلیون تومان است خیلی کمتر از ملکی است که قیمت هر متر مربع آن ۴ میلیون تومان می‌باشد.

 

میزان ارزش لوازم منزل

 

همانطور که اشاره کردیم یکی از پوشش‌های بیمه زلزله ساختمان این است که بیمه‌گذار می‌تواند اسباب و اثاثیه منزل خود را بیمه کند. در این نوع پوشش بیمه زلزله، میزان ارزش لوازم منزل در محاسبه قیمت بیمه زلزله ساختمان تاثیرگذار خواهد بود. از آن جایی که هر چقدر ارزش اسباب و اثاثیه منزل بیشتر باشد احتمال وارد شدن خسارت بیشتر به آن‌ها در صورت بروز زلزله وجود دارد، قیمت بیمه نامه زلزله نیز در این حالت بیشتر خواهد بود. بنابراین هر چقدر ارزش وسایل منزل بیشتر باشد نرخ بیمه زلزله ساختمان نیز بیشتر خواهد بود.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه