وب سایت جعلی چیست؟ اطمینان به وب سایت های فروشگاهی چگونه ممکن است؟

  • 27 اردیبهشت 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

وب سایت جعلی نوعی وب سایت است که توسط سارقین و کلاهبرداران اینترنتی ایجاد شده تا به وسیله آن بتوان اطلاعات شخصی و بانکی کاربران اینترنتی را به دست آورد. ما در این مقاله قصد داریم تا به معرفی روش های شناسایی وب سایت جعلی فروشگاهی بپردازیم.     وب سایت جعلی چیست؟   همانطور […]

وب سایت جعلی نوعی وب سایت است که توسط سارقین و کلاهبرداران اینترنتی ایجاد شده تا به وسیله آن بتوان اطلاعات شخصی و بانکی کاربران اینترنتی را به دست آورد. ما در این مقاله قصد داریم تا به معرفی روش های شناسایی وب سایت جعلی فروشگاهی بپردازیم.

 

وب سایت جعلی چیست؟ اطمینان به وب سایت های فروشگاهی چگونه ممکن است؟

 

وب سایت جعلی چیست؟

 

همانطور که میدانید، وب سایتهای جعلی نوع خاصی از وب سایت ها هستند که توسط سارقین و کلاهبرداران طراحی و ایجاد شده تا با استفاده از آن بتوان اطلاعات مختلفی از کاربران را به دست آورده و از آن طریق استفاده های مالی انجام داد.

این وبسایت ها معمولا به صورت فروشگاهی و دارای درگاه پرداخت اینترنتی بوده و به همین دلیل استفاده از چنین روشهایی جزو جرایم اینترنتی محسوب شده و جرائم مختلفی در ایران و دیگر کشورهای خارجی برای آن تعریف شده است.

متاسفانه وجود وب سایت جعلی در فضای مجازی و اینترنت بسیار دیده شده و همین امر باعث نگرانی کاربران نسبت به خرید از فروشگاه های اینترنتی داخلی و خارجی می گردد و اطمینان به وب سایت های فروشگاهی را سختتر می کند.

حالا اگر قصد خرید از فروشگاه های خارجی را داشته باشید، دلایل دیگری نیز وجود دارد تا نگرانی را دوچندان کند. از جمله این دلایل، عدم دسترسی به مراجع بین المللی جهت بررسی و ارائه شکایت نسبت به وب سایت متخلف خارجی است.

زیرا به دلیل وجود تحریم‌ها و عدم ارتباط مستقیم با کشور های دیگر، کاربران ایرانی مجبور هستند تا با استفاده از نرم افزار های مختلف و روش های میانبر و غیررسمی، خرید های اینترنتی خود از خارج از کشور را انجام دادند و در صورت هرگونه مشکل در پرداخت و تحویل کالا، نمی‌توان این مسئله را پیگیری و حل نمود.

علاوه بر این هزینه های خرید های دلاری، پست، گمرک و حمل و نقل نیز باعث می‌شود تا پیگیری آن بسیار هزینه بر بوده و فرد را از ادامه کار منصرف کند.

با این حال اگر خرید خود را از فروشگاه های اینترنتی ایرانی انجام دهید، اگر وب سایت جعلی از آب درآمد و یا کالای ارسال شده با کالای درخواستی تفاوت داشت، باز هم می توان در این خصوص از مراجع قانونی در دسترس پیگیری کرده و مشکل را برطرف نمود.

 

 

وب سایت جعلی چیست؟ اطمینان به وب سایت های فروشگاهی چگونه ممکن است؟

 

اطمینان به وب سایت های فروشگاهی چگونه ممکن است؟

 

امروزه وب سایت های فروشگاهی بسیار زیادی دارند و فضای مجازی وجود دارد که کالاهای زیادی در آنها گنجانده شده و با استفاده از درگاه های پرداخت اینترنتی می توان خرید های مختلفی را به راحتی انجام داد.

اما اطمینان وبسایتهای فروشگاهی امری بسیار ضروری و مهم است و روشهای مختلفی نیز وجود دارد تا بتوان از طریق آن مطمئن شد که وب سایت جعلی نیست.

از جمله روشهای کسب اطمینان به وب سایت های فروشگاهی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

۱) امنیت وب سایت را بررسی کنید

 

یکی از اولین روشهای کسب اطمینان نسبت به وبسایت های فروشگاهی، بررسی امنیت وب سایت است. برای انجام این کار، بهترین راه این است که وجود عبارت های https و SSL را در آدرس اینترنتی وب سایت بررسی کنید. وجود این عبارات نشان دهنده امنیت وب سایت در تراکنش های مالی است.

همچنین می توانید در قسمت پایین سایت، وجود عبارتهای VeriSign ،Trust Commerce ،BBBOnline Seal را بررسی کرده تا مطمئن شوید که وب سایت جعلی نیست و امنیت کافی برای انجام پرداخت های مالی را دارد.

 

وب سایت جعلی چیست؟ اطمینان به وب سایت های فروشگاهی چگونه ممکن است؟

 

۲) امنیت درگاه پرداخت اینترنتی را بررسی کنید

 

به طور معمول، وب سایت های فروشگاهی دارای درگاه های پرداخت اینترنتی هستند. یکی دیگر از روش های کسب اطمینان به وب سایت های فروشگاهی، وجود درگاه های پرداخت امن و مطمئن است. 

در وبسایت های ایرانی، درگاه‌های پرداخت دارای عبارت shaparak هستند و وب سایت های خارجی نیز از درگاه های بانکی Master، Visa و Paypal جهت انجام پرداخت های خود استفاده می کنند.

وجود چنین درگاه هایی می‌تواند  امکان انجام پرداخت های آن را برای شما فراهم کند و به شما اطمینان دهد که وب سایت جعلی نیست.

البته توجه داشته باشید که برخی سایت ها برای انجام پرداخت‌های شماره حساب ارائه دادند و می خواهند که شما پول را به حساب آنها واریز کنید،اما انجام این کار کاملا اشتباه بوده و امنیت کافی ندارد.

 

۳) بخش فروم و مقالات سایت را بررسی کنید

 

به طور معمول وب‌سایت‌های اینترنتی دارای بخش هایی به نام مقالات یا فروم هستند که در آنها مقاله های مختلف و پرسش و پاسخ های گوناگون قرار داده شده و مشتریان و کاربراندر این بخش ها می توانند نظرات و تجربیات خود را به اشتراک بگذارند.

یکی از راه های اطمینان به وب سایت های فروشگاهی مراجعه به بخش های این چنینی و بررسی نظرات کاربران و کیفیت مقالات موجود در آن است که نشان دهنده توجه مدیران وبسایت به کاربران و محصولات ارائه شده می باشد.

۳) راهکارهای حل مشکل در وب‌سایت را بررسی کنید

 

یه وب سایت فروشگاهی مطمئن، امکاناتی نظیر چت آنلاین، توضیحات و پرسش و پاسخ های از پیش تعریف شده، شماره تلفن و ایمیل معتبر و در نهایت راهنمای گویا برای انجام خرید های اینترنتی را جهت حل مشکلات پیش رو کاربران قرار داده است تا در صورت بروز هر گونه مشکل در پرداخت یا پیامهای خطای نامفهوم و خریدهای ناموفق، بتوان مسائل ایجاد شده را حل کرد.

وب سایت جعلی چنین تدابیری برای کسب رضایت کاربران و زمینه ایجاد اطمینان به وب سایت های فروشگاهی را فراهم نکرده و همین امر می‌تواند باعث ایجاد تفاوت این گونه وب سایت ها با وب سایت اصلی گردد.

بنابراین می توان از این روش جهت تشخیص جعلی بودن یک وب سایت فروشگاهی استفاده کرد.

 

۴) از کارشناسان فروشگاه راهنمایی بخواهید

 

یک وب سایت فروشگاهی معتبر دارای کارشناسان پشتیبانی مجرب است تا بتوانند به صورت آنلاین و یا ارسال ایمیل، با کاربران به گفتگو پرداخته و آنها را راهنمایی کنند.

بنابراین می‌توانیم جهت کسب اطمینان به وب سایت های فروشگاهی، با کارشناسان به گفتگو پرداخته و توانایی آنها را در ارائه راهنمایی های لازم را محک بزنید.

در صورتی که وب سایت جعلی باشد، چنین مکانی جهت گفتگو با پشتیبانی و کارشناسان مربوطه وجود نداشته و یا نحوه پاسخگویی آنها چندان کیفیت مناسب را ندارد. بنابراین می توان مطمئن بود که خرید از آنها کار اشتباهی است.

 

وب سایت جعلی چیست؟ اطمینان به وب سایت های فروشگاهی چگونه ممکن است؟

 

۵) ظاهر فروشگاه و طراحی وب سایت را بررسی کنید

 

همانطور که میدانید، یک وب سایت فروشگاهی معتبر، جهت جذب کاربران و مشتریان بیشتر، اقدام به طراحی وب سایتی با ظاهر زیبا و کامل کرده و اطلاعات کافی در رابطه با محصولات، مقدمه جهت معرفی فعالیت، شماره های تماس یا پشتیبانی، آدرس دفتر فروش اصلی و … را در سایت خود گنجانده است.

علاوه بر این، مراحل خرید و ثبت سفارش را به صورت کامل توضیح داده و بخشی جهت نظرسنجی و یا انصراف از خرید را نیز تعبیه کرده است.

این اقدامات باعث افزایش اطمینان به وب سایت های فروشگاهی گردیده و کاربر او را بیشتر ترغیب به خرید می کند.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه