اوراق مشارکت

  • 2 دی 1396
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

 اوراق مشارکت در متن پیش رو ابتدا به تعریف اوراق مشارکت میپردازیم، مهمترین تفاوت های آن را با اوراق قرضه بررسی می کنیم، نهاد ها و سازمان ها و شرکت های مجاز به صدور اوراق مشارکت را نام می بریم و در انتها نیز موارد صدور اوراق مذکور را شرح می دهیم. از شما دعوت […]

 اوراق مشارکت

در متن پیش رو ابتدا به تعریف اوراق مشارکت میپردازیم، مهمترین تفاوت های آن را با اوراق قرضه بررسی می کنیم، نهاد ها و سازمان ها و شرکت های مجاز به صدور اوراق مشارکت را نام می بریم و در انتها نیز موارد صدور اوراق مذکور را شرح می دهیم. از شما دعوت می کنیم با ما همراه باشید.

 

تعریف اوراق مشارکت

می توان آنها را در شمار اسناد تجاری به معنای عام کلمه در نظر گرفت.
اوراقی هستند که به موجب آن، شخص سرمایه گذار بخشی  از سرمایه مورد نیاز سرمایه پذیر را برای اجرای پروژه هایش تامین می کند و بر اساس توافق طرفین، در سود و زیان شریک می شود و در پایان هر دوره مالی، پس از کسر هزینه ها، سود به دست آمده بر حسب نسبت هایی که در قرارداد توافق شده، بین صاحب سرمایه (سرمایه گذار) و عامل اقتصادی (سرمایه پذیر) تقسیم می شود.

 

کدام نهادها و شرکت ها مجاز به صدور اوراق مشارکت هستند؟

1) دولت
2) شرکت های دولتی
3) شهرداری ها
4) سایر موسسه ها و نهادهای عمومی غیر دولتی
5) موسسات عام المنفعه
6) شرکت های وابسته به هر یک از دستگاه های فوق الذکر
7) شرکت های سهامی عام و سهامی خاص
8) شرکت های تعاونی تولید (نه تعاونی مصرف)

 

 تفاوت های اوراق قرضه و اوراق مشارکت:

1) اوراق قرضه ریشه در عقد قرض با بهره معین و ثابت دارند و از همین رو توسط شورای نگهبان ربوی شناخته شده اند، اما ورقه مشارکت ریشه در عقد مشارکت مدنی با سود علی الحساب است.
2) در اوراق قرضه ، نرخ بهره ثابت است، اما د رورقه مشارکت، نرخ سود علی الحساب است .
3) اوراق قرضه ، تا قبل از ابطال، فقط در شرکت های سهامی عام قابل صدور بودند، اما ورقه مشارکت همان طور که مشاهده شد ، محدود به شرکت های عام نیستند و توسط اشخاص حقوقی فوق الذکر قابل صدور اند.

 

موارد صدور اوراق مشارکت:

1) طرح های عمرانی انتفاعی دولت مندرج در قوانین بودجه سالانه کل کشور.
در این خصوص باید به این نکات توجه داشت که :
الف) تشخیص انتفاعی بودن طرح های عمرانی دولت با رعایت تعریف قانونی طرح انتفاعی  به عهده هیاتی مرکب از نمایندگان وزارت امور اقتصادی  و دارایی، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می باشد.
ب) انتشار اوراق مشارکت از طرف دولت صرفا برای تامین منابع مالی مورد نیاز جهت اجرای طرح های عمرانی انتفاعی دولت به میزانی که در قوانین بودجه سالانه کل کشور پیش بینی می شود مجاز خواهد بود.
2) طرح های سود آور تولیدی و ساختمانی و خدماتی.
3) مصرف وجوه حاصل از واگذاری اوراق مشارکت در غیر اجرای طرح های مربوط، در حکم تصرف غیر قانونی در وجوه و اموال عمومی محسوب خواهد شد.

 

پیوند: موسسه حقوقی مشهور ، اوصاف اوراق مشارکت

منبع: http://www.mashhoor.ir

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه