ایزو چیست؟ بررسی کامل انواع iso و هزینه ها و مراحل دریافت ایزو

  • 2 آبان 1400
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

ایزو چیست؟ ایزو (ISO) در واقع مخفف International Organization for Standardization است که به مفهوم سازمان بین المللی استاندارد سازی است و در واقع یک موسسه غیر دولتی محسوب می‌شود. اگر به وبسایت‌های مختلف سری بزنید یا روی بسته‌بندی محصولات را نگاه کنید حتماً نشانه‌های گوناگونی از استانداردهای و گواهینامه‌های ایزو را خواهید دید و […]

ایزو چیست؟

ایزو (ISO) در واقع مخفف International Organization for Standardization است که به مفهوم سازمان بین المللی استاندارد سازی است و در واقع یک موسسه غیر دولتی محسوب می‌شود.

اگر به وبسایت‌های مختلف سری بزنید یا روی بسته‌بندی محصولات را نگاه کنید حتماً نشانه‌های گوناگونی از استانداردهای و گواهینامه‌های ایزو را خواهید دید و شرکت‌های مختلفی این گواهینامه‌ها را به عنوان نشان افتخار شرکت خودشان معرفی می‌کنند.

سازمان بین المللی ایزو هم اکنون ۱۴۷ عضو فعال دارد که کشورمان ایران یکی از اعضای اصلی این سازمان محسوب می‌شود. هدف اصلی این سازمان بین المللی، ارتباط آسان بین مردم و کسب و کار ها است.

امروزه رعایت استانداردهای ایزو در تولید و عرضه محصولات و خدمات از چنان اهمیتی برخوردار است که در عرصه تجارت جهانی، داشتن این استاندارد‌ها و گواهینامه‌ها، شرط اولیه و بسیار مهم در تجارت و داد و ستدهای بین‌المللی محسوب می‌شود.

 

مهمترین استانداردهای ایزو

مهمترین و پر کاربردترین این استانداردها عبارتند از: ISO 9001 ، ISO 14001 ، OHSAS 18001

  • ۱- ISO 9001: ایزو 9001 به منظور حفظ سطح کیفیت در سازمان پیاده سازی می ‌گردد و در واقع به یک محصول خاص تعلق نمیگیرد بلکه فرآیند تولید و یا خدمات یک سازمان را مورد بررسی قرار میدهد.
  • ۲- ISO 14001: ایزو 14001 استاندارد بین المللی در رابطه با محیط زیست می‌باشد. به طور کلی این استاندارد به پاکیزه نمودن محیط زیست کمک میکند.
  • ۳- OHSAS 18001: استاندارد ایمنی و بهداشت شغلی می‌باشد. این استاندارد به سازمان‌ها کمک می‌کند تا بتوانند سیستم مدیریت خود را در زمینه‌های بهداشتی و ایمنی ارزیابی کنند.

 

هزینه دریافت ایزو (ISO) 

در این رابطه نمی‌توان هزینه دریافت ایزو را بصورت دقیق و یکبار برای همیشه اعلام نمود و اخذ این گواهینامه‌ها در ایران به فاکتورهای دیگری بستگی دارد.

اولین و مهمترین آیتم در هزینه گرفتن ایزو، در راستای اخذ گواهینامه ISO، انتخاب مرجع صدور گواهینامه‌ها (CB ها) می‌باشند، سپس مرجع اعتبار دهنده صدور گواهینامه‌ها (AB ها) می‌باشد.

اگر شما از مراجع معتبر صدور گواهی ISO، بخواهید گواهینامه ایزو دریافت کنید مسلماً هزینه دریافت آن خیلی بالا میرود و اگر بخواهیم مراجع معتبر گواهی دهنده ایزو در ایران، یا مراجع معتبر صدور گواهی نامه ایزو را بشناسیم باید سری به انجمن اعتبار دهندگان بین المللی IAF بزنیم.

مراجع معرفی شده در انجمن اعتبار دهندگان بین المللی IAF ها بصورت مراجع اصلی در کشورها فعالیت میکنند و خودشان تشکیل از چندین CB، در هر کشوری هستند و در هر کشوری نمایندگی صدور گواهی ایزو دارند.

CB ها یا همان CERTIFY BODY ها، مراجع معتبر ارائه دهنده ایزو هستند، و اگر بخواهیم از مراجع موردتایید IAF، اخذ گواهی ایزو داشته باشیم، هزینه گرفتن ایزو بسیار متغیر می‌شود و بسیار بالا میرود، اما باز هم هزینه گرفتن ایزو، فقط بستگی به CB صدور گواهی ایزو یا AB مراجع اعتبار دهنده ایزو ندارد، بلکه به تعداد نفرات شاغل در سازمان متقاضی فرآیندهای در حال اجرا، زمینه فعالیت، نوع استاندارد و گواهی ایزو، درخواستی متقاضی و فاکتورهای دیگری دارد.

 

بنابراین برای اطلاع کامل از هزینه‌ها بصورت دقیق و تفکیک شده بر اساس CB های مورد تایید AB که در انجمن اعتبار دهندگان بین المللی IAF معرفی و تایید شده‌اند، با کارشناسان فنی و مشاوران موسسه حقوقی مشهور تماس بگیرید تا اطلاعات مورد نیاز شما را در اختیارتان قرار دهند و از همین طریق بتوانید با کمترین هزینه و بالاترین سرعت و در صدر همه این‌ها با بالاترین کیفیت، گواهینامه معتبر برای شرکت خود دریافت نمایید.

 

بسیاری از متقاضیان زمانی که تصمیم دارند برای شرکت خود گواهینامه ایزو دریافت نمایند و یا ایزو را پیاده سازی نمایند، در اینترنت و گوگل به جستجو می‌پردازند تا مراجع معتبر ارائه دهنده این گواهینامه‌ها را شناسایی نمایند و از صحت و اعتبار گواهی نامه ایزو دریافتی خود مطمئن شوند.

 

دریافت ایزو (ISO)

اگر تصمیم به دریافت گواهینامه ایزو دارید، توصیه می‌نماییم ضمن تماس با کارشناسان مجرب موسسه حقوقی مشهور در ارتباط با مسائل مختلف و اطلاعات مورد نیاز آن مشاوره تخصصی و حرفه‌ای داشته باشید.

 

چرا باید ایزو (ISO) دریافت کنیم؟

شرکتها و موسساتی که اقدام به اخذ ایزو می‌کنند خود را به جامعه و مشتریان متعهد می‌دانند و در تلاش هستند که محصولاتی با کیفیت بالا تولید کنند که مورد رضایت مصرف کننده و سازمان بین المللی استانداردسازی باشند. این شرکتها تعهد می‌دهند که موارد زیر را ارائه دهند:

  • ۱- بررسی کردن محصولات و تولیدات به صورت کلی بر اساس اهداف مشخص و از پیش تعیین شده
  • ۲- شفاف سازی در تولیدات و خدمات شرکت
  • ۳- تعهد در کاهش هزینه‌های تولید
  • ۴- اعتماد و اطمینان داخلی سیستم و شرح وظایف و مسئولیت‌های داخلی مشخص
  • ۵- تعهد به مدیران شرکت ها و مشتریان خارجی
  • ۶- تعهد به مصرف کننده و تامین خواسته‌هایشان با اندازه‌گیری رضایت مشتریان بصورت مرتب و برنامه‌ریزی شده
  • ۷- ایجاد توان رقابتی بالا با سایر رقبا و توسعه تولیدات و خدمات ملی

 

فرقی ندارد که شما به دنبال کدام یک از استانداردهای ایزو باشید. وقتی شرکت شما از استانداردهای مشخص و تعریف شده سازمان بین المللی استاندارد بهره‌مند باشد بزرگترین تعهد را به جامعه و مشتریان خود داده‌اید.

 

مشتریان با دیدن نشان‌های استاندارد بین المللی بر روی محصولات و خدمات شما به کیفیت و تعهد شما اطمینان می‌کنند و شما مورد رضایت توسط مشتریان قرار می‌گیرید.

 

بنابراین شما باید بهترین مشاورین و متخصصین را برای دریافت این استانداردهای بین المللی بصورت واقعی داشته باشید. ما در مجموعه موسسه حقوقی مشهور بهترین و برترین مدیران و متخصصین پیاده‌سازی استانداردهای بین المللی ایزو را کنار هم جمع کرده‌ایم تا خدمات متناسب با سازمان بین المللی استاندارد را بصورت بومی و داخلی برای شما به بهترین شکل داشته باشیم. کافی است با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

⚖️موسسه حقوقی مشهور تخصصی‌ترین مرکز ثبت شرکت و ثبت برند و خدمات حقوقی در ایران

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه