صفر تا صد شرایط ، مدارک و نرخ حق بیمه ایرانیان خارج از کشور

  • 28 آبان 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

چنانچه در خارج از کشور زندگی و یا تحصیل می کنید، این مطلب پاسخ بسیاری از سوالات شما را در مورد بیمه ایرانیان خارج از کشور می دهد. خبر خوشحال کننده این است که اگر سابقهٔ پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی داشته باشید این امکان برای شما فراهم است تا سابقه بیمه خود را به […]

چنانچه در خارج از کشور زندگی و یا تحصیل می کنید، این مطلب پاسخ بسیاری از سوالات شما را در مورد بیمه ایرانیان خارج از کشور می دهد. خبر خوشحال کننده این است که اگر سابقهٔ پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی داشته باشید این امکان برای شما فراهم است تا سابقه بیمه خود را به ‌منظور دریافت تسهیلات بازنشستگی کامل کنید. اتباع خارجی که به صورت قانونی در ایران ساکن هستند هم می توانند نسبت به دریافت بیمه اجباری خود اقدام کنند. از ۲۰ فروردین ۱۳۹۳، سازمان تامین اجتماعی به ایرانیان ساکن خارج از کشور نیز خدمات دهی می کند. برای آشنایی بیشتر با جزئیات دریافت و استعلام بیمه ایرانیان خارج از کشور و هرآنچه لازم است درباره آن بدانید، ادامه این مقاله را مطالعه کنید.

 

صفر تا صد بیمه ایرانیان خارج از کشور

 

آنچه باید در مورد بیمه ایرانیان خارج از کشور بدانید

 

تعداد افرادی که در خارج از مرزهای کشورمان زندگی می کنند به بیش از ۴ میلیون می رسد. این در حالی است که بسیاری از این هم وطنان، پیش از ترک ایران، سابقه پرداخت بیمه تأمین اجتماعی را به‌ صورت اجباری، خویش ‌فرما و صاحبان حرف و مشاغل آزاد دارند. بر اساس اعلام سازمان بیمه تامین اجتماعی، این افراد می توانند تحت شرایط و تمهیدات اندیشیده شده، حق بیمه خود را پرداخت کرده و درست مثل بیمه شدگان داخل کشور، از خدمات بازنشستگی و درمانی بهره مند شوند. جالب است بدانید که تاکنون بیشتر از ۳۰ هزار نفر از ایرانیان مقیم خارج از کشور از خدمات بیمه‌ ای بهره‌ مند شده اند و می توانند با پرداخت حق بیمه، از خدمات بازنشستگی بهره مند شوند. علاوه بر این، هنگام سفر به ایران هم خدمات پزشکی سازمان تأمین اجتماعی در ۳۱ استان کشور به آنها ارائه می گردد.

 

سامانهٔ اعلام درخواست بیمه ایرانیان خارج از کشور

 

اگر در هر یک از کشورهای اروپایی یا دیگر قاره ها زندگی می کنید و قصد آغاز پرداخت حق بیمه یا تداوم و تمدید آن را دارید، می توانید از طریق سامانه ویژه سازمان تامین اجتماعی اقدام کنید. کاری که باید انجام دهید این است که به سامانه بیمه ایرانیان خارج از کشور مراجعه کرده و فرم های موجود در آن را با دقت پر کنید. یک فرم الکتریکی در این سامانه وجود دارد که مشخصاتی همچون نام، نام‌ خانوادگی، کد ملی، تاریخ تولد، شماره تماس، نشانی‌ الکترونیکی، کشور محل زندگی و شهر را از شما می خواهد. همچنین در صورت دارا بودن سابقه بیمه باید آن را نیز وارد کنید. پس از طی این مراحل سازمان، اطلاعات شما را بررسی و طی نامه‌ای به شما برای ادامه فرایند تماس خواهد گرفت. گفتنی است برای ثبت نام در این سامانه تفاوتی ندارد که شاغل باشید و یا غیر شاغل.

 

روشهای رایج برای بیمه شدن ایرانیان مقیم خارج از کشور

 

برای دریافت خدمات بیمه‌ ای ایرانیان خارج از کشور، سه روش وجود دارد که بر حسب شرایط خود می توانید یکی از آنها را انتخاب کنید:

 

  • مراجعه حضوری

اولین روش برای تنظیم و دریافت خدمات بیمه ایرانیان خارج از کشور، برای افرادی کاربرد دارد که هنوز از کشور خارج نشده اند. در این صورت شما می توانید به یکی از صدها شعبه سازمان تأمین اجتماعی در ۳۱ استان کشور مراجعه و برای داشتن کد بیمه و برقراری بیمه اختیاری (خویش فرما و یا صاحبان حرف ومشاغل آزاد) اقدام کنید. چنانچه شخصی ساکن خارج است و برای کارفرمایی در داخل کشور کار می کند، می ‌تواند از خدمات بیمه اجباری بهره‌ مند شود؛ اما توجه داشته باشید که برای دریافت بیمه بیکاری در این شرایط، باید حتما در ایران حضور داشته باشد.

 

  • اقدام از طریق وکیل

اگر ساکن ایران نیستید و می خواهید که خدمات بیمه تامین اجتماعی را دریافت کنید، می توانید از طریق وکیل خود این کار را انجام دهید. درواقع شخصی که به او وکالت داده اید می تواند مراحل ثبت ‌نام و حمایت بیمه ‌ای را برای شما انجام دهد. البته در صورت تمایل به چنین کاری، باید در وکالت ‌نامه، قید شده باشد چراکه انجام امور بیمه ‌ای نزد سازمان تأمین اجتماعی و وکالت‌ کلی قابل قبول نخواهد بود.

 

  • مراجعه به کارگزاری های بیمه در کشور محل سکونت

در نهایت اگر شرایط دو روش قبل را نداشتید، می توانید برای بهره مندی از امکانات و پوشش های بیمه ایرانیان خارج از کشور، به یکی از کارگزاری‌های سازمان تأمین اجتماعی در ده‌ها کشور دنیا مراجعه نمایید.

در هریک از شرایط و روش های ذکر شده، پس از انجام مراحل اولیه ثبت درخواست، سازمان تامین اجتماعی فرم های مورد نظر را بررسی کرده و تا ۶۰ روز از تاریخ ثبت تقاضا، صلاحیت شما برای برقراری بیمه را احراز می کند. پس از اعلام صلاحیت یا عدم صلاحیت شما برای دریافت خدمات بیمه ای، تا ۳۰ روز فرصت دارید تا نسبت به امضای قرارداد و پرداخت حق بیمه و به جریان انداختن آن اقدام کنید.

 

شرایط سنی پذیرش درخواست بیمه برای ایرانیان مقیم خارج از کشور چگونه است؟

 

بر اساس شرایط بیمه ایرانیان خارج از کشور، شما باید ۱۸ سال تمام داشته باشید تا بتوانید از خارج از مرزهای ایران نسبت به دریافت بیمه از داخل کشور اقدام کنید. همچنین افراد بالای ۵۰ سال مشمول این شرایط نخواهند بود. چنانچه بیشتر از ۵۰ سال سن دارید، باید در سازمان تأمین اجتماعی، سابقهٔ پرداخت بیمه به هر صورتی را داشته باشید. مثلا یک فرد ۵۵ ساله باید حداقل ۵ سال سابقهٔ پرداخت حق بیمه داشته باشد. تنها افرادی از شرط سنی کمتر از ۵۰ سال معاف هستند که ۱۰ سال سابقه پرداخت بیمه در ایران داشته باشند. همچنین والدین نمی‌ توانند برای فرزندان زیر ۱۸ سال، درخواست بیمه کنند. به این دلیل که بر اساس قوانین وزارت کار ایران، شهروندان زیر ۱۸ سال، مشمول قانون کار نیستند و به همین علت مشمول قانون سازمان تأمین اجتماعی جمهوری اسلامی ایران نیز نخواهند بود.

 

نحوه محاسبه دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه ایرانیان ساکن خارج از کشور

 

آیا می دانید که مبنای دستمزد برای بیمه ایرانیان خارج از کشور چگونه محاسبه می شود؟ اگر خارج از کشور ساکن هستید و برای کارفرمای داخل ایران کار می کند، امکان بهره مندی از خدمات بیمه اجباری برای شما فراهم بوده و مبنای محاسبه حق بیمه شما هم برابر با کارگران مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی در داخل کشور است. یعنی ۲۰ درصد حق کارفرما و ۷ درصد حق کارگر و ۳ درصد بیمهٔ بیکاری. اما در غیر این صورت، بیمه خویش فرما برای شما محاسبه می شود. به این ترتیب که اگر سابقه پرداخت حق بیمه در ایران برای شما کمتر از ۶۰ ماه باشد، یک ‌پنجم حداقل دستمزدی که سالانه شورای عالی کار در اواخر اسفند تعیین و ابلاغ می ‌کند، مبنای محاسبه پرداخت حق بیمه خواهد بود.

 

شرایط دیگر این است که در صورت سکونت در خارج از کشور، بیشتر از ۶۰ ماه سابقه پرداخت بیمه داشته باشید. در این صورت حق بیمه شما بر اساس میانگین دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه آخرین سال، قبل از ثبت تقاضای شما محاسبه خواهد شد. مثلا اگر سال ۹۷ درخواست داده باشید، میانگین دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه شما بر اساس سال ۹۶ محاسبه خواهد شد. البته با این شرط که این مبلغ، از یک ‌پنجم برابر حداقل دستمزدی که وزارت کار هر سال اعلام می ‌کند و مبنای حداقل دستمزد می ‌باشد، کمتر نباشد.

 

جزئیات نرخ پرداخت حق بیمه و تعهدات بیمه‌ ای ایرانیان مقیم خارج از کشور

 

یک مبحث دیگر در بررسی بیمه ایرانیان خارج از کشور، مربوط به نرخ پرداخت بیمه و تعهدات بیمه ای است. طبق قانون تأمین اجتماعی مصوب تیر ماه سال ۱۳۵۴ و اصلاحیات بعدی، مشمولین خارج از کشور می ‌توانند با پرداخت حق بیمه، از این خدمات سازمان برخوردار شوند:

 

  • استفاده از بیمه بازنشستگی و مقرری فوت با پرداخت حق بیمه ۱۶ درصد

 

  • استفاده از بیمه بازنشستگی و از کارافتادگی و فوت با پرداخت حق بیمه ۲۰ درصد

 

  • دریافت وسایل کمک‌ پزشکی مثل پروتز مفاصل و آرتروزها

 

  • دریافت هزینهٔ کفن و دفن

 

نکته ای که باید متذکر شویم این است که در این موارد، پرداخت ۲ درصد از حقه بیمه بر عهده دولت است و ملاک دریافت مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی، فوت و خدمات درمانی، شرایطی است که سازمان تامین اجتماعی در همان سال اعلام می ‌کند.

 

ایرانیان مقیم کشورهای دیگر چطور می توانند درخواست دریافت خدمات بیمه ای را ارائه دهند؟

 

بر اساس شرایط در نظر گرفته شده برای بیمه ایرانیان خارج از کشور، متقاضی یا وکیل وی می تواند با وکالت ‌نامه معتبر به یکی از شعب تأمین اجتماعی در ۳۱ استان کشور مراجعه و فرایند را پیگیری کند. همچنین همانطور که پیش تر گفتیم، ساکنین ایرانی سایر کشورها می توانند با مراجعه به کارگزاری‌ ها در کشور محل زندگی، اقدامات لازم را در این جهت انجام دهند. همچنین کارگزاری ‌های بیمه مستقر در دیگر کشورها نیز به ایرانیان مقیم خارج از کشور خدمات مربوطه را ارائه می دهند.

 

معاینهٔ پزشکی متقاضیان بیمه مقیم خارج از کشور

 

صفر تا صد بیمه ایرانیان خارج از کشور

 

هزینه معاینه پزشکی متقاضیان حق بیمه ۲۰ درصد که بیمهٔ بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت به آن‌ها تعلق می ‌گیرد، بر عهده خود این افراد است. چنانچه فردی اگر از کار افتاده کلی شناخته شود، تنها  در قبال تعهدات بیمهٔ بازنشستگی و فوت با نرخ شانزده درصد که ۲ درصد آن را دولت پرداخت می‌ کند، مشمول مقررات بیمهٔ صاحبان حرف و مشاغل آزاد خواهد بود.

 

شرایط معافی از معاینهٔ پزشکی برای ایران خارج از کشور متقاضی بیمه چیست؟

 

قوانین بیمه ایرانیان خارج از کشور، در شرایطی متقاضی را از معاینه پزشکی معاف می کند که شامل موارد زیر باشند:

 

  • فرد در زمان ثبت درخواست، دارای سابقهٔ پرداخت بیمه قابل ‌قبول نزد سازمان باشد.

 

  • متقاضی از زمان تسلیم رسمی درخواست خود برای برقراری بیمه، بیش از ۲۷۰ روز از قطع ارتباط بیمه ‌ای اش سپری نشده باشد.

 

  • متقاضی پیش از قطع ارتباط بیمه‌ ای، به ‌طور پیوسته حداقل ۱۲ ماه سابقه پرداخت بیمه معتبر نزد سازمان تأمین اجتماعی را داشته باشد.

 

معاینه پزشکی ایرانیان مقیم خارج از کشور چگونه انجام می‌شود؟

 

معاینه پزشکی یکی از مراحل مهم در روند ثبت دریافت بیمه ایرانیان خارج از کشور است و باید با جزئیات آن آشنایی داشته باشید. برای انجام این مرحله نیازی به مراجعه به کادر پزشکی معتمد سازمان تأمین اجتماعی در داخل کشور نیست و اگر در هنگام ثبت درخواست داخل کشور نیستید، مشکلی از این بابت نخواهید داشت. سازمان تأمین اجتماعی، در تفاهم نامه ای با وزارت امور‌ خارجه، شرایطی را فراهم کرده است که شما بتوانید معاینات پزشکی را در خارج از کشور و مطابق با استانداردهای داخلی انجام دهید.

 

برای انجام این کار باید به نمایندگی ‌های جمهوری اسلامی ایران در کشور محل زندگی، یا کارگزاری ‌های رسمی مراجعه کنید، تا نسبت به احراز هویت شما بر اساس رویت کارت‌ ملی و گذرنامه اقدام شود. پس از آن فرم معاینه پزشکی در اختیارتان قرار گرفته و می توانید آن را نزد پزشک مورد تایید وزارت خارجه و سازمان تامین اجتماعی ببرید. پس از انجام معاینات توسط پزشک، نمایندگی ایران در کشور محل زندگی ‌تان باید آن را تأیید کند. تمامی مستندات پزشکی اعم از کلینیکی و پاراکلینیکی که توسط پزشک متخصص داخلی انجام شده باشد، باید ترجمه و با پست سفارشی به داخل کشور ارسال شود.

 

تسهیلات دفترچه درمانی بیمه‌ شدگان ایرانی مقیم دیگر کشورها

 

قانون ۲۹ سازمان تأمین اجتماعی در خصوص بیمه ایرانیان خارج از کشور، مربوط  به تسهیلات دفترچه درمانی است. بر این اساس اگر شما حق بیمه با نرخ‌های تعیین ‌شده را پرداخت کنید، در داخل کشور از خدمات درمانی مراکز طرف قرارداد سازمان یا مراکز ملکی سازمان بهره مند خواهید شد. برای دریافت حمایت های درمانی هم باید هزینه های مربوطه را پرداخت کنید. اما اگر انصراف داده و دفاتر درمانی را هم تحویل داده باشید، درخواست شما در صورتی پذیرفته می شود که میزان سهم درمان دوران انقطاع پرداخت شده باشد. ذکر این نکته لازم است که هزینه‌ های تشخیصی و درمانی بیمه‌ شدگان ایرانی مقیم خارج از کشور و افراد تحت تکفل وی بر اساس تعرفه‌ های داخل کشور محاسبه خواهد شد.

 

شرایط برقراری مستمری بازنشستگی ایرانیان خارج از کشور

 

اگر بازنشسته شده اید و در خارج از ایران سکونت دارید، شرایط زیر را برای دریافت خدمات بیمه ایرانیان خارج از کشور در نظر داشته باشید:

 

  • داشتن ۳۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه با ۵۰ سال سن برای آقایان و ۴۵ سال سن برای بانوان

 

  • داشتن ۳۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه بدون شرایط سنی

 

  • دارا بودن حداقل سابقه پرداخت حق بیمه در قانون تأمین اجتماعی (۶۰ سال سن برای آقایان و ۵۵ سال سن برای بانوان)

 

برقراری مستمری از کار افتادگی ایرانیان بیمه‌ پرداز خارج از کشور چه شرایطی دارد؟

 

در صورت پرداخت حق بیمه مواردی همچون تعهدات بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت، باید درخواست شرکت در کمسیون پزشکی را ارائه دهید. پزشک متخصص باید گواهی بر ناعلاج بودن بیماری شما بدهد و همچنین برای برقراری مستمری از کار افتادگی در بیمه ایرانیان خارج از کشور، باید حتما داخل کشور باشید. بر اساس مادهٔ ۹۱ قانون تأمین اجتماعی، کمیسیون پزشکی می ‌تواند از کار افتادگی کلی بیمه ‌شده را از  ۶۶ درصد به بالا تعیین کند. البته باید ۱۲ ماه سابقهٔ پرداخت بیمه در مدت ۱۲۰ ماه قبل را داشته باشید تا بتوانید از این تسهیلات استفاده کنید. همچنین داشتن حداقل سابقه ۹۰ روز پرداخت بیمه قبل از آغاز بیماریِ منجر به ازکارافتادگی نیز ضروری است.

 

شرایط برقراری مستمری بازماندگان ایرانیان مقیم خارج از کشور

 

برای برقراری مستمری بازماندگی بیمه ‌شده متوفی، باید شرایط زیر وجود داشته باشد: 

 

  • بیمه ‌شده متوفی ظرف ۱۲۰ ماه پیش از تاریخ فوت، حداقل ۱۲ ماه سابقه پرداخت بیمه داشته باشد. البته باید ۹۰ روز آن در آخرین سال حیات باشد.

 

  • بیمه ‌شده متوفی باید ۲۰ سال سابقه بیمه قابل ‌قبول داشته باشد.

 

سازمان تأمین اجتماعی در کدام کشورها کارگزاری دارد؟

 

سازمان تامین اجتماعی در کشورهای مختلف جهان بیش از 20 کارگزاری رسمی دارد که مشخصات کامل آنها در سایت کارگزاران رسمی برون‌ مرزی سازمان تأمین اجتماعی آمده است. در انگلستان، ایتالیا، بلژیک، ترکیه، جمهوری آذربایجان، چین، روسیه، اسکاندیناوی، عراق، عمان، فرانسه، قطر، کانادا، کویت، گرجستان، مالزی و هندوستان، کارگزاری‌های رسمی تأمین اجتماعی راه اندازی شده اند که می توانید برای دریافت خدمات بیمه ایرانیان خارج از کشور، به آنها مراجعه کنید.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه