بیمه شخص ثالث چیست؟ نحوه محاسبه بیمه شخص ثالث چگونه است؟

  • 6 آبان 1400
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

بیمه شخص ثالث چیست و چه پوشش‌هایی را ارائه می‌دهد؟ حق بیمه شخص ثالث چگونه محاسبه می‌شود؟ ادامه این مطلب را از دست ندهید تا پاسخ این سوالات را بگیرید.   بیمه شخص ثالث چیست و چه پوشش‌هایی دارد؟ همه ما وقتی که صحبت از بیمه خودرو می‌شود بلافاصله به فکر بیمه شخص ثالث و […]

بیمه شخص ثالث چیست و چه پوشش‌هایی را ارائه می‌دهد؟ حق بیمه شخص ثالث چگونه محاسبه می‌شود؟ ادامه این مطلب را از دست ندهید تا پاسخ این سوالات را بگیرید.

 

بیمه شخص ثالث چیست و چه پوشش‌هایی دارد؟

همه ما وقتی که صحبت از بیمه خودرو می‌شود بلافاصله به فکر بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه خودرو می‌افتیم اما بیمه شخص ثالث چیست؟ از آن جایی که داشتن این بیمه برای تمامی خودروها اجباری است قطعاً نام آن برای تمامی صاحبین خودرو آشنا است. بیمه خودرو از نوع شخص ثالث دارای سه نوع پوشش می‌باشد که شامل: تعهدات مالی به فرد زیان‌دیده، تعهدات جانی به فرد یا افراد زیان‌دیده و تعهدات جانی به راننده مقصر هستند.

تعهدات مالی به فرد یا افراد زیان‌دیده: تعهدات مالی به فرد یا افراد زیان‌دیده برای زمانی است که دو خودرو با یکدیگر تصادف می‌کنند که در این صورت فرد خسارت‌دیده می‌تواند هزینه خسارت خود را از بیمه شخص ثالث فرد مقصر دریافت کند.

 

تعهدات جانی به فرد یا افراد زیان‌دیده: تعهدات جانی به فرد یا افراد زیان‌دیده برای زمانی است که فردی به غیر از راننده در تصادف دچار خسارت جانی شده است که می‌تواند هزینه درمان خود را دریافت کند درصورتی هم که فوت کند دیه کامل او به خانواده‌اش داده می‌شود.

 

تعهدات جانی به راننده مقصر: تعهدات جانی به راننده مقصر برای زمانی است که راننده مقصر دچار نقص عضو شود یا اینکه فوت کند که در این صورت تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار می‌گیرد البته با سقف پوششی کمتر از سقف پوشش سایر افراد خسارت‌د‌یده در تصادف.

 

بیمه شخص ثالث چگونه محاسبه می‌شود؟

 

محاسبه نرخ بیمه شخص ثالث به عوامل و ملاک‌های متعددی بستگی دارد که در ادامه به بررسی تک تک آن‌ها می‌پردازیم:

 

نرخ بیمه پایه که توسط بیمه مرکزی ابلاغ شده است

هر سال حداقل و حداکثر مبلغ حق بیمه شخص ثالث توسط بیمه مرکزی به شرکت‌های بیمه ابلاغ می‌شود که این مبلغ براساس دیه همان سال تعیین می‌گردد. درواقع قوه قضائیه هر ساله میزان دیه کامل در ماه حرام و ماه غیر حرام را اعلام می‌کند. قوه قضائیه میزان دیه کامل در ماه حرام سال ۹۹ را ۴۴۰ میلیون تومان و میزان دیه کامل در ماه غیر حرام سال ۹۹ را ۳۳۰ میلیون تومان تعیین کرده است.

 

تخفیف بیمه شخص ثالث (تخفیف عدم خسارت)

یکی دیگر از عواملی که در محاسبه نرخ بیمه شخص ثالث تاثیرگذار است، تخفیف عدم خسارت است. منظور از تخفیف عدم خسارت، تعداد سال‌هایی است که بیمه‌گذار از این بیمه خودرو استفاده نکرده باشد که در این صورت به بیمه‌نامه او تخفیف عدم خسارت تعلق خواهد گرفت. از این‌رو زمانی که شخص بیمه‌گذار بخواهد بیمه‌نامه خود را تمدید کند، تخفیف عدم خسارت بر روی حق بیمه‌ای که باید پرداخت کند اعمال خواهد شد و مبلغ آن کاهش پیدا می‌کند.

 

برای درک بهتر تخفیف عدم خسارت بهتر است فرض کنید که ۱ سال است که از بیمه شخص ثالث خود استفاده نکرده‌اید و هیچ تصادفی هم نداشته‌اید یا اگر اینکه تصادف هم کرده‌اید مقصر شناخته نشده‌اید، زمانی که برای تمدید بیمه‌نامه خود اقدام می‌کنید مشمول ۵ درصد تخفیف حق بیمه خواهید شد که بر روی حق بیمه‌ای که باید برای تمدید بیمه‌نامه تمدید کنید، اعمال خواهد شد. به همین ترتیب با افزایش تعداد سال‌های تخفیف عدم خسارت، درصد تخفیف حق بیمه شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد. در جدول زیر میزان تخفیف عدم خسارت براساس تعداد سال‌هایی که شخص بیمه‌گذار از بیمه خود استفاده نکرده باشد شرح داده شده است:

 

تخفیف عدم خسارت براساس سال میزان تخفیف براساس درصد
یک سال ۵ درصد
دو سال ۱۰ درصد
سه سال ۱۵ درصد
چهار سال ۲۰ درصد
پنج سال ۲۵ درصد
شش سال ۳۰ درصد
هفت سال ۳۵ درصد
هشت سال ۴۰ درصد
نه سال ۴۵ درصد
ده سال ۵۰ درصد
یازده سال ۵۵ درصد
دوازده سال ۶۰ درصد
سیزده سال ۶۵ درصد
چهارده سال ۷۰ درصد

 

کاهش تخفیف عدم خسارت در صورت بروز خسارت

 

در گذشته با بروز اولین خسارت و همچنین کنده شدن کوپن بیمه‌نامه شخص بیمه‌گذار، تمامی تخفیف‌های عدم خسارت او در سال‌های قبل از بین می‌رفت اما اکنون به لطف قانون اصلا‌ح شده جدید، کاهش تخفیف عدم خسارت به صورت پلکانی می‌باشد. از این‌رو اگر شخص بیمه‌گذار دچار خسارت جانی یا مالی شود تمامی تخفیف‌های او در سال‌های قبل از بین نخواهد رفت. در جدول زیر میزان تاثیر خسارت مالی و جانی بر کاهش تخفیفات عدم خسارت شرح داده شده است:

 

تعداد خسارت یک بار دو بار  سه بار و بیشتر
مالی ۲۰ درصد ۳۰ درصد ۴۰ درصد
جانی ۳۰ درصد ۷۰ درصد ۱۰۰ درصد

 

جریمه دیرکرد تمدید بیمه‌نامه

درصورتی که به موقع بیمه‌نامه ثالث را تمدید نکنید جریمه دیرکرد آن از شما گرفته خواهد شد از این‌رو حق بیمه شخص ثالث افزایش پیدا خواهد کرد. نحوه محاسبه جریمه دیرکرد تمدید بیمه‌نامه به صورت روزانه است و البته به نوع خودرو شما بستگی دارد.

 

نوع کاربری خودرو

نوع کاربری خودرو یکی دیگر از مهم‌ترین عواملی است که در نحوه محاسبه نرخ حق بیمه شخص ثالث تاثیرگذار می‌باشد. برای مثال خودروهای آموزش رانندگی یا تاکسی‌ها بیشتر در معرض خطر تصادف قرار دارند از این‌رو باید حق بیمه بیشتری پرداخت کنند. کاربری‌هایی که موجب افزایش حق بیمه ثالث می‌شوند شامل: کاربری صنعتی، آمبولانس، آتش‌نشانی، تاکسی درون‌شهری، تاکسی برون‌شهری، بارکش و … می‌باشند.

 

تخفیف شرکت بیمه

شرکت‌های بیمه این امکان را دارند که براساس استفاده از تخفیف‌های مجاز، حق بیمه بیمه‌گذار را با قیمت پایین‌تری محاسبه کنند. البته حق بیمه دریافتی از بیمه‌گذار نباید از حداقل حق بیمه‌ای که او باید پرداخت کند کمتر باشد.

 

مدت اعتبار بیمه‌نامه

مدت اعتبار بیمه‌نامه هم می‌تواند به صورت کوتاه مدت و چند روزه باشد و هم می‌تواند به صورت بلند مدت و سالانه باشد. البته خرید بیمه‌نامه‌ای که مدت اعتبار آن به صورت سالانه باشد مقرون‌به‌صرفه‌تر از خرید بیمه‌نامه‌ای است که مدت اعتبار آن کوتاه باشد چراکه ریسک‌ بیمه‌نامه‌های کوتاه مدت برای شرکت‌های بیمه بالاتر است از این‌رو قیمت آن‌ها نیز بیشتر است.

سال ساخت خودرو

در برخی از شرکت‌های بیمه نرخی به عنوان ضریب کهنگی برای خودروهای قدیمی با عمر بیش از ۱۵ سال در نظر گرفته می‌شود به گونه‌ای که به ازای هر سال دو درصد به مبلغ بیمه‌نامه شخص بیمه‌گذار اضافه خواهد شد. البته برخی از شرکت‌های بیمه هستند که به طور کلی خودروهایی با سال ساخت بالا را تحت پوشش این بیمه قرار نمی‌دهند.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه