انحلال شرکت

  • 15 مهر 1396
  • محسن شیخ ها
  • 1 پرسش و پاسخ

انحلال شرکت هر کسب و کار و فعالیتی ممکن است پس از مدتی و بنا به دلایلی به انتهای خود برسد که شرکت ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. پایان فعالیت یک شرکت، با انحلال و اعلام رسمی آن صورت می گیرد و چه بسا شرکتی که به پایان فعالیت حرفه ای خود رسیده […]

انحلال شرکت

هر کسب و کار و فعالیتی ممکن است پس از مدتی و بنا به دلایلی به انتهای خود برسد که شرکت ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

پایان فعالیت یک شرکت، با انحلال و اعلام رسمی آن صورت می گیرد و چه بسا شرکتی که به پایان فعالیت حرفه ای خود رسیده ولی این پایان کار و فعالیت را در قالب انحلال به ثبت نرسانده و آن را به عموم اطلاع نداده باشد، دچار مشکلات مختلف و بعضا بزرگی در برابر شرکا، مدیران، اداره مالیات و نیز اشخاص ثالثی که با شرکت معامله نموده اند شود.

برای جلوگیری از این مسائل و مشکلات، راهکار منطقی و قانونی ثبت انحلال شرکت است.

 

شرکت در چه مواقعی منحل می شود؟

شرکت هایی که مطابق با اصول و قواعد قانونی به ثبت رسیده باشد، فارغ از آنکه چه مدت از تشکیل، به ثبت رسیدن و فعالیت شان سپری شده باشد یا چه میزان سرمایه داشته باشند، میتوانند با رعایت قوانین و مقررات امری قانون تجارت منحل شوند.

در پاره ای اوقات، انحلال شرکت ها اصطلاحا قهری است. یعنی بدون آنکه رضایت و تصمیم شرکا و اشخاص شرکت در این مورد دخیل باشد، شرکت اجبارا و به حکم قانون منحل شده محسوب است.

در پاره ای دیگر از موارد که البته بیشتر موارد انحلال شرکت در ایران از این نوع می باشد، شرکت بر اساس تصمیم مرجع تصمیم گیرنده شرکت که همان مجمع عمومی فوق العاده است منحل می شود.

تمامی شرکت های مندرج در قانون تجارت به یکی از دو صورت ذکر شده در بالا منحل می شوند و از این حیث هیچ گونه تفاوتی بین انواع شرکت های قانونی وجود ندارد.

 

انحلال شرکت سهامی خاص

از آنجا که یکی از پر متقاضی ترین نوع شرکت ها در ایران، شرکت سهامی خاص است و به تبع آن یکی از بیشترین موارد انحلال شرکت ها به شرکت سهامی خاص تعلق دارد، ما در این مقاله به موارد انحلال این نوع شرکت می پردازیم.

انحلال شرکت های سهامی خاص مطابق با ماده 199 لایحه اصلاحی قانون تجارت شامل موارد زیر است :

1- وقتی که شرکت موضوعی را که برای آن تشکیل شده است انجام داده یا انجام آن غیر ممکن شود.

2- در صورتی که شرکت برای مدت معین تشکیل گردیده و آن مدت منقضی شده باشد مگر این که مدت قبل از انقضاء تمدید شده باشد.

3- در صورت ورشکستگی شرکت.

4- در هر موقع یا زمان که مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام به هر علتی رأی به انحلال شرکت بدهند.

5- در صورت صدور حکم قطعی دادگاه.

 

در مورد بند 5 لازم به ذکر است، یکی از مهمترین مواردی که دادگاه حکم به انحلال شرکت می دهد، درخواست ذینفع شرکت از دادگاه برای انحلال است.

در همین راستا ماده 201 لایحه اصلاحی قانون تجارت مقرر می دارد که در موارد زیر هر ذینفع می تواند انحلال شرکت را از دادگاه بخواهد:

1- در صورتی که تا یک سال پس از به ثبت رسیدن شرکت هیچ اقدامی جهت انجام موضوع آن صورت نگرفته باشد و نیز در صورتی که فعالیت های شرکت در مدت بیش از یک سال متوقف شده باشد.

2- در صورتی که مجمع عمومی سالانه (منظور مجمع عمومی عادی است) برای رسیدگی به حساب های هر یک از سال های مالی تا ده ماه از تاریخی که اساسنامه تعیین کرده است تشکیل نشده باشد.

3- در صورتی که سمت تمام یا بعضی از اعضای هیات مدیره و همچنین سمت مدیر عامل شرکت مدتی زائد بر شش ماه بلا تصدی مانده باشد.

4- در مورد بندهای یک و دو ماده 199 (که ما عینا در بالا به آن اشاره کرده ایم) در صورتی که مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام جهت اعلام انحلال شرکت تشکیل نشود و یا رای به انحلال شرکت ندهد.

 

سخن آخر

انجام امور ثبتی شرکت ها با توجه به مسائلی حقوقی و مالی مختلفی که شرکت و شرکا شرکت با آن مواجه می شوند از امور تخصصی است و تنها اشخاصی (اعم از حقیقی و حقوقی) می توانند امور گوناگون حقوقی و ثبتی شرکت ها را به نحو احسن و با موفقیت انجام دهند که در کنار تجربه در این زمینه، دارای سواد و اطلاعات حقوقی و ثبتی نیز باشند که متاسفانه اکثریت غریب به اتفاق موسسات ثبتی فعال در زمینه ثبت شرکت و تغییرات شرکت از این 2 فاکتور بسیار مهم، علی الاخصوص فاکتور بسیار حیاتی و ریشه ای داشتن دانش و تحصیلات حقوقی بی بهره اند. و به همین علت در موارد متعددی اقدامات نسنجیده و اشتباهی انجام می دهند که به راحتی شرکت ها را دچار مشکلات بعضا بزرگی می نمایند.

دقت به این موضوع در مورد انحلال شرکت از اهمیت بسیاری برخوردار است، چرا که اگر انجام امور ثبت انحلال شرکت و پس از آن انجام امور تصفیه یک شرکت به درستی و از طریق قانونی انجام نگیرد می تواند مشکلات بسیاری را ایجاد نماید و وقت و هزینه زیادی از شما تلف کند.

ثبت شرکت و خدمات حقوقی را به تیم های با تجربه در این خصوص بسپارید تا در صورت نیاز به هر گونه مشاوره صحیح راهنمایی درست  دریافت کنید.

لذا لازم است انجام امور حقوقی و ثبتی از جمله ثبت انحلال شرکت خود را به مجموعه ای بسپارید که از هر دو فاکتور تجربه و دانش حقوقی بهره مند باشد و به اطلاع شما می رسانیم که موسسه حقوقی مشهور یکی از معدود موسسات فعال در زمینه ثبت شرکت ها و علائم تجاری است که سالهاست کلیه امور ثبتی و حقوقی شرکت ها را توسط وکلای پایه یک دادگستری با تجربه و همچنین کارشناسان خبره ثبتی انجام می دهد.

قبل از انجام هرگونه امور حقوقی و ثبتی با وکلا و کارشناسان موسسه حقوقی مشهور در ارتباط باشید تا با مشاوره ای که دریافت می نمائید، با خیالی آسوده بهترین مسیر را در کوتاه ترین زمان ممکن طی کنید.

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید 1 دیدگاه
  • میلاد سرپاش پاسخ

    حتما باید شرکتی میخواهیم منحل کنیم، ثبت شده باشد؟ یعنی پس از ثبت شرکت فقط باید شرکت را منحل کرد. چون ما شرکتمون ثبت نشده و 6 سال در زمینه پارچه فعالیت داشتیم ، میخواهیم منحل کنیم چون شریک داشتم و خودم ادامه بدم.
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1 آذر 1396 در 15:53