جعل هویت اینترنتی چیست؟ معرفی روشهای جعل هویت در اینترنت (بخش اول)

  • 7 اردیبهشت 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

جعل هویت اینترنتی یکی از انواع راه‌های کلاهبرداری اینترنتی است که فرد متخلف با استفاده از روش‌های گوناگون هویت یک شخص، شرکت، وب سایت، شماره تلفن، سرور یا ایمیل را جعل کرده و از طریق این تغییر هویت به سرقت اطلاعات بپردازد. ما در این مقاله سعی داریم تا انواع روش های جعل هویت در […]

جعل هویت اینترنتی یکی از انواع راه‌های کلاهبرداری اینترنتی است که فرد متخلف با استفاده از روش‌های گوناگون هویت یک شخص، شرکت، وب سایت، شماره تلفن، سرور یا ایمیل را جعل کرده و از طریق این تغییر هویت به سرقت اطلاعات بپردازد. ما در این مقاله سعی داریم تا انواع روش های جعل هویت در اینترنت را به شما معرفی کنیم.

 

جعل هویت اینترنتی چیست | معرفی روشهای جعل هویت در اینترنت

 

جعل هویت اینترنتی چیست؟

 

در سال‌های دور و قبل از دیجیتالی شدن و پیشرفت تکنولوژی، جعل هویت از طریق جعل اسناد و مدارک فیزیکی انجام میشد و البته کار بسیار دشواری بود. زیرا اسناد و مدارک به صورت کاملاً فیزیکی بوده و هر کدام از آنها با استفاده از ویژگی‌ها و تکنیک‌های خاصی امنیت سازی میشد تا از جعل شدن آنها جلوگیری گردد.

 

اما امروزه به دلیل رواج بسیار زیاد اینترنت و استفاده از اطلاعات شخصی و مالی در فضای مجازی، جعل هویت بسیار بیشتر شده و به گونه‌ای کار برای سارقین راحت‌تر شده است، زیرا افراد خودشان اقدام به انتشار اطلاعات و ایجاد زمینه مناسب جهت سرقت آنها می‌کنند.

 

همانطور که گفته شد جعل هویت در اینترنت یکی از انواع راه‌های کلاهبرداری و جرایم اینترنتی است که از طریق استفاده از هویت دیگران انجام می‌شود. در واقع فرد سارق خود را پشت هویت شخص ثانویه قرار داده از طریق آن سعی می‌کند تا به اطلاعات شخصی و مالی یا سیاسی هدف دست پیدا کند.

 

این گونه حملات با استفاده از روش‌های مختلف انجام می‌شود که بسیار شبیه به فیشینگ اینترنتی بوده و اطلاعات به دست آمده از این روش‌ها غیر مجاز و غیر قانونی محسوب می‌شود.

انواع روش‌ های جعل هویت اینترنتی

 

۱) ساخت یک وب سایت جعلی

 

ساخت یک وب سایت جعلی یکی از ابتدایی‌ترین روش‌های جعل هویت در اینترنت محسوب شده از طریق آن می‌توان به راحتی اطلاعات شخصی کاربران مانند نام و نام خانوادگی، آدرس ایمیل، سن، یوزرنیم، پسورد، شماره تلفن محل سکونت و غیره را به دست آورد.

 

سارقین و کلاهبرداران اینترنتی برای انجام این کار تنها کافیست یک وبسایت را کاملاً مشابه با یک وبسایت معتبر و پربازدید تهیه کرده و از طریق هک آدرس آن اطلاعات ورودی کاربران را به سمت خود هدایت کند.

 

جعل هویت اینترنتی چیست | معرفی روشهای جعل هویت در اینترنت

۲) ایجاد حساب اینترنتی جعلی

 

ایجاد حساب اینترنتی جعلی از طریق جعل هویت در اینترنت و با استفاده از هویت دیگران، جزو روش‌های پرکاربرد جهت جعل هویت محسوب شده و بسیار در شبکه‌های اجتماعی و وبسایت‌ها مشاهده شده است.

 

در واقع فردا سارق با استفاده از این روش سعی می‌کند تا چندین حساب اینترنتی به نام یک فرد ایجاد کرده و با استفاده از آنها سعی در جلب توجه و ایجاد رابطه با دیگران و ثبت نام در وب سایت‌های گوناگون و حتی رای دادن نسبت به یک عمل سیاسی را انجام دهد.

 

حساب‌های این چنینی می‌تواند تاثیر زیادی در نتایج رای گیری‌ها داشته و همچنین باعث به سرقت رفتن اطلاعات شخصی و مالی بسیاری از کاربران گردد.

 

۳) جعل هویت‌های دیجیتالی

 

جعل هویت اینترنتی به روش دیجیتالی، در واقع از طریق هک احراز هویت دیجیتالی انجام شده و هدف از آن ساخت مدارک و هویت‌های قابل اعتبار به صورت دیجیتال در اینترنت و جعل هویت در اینترنت است.

 

در این روش سارقین سعی می‌کنند تا سرورها و بانک‌های اطلاعاتی را هک کرده و اسناد احراز هویت افراد مختلف را به سرقت ببرد و یا مدارکی مبنی بر احراز هویت شخصی غیر واقعی را در این سرورها جاگذاری کند.

 

با استفاده از این اسناد می‌توان به راحتی از هویت دیگر اشخاص سوء استفاده کرده و خود را به جای فرد دیگر معرفی نمود.

 

جعل هویت اینترنتی چیست | معرفی روشهای جعل هویت در اینترنت

 

۴) جعل هویت بیومتریک

 

این روش نیز مشاوره با روش جعل هویت دیجیتالی بوده اما کمی تفاوت دارد. در واقع در این روش، با استفاده از تکنولوژی Deep fake سعی می‌شود تا اسناد و مدارک هویتی که از طریق اسکن بیومتریک ایجاد شده است را دستکاری کرده و تغییر دهند.

 

این کار جهت نفوذ به درگاه‌های امنیتی و سرقت اطلاعاتی است که با استفاده از سیستم‌های اسکنر بایومتریک سعی در حفظ امنیت اطلاعات دارند.

 

۵) جعل و ارسال ایمیل

 

جعل و ارسال ایمیل با استفاده از مشخصات و آدرس‌های ایمیل معتبر یکی دیگر از روش‌های جعل هویت اینترنتی است.

 

همانطور که می‌دانید، امروزه با استفاده پس از ارسال ایمیل جهت بازاریابی و تبلیغات بسیار استفاده شده و همچنین بسیاری از شرکت‌ها با این روش سعی در ارسال پیام‌های عمومی و یا پیام‌های خصوصی به افراد مختلف و کاربران خود دارند.

 

به همین دلیل بسیاری از سارقین با استفاده از جعل ایمیل افراد مختلف، سایت‌ها و یا شرکت‌ها و جعل هویت در اینترنت سعی می‌کنند تا پیامی را به شما ارسال کرده و از طریق آن به اطلاعات شما دست پیدا کنند.

 

این ایمیل‌ها حاوی ویروس، اسپم و هرزنامه‌های مختلف است که با کلیک بر روی آنها ممکن است گوشی یا کامپیوتر شخصی شما هک شده و اطلاعات به سرقت برود. همچنین برخی از این ایمیل‌ها به گونه‌ای هستند که شما را وسوسه به واریز پول به حساب فردی ناشناس کرده و از شما درخواست وجه می‌کنند.

 

آدرس ایمیل استفاده شده در چنین روشی بسیار شبیه به ایمیل‌های رایج و معتبر است و تشخیص تفاوت‌های میان آن‌ها بسیار دشوار است. به همین منظور با استفاده از تکنیک‌های جدید تایید ایمیل می‌توان تا حدودی از دریافت اینگونه ایمیل‌ها جلوگیری کرد.

 

۶) اشتراک گذاری فایل‌های جعلی

 

جعل هویت اینترنتی از طریق اشتراک گذاری فایل‌های جعلی بیشتر در سایت‌های دانلود نرم افزار یا فیلم و غیره استفاده شده و سارقین با استفاده از این روش سعی در جعل هویت در اینترنت را دارند.

 

در واقع سارق این فایل‌ها را به گونه‌ای در مسیر دانلود فایل‌های اصلی را گذاری کرده که کاربر به طور ناخودآگاه بر روی گزینه دانلود آن‌ها کلیک نماید.

 

این کار باعث ورود ویروس یا بد افزار درون سیستم شما شده و باعث به سرقت رفتن اطلاعات شخصی شما می‌گردد. در نهایت فرد متخلف از این اطلاعات جهت جعل هویت شما استفاده می‌کند.

 

جعل هویت اینترنتی چیست | معرفی روشهای جعل هویت در اینترنت

 

۷) تماس با شماره‌های ناشناس

 

تماس با استفاده از شماره‌های ناشناس به تلفن همراه شما به منظور به سرقت رفتن اطلاعات درون گوشی یکی دیگر از انواع روش‌های جعل هویت اینترنتی است.

 

در این روش سارق با استفاده از یک شماره ناشناس با شما تماس گرفته و به محض پاسخ دادن، سیستم شما هک شده و اطلاعات به سرقت میرود. 

 

این روش در سال‌های اخیر یکی از رایج‌ترین روش‌های جعل هویت در اینترنت است و نرم افزارها و راه‌های مختلفی جهت جلوگیری از به سرقت رفتن اطلاعات از این طریق ایجاد شده اما این نرم افزارها نیز دارای روزنه‌های حساسی بوده که توسط سارقین شناسایی شده‌اند.

 

این نرم افزارها اسامی ذخیره شده در دفترچه تلفن شما را تحلیل کرده و ذخیره می‌کنند، در نتیجه سارقین این اسامی را به سرقت برده و کاری می‌کنند که در هنگام تماس، به جای شماره نا آشنا، نام یا شماره یکی از این اسامی بر روی گوشی شما نمایش داده شود.

۸) جعل ایمیل صوتی

 

یکی دیگر از راه‌های ارسال ایمیل به دیگران استفاده از پیام های صوتی از که می‌توان آنها را به صورت ایمیل برای افراد ارسال کرد. همچنین از این روش می‌توان برای بالا بردن امنیت حساب‌های کاربری و دیگر نرم افزارهای مختلف استفاده نمود.

 

البته سارقین و هکرها با استفاده از تکنیک تشخیص صدا و تحلیل آن، می‌تواند صدای شما را کپی برداری کرده و هویت شما را به سرقت ببرند و جعل هویت اینترنتی انجام دهند. 

 

در نتیجه با استفاده از صدای شما می‌تواند پیام‌های مختلفی را برای دیگران ارسال کرده و یا قفل‌های امنیتی صوتی را باز کند. اما پیچیدگی‌های خاصی در این نوع روش جعل هویت در اینترنت وجود دارد که استفاده از آن را کمی دشوار کرده و به همین دلیل چندان رایج نیست.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه