حضانت فرزند قبل از طلاق با کیست؟ حضانت فرزندان پیش از طلاق

  • 25 خرداد 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

اولین و مهم‌ترین مسئله‌ای که زوجین پس از تصمیم به طلاق و جدایی از یکدیگر بر سر آن بحث و جدل دارند، مسئله حضانت فرزندان است. از آن جایی که ممکن است ثبت طلاق بین زوجین مدت زمان طولانی به طول بیانجامد، زوجین بر سر اینکه حضانت فرزند قبل از طلاق با کدام یک از […]

اولین و مهم‌ترین مسئله‌ای که زوجین پس از تصمیم به طلاق و جدایی از یکدیگر بر سر آن بحث و جدل دارند، مسئله حضانت فرزندان است. از آن جایی که ممکن است ثبت طلاق بین زوجین مدت زمان طولانی به طول بیانجامد، زوجین بر سر اینکه حضانت فرزند قبل از طلاق با کدام یک از آن‌ها باشد به مشکل می‌خورند. به همین دلیل قانون مدنی در خصوص حضانت فرزندان قبل از طلاق یک راه حل کلی در نظر گرفته است که تصمیم داریم در ادامه این مطلب به آن بپردازیم.

 

حضانت فرزند قبل از طلاق

 

حضانت فرزند به چه معناست و برعهده کیست؟

 

در قانون مدنی تعریف دقیقی از حضانت فرزند به میان نیامده است اما حضانت فرزندان به معنای نگهداری و مراقب از آن‌ها است که این مراقب هم شامل مراقبت جسمی و هم شامل مراقبت عاطفی می‌شود. علاوه‌بر این براساس قانون مدنی این والدین فرزند هستند که حق حضانت و نگهداری از فرزند را برعهده دارند و هیچ کس هم نمی‌تواند این حق را از آن‌ها سلب کند.

 

مسئله حضانت فرزند در سه بعد مختلف شامل: حضانت فرزند بعد از طلاق، حضانت فرزند بعد از فوت یکی از والدین یا فوت هر دوی آن‌ها و حضانت فرزند قبل از طلاق مطرح می‌شود که در ادامه به بررسی هر یک از این ابعاد می‌پردازیم.

 

 

حضانت فرزند بعد از طلاق

 

قانون مدنی تا قبل از سال ۱۳۸۲ در زمینه حضانت فرزندان بعد از طلاق به این شکل بود که حق حضانت فرزند پسر بعد از طلاق تا ۲ سال و حق حضانت فرزند دختر بعد از طلاق تا ۷ سال با مادر آن‌هاست. اما از آن جایی که فرزند پسر تنها پس از ۲ سال از مادر خود جدا می‌شد و دلبستگی شدیدی هم بین آن‌ها به وجود آمده بود، مادر مجبور بود دشواری‌های روحی زیادی را تحمل کند. از این‌رو این قانون در سال ۱۳۸۲ اصلاح شد و حق حضانت فرزندان دختر و پسر تا سن ۷ سالگی به مادر آن‌ها داده شد.

 

حضانت فرزند قبل از طلاق

 

در حال حاضر نیز حضانت کودک بعد از طلاق، چه دختر باشد و چه پسر تا سن ۷ سالگی برعهده مادر است. بعد از سن هفت سالگی نیز حضانت فرزندان برعهده پدر آن‌هاست تا زمانی که به سن بلوغ برسند و خودشان تصمیم بگیرند که تمایل دارند با مادر خود زندگی کنند یا با پدر خود.

 

سن بلوغ پسر تا ۱۸ سالگی می‌باشد از این‌رو حضانت او تا ۷ سالگی با مادر و بعد از ۷ سالگی تا ۱۸ سالگی با پدر است و بعد از ۱۸ سالگی نیز این خود پسر است که تصمیم می‌گیرد با کدام یک از والدین خود زندگی کند. سن بلوغ فرزند دختر نیز ۹ سالگی است از این‌رو حضانت او تا ۷ سالگی با مادر و بعد از ۷ سالگی تا ۹ سالگی با پدر است. بعد از ۹ سالگی هم این خود دختر است که تصمیم می‌گیرد با پدر خود زندگی کند یا با مادر خود.

 

حضانت فرزند بعد از فوت یکی از والدین یا هر دوی آن‌ها

 

و اما دومین بعدی که مسئله حضانت فرزندان بعد از طلاق در آن مطرح می‌شود، حضانت فرزند بعد از فوت یکی از والدین یا هر دوی آن‌ها است. درصورتی که یکی از والدین فوت کند، حضانت فرزند یا فرزندان به دیگری که زنده است داده می‌شود اما درصورتی که هم پدر و هم مادر فرزند فوت کنند حضانت فرزند به جد پدری او داده می‌شود.

 

حضانت فرزند قبل از طلاق

 

از آن جایی که ممکن است بازه زمانی جدایی پدر و مادر از یکدیگر و طی شدن مراحل قانونی آن به دلایل مختلفی به طول بیانجامد این سوال برای خیلی از پدر و مادرها مطرح می‌شود که حضانت فرزند قبل از طلاق با کیست؟ همانطور که اشاره کردیم قانون مدنی یک حالت کلی برای حضانت فرزند مطرح کرده است.

 

بنابراین حضانت فرزند پیش از طلاق نیز از قانون حضانت فرزند بعد از طلاق پیروی می‌کند. به گونه‌ای که در این حالت هم حضانت فرزند چه دختر و چه پسر تا سن ۷ سالگی با مادر است و بعد از سن ۷ سالگی تا سن بلوغ نیز با پدر است. بعد از سن بلوغ هم خود فرزند می‌تواند تصمیم بگیرد که زندگی‌اش را با مادرش ادامه دهد یا با پدرش.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه