طلاق قضایی چیست؟ بررسی کامل ماهیت و موارد طلاق قضایی

  • 9 تیر 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

طلاق قضایی چیست و در چه مواردی اتفاق می‌افتد؟ اگر مرد به دلایل غیر موجه با طلاق از طرف زن مخالفت کند، قاضی دادگاه پس از احراز و تشخیص صحت دلایل درخواست طلاق از طرف زن و همچنین غیرموجه بودن دلایل مخالف مرد با طلاق، وارد عمل شده و پس از صدور حکم طلاق و […]

طلاق قضایی چیست و در چه مواردی اتفاق می‌افتد؟ اگر مرد به دلایل غیر موجه با طلاق از طرف زن مخالفت کند، قاضی دادگاه پس از احراز و تشخیص صحت دلایل درخواست طلاق از طرف زن و همچنین غیرموجه بودن دلایل مخالف مرد با طلاق، وارد عمل شده و پس از صدور حکم طلاق و قطعی شدن آن، دستور میدهد تا نماینده دادگاه به دفتر طلاق مراجعه و از طرف مرد، زوجه را طلاق دهد که به این نوع طلاق، طلاق قضایی گفته می‌شود. طلاق از نوع قضایی به زبان ساده یعنی طلاقی که به وسیله قاضی و نماینده دادگاه صورت بگیرد نه به وسیله مرد. در ادامه این مطلب بیشتر با ماهیت این نوع طلاق و همچنین موارد آن آشنا خواهید شد پس ادامه این مقاله را از دست ندهید.

 

طلاق قضایی و ماهیت آن چیست؟ | بررسی کامل موارد طلاق قضایی

 

طلاق قضایی چیست؟

 

یکی از حقوقی که در قانون هم برای زن و هم برای مرد در نظر گرفته شده است، طلاق است. همانطور که می‌دانید در قانون مدنی حق طلاق با مرد است. به موجب این قانون در گذشته هر زمان که مرد می‌خواست بدون هیچ گونه دلیل قانع‌ کننده‌ای می‌توانست زن خود را طلاق دهد. اما از آن جایی که این قانون موجب افزایش چشم‌گیر طلاق زوجین شده بود و بنیان خانواده را سست کرده بود کمی مورد اصلاح قرار گرفت. به گونه‌ای که در حال حاضر براساس این قانون مرد باید با داشتن دلیل قانع کننده‌ای که در دادگاه خانواده مورد بررسی قرار می‌گیرد از زن خود جدا شود البته اگر مرد بخواهد بدون هیچ دلیل قانع کننده‌ای زن خود را طلاق دهد باید تمامی حق و حقوق او را به طور کامل شامل: مهریه، نفقه، اجرت‌المثل و … بپردازد.

 

در مقابل زن هم می‌تواند با بیان دلیل و اثبات آن در دادگاه تقاضای طلاق کند. گاهی اوقات شرایطی خاص مانند: غایب بودن مرد و ترک کردن خانواده توسط او یا یکی از موارد عسر و حرج (موارد سخت و مشقت‌آوری که امکان ادامه زندگی زناشویی را از زن می‌گیرد مانند: اعتیاد شوهر) موجب می‌شوند که زن از دادگاه تقاضای طلاق کند. درواقع به این نوع طلاق که قاضی یا نماینده دادگاه در جایگاه مرد قرار می‌گیرد و طلاق به وسیله قاضی یا نماینده دادگاه اجرا می‌شود، طلاق قضایی می‌گویند.

 

بیشتر بخوانید: طلاق توافقی

 

موارد طلاق قضایی چیست؟

 

طلاق قضایی و ماهیت آن چیست؟ | بررسی کامل موارد طلاق قضایی

 

  • اگر مرد از پرداخت نفقه به زن خودداری کند یا اینکه به دلیل عدم توانایی مالی نتواند نفقه زن را پرداخت کند زن می‌تواند به دادگاه خانواده مراجعه کرد و تقاضای طلاق دهد.
  • اگر مرد به مدت چهار سال مفقود الاثر شناخته شود به گونه‌ای که هیچ اثری از او نباشد همسر او می‌تواند براساس قانون از دادگاه تقاضای طلاق کند.
  • و در آخرین حالت اگر زن یکی از موارد عسر و حرج که زندگی مشقت‌آوری را برای او ایجاد کرده است را به دادگاه اثبات کند می‌تواند از شوهر خود جدا شود.

 

توجه داشته باشید که در طلاق قضایی یا شوهر با طلاق زن موافق نیست یا اینکه مفقود الاثر شده و غایب است که در این صورت قاضی دادگاه در جایگاه مرد قرار گرفته و توسط وی رأی طلاق زن صادر می‌شود.

 

مطلب مفید: طلاق از طرف مرد

 

تکلیف مهریه در طلاق قضایی چیست؟

 

مطمئناً این سوال برای شما هم به وجود آمده است که تکلیف مهریه در طلاق قضایی چیست؟ در شرایطی که زن براساس صدور حکم طلاق از سوی قاضی به دلیل مخالفت شوهر یا غایب بودن او از مرد جدا می‌شود. قاضی در زمینه میزان مهریه‌ای که باید به زن پرداخت شود متناسب با شرایط موجود تصمیم می‌گیرد به ویژه اگر مهریه زن سنگین باشد و او حاضر به بخشش مهریه نباشد. منظور از تصمیم‌گیری قاضی براساس شرایط موجود این است که برای مثال اگر مرد مفقود الاثر شده باشد، مهریه زن از توقیف اموال باقی مانده از مرد به او پرداخت می‌شود. توجه داشته باشید که طلاق قضایی از نوع طلاق بائن است یعنی اینکه مرد نمی‌تواند در زمان عده به زن رجوع کند. منظور از زمان عده، زمانی است که زن نباید براساس قانون با مرد دیگری ازدواج کرده و وارد رابطه شود.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه