استرداد جهیزیه چگونه است؟ بررسی کامل راه های پس گرفتن جهیزیه

  • 4 مرداد 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

استرداد جهیزیه چگونه است و چه معنایی دارد؟ راه های استرداد جهیزیه بصورت قانونی کدام است؟ در این مطلب با ما همراه باشید تا با راه های پس گرفتن جهیزیه از طریق قانونی بصورت کامل و مفید آشنا شوید.      یکی از مسائلی که در کشور ما به موجب ازدواج زن و مرد با یکدیگر […]

استرداد جهیزیه چگونه است و چه معنایی دارد؟ راه های استرداد جهیزیه بصورت قانونی کدام است؟ در این مطلب با ما همراه باشید تا با راه های پس گرفتن جهیزیه از طریق قانونی بصورت کامل و مفید آشنا شوید. 

 

استرداد جهیزیه چیست؟ بررسی انواع راه های استرداد جهیزیه

 

یکی از مسائلی که در کشور ما به موجب ازدواج زن و مرد با یکدیگر باب است، دادن جهیزیه از سوی خانواده دختر است. تمامی وسایل و لوازمی که دختر به عنوان جهیزیه با خود به خانه شوهر می‌برد، متعلق به اوست. با این وجود زن می‌تواند به هر دلیلی جهیزیه‌اش را مسترد کند یا به زبان ساده جهیزیه‌اش را پس بگیرد.

البته این داستان غم‌انگیز زمانی رخ می‌دهد که زن و مرد بخواهند از یکدیگر جدا شوند که به دلیل دعوای طلاق بین زن و مرد، فرآیند پس گرفتن جهیزیه نیز با مشکل مواجه می‌شود. به همین دلیل تصمیم داریم شما را با راه های استرداد جهیزیه به صورت قانونی آشنا کنیم تا اگر با مشکلات طلاق دست و پنجه نرم می‌کنید، بدانید که چگونه باید جهیزیه را به صورت قانونی و بی‌دردسر پس گرفت. پس ادامه این مطلب را از دست ندهید.

 

استرداد جهیزیه چیست و از لحاظ قانونی چه معنایی دارد؟

 

درست است که خانواده دختر وسایل و لوازم زندگی زن و مرد را در قالب جهیزیه فراهم کرده و در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند اما این مسئله تنها یک رسم دیرین در کشور ماست و در قانون چنین مسئله‌ای تعریف نشده است که خانواده دختر موظف هستند تا جهیزیه دختر را فراهم کنند. مطمئناً متعجب شده‌اید اما بر اساس ماده 1107 قانون مدنی، فراهم کردن جهیزیه وظیفه خانواده دختر نیست بلکه هدیه‌ای است از طرف آن‌ها برای شروع زندگی مشترک زن و مرد با یکدیگر. علاوه‌بر این بر اساس قانون مدنی، جهیزیه جزء نفقه به حساب می‌آید و فراهم کردن وسایل و لوازم زندگی در قالب جهیزیه از نظر قانونی برعهده شوهر است.

 

بنابراین زن مالک جهیزیه است و تمامی وسایل و لوازمی که به خانه شوهر می‌آورد تنها در قالب امانت در اختیار مرد قرار می‌گیرد. با این وجود اگر مرد در استفاده از جهیزیه زن تعدی و تفریط کند یا به زبان ساده به آن‌ها آسیب وارد کند، زن می‌تواند در دادسرا علیه مرد شکایت کند. البته قواعد مرتبط با جهیزیه در مقرارت قانونی مورد پیش‌بینی قرار نگرفته است با این وجود کاملاً تابع عرف است. اما جهت اقدام برای استرداد جهیزیه باید راه های استرداد جهیزیه را به صورت قانونی پشت سر گذاشت و یک دادخواست در این زمینه تهیه کرد. چرا که دعوای استرداد جهیزیه نیز مانند هر دعوای دیگری نیازمند اثبات در دادگاه خانواده است. به گونه‌ای که زن با تهیه و تنظیم یک دادخواست در این زمینه باید به دادگاه خانواده اثبات کند چه وسایل و لوازمی را به عنوان جهیزیه به خانه شوهر آورده است.

 

 

اهمیت استفاده از راه های پس گرفتن جهیزیه به صورت قانونی

 

استرداد جهیزیه چیست؟ | انواع راه های استرداد جهیزیه به صورت قانونی

 

برای استرداد جهیزیه بدون دردسر لازم است که زن از راه های استرداد جهیزیه به صورت قانونی استفاده کند. چرا که اگر زن بدون اطلاع و هماهنگی با شوهرش اقدام به استرداد جهیزیه‌اش بکند، مرد می‌تواند شکایت سرقت از وسایل منزل را بر علیه زن تنظیم کند و به دادگاه خانواده ارائه دهد. به همین دلیل است که استفاده از راه های استرداد جهیزیه به صورت قانونی اهمیت فراوانی دارد. در ادامه شما را با روش‌های گرفتن جهیزیه به صورت قانونی آشنا خواهیم کرد.

 

راه های استرداد جهیزیه به صورت قانونی

 

پس گرفتن جهیزیه به صورت قانونی سه روش دارد که به شرح زیر می‌باشند:

 

روش اول: اولین حالت برای استرداد جهیزیه زمانی است که زن و مرد در مورد اینکه جهیزیه متعلق به زن است با یکدیگر توافق دارند. به همین دلیل پس گرفتن جهیزیه به راحتی و بدون هیچ مشکل خاصی انجام می‌شود.

 

روش دوم: زمانی که خانواده دختر بر اساس رسم دیرین، اقدام به تهیه لیستی از تمامی وسایل و لوازمی که دختر به خانه شوهر آورده است می‌کنند، پس گرفتن جهیزیه با طی کردن مراحل قانونی خود به نتیجه خواهد رسید.

 

روش سوم: آخرین روش برای پس گرفتن جهیزیه زمانی است که خانواده دختر هیچ لیستی از جهیزیه‌ای که به دختر خود داده‌اند تهیه نکرده‌اند. به همین دلیل استرداد جهیزیه بدون لیست یا بدون سیاهه کمی دشوار است چرا که هیچ سندی وجود ندارد تا زن اثبات کند که وسایل و لوازم موجود در خانه شوهر متعلق به او است. در این حالت تنها می‌توان شهادت شهود را مورد استناد قرار داد. البته بررسی و تشخیص ارزشی که شهادت شهود دارد کاملاً به نظر قاضی دادگاه بستگی دارد.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه